Treinen zitten steeds voller
-
- Berichten: 359
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 15:17
Re: Treinen zitten steeds voller
In sommige treinen heeft men ook de mogelijkheid om per 2 te zitten i.p.v. steeds per 4.
De trein is altijd een beetje reizen.
Re: Treinen zitten steeds voller
Ik zit liever in een 4-zitje dan op een opgekrapt 2 zitje hoor. In een 4 zitje is het nog niet eens zo erg als iemand naast je komt zitten. Maar in zo'n 2-zitje..
-
- Berichten: 359
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 15:17
Re: Treinen zitten steeds voller
Ieder zijn mening!
Maar sommige mensen zitten toch liever rustig.
Maar sommige mensen zitten toch liever rustig.
De trein is altijd een beetje reizen.
Re: Treinen zitten steeds voller
Dat mag alleen met toestemming van de conducteur.Treinenman schreef:Kan men met een ticket 1ste klasse ook in 2de klasse zitten?
Groetjes,
Rian
Re: Treinen zitten steeds voller
Op een klassieke zitplaats lig ik altijd in de knoop met de benen van mijn medepassagiers. Het is altijd een beetje puzzelen als je daar met z'n vieren zit, of erger nog, met zes. Vandaar mijn voorkeur voor 2-zit, ik kan dan rustig mijn benen voor mij uitschuiven zonder conflicten. Bijkomende voordelen: ik heb totaal geen boodschap aan een wildvreemde voor mijn neus, ieder heeft zijn tafeltje, en ook die voetsteuntjes in de AM96 vind ik wel handig. Enige nadeel: bij in- of uitstappen kan wel eens lastig zijn wanneer de reiziger aan de kant van de gang blijft zitten.melle schreef:Ik zit liever in een 4-zitje dan op een opgekrapt 2 zitje hoor. In een 4 zitje is het nog niet eens zo erg als iemand naast je komt zitten. Maar in zo'n 2-zitje..
Ieder zijn mening natuurlijk, gelukkig maar.
Prettige reis.
-
- Berichten: 359
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 15:17
Re: Treinen zitten steeds voller
--
Laatst gewijzigd door Treinenman op 27 jul 2010, 15:43, 1 keer totaal gewijzigd.
De trein is altijd een beetje reizen.
Re: Treinen zitten steeds voller
Staat dat ergens op papier?rvdborgt schreef:Dat mag alleen met toestemming van de conducteur.Treinenman schreef:Kan men met een ticket 1ste klasse ook in 2de klasse zitten?
Groetjes,
Rian
Re: Treinen zitten steeds voller
Ik heb het nog nooit ergens gelezen. Ik twijfel dan ook (voor één keer) aan de woorden van Rian. Ik heb er alleszins nog nooit last mee gehad. Ik kan me ook wel voorstellen dat veel TBG's een automatisme hebben dat hen eigenlijk verhindert om naar de klasse van het biljet te kijken als de reiziger in 2de zit. (Omgekeerd - in eerste - ook trouwens, maar dan gaat het over enkelingen.)Terminus schreef:Staat dat ergens op papier?rvdborgt schreef:Dat mag alleen met toestemming van de conducteur.Treinenman schreef:Kan men met een ticket 1ste klasse ook in 2de klasse zitten?
Groetjes,
Rian
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: Treinen zitten steeds voller
Daar sluit ik me volledig bij aan, nog nooit de minste opmerking, vraag of zelfs maar vreemde blik gehad toen ik in tweede klas plaatsnam met een vervoerbewijs eerste klas, om uiteenlopende redenen. Als er ergens in de bundel iets staat over deze situatie, ben ik zeer geïnteresseerd (maar ik heb het zelf nog niet kunnen ontdekken).overweg13 schreef:Ik heb het nog nooit ergens gelezen. Ik twijfel dan ook (voor één keer) aan de woorden van Rian. Ik heb er alleszins nog nooit last mee gehad. Ik kan me ook wel voorstellen dat veel TBG's een automatisme hebben dat hen eigenlijk verhindert om naar de klasse van het biljet te kijken als de reiziger in 2de zit. (Omgekeerd - in eerste - ook trouwens, maar dan gaat het over enkelingen.)Terminus schreef:Staat dat ergens op papier?rvdborgt schreef:Dat mag alleen met toestemming van de conducteur.
Groetjes,
Rian

-
- Berichten: 359
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 15:17
Re: Treinen zitten steeds voller
Op Youtube staat een filmpje 'China trein', hier worden de mensen in de (overvolle) trein geduwd.
In sommige landen zitten de mensen op het dak van de trein en houden ze zich vast aan de locomotief.
Gelukkig komt men zulke situaties in Belgie niet tegen.
