Nachtelijke onderbreking
Nachtelijke onderbreking
Bij het bekijken van verschillende dienstregelingen van de NMBS valt mij als Nederlander één ding heel erg op: de vertrektijden van de laatste treinen. In België zie ik op een hoop stations dat de laatste trein tussen 23:00 en 0:00, of tussen 22:00 en 23:00, en soms ook al tussen 21:00 en 22:00 uur vertrekt. En dan heb ik het even niet over lijnen die alleen overdag bediend worden. Maar ik heb gezien dat er zelfs vanaf een enorm station als Antwerpen Centraal maar één trein na middernacht vertrekt, namelijk om 0:05 uur de L-trein naar Essen, (die eerder op de avond nog tot Roosendaal rijdt).
Bij ons in Nederland is het heel normaal dat de laatste trein tussen 0:00 en 1:00 uur vertrekt en van een station als Rotterdam Centraal gaat de laatste trein (van de dagdienst) na 1:00 uur nog.
Daarnaast rijdt de NS iedere nacht een uurlijkse nachttrein in de Randstad (en van donderdag- t/m zaterdagnacht uitgebreid tot in Noord-Brabant).
Ik vroeg me af waarom deze verschillen er zijn en dan met name het verschil in het uur waarin de nachtelijke onderbreking begint. Zijn de reispatronen zo anders in België dan in Nederland? En wordt het niet als vervelend ervaren dat de treinen vanuit een grote stad als Antwerpen er al zo vroeg mee ophouden?
Bij ons in Nederland is het heel normaal dat de laatste trein tussen 0:00 en 1:00 uur vertrekt en van een station als Rotterdam Centraal gaat de laatste trein (van de dagdienst) na 1:00 uur nog.
Daarnaast rijdt de NS iedere nacht een uurlijkse nachttrein in de Randstad (en van donderdag- t/m zaterdagnacht uitgebreid tot in Noord-Brabant).
Ik vroeg me af waarom deze verschillen er zijn en dan met name het verschil in het uur waarin de nachtelijke onderbreking begint. Zijn de reispatronen zo anders in België dan in Nederland? En wordt het niet als vervelend ervaren dat de treinen vanuit een grote stad als Antwerpen er al zo vroeg mee ophouden?
Re: Nachtelijke onderbreking
Ja, dat is inderdaad lastig. Of ja het is een dom beleid van de NMBS. Doordat ze zo vroeg stappen ben je meestal gewoon genoodzaakt om je met de auto te verplaatsen omdat er geen trein meer terug is.
Waarom de NMBS dit niet, zal waarschijnlijk te weinig reizigers zijn; maar ze zouden dat kunnen oplossen door met een klein stel te rijden vind ik bv één stel AM96 per uur tussen bv Antwerpen - Gent - Brugge - Oostende. Dan bied je toch iets van service aan. In Nederland rijden al altijd nachttreinen zeker é? Dat is dus meer ingeburgerd waardoor dat wel meer volk lokt denk ik.
Waarom de NMBS dit niet, zal waarschijnlijk te weinig reizigers zijn; maar ze zouden dat kunnen oplossen door met een klein stel te rijden vind ik bv één stel AM96 per uur tussen bv Antwerpen - Gent - Brugge - Oostende. Dan bied je toch iets van service aan. In Nederland rijden al altijd nachttreinen zeker é? Dat is dus meer ingeburgerd waardoor dat wel meer volk lokt denk ik.
ik had is ergens gelezen dat de kosten te hoog zijn op deze treinen plus dat ze ook onveilig zouden zijn.
met grote festivals e.d. worden er wel extra treinen ingelegd (op vraag van organisator?)
met grote festivals e.d. worden er wel extra treinen ingelegd (op vraag van organisator?)

De NMBS is niet (zo) te vinden voor een nachtdienst. Wat mij wel opvalt, is dat er 's nachts vele lege ritten worden gereden, om tegen 's morgens het juiste materieel op de juiste plaats te hebben. Waarom worden die lege ritten 's nachts niet toegankelijk voor reizigers? Op die manier heb je enerzijds een beperkte nachtdienst, anderzijds geen gecandanseerde nachtdienst...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
- trainfreak
-
NMBS is traditioneel erg gericht op woon-werkverkeer, en dan nog bijna uitsluitend voor maandag-vrijdag 9-17 jobs.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
-
Dat maakt absoluut niks uit: 1 bestuurder en 1 begeleider, of het nu een MW41 is of een 27'er met een stam M6'en.bobke schreef:ze zouden dat kunnen oplossen door met een klein stel te rijden
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Wellicht dat het wel uitmaakt in de hoeveelheid stroom die zo'n trein trekt. Met een klein treintje kun je enorm op energie besparen t.o.v. een grote lange trein, denk ik...
Ik denk inderdaad dat de nachttrein bij ons al aardig is ingeburgerd en ook de wat jongere uitbreiding naar Eindhoven in de weekenden is een succes en voorziet in een behoefte die er al langere tijd was.
Ik denk sowieso dat als de NMBS om te beginnen nou eens op alle lijnen één uurtje langer zou blijven doorrijden, dat dan al in een behoefte wordt voorzien die groter is dan die lijkt.
Een nachtnet is pas een tweede punt. Maar vast geen overbodige luxe, denk ik. Als ze bijvoorbeeld eens zouden beginnen met een nachtnet op Antwerpen - Brussel, Brussel - Leuven - Liège, Brussel - Gent (en evt. Gent - Antwerpen). En natuurlijk een trein naar Brussels Airport. In de zomermaanden (neem de periode dat de ICT-treinen in de dienstregeling zitten) zou je dan nog een uitbreiding Gent - Brugge - Oostende / Blankenberge kunnen rijden. Ik denk dat het al heel veel potentie heeft als je op elk van de genoemde verbindingen 3x per nacht een trein laat rijden, uiteraard alleen IC's, hoeft echt niet per sé elk uur.
Ik denk inderdaad dat de nachttrein bij ons al aardig is ingeburgerd en ook de wat jongere uitbreiding naar Eindhoven in de weekenden is een succes en voorziet in een behoefte die er al langere tijd was.
Ik denk sowieso dat als de NMBS om te beginnen nou eens op alle lijnen één uurtje langer zou blijven doorrijden, dat dan al in een behoefte wordt voorzien die groter is dan die lijkt.
Een nachtnet is pas een tweede punt. Maar vast geen overbodige luxe, denk ik. Als ze bijvoorbeeld eens zouden beginnen met een nachtnet op Antwerpen - Brussel, Brussel - Leuven - Liège, Brussel - Gent (en evt. Gent - Antwerpen). En natuurlijk een trein naar Brussels Airport. In de zomermaanden (neem de periode dat de ICT-treinen in de dienstregeling zitten) zou je dan nog een uitbreiding Gent - Brugge - Oostende / Blankenberge kunnen rijden. Ik denk dat het al heel veel potentie heeft als je op elk van de genoemde verbindingen 3x per nacht een trein laat rijden, uiteraard alleen IC's, hoeft echt niet per sé elk uur.
Verplaatst naar "Algemeen Binnenland". Dit topic is immers geen verzoek om reisinformatie. 

