TOP 300 Stations België

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23034
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

TOP 300 Stations België

Bericht door Steven »

bij het googlen naar een bepaald onderwerp kwam ik eerder toevallig het volgende tegen.
http://reflex.raadvst-consetat.be/refle ... 92787e.pdf

Een deel uit het Belgische staatdsblad met de top 300 van de stations, wel geen al te recente versie maar ik denk niet dat je tussen toen en nu veel megaverschillen zal vaststellen.
Opgelet ik heb vastgesteld dat een paar plaatsen in de top 300 ontbreken, waarom en hoe dit komt weet ik ook niet.

De lijst is gemaakt op basis van het aantal opstappende reizigers per week, het zijn dus de weektotalen die de plaats bepalen.
dentheo
Berichten: 8269
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: TOP 300 Stations België

Bericht door dentheo »

Zijn resultaten van 2003.... zouden die weektotalen toen een trucje geweest zijn om de kuststations naar boven te promoveren ? (Ha. en VDL. ? )

Waar blijven 2008 en 2009 ??
Ik ben nieuwsgierig om te zien hoe Antwerpen evolueert, hoe lang heeft men daar niet gebopuwd ? jaar of tien ?
Per dag zullen er zo toch een 10000-12000 van Berchem naar Antwerpen verhuist zijn neem ik aan.
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23034
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: TOP 300 Stations België

Bericht door Steven »

ik denk dat die cijfers ook bestaan maar dit heb ik gewoon per toeval gevonden hoor, als iemand wil zoeken naar de meer actuele versie hou ik niemand tegen :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :lol: :lol:
Gebruikersavatar
FLV-FGSP
Berichten: 2067
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: TOP 300 Stations België

Bericht door FLV-FGSP »

dentheo schreef:Waar blijven 2008 en 2009 ??
Ik ben nieuwsgierig om te zien hoe Antwerpen evolueert, hoe lang heeft men daar niet gebopuwd ? jaar of tien ?
Per dag zullen er zo toch een 10000-12000 van Berchem naar Antwerpen verhuist zijn neem ik aan.
In 2008 zijn er geen tellingen geweest. Die van 2009 wenst de NMBS niet te publiceren.
Duikbril AM86

Re: TOP 300 Stations België

Bericht door Duikbril AM86 »

Die telling zijn staatsgeheim, de NMBS mag alleen ons belastingsgeld gebruiken voor de rest moet men geen uitleg geven.
Dietrich

Re: TOP 300 Stations België

Bericht door Dietrich »

Van 2007 zouden er ook ergens moeten zijn. Wikipedia gebruikt deze namelijk, en ze zijn te raadplegen in één of andere bibliotheek (http://www.platformeconomie.be/Publicat ... anced.aspx).
stefanic
Berichten: 871
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: TOP 300 Stations België

Bericht door stefanic »

Duikbril AM86 schreef:Die telling zijn staatsgeheim, de NMBS mag alleen ons belastingsgeld gebruiken voor de rest moet men geen uitleg geven.
Dit is bij mijn weten de gedachtenang achter die geheimdoenerij:

Je moet er rekening mee houden dat het niet meer zo lang duurt voor andere operatoren een stuk van de binnenlandse koek mee mogen gaan opeten. En ik ken niet veel bedrijven (zelfs GEEN) die dergelijke diepgaande details over hun verkoop vrijgeven. De concurrentie leest mee.
Weet jij hoeveel reizigers op en afstappen op eender welke tramlijn? Algemene cijfers zijn geen probleem, en die vind je dan ook in het jaarverslag ed.

Als iemand gedetaileerde cijfers wil hebben moeten ze maar gaan tellen.
Wij gebruiken de tellingscijfers intern (en geloof me zelfs binnen NMBS worden die cijfers niet zomaar aan iedereen gegeven) om het treinaanbod aan te passen aan de noden. En als NMBS specifieke vragen krijgt van andere instanties (bv. ivm mobiliteitsstudies etc) denk ik niet dat die cijfers niet zullen gegeven worden, weliswaar met voorwaarden.

