Installatie automatisch stopsysteem op spoor schiet op
(Belga) Het gaat vooruit met de aanleg van het automatisch stopsysteem TBL1+, dat moet verhinderen dat treinen door het rood rijden. Dat staat zaterdag in De Morgen. De installatie van het stopsysteem werd versneld na de ramp in Buizingen zes maanden geleden, waarbij achttien doden vielen.
Inmiddels heeft 40 procent van de risicovolle seinen TBL1+. Begin dit jaar was dat nog maar een kwart. Seinen waar veel treinen passeren met hoge snelheid worden als prioritair beschouwd, aldus spoorinfrastructuurbeheerder Infrabel. Ook bij spooroperator NMBS, die ervoor moet zorgen dat de treinstellen een TBL1+-ontvanger krijgen, is er vooruitgang. In totaal moeten 1.121 locomotieven en motorstellen onder handen worden genomen. Doel voor eind dit jaar is 31 procent af te werken. Eind dit jaar moet ook 31 procent van de locomotieven met het systeem uitgerust zijn. De vakbonden zijn tevreden met de vooruitgang, maar vragen zich af waarom het zo moeizaam ging. "Veiligheid was duidelijk geen prioriteit van de NMBS vóór Buizingen. Want als het moet, dan lukt het blijkbaar wel", luidt het daar.
http://www.metrotime.be/nl.html
(Belga) Het gaat vooruit met de aanleg van het automatisch stopsysteem TBL1+, dat moet verhinderen dat treinen door het rood rijden. Dat staat zaterdag in De Morgen. De installatie van het stopsysteem werd versneld na de ramp in Buizingen zes maanden geleden, waarbij achttien doden vielen.
Inmiddels heeft 40 procent van de risicovolle seinen TBL1+. Begin dit jaar was dat nog maar een kwart. Seinen waar veel treinen passeren met hoge snelheid worden als prioritair beschouwd, aldus spoorinfrastructuurbeheerder Infrabel. Ook bij spooroperator NMBS, die ervoor moet zorgen dat de treinstellen een TBL1+-ontvanger krijgen, is er vooruitgang. In totaal moeten 1.121 locomotieven en motorstellen onder handen worden genomen. Doel voor eind dit jaar is 31 procent af te werken. Eind dit jaar moet ook 31 procent van de locomotieven met het systeem uitgerust zijn. De vakbonden zijn tevreden met de vooruitgang, maar vragen zich af waarom het zo moeizaam ging. "Veiligheid was duidelijk geen prioriteit van de NMBS vóór Buizingen. Want als het moet, dan lukt het blijkbaar wel", luidt het daar.
http://www.metrotime.be/nl.html
Re: Installatie automatisch stopsysteem op spoor schiet op
bobke schreef:Seinen waar veel treinen passeren met hoge snelheid worden als prioritair beschouwd, aldus spoorinfrastructuurbeheerder Infrabel.
In Pécrot passeren anders ook niet veel treinen, en zeker niet aan een hoge snelheid zoals 160 km/u...
Pécrot is een fout die niet op die plaats ontstaan is maar wel in Waver nadat de trein daar van rijrichting is veranderd, de trein had daar dus al moeten stilvallen en niet in Pécrot.
Wat maakt het uit, Waver en Pécrot liggen op dezelfde lijn en daar is de maximale snelheid zeker geen 160. En zoveel treinen passeren er ook niet hoor.
Ik denk dat er bij de spoorwegen wel lijstjes zijn van de seinen die populair zijn voor overschrijdingen.
Lijkt me niet zo gek dat men die voorrang geeft. Want daar is er waarschijnlijk slechte zichtbaarheid, verwarring met andere lichten, nogal onoverzichtelijke situatie enz.enz.
Lijkt me niet zo gek dat men die voorrang geeft. Want daar is er waarschijnlijk slechte zichtbaarheid, verwarring met andere lichten, nogal onoverzichtelijke situatie enz.enz.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Wel interessant dit systeem maar de privé operatoren zijn niet van plan TBL1+ te installeren op hun locs. Dit omdat het niet wettelijk verplicht is...
- trainfreak
Maar op L59 is er nog altijd niets veranderd.
Nochtans is het wel een belangrijke lijn, en dit voor zowel het reizigersverkeer als de goederenafdeling.
Nochtans is het wel een belangrijke lijn, en dit voor zowel het reizigersverkeer als de goederenafdeling.
-
Had TBL1+ dit ongeluk kunnen voorkomen?Ik vrees van niet,want het was geen seinoverschreiding bij nadering.Steven schreef:Pécrot is een fout die niet op die plaats ontstaan is maar wel in Waver nadat de trein daar van rijrichting is veranderd, de trein had daar dus al moeten stilvallen en niet in Pécrot.
ik dacht dat men dit weekend aan het werken was voor TBLtrainfreak schreef:Maar op L59 is er nog altijd niets veranderd.

