Wat is nu juist lightrail?
Wat is nu juist lightrail?
Hallo,
Lightrail, een ongelooflijke populaire term. Politici en verkeersdeskundigen slaan ermee rond je kop. Maar wat betekent dit nu juist, wat houdt dit in? Wat is nu juist het verschil tussen een trein, tram, metro, sneltram,...?
Melle
Lightrail, een ongelooflijke populaire term. Politici en verkeersdeskundigen slaan ermee rond je kop. Maar wat betekent dit nu juist, wat houdt dit in? Wat is nu juist het verschil tussen een trein, tram, metro, sneltram,...?
Melle
-
Re: Wat is nu juist lightrail?
lightrail is lichter dan een trein en zwaarder dan een tram heeft een eigen bedding en perrons .melle schreef:Hallo,
Melle
trager dan een trein en sneller dan een tram
en dus ook breeder dan een tram en smeller dan een trein.
lichter doordat hij dus niet in een gemengd spoorverkeer gaat werken met zwaarder locomotieven
ook de capaciteit is dus groter dan een tram en kleiner dan een trein
en ze hebben ook meestal een bovenleiding voor de veiligheid van de reiziger en dit is verschiilend t.o.v.veel metrosystemen
Er zullen wellicht evenveel definities bestaan van wat lightrail is, als er geïnteresseerden rondlopen. En wellicht zelfs nog meer.
Een lightrailvoertuig (=LRV) is inderdaad een tussenvorm tussen trein en tram, maar zal volgens mij veelal het gabarit hebben van een tram (is het smalst) om toe te laten dat hij zonder beperkingen overal als tram kan rijden. Alleen is hij daarenboven ook uitgerust met het veiligheidssysteem voor spoorvoertuigen, om in alle veiligheid op het reguliere spoor te kunnen rijden. Hoe een LRV eruit ziet, is vooral afhankelijk van de vereisten. Moet het LRV geschikt zijn voor gemengde exploitatie, dan is er een minimumaslast nodig (in België 8 t volgens het ARGSI 2.1.2), om de pedalen correct te doen werken, moet het LRV ook crashtesten ondergaan, enz. Rijdt het LRV volledig in eigen bedding, dus zonder gemengde exploitatie, zullen de vereisten vanzelfsprekend ook lichter kunnen zijn. Die eigen bedding kan dan een omgebouwde spoorlijn zijn, of een volledig nieuwe infrastructuur.
Maar heb je al eens op Wikipedia gekeken? Ik vond de uitleg die daar stond, eigenlijk een goede samenvatting.
Een lightrailvoertuig (=LRV) is inderdaad een tussenvorm tussen trein en tram, maar zal volgens mij veelal het gabarit hebben van een tram (is het smalst) om toe te laten dat hij zonder beperkingen overal als tram kan rijden. Alleen is hij daarenboven ook uitgerust met het veiligheidssysteem voor spoorvoertuigen, om in alle veiligheid op het reguliere spoor te kunnen rijden. Hoe een LRV eruit ziet, is vooral afhankelijk van de vereisten. Moet het LRV geschikt zijn voor gemengde exploitatie, dan is er een minimumaslast nodig (in België 8 t volgens het ARGSI 2.1.2), om de pedalen correct te doen werken, moet het LRV ook crashtesten ondergaan, enz. Rijdt het LRV volledig in eigen bedding, dus zonder gemengde exploitatie, zullen de vereisten vanzelfsprekend ook lichter kunnen zijn. Die eigen bedding kan dan een omgebouwde spoorlijn zijn, of een volledig nieuwe infrastructuur.
Maar heb je al eens op Wikipedia gekeken? Ik vond de uitleg die daar stond, eigenlijk een goede samenvatting.
Maarja, ik vond deze eigenlijk niet duidelijk op een mogelijke Belgische toepassing. Neem nu bijvoorbeeld die lightrail op lijn 52. Dat moet dan toch meer een trein dan een tram zijn..
Dat hangt er deels vanaf. Voor lijn 52 gaat het dan wellicht eerder over een lighttrain, dus een lichtere trein die goed kan optrekken, maar waarbij de max. snelheid wat minder kan zijn. Eventueel kan je de route wel aanpassen, en in plaats van richting Antwerpen-Berchem te rijden, langs de kades richting centrum sturen, met overstap in Antwerpen-Zuid. Dan zou het eerder over een tramtrein gaan.
-
Ik denk persoonlijk dat je enige abstrajties moet maken .groentje schreef:Dat hangt er deels vanaf. Voor lijn 52 gaat het dan wellicht eerder over een lighttrain, dus een lichtere trein die goed kan optrekken, maar waarbij de max. snelheid wat minder kan zijn. Eventueel kan je de route wel aanpassen, en in plaats van richting Antwerpen-Berchem te rijden, langs de kades richting centrum sturen, met overstap in Antwerpen-Zuid. Dan zou het eerder over een tramtrein gaan.
Wat eventueel een lighttrain zou kunne zijn is de lijn 58 zonder enige overweg met nog enkele bijkomende haltes/stations indien het gebied nog meer geurbaniseerd zou zijn. wat du voor het ogenblik niet het geval is. Tussen eeklo en Wondelgem.. Ik vrees dat België iets te klein is voor een light rail vandaag. Vergelijk dit eens met de docklands light railway.
Gewoon een Desiro dus, is ideaal. Is lichter, trekt sneller op, etc;groentje schreef:Dat hangt er deels vanaf. Voor lijn 52 gaat het dan wellicht eerder over een lighttrain, dus een lichtere trein die goed kan optrekken, maar waarbij de max. snelheid wat minder kan zijn. Eventueel kan je de route wel aanpassen, en in plaats van richting Antwerpen-Berchem te rijden, langs de kades richting centrum sturen, met overstap in Antwerpen-Zuid. Dan zou het eerder over een tramtrein gaan.
Welja, dat vraag ik mij ook af.. Heeft ons land wel echt zoveel baat bij een of andere lightrail?
Een lijn als Leeuwarden-Stavoren of de Merwede-Lingelijn zou je ook als lightrail kunnen bestempelen, hoor. Lichte voertuigen, stoptreindiensten, hoge frequentie (2x per uur)... Kortom, een lightrail is zeker niet voorbehouden aan stadsgebied. Afhankelijk van het type kan je wel makkelijker andere bestemmingen in de stad buiten het station bereiken, door als tram verder te rijden, maar daar wordt bij geen van beide lijnen gebruik van gemaakt. De toekomstige RijnGouwelijn zou dat wel gaan doen, als ze ooit klaar komen met het politieke gepalaver.