DB/SBB veranderingen fernverkehr
DB/SBB veranderingen fernverkehr
Situatie is dat ik al een kaartje heb, Bonn hbf - Bern, vertrek om 9u14, met reservatie. Gekocht aan een willekeurige automaat van DB. Nu heb ik nog een vriend die alsnog met me mee wilt reizen, maar ik krijg niet precies dezelfde verbinding bij de automaat noch op de website van DB: wel hetzelfde vertrekuur en dus ook de EC7, maar dan overstappen in bvb. Aarau of Basel Bad bf ipv Basel SBB en Olten. Mijn vraag is dus of ik met mijn kaartje net zo goed de ICE375 of IR 1926 kan nemen ipv IR 2177 en IR2026.
Als ik het correct begrijp zijn snelle of trage treinen gelijkwaardig en kan het dus zonder problemen, maar Basel Bad is natuurlijk wel een gevalletje apart, dus?
Als ik het correct begrijp zijn snelle of trage treinen gelijkwaardig en kan het dus zonder problemen, maar Basel Bad is natuurlijk wel een gevalletje apart, dus?
Re: DB/SBB veranderingen fernverkehr
Treinbinding is er alleen in Duitsland (tot Basel Bad. Bf) en alleen bij een Europa-Spezial. Op welke dag reis je? Misschien zijn er inmiddels wijzigingen door werkzaamheden ofzo.kika schreef:Situatie is dat ik al een kaartje heb, Bonn hbf - Bern, vertrek om 9u14, met reservatie. Gekocht aan een willekeurige automaat van DB. Nu heb ik nog een vriend die alsnog met me mee wilt reizen, maar ik krijg niet precies dezelfde verbinding bij de automaat noch op de website van DB: wel hetzelfde vertrekuur en dus ook de EC7, maar dan overstappen in bvb. Aarau of Basel Bad bf ipv Basel SBB en Olten. Mijn vraag is dus of ik met mijn kaartje net zo goed de ICE375 of IR 1926 kan nemen ipv IR 2177 en IR2026.
Groetjes,
Rian
9 september, inderdaad met een Europa spezialpreis. Dus de Zwitserse vervoersvoorwaarden zijn dan al van toepassing in Basel Bad en ik kan overstappen op de ICE ipv een IR. Dat is goed om te horen, bedankt!
De voorwaarden van DB zijn van toepassing tot in Bern; je hebt immer bij DB gekocht. Maar zoals je op je ticket kunt zien (bij "VIA") is er in Zwitserland geen treinbinding. Het is me overigens niet duidelijk waarom je in Basel op een IR zou moeten overstappen. Zowel EC 7 als ICE 375 rijden op 9 september hun normale traject. De DB-planner laat me overigens nu in Freiburg overstappen.kika schreef:9 september, inderdaad met een Europa spezialpreis. Dus de Zwitserse vervoersvoorwaarden zijn dan al van toepassing in Basel Bad en ik kan overstappen op de ICE ipv een IR. Dat is goed om te horen, bedankt!
Groetjes,
Rian
Ok, ik geef het op, ik snap er de ballen van: bij VIA staat 'Basel Bad Bf<1185>(Otten/Delemont)*Biel'
Het is inderdaad een Europa-Spezial Schweiz. Boven staat trouwens 'DB: Gilt nur für eingetragene Züge und Reisetage(Zugbindung)' wat ik ook interpreteer als dat die treinbinding enkel op het DB-net geldt. Volgens de voorwaarden (website) geldt de treinbinding enkel voor de grensoverschrijdende trein (dit moet een ICE of IC zijn) en niet voor de rest. Staat ook nergens uitgelegd wat een 'NE-Nahverkehrszug' is. Er staat CIV op het ticket geprint, dus in hoeverre DB beperkingen op kan leggen weet ik ook niet.
Moet straks sowieso weer op de trein richting Nederland, hopelijk kom ik een conducteur tegen met verstand van zaken.