Het was een seinoverschreiding na frontverandering, het verschil zou geweest zijn dat hij paar meter na de uitrit van Waver tot stilstand had gestaan. TBL1+ doet u ook stoppen als je door het rood gaat.nighttrain schreef:Had TBL1+ dit ongeluk kunnen voorkomen?Ik vrees van niet,want het was geen seinoverschreiding bij nadering.Steven schreef:Pécrot is een fout die niet op die plaats ontstaan is maar wel in Waver nadat de trein daar van rijrichting is veranderd, de trein had daar dus al moeten stilvallen en niet in Pécrot.
Hij kwam in Waver toe, deed een frontverandering zoals voorzien en is op de lamp deuren vertrokken en is vergeten het sein te controleren dat visueel niet zichtbaar was uit zijn stuurpost (klassiekje).
Als op de moment dat hij aanzette er TBL1+ was geweest had zijn trein maar een paar meter kunnen rijden.
Hier heb ik wel een vraagje:
Als de voorste antenne bij het kopmaken ineens al achter de vertrekseinbakens hangt, dan vrees ik dat TBL ook geen kans heeft.
Men moet wel ver genoeg doorrijden en dan pas kopmaken....
Als de voorste antenne bij het kopmaken ineens al achter de vertrekseinbakens hangt, dan vrees ik dat TBL ook geen kans heeft.
Men moet wel ver genoeg doorrijden en dan pas kopmaken....
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
-
De vraag die ik me stel ,was de oude spoorstroomkring vrijgemaakt? Dus stond hij met de laatste bogie in de spoorstroomkring van het gesloten sein? Of stond hij in de spoorstroomkring erna?Of beiden?Steven schreef:Het was een seinoverschreiding na frontverandering, het verschil zou geweest zijn dat hij paar meter na de uitrit van Waver tot stilstand had gestaan. TBL1+ doet u ook stoppen als je door het rood gaat.nighttrain schreef:Had TBL1+ dit ongeluk kunnen voorkomen?Ik vrees van niet,want het was geen seinoverschreiding bij nadering.Steven schreef:Pécrot is een fout die niet op die plaats ontstaan is maar wel in Waver nadat de trein daar van rijrichting is veranderd, de trein had daar dus al moeten stilvallen en niet in Pécrot.
Hij kwam in Waver toe, deed een frontverandering zoals voorzien en is op de lamp deuren vertrokken en is vergeten het sein te controleren dat visueel niet zichtbaar was uit zijn stuurpost (klassiekje).
Als op de moment dat hij aanzette er TBL1+ was geweest had zijn trein maar een paar meter kunnen rijden.
Als ik spreek van bogie ,kan het 1 as ook geweest zijn van de bewuste bogie.
En wat had de TBL1+ dan gedaan als hij niet het rode sein info had opgesnoven via zijn antenne?
Want ik heb toch altijd begrepen dat zijn stuurpost lichtjes na het gesloten sein stond dus wezenlijk achter de ru van de bestuurder.
Dan nog zou het volgende sein (het zijn er op die lijn bijna allemaal beheerde seinen ter info) in gesloten stand gestaan en de TBL1+ info gegeven om te stoppen. Daarbij komt dat je dan geen omschakeling krijgt naar V > 40 km/u waardoor je max 39 kan rijden. Kortweg er waren al een hele hoop factoren die hadden dingen kunnen voorkomen of op zijn minst minder ernstig maken. Alles is beter dan niets.
Ik vrees dat kopmaken "te paard" op de bakens , de trein niet tegenhoudt met TBL+, het is en blijft een "punt" beveiliging
Rijdt ge daarna het tegenspoor op en dat spoor is er niet voor ingericht (dus zonder seinen), dan denk ik dat TBL weer niet ingrijpt.
Pecrot slecht voorbeeld voor TBL+.
Rijdt ge daarna het tegenspoor op en dat spoor is er niet voor ingericht (dus zonder seinen), dan denk ik dat TBL weer niet ingrijpt.
Pecrot slecht voorbeeld voor TBL+.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
De lijnen zonder seinen op tegenspoor zijn snel geteld. Van alle de lijnen die ik ken en bedien van uit Brussel zuid (en dat is vrij veel) is er maar 1 lijn die het niet kan als ik het goed kan en dit dan over korte afstand. L25 tussen Mechelen en Antwerpen is over een bepaalde afstand niet voorzien van werkende tegenspoorseinen (ze staan er dus wel al degelijk maar met kruis op). Ik weet ook dat er nog veel werk aan de winkel is, er zitten nog veel gaten in de kaas om het zo te zeggen.