Dienstregeling 2011

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
overweg13

Re: Dienstregeling 2011

Bericht door overweg13 »

Shrek schreef:
Leuven-Muenchen schreef:Aansluitende trein laten wachten: OK. Men kan ook de trein richting Duitsland uitzonderlijk laten stoppen in Leuven. Maar er is nog iets: In Luik stoppen de internationale treinen. In Leuven zou dit ook moeten kunnen, daar Leuven ook een PROVINCIEHOOFDSTAD (zelfde statuut als Luik) is.
Maar Luik is ook een heel belangrijke centrumstad. Daar neemt iedereen uit het oosten van het land de HST. In Leuven zijn er genoeg alternatieven die nauwelijks meer tijd kosten (IC's naar Antwerpen, Brussel en Luik zijn er genoeg). Een stop in Luik biedt dus voor veel meer mensen een veel grotere tijdswinst dan een stop in Leuven :wink:
Sorry, ook Hasselt is een provinciehoofdstad. Je wringt je werkelijk in alle mogelijke bochten om het belang van Leuven aan te tonen - en het zal ook wel een belangrijk stadje zijn - maar dat is nog geen argument om er álle treinen te laten stoppen. Dat is trouwens ook nooit het geval geweest, op de Oostende - Köln na, en het belang van die stop zal wel in de eerste plaats in het binnenverkeer gelegen hebben.
Ik neem er even een willekeurig oud spoorboekje bij, dat van 1979/1980, toen het internationale verkeer nog hoge toppen scheerde.

Richting Duitsland stopten niet: 313 (Oostende - Köln) - 319 (Brussel-Zuid - Köln) - 433 (Paris-Nd - Köln) - 777 (Brussel-Zuid - Welkenraedt) - 429 (Brussel-Zuid - Köln) - 225 (Oostende - Köln en verder) - 219 (Oostende - Köln).

Richting binnenland sloegen de volgende treinen Leuven over:
218 (Köln - Oostende) - 888 (Welkenraedt - Brussel-Zuid) - 224 (Köln - Oostende) - 428 (Köln - Brussel-Zuid) - 312 (Köln - Brussel-Zuid) - 432 (Köln - Paris-Nd).
Met vriendelijke groet

overweg13
kika

Bericht door kika »

Provincies hebben hun beste dagen al wel weer gehad, als je echter zou pleiten voor een doortrekking richting München heb je in mij wél een medestander gevonden :lol:
groentje

Bericht door groentje »

Met alle respect voor Leuven, maar het is een voorstad van Brussel, met reeds behoorlijke reismogelijkheden (mits overstap) naar Nederland, Duitsland, Londen en Frankrijk. De stop in Brussel Noord zorgt voor heel wat reizigers voor een goede overstapmogelijkheid, zoals voor de mensen uit Dendermonde, Namen, Antwerpen of Aalst, terwijl een overstap in Leuven voor hen in het beste geval een status quo zou opleveren. Laat de stop in Brussel-Noord dus maar voor wat-ie is, de stop in Leuven is echt geen prioriteit. Ook al hoop ik met jou dat ooit de IC terug doorrijdt naar Aken (en Keulen).
Leuven-Muenchen

Bericht door Leuven-Muenchen »

overweg13 schreef:
Shrek schreef:
Leuven-Muenchen schreef:Aansluitende trein laten wachten: OK. Men kan ook de trein richting Duitsland uitzonderlijk laten stoppen in Leuven. Maar er is nog iets: In Luik stoppen de internationale treinen. In Leuven zou dit ook moeten kunnen, daar Leuven ook een PROVINCIEHOOFDSTAD (zelfde statuut als Luik) is.
Maar Luik is ook een heel belangrijke centrumstad. Daar neemt iedereen uit het oosten van het land de HST. In Leuven zijn er genoeg alternatieven die nauwelijks meer tijd kosten (IC's naar Antwerpen, Brussel en Luik zijn er genoeg). Een stop in Luik biedt dus voor veel meer mensen een veel grotere tijdswinst dan een stop in Leuven :wink:
Sorry, ook Hasselt is een provinciehoofdstad. Je wringt je werkelijk in alle mogelijke bochten om het belang van Leuven aan te tonen - en het zal ook wel een belangrijk stadje zijn - maar dat is nog geen argument om er álle treinen te laten stoppen. Dat is trouwens ook nooit het geval geweest, op de Oostende - Köln na, en het belang van die stop zal wel in de eerste plaats in het binnenverkeer gelegen hebben.
Ik neem er even een willekeurig oud spoorboekje bij, dat van 1979/1980, toen het internationale verkeer nog hoge toppen scheerde.

Richting Duitsland stopten niet: 313 (Oostende - Köln) - 319 (Brussel-Zuid - Köln) - 433 (Paris-Nd - Köln) - 777 (Brussel-Zuid - Welkenraedt) - 429 (Brussel-Zuid - Köln) - 225 (Oostende - Köln en verder) - 219 (Oostende - Köln).

Richting binnenland sloegen de volgende treinen Leuven over:
218 (Köln - Oostende) - 888 (Welkenraedt - Brussel-Zuid) - 224 (Köln - Oostende) - 428 (Köln - Brussel-Zuid) - 312 (Köln - Brussel-Zuid) - 432 (Köln - Paris-Nd).
In 2002 (tot 14.12.2002) waren er 6 IC-treinen (D-treinen in