dentheo schreef:Stond uitdrukkelijk op mijn scherm dat er een overweg gestoord was tussen Antw en Brussel.... ik geloof dat er Duffel bijstond.
Het zou wel kunnen dat er daar voor de werken aan de nieuwe brug een tijdelijke overweg voor werfverkeer is. Misschien weet iemand van de pendelaars of bestuurders die daar regelmatig langskomen er iets meer over
edit: in de fototopic van Melle kan je een foto zien van de bewuste overweg in Duffel
Hmm, het is ondertussen wel alweer een jaar geleden dat ik die route met de trein heb gedaan, maar de enige (permanente) overweg die ik ken tussen Antwerpen en Brussel, ligt op lijn 27 (de lijn die bijna overal net naast lijn 25 ligt) in Mortsel. In Mortsel splitst de lijn zich even op van lijn 25, en daar is er 1 overweg. Ik weet wel dat er werken zijn in Duffel, om de brug over de Nete vervangen en zo dat stuk spoor veel rechter te trekken. Mogelijk hebben ze daar een tijdelijke overweg geplaatst, maar of men als zo'n overweg een storing heeft ook echt problemen zou hebben met het treinverkeer zou me verbazen aangezien er enkel werfverkeer hinder van zou kunnen ondervinden.
Neen, er zijn in Duffel meerdere tijdelijk overwegen. Er bevind zich 1 op lijn 27 vlak voor het station richting Kontich, en een over lijn 25 (tijdelijk want er staat een graafmachine naast) vlak onder de voetgangersbrug, enkele honderden meters van het staion, ook kant Kontich.
Glodenox schreef:Mogelijk hebben ze daar een tijdelijke overweg geplaatst, maar of men als zo'n overweg een storing heeft ook echt problemen zou hebben met het treinverkeer zou me verbazen aangezien er enkel werfverkeer hinder van zou kunnen ondervinden.
Het wegverkeer dat de overweg gebruikt maakt in zo'n geval niet uit; als hij in alarm gaat is het treinverkeer verstoord
Een overweg is een overweg van welke type ook als die in alarm gaat zal het treinverkeer hinder ondervinden. Er liggen inderdaad meerdere werfoverwegen in de buurt van Duffel.
Momenteel is er maar 1 volledig uitgeruste werfoverweg te Duffel (lichten & slagbomen), die bevindt zich op L27.
Ik zou het ook logischer vinden als men die zou kunnen uitschakelen als er niet gewerkt wordt, de meeste werkzaamheden worden 's nachts uitgevoerd.
Vannacht was men trouwens volop bezig aan het plaatsen van de nieuwe perronboorden voor het nieuwe perron van L25/L27. Lijn 25 was dan ook buiten dienst.
Jani schreef:Ze kunnen die werfoverwegen toch buiten dienst stellen zodat de treinen er geen hinder van ondervinden.
een buiten dienst gestelde overweg = eentje die er niet ligt in de andere gevallen heb je een paar mogelijkheden.
Automatische werking
manuele werking
in nood.
Als je hem buiten dienst wil hebben op de lijn zal je de lijn zelf ook buiten dienst moeten verklaren.
Maar commercieel rijden op een lijn met een overweg en die buiten dienst stellen gaat niet samen.
Soms gaat het wel ver. Hier in de buurt op de Naamsesteenweg in Heverlee (Leuven) stond de OW 's nachts en in de voormiddag in alarm. De OW-signalisatie werkte perfect maar de verkeerslichten van het Vlaamse gewest die het verkeer op het kruispunt vlak voor de OW regelen, waren een hele poos defect. En daar kan Infrabel niets aan doen natuurlijk.