Omdat zo'n late treinen er nooit in grote getallen geweest zijn verwacht ook niemand ze, in zekere zin is het reispatroon dus anders. Omdat iedereen weet dat er geen late treinen zijn beschouwen de meeste reizigers het ook niet als vervelend.FireSea schreef:Ik vroeg me af waarom deze verschillen er zijn en dan met name het verschil in het uur waarin de nachtelijke onderbreking begint. Zijn de reispatronen zo anders in België dan in Nederland? En wordt het niet als vervelend ervaren dat de treinen vanuit een grote stad als Antwerpen er al zo vroeg mee ophouden?
Dit wilt natuurlijk niet zeggen dat niemand latere treinen zou gebruiken, maar de meeste stakeholders hebben blijkbaar geen probleem met de situatie zoals ze is

De afwezigheid van een degelijk landelijk treinaanbod 's avonds tussen 21u en 1u en in het weekend is een van de redenen waarom ik de beheersovereenkomst tussen de NMBS en de Staat als 'lachwekkend' beschouw. Mocht de NMBS die overeenkomst naar de letter uitvoeren, zou de trein in België inderdaad uitsluitend een betekenis kunnen hebben voor woon-werkverkeer bij 9-to-5-jobs. En dan nog zouden werk en thuis best niet al te ver uit elkaar liggen, want over aansluitingen is er ook niets voorzien. De situatie wordt door sommige mensen dus inderdaad als bijzonder hinderlijk beleefd. In dit autominnend landje is er evenwel geen minister te bespeuren die meer dan 5 minuten van zijn ambtstermijn met de NMBS wil bezig zijn. 

Dat is onzin.jan_olieslagers schreef:NMBS is traditioneel erg gericht op woon-werkverkeer, en dan nog bijna uitsluitend voor maandag-vrijdag 9-17 jobs.
De eerste trein vanuit Antwerpen naar Brussel is iets na 4 uur.
De eerste trein van Antwerpen naar Kortrijk net voor de vijven, en ga zo maar door.
Ik werk in ploegen en kan zonder veel problemen de trein nemen.
Toen ik de bus kon nemen (maar meestal de fiets nam) kwam het maar zelden uit dat ik met de bus naar en van het werk kon.
Terwijl De Lijn dan weer wél een nachtnet heeft!
De trein.
Alleen voor durvers.
Alleen voor durvers.
dekooiker schreef:Dat is onzin.jan_olieslagers schreef:NMBS is traditioneel erg gericht op woon-werkverkeer, en dan nog bijna uitsluitend voor maandag-vrijdag 9-17 jobs.
De eerste trein vanuit Antwerpen naar Brussel is iets na 4 uur.
De eerste trein van Antwerpen naar Kortrijk net voor de vijven, en ga zo maar door.
Ik werk in ploegen en kan zonder veel problemen de trein nemen.
Toen ik de bus kon nemen (maar meestal de fiets nam) kwam het maar zelden uit dat ik met de bus naar en van het werk kon.
Terwijl De Lijn dan weer wél een nachtnet heeft!
Dat is zeer uitzonderlijk jou situatie. En de kans is natuurlijk groter als je vertrek of toekomt op een groot station, maar als je vertrekt of moet toekomen op een klein station heb je weinig kans dat er zo vroeg een trein vertrekt of dat er zo laat nog één toekomt.
Dekooiker heeft niet volledig ongelijk, hoor. Ja, de treinen houden er in België veel te snel mee op, maar terzelfdertijd begint men hier vaak iets vroeger dan bij onze noorderburen. Stations waar de vroegste trein pas na 7 uur vertrekt in het weekend, ze bestaan, maar het is me al opgevallen dat deze in Nederland buiten de Randstad toch vaker voorkomen. Het is dan ook mijn voornaamste kritiek op het Nederlandse spoorboekje, hoewel dat over het algemeen beter gestoffeerd is.