Die gedetaileerde tellingsgegevens zijn dus geen staatsgeheim, maar wel bedrijfsgeheim.
spoorwegrealist
Hogersluys
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19

Re: TOP 300 Stations België

Bericht door Hogersluys »

^^Ik vind het onzin. Overal in Europa kan je dergelijke cijfers vinden. Onder andere in het geprivatiseerde Groot-Brittanië. Daar wordt de telling wel door de spoorbeheerder gedaan (dat zou bij ons dus Infrabel zijn) en niet door de exploitant. Dit zijn gewoon cijfers van publiek nut vergelijkbaar met de bevolkingstellingen. De NMBS zou verplicht moeten zijn de cijfers vrij te geven. Dit valt gewoon onder de wet op de openbaarheid van het bestuur.

Betekent dit dat er dus nooit meer een telling zal vrijgegeven worden? :roll:
Laatst gewijzigd door Hogersluys op 03 sep 2010, 09:47, 2 keer totaal gewijzigd.
dentheo
Berichten: 8269
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: TOP 300 Stations België

Bericht door dentheo »

stefanic schreef: Die gedetailleerde tellingsgegevens zijn dus geen staatsgeheim, maar wel bedrijfsgeheim.
Ik vind dat de politiek ervoor moet zorgen dat die getallen boven tafel blijven, dit zolang de NMBS per jaar 3 miljard opsoupeert.
Al was het maar om andere bedrijven die ervan dromen in de markt in te stappen te helpen.
De politiek heeft gekozen voor de liberalisering, dan moeten ze consequent zijn en innovatie bevorderen.
Je moet geen mensen aanzetten om initiatief te nemen, om ze dan te laten "killen" door gesubsidieerde ambtenaren.
Theo
Groeten vanop de Heide
Hogersluys
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19

Re: TOP 300 Stations België

Bericht door Hogersluys »

dentheo schreef: De politiek heeft gekozen voor de liberalisering, dan moeten ze consequent zijn en innovatie bevorderen.
Waar haal je dat vandaan? Volgens mij is de politiek er zoveel mogelijk op gericht de NMBS in het zadel te houden. Het is Europa die druk voert om het spoor te liberaliseren. Zij hebben er hun eigen redenen voor. Niet omdat dat beter zou werken, maar wel om de macht van de lidstaten en de nationale spoorwegmaatschappijen in te perken.
pietje

Re: TOP 300 Stations België

Bericht door pietje »

Hogersluys schreef:
dentheo schreef: De politiek heeft gekozen voor de liberalisering, dan moeten ze consequent zijn en innovatie bevorderen.
Waar haal je dat vandaan? Volgens mij is de politiek er zoveel mogelijk op gericht de NMBS in het zadel te houden. Het is Europa die druk voert om het spoor te liberaliseren. Zij hebben er hun eigen redenen voor. Niet omdat dat beter zou werken, maar wel om de macht van de lidstaten en de nationale spoorwegmaatschappijen in te perken.
En dat is nu het "Europese fabeltje"
Alle beslissingen die onze politici hier niet durven nemen omdat ze te laf zijn, keuren ze gewoon unaniem mee goed op de Europese top, en daarna komen ze hier uitleggen dat het moet van Europa.

Zo gaat dat met de meeste onpopulaire maatregelen en ze doen dat zo in alle EU landen.
Daarna staan ze versteld dat bij een referendum in NL en FR er neen wordt gestemd.
dentheo
Berichten: 8269
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: TOP 300 Stations België

Bericht door dentheo »

Hogersluys schreef:
dentheo schreef: De politiek heeft gekozen voor de liberalisering, dan moeten ze consequent zijn en innovatie bevorderen.
Waar haal je dat vandaan? Volgens mij is de politiek er zoveel mogelijk op gericht de NMBS in het zadel te houden. Het is Europa die druk voert om het spoor te liberaliseren.
Onzin, Europa is ook de politiek... wie zou dat anders zijn ?