In sommige landen zitten de mensen op het dak van de trein en houden ze zich vast aan de locomotief.
Gelukkig komt men zulke situaties in Belgie niet tegen.
De trein is altijd een beetje reizen.
Re: Treinen zitten steeds voller
Op sommige buslijnen scheelt het toch niet veel hoor. Allez, niet dat ze op het dak zitten, maar hat is soms echt duwen om nog binnen te kunnen.Treinenman schreef:Op Youtube staat een filmpje 'China trein', hier worden de mensen in de (overvolle) trein geduwd.
In sommige landen zitten de mensen op het dak van de trein en houden ze zich vast aan de locomotief.
Gelukkig komt men zulke situaties in Belgie niet tegen.
-
- Berichten: 359
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 15:17
Re: Treinen zitten steeds voller
De trein in dat filmpje was een Japanse trein.
Wie zijn die mannen in uniform, die de mensen in de trein duwen en de deuren sluiten?
Wie zijn die mannen in uniform, die de mensen in de trein duwen en de deuren sluiten?
De trein is altijd een beetje reizen.
Re: Treinen zitten steeds voller
de naam van hun beroep is (vrij vertaald) "hooggeëerde treinduwer"
vind even niet meer de link....
vind even niet meer de link....
Re: Treinen zitten steeds voller
Met een biljet eerste klas mag men zowel in 1° als in 2° klas zitten. Geen enkel probleem. Bij overbezetting van de trein kan de treinbegeleiders zelfs het 1°-klassevoertuig "degraderen" tot 2° klasse. De mensen met een 1° klas-biljet krijgen dan een C6 waarmee ze aan het loket het prijsverschil terugbetaald krijgen.
Wat betreft de treinen IC Knokke-Blankenberge : meestal zijn dit M6 "dubbeldekkers". Ik neem die trein bijna dagelijks vanuit Brussel-Zuid. Meestal bestaan die uit 10 voertuigen (waarvan 2 x 1° klasse). Het valt mij altijd op dat de eerste 2 en de laatste 2 voertuigen altijd bijna leeg zijn. De middenste zitten meestal stampvol. En dan krijgen de treinbegeleiders altijd de reactie : "er is weer plaats tekort, we moeten weeral rechtstaan". Voor mij niet gelaten hoor : ik zit altijd zeer rustig in het eerste of laatste voertuig. Laat de mensen maar in de andere voertuigen rechtstaan, als ze dat willen. Voor de meesten is die trein efkes doorlopen naar helemaal vooraan of achteraan een veel te zware opgave. Ze klagen liever!
De lijn Sint-Niklaas - Kortrijk/Poperinge is een andere zaak. Daar worden meestal oude, vuile treinen ingezet. Daar is in de spits meestal weinig plaats. Uitzonderlijk wordt daar ook eens een M6 ingezet, maar dat gebeurd veel te weinig. Die oude treinen worden waarschijnlijk maar 1 keer om de 2 maanden schoongemaakt. Maar ja, dat is weer een andere zaak.
Wat betreft de treinen IC Knokke-Blankenberge : meestal zijn dit M6 "dubbeldekkers". Ik neem die trein bijna dagelijks vanuit Brussel-Zuid. Meestal bestaan die uit 10 voertuigen (waarvan 2 x 1° klasse). Het valt mij altijd op dat de eerste 2 en de laatste 2 voertuigen altijd bijna leeg zijn. De middenste zitten meestal stampvol. En dan krijgen de treinbegeleiders altijd de reactie : "er is weer plaats tekort, we moeten weeral rechtstaan". Voor mij niet gelaten hoor : ik zit altijd zeer rustig in het eerste of laatste voertuig. Laat de mensen maar in de andere voertuigen rechtstaan, als ze dat willen. Voor de meesten is die trein efkes doorlopen naar helemaal vooraan of achteraan een veel te zware opgave. Ze klagen liever!
De lijn Sint-Niklaas - Kortrijk/Poperinge is een andere zaak. Daar worden meestal oude, vuile treinen ingezet. Daar is in de spits meestal weinig plaats. Uitzonderlijk wordt daar ook eens een M6 ingezet, maar dat gebeurd veel te weinig. Die oude treinen worden waarschijnlijk maar 1 keer om de 2 maanden schoongemaakt. Maar ja, dat is weer een andere zaak.
-
- Berichten: 359
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 15:17
Re: Treinen zitten steeds voller
In sommige treinen is het onmogelijk om door heel de trein te lopen van het eerste tot het laatste treinstel. Voorbeelden van treinen zonder 'doorloopkop' zijn MW41, breaks, MS75 en MS86.
De trein is altijd een beetje reizen.