maximale snelheid door station Gent-Sint-Pieters
maximale snelheid door station Gent-Sint-Pieters
Vandaag toen ik aan het wachten was op de trein van 11.05 van Gent naar Heist, maakte de omroeper bekend van een trein in aantocht, blijf op een veilige afstand van het spoor etc. Niet veel later hoorde ik het geteut van de loc. Het was een 13 met een paar I11 rijtuigen (een stuk of 5 denk ik, van waar die komen weet ik niet want dat is toch veel te klein voor een ic Oostende Eupen). Maar waarom ik dit vermeld, die loc reed echt zeer snel, hij vloog gewoon voorbij. Ik verschoot erzo van dat ik er kippevel van kreeg
. Ik vroeg me dan ook af wat de maximale toegelaten snelheid is om langs de perrons te rijden?

Laatst gewijzigd door bobke op 08 sep 2010, 14:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: maximale snelheid door station Gent-Sint-Pieters
Is dat niet naar 100 ofzo opgetrokken na de aanleg van die nieuwe brug?
Ik dacht ook dat het enkel spoor 11 en 12 waren waarbij er een grotere snelheid is toegelaten. Maar zeker ben ik niet..
Ik dacht ook dat het enkel spoor 11 en 12 waren waarbij er een grotere snelheid is toegelaten. Maar zeker ben ik niet..

alle sporen zijn 40 uitgezonderd sporen 12 en 10 waar men aan 120 km/u voorbij kan rijden. Dit is altijd zo geweest ook voor de bouw van de brug. Tijdens de bouw van de tunnel onder de sporen had men wel verschillende beperkingen in het station.
40 is nu wel heel traag in vergelijking met 120km/h. Wat is de reden dat er op die sporen zo traag mag gereden worden (behalve dus die spoor 10 en 12)?Steven schreef:alle sporen zijn 40 uitgezonderd sporen 12 en 10 waar men aan 120 km/u voorbij kan rijden. Dit is altijd zo geweest ook voor de bouw van de brug. Tijdens de bouw van de tunnel onder de sporen had men wel verschillende beperkingen in het station.
dat die 13 aan 120km/h reed kan ik goed geloven, zo'n snelheid dat ie voorbijvloog. Die mensen die naast mij op een bankje zaten waren er ook van verschoten en keken zo naar elkaar van "wat was dadde"

Laatst gewijzigd door bobke op 08 sep 2010, 15:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Tussen Vorst en Oostende worden er regelmatig I11-rijtuigen overgebracht, misschien was het zo'n trein die je gezien hebt 

Omdat er verschillende wisselstraten en bochten zijn bij die andere sporen. Die sporen 12 en 10 zijn natuurlijk getest en speciaal aangelegd of omgevormd om op deze snelheid bereden te mogen worden.bobke schreef:40 is nu wel heel traag in vergelijking met 120km/h. Wat is de reden dat er op die sporen zo traag mag gereden worden (behalve dus die spoor 10 en 12)?Steven schreef:alle sporen zijn 40 uitgezonderd sporen 12 en 10 waar men aan 120 km/u voorbij kan rijden. Dit is altijd zo geweest ook voor de bouw van de brug. Tijdens de bouw van de tunnel onder de sporen had men wel verschillende beperkingen in het station.
dat die 13 aan 120km/h reed kan ik goed geloven, zo'n snelheid dat ie voorbijvloog. Die mensen die naast mij op een bankje zaten waren er ook van verschoten en keken zo naar elkaar van "wat was dadde"
Ik had het over de nieuwe brug die L50A direct verbindt met het station.Steven schreef:alle sporen zijn 40 uitgezonderd sporen 12 en 10 waar men aan 120 km/u voorbij kan rijden. Dit is altijd zo geweest ook voor de bouw van de brug. Tijdens de bouw van de tunnel onder de sporen had men wel verschillende beperkingen in het station.

Die brug heeft aan alle snelheden in het station niets veranderd. Wel aan het aantal gelijkgrondse kruisingen.
Ik trok je antwoord niet in twijfel hoor, ik zei het gewoon maar even.Steven schreef:Die brug heeft aan alle snelheden in het station niets veranderd. Wel aan het aantal gelijkgrondse kruisingen.

Dan moet je eens in Leuven op het perron tussen de sporen 2 en 3 gaan staan, bobke. Daar vliegen ze aan 160km/h voorbij...bobke schreef:dat die 13 aan 120km/h reed kan ik goed geloven, zo'n snelheid dat ie voorbijvloog. Die mensen die naast mij op een bankje zaten waren er ook van verschoten en keken zo naar elkaar van "wat was dadde"
- Dieselfreak
In de stations tussen Kortrijk en Gent flitst de IC Rijsel - Antwerpen eveneens aan 160 km/u langs je neus.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Vergeet de stop in Waregem niet !Dieselfreak schreef:In de stations tussen Kortrijk en Gent flitst de IC Rijsel - Antwerpen eveneens aan 160 km/u langs je neus.

zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
In Gent gaat het enkel om de sporen 10 en 12 op de voorwaarde dat de trein van en naar de L50A gaat. In alle andere gevallen 40 ( in de toekomst wil men er 80 van maken).
Welke trein vliegt er door Gent? Normaal stopt alles daar toch of was het mss gewoon overbrengen van materiaal?
Enkel een lege rit natuurlijk of chartertreinen.