De politiekers weten al lang dat zij geen efficiënt apparaat kunnen "uitbouwen".

Daarom is het zo ergerlijk dat zij "parastatalen"met subsidie, de echte ondernemers laten saboteren.
Maar ondertussen wel congressen organiseren om starters aan te moedigen en innovatie te bevorderen....
Theo
Groeten vanop de Heide
Hogersluys
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19

Re: TOP 300 Stations België

Bericht door Hogersluys »

^^Dat is de mening van de neoliberalen. Je stelt 'de politiek' teveel als een eenheid voor. De socialisten zijn logischerwijs minder gezapig op een een liberalisering en de vrijmaking van het binnenlands net.
Laatst gewijzigd door Hogersluys op 03 sep 2010, 15:19, 1 keer totaal gewijzigd.
pietje

Re: TOP 300 Stations België

Bericht door pietje »

Hogersluys schreef:^^Dat is de mening van de neoliberalen. Je stelt 'de politiek' teveel als een eenheid voor. De socialisten zijn logischerwijs minder gezapig op een een liberalisering.
alles wat niet goedgekeurd wordt door de rode vakbond is in jouw ogen blijkbaar neoliberaal :shock:
Zoals ik hierboven gesteld heb is de vrijmaking van de markt mee goedgekeurd door de Belgische regering.
Hierin heeft de PS de laatste 20 jaar toch ononderbroken gezeteld, dus zij hebben het effectief mee goedgekeurd.
Maar om de rode vakbond niet voor het hoofd te stoten zeggen ze met een uitgestreken gezicht dat het van Europa moest :!:

Dus dit beweer ik nog steeds stellig: Belgische regering, PS inclusief heeft de vrijmaking van de spoormarkt mee goedgekeurd, alleen laten ze binnenlands een ander geluid horen.
Hogersluys
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19

Re: TOP 300 Stations België

Bericht door Hogersluys »

De invloed van België in Europa is zeer beperkt. Wat jij nu zegt is de 'ik-pas-in-pyjama,-de-pyjama-past-ik-koffer-dus-ik-pas in-kofferredenering: België is lid van de Europese Unie, de EU heeft de vrijmaking van het buitenlands vervoer goedgekeurd DUS heeft de Belgische regering de vrijmaking van de buitenlandse spoorwegnet goedgekeurd.

Dit ging dan nog enkel over het vrijmaken van de buitenlandse markt. Over de binnenlandse markt is nog niets beslist laat staan dat de PS of sp.a het goedkeurden.

Maar om nu op ons onderwerp terug te komen. Het is volkomen belachelijk dat de NMBS deze publieke cijfers niet vrijgeeft. De vrijmaking van de binnenlandse markt is nog toekomstmuziek en tegen dan zijn de cijfers van 2009 al lang verouderd. Of de mogelijks toekomstige concurrenten iets met de telgegevens zijn is ook nog maar de vraag. Als iemand werkelijk een lijn van de NMBS wil overnemen zal deze wel eerst zelf een serieus onderzoek doen. Het zal zich niet baseren op een paar summiere instapcijfertjes van de NMBS (we weten allemaal hoe de cijfers tot stand komen en we weten allemaal dat het een zeer twijfelachtige methode is). Daar komt nog bij dat de cijfers gewoon te koop zijn: wie 70 euro kan neertellen krijgt de telgegevens. Als het werkelijk is om de eventueel toekomstige concurrenten een hak te zetten is dat wel zowat het domste dat je kan doen want 70 euro is voor bv Veolia echt een peulschil.

Neen: ik zie in dit het zoveelste bewijs dat de directie van de NMBS steeds wereldvreemder wordt: na het verbod op het dieplinken naar de NMBS-site nu het angstvallig verborgen houden van onschuldige telgegevens.
Plaats reactie