Het is inderdaad een Europa-Spezial Schweiz. Boven staat trouwens 'DB: Gilt nur für eingetragene Züge und Reisetage(Zugbindung)' wat ik ook interpreteer als dat die treinbinding enkel op het DB-net geldt. Volgens de voorwaarden (website) geldt de treinbinding enkel voor de grensoverschrijdende trein (dit moet een ICE of IC zijn) en niet voor de rest. Staat ook nergens uitgelegd wat een 'NE-Nahverkehrszug' is. Er staat CIV op het ticket geprint, dus in hoeverre DB beperkingen op kan leggen weet ik ook niet.
Moet straks sowieso weer op de trein richting Nederland, hopelijk kom ik een conducteur tegen met verstand van zaken.
Als je naar Bern opweg bent dan hoef je enkel in Basel over te stappen. Wel is het zo dat de reisplanner van de SBB een beetje buggy is soms, en af en toe ook ritten met overstap in Olten en zelfs Aarau voorstelt.kika schreef:Situatie is dat ik al een kaartje heb, Bonn hbf - Bern, vertrek om 9u14, met reservatie. Gekocht aan een willekeurige automaat van DB. Nu heb ik nog een vriend die alsnog met me mee wilt reizen, maar ik krijg niet precies dezelfde verbinding bij de automaat noch op de website van DB: wel hetzelfde vertrekuur en dus ook de EC7, maar dan overstappen in bvb. Aarau of Basel Bad bf ipv Basel SBB en Olten. Mijn vraag is dus of ik met mijn kaartje net zo goed de ICE375 of IR 1926 kan nemen ipv IR 2177 en IR2026.
Ik krijg bijvoorbeeld:
Code: Selecteer alles
+-------------------------+--------+--------+----------+----------------+
| Bahnhof | An | Ab | Zug Nr. | Bemerkungen |
| Bonn Hbf | | 09:14 | EC 7 |WR VL VR |
| Basel SBB | 13:37 | 14:01 | ICE 375 |WR VN MI |
| Bern | 14:56 | | | |
| Basel SBB | 13:37 | 14:03 | IR 2177 |PA |
| Olten | 14:28 | 14:36 | IR 2026 | |
| Bern | 15:21 | | | |
| Aarau | 14:22 | 14:47 | IR 1926 | |
| Bern | 15:25 | | | |
Tenzij er onvoorziene veranderingen zijn is dat nu mijn plan, ondanks mijn twijfels over de vervoersvoorwaarden. 't Zou mooi zijn als die wat duidelijker zouden zijn.K V B schreef: Het is natuurlijk onzin om via Aarau of Olten te reizen. Neem gewoon in Basel de directe trein naar Bern.
De vermelding "CIV" wil alleen maar zeggen dat het een ticket is waarop de CIV van toepassing is (voorwaarden voor internationale treinreizen). Daarbovenop kan een vervoerder tickets verkopen met bepaalde bijzondere tariefvoorwaarden, zoals EuropaSpezial. Die voorwaarden vind je hier:kika schreef:Ok, ik geef het op, ik snap er de ballen van: bij VIA staat 'Basel Bad Bf<1185>(Otten/Delemont)*Biel'
http://www.bahn.de/p/view/home/agb/agb_ ... ngen.shtml
De voorwaarden voor het Europa-Spezial Schweiz staan in de "Sonderbestimmungen für die Verbindungen zwischen bestimmten Ländern". Daarin staat dat Europa-Spezial Schweiz alleen geldig is in de op het ticket aangegeven treinen. Ik zie nergens dat er alleen treinbinding is in de grensoverschrijdende trein.
Wat betreft het aangeven van de treinbinding heb ik me enigszins vergist: de treinen worden in hetzelfde vakje als de VIA genoemd, maar staan ervóór. Dat zijn de aangegeven treinen die in de vervoersvoorwaarden worden genoemd; een eventueel reisadvies onderaan op een online-ticket is alleen ter informatie.
Verder klopt het dat de vermelding bovenaan het ticket inderdaad betekent dat alleen bij DB treinbinding bestaat in de genoemde treinen.
Groetjes,
Rian
De planner gaat van een aantal zaken uit, o.a.:K V B schreef:Wel is het zo dat de reisplanner van de SBB een beetje buggy is soms, en af en toe ook ritten met overstap in Olten en zelfs Aarau voorstelt.
Ik krijg bijvoorbeeld:Het is natuurlijk onzin om via Aarau of Olten te reizen. Neem gewoon in Basel de directe trein naar Bern.Code: Selecteer alles
+-------------------------+--------+--------+----------+----------------+ | Bahnhof | An | Ab | Zug Nr. | Bemerkungen | +-------------------------+--------+--------+----------+----------------+ | Bonn Hbf | | 09:14 | EC 7 |WR VL VR | | Basel SBB | 13:37 | 14:01 | ICE 375 |WR VN MI | | Bern | 14:56 | | | | +-------------------------+--------+--------+----------+----------------+ +-------------------------+--------+--------+----------+----------------+ | Bonn Hbf | | 09:14 | EC 7 |WR VL VR | | Basel SBB | 13:37 | 14:03 | IR 2177 |PA | | Olten | 14:28 | 14:36 | IR 2026 | | | Bern | 15:21 | | | | +-------------------------+--------+--------+----------+----------------+ +-------------------------+--------+--------+----------+----------------+ | Bonn Hbf | | 09:14 | EC 7 |WR VL VR | | Aarau | 14:22 | 14:47 | IR 1926 | | | Bern | 15:25 | | | | +-------------------------+--------+--------+----------+----------------+
a. Mensen stappen het liest zo min mogelijk over.
b. Sommige mensen zijn op zoek naar een goedkope verbinding.
c. Sommige treinen zijn duurder dan andere.
De eerste verbinding is de snelste van de drie. De tweede verbinding wordt genoemd omdat Hafas ervan uitgaat dat een IR goedkoper is dan een ICE. Dat dat in Zwitserland niet zo is, dat weet hij blijkbaar niet. Hafas probeert ook verbindigen te zoeken zonder ICE en soms ook met alleen regionale treinen.
De derde verbinding wordt gegeven omdat het een reis is zonder ICE en met maar 1 overstap.
Groetjes,
Rian
Dat was mijn interpretatie van de volgende regels:rvdborgt schreef:Ik zie nergens dat er alleen treinbinding is in de grensoverschrijdende trein.
Produkte: ICE oder IC/EC grenzüberschreitend. Vor- und Nachlauf in Nahverkehrszügen der DB sowie in parallel verkehrenden NE-Nahverkehrszügen ist zugelassen.
Zugbindung: Ja.
Die Fahrkaten zum Angebot Europa-Spezial gelten nur für die eingetragenen Tage und Züge (Zugbindung).
Solange der Vorrat reicht. Der Grenzübertritt darf nur in einem gebuchten DB Fernverkehrszug erfolgen. Kann als einfache Fahrt oder als Hin- und Rückfahrt innerhalb eines Monats gebucht werden.
rvdborgt schreef: Wat betreft het aangeven van de treinbinding heb ik me enigszins vergist: de treinen worden in hetzelfde vakje als de VIA genoemd, maar staan ervóór. Dat zijn de aangegeven treinen die in de vervoersvoorwaarden worden genoemd;
'H:<1080>(09.09.10)BonnHbf 9:14EC7R:<1080>(13.09.10)Basel DB EC100 VIA....'
Komt uit de automaat, dacht dat het dan altijd meekomt?rvdborgt schreef: een eventueel reisadvies onderaan op een online-ticket is alleen ter informatie.
Bedankt allebei om me te helpen dit allemaal te begrijpen!
Wel vreemd dat dit dus uit de Hafas van SBB komt. Zou SBB zelf op de hoogte zijn van deze bug? Het leidt immers some tot vreemde oplossingen ook voor binnenlandse treinen. (Basel - Bern met overstap in Olten ...)rvdborgt schreef: De eerste verbinding is de snelste van de drie. De tweede verbinding wordt genoemd omdat Hafas ervan uitgaat dat een IR goedkoper is dan een ICE. Dat dat in Zwitserland niet zo is, dat weet hij blijkbaar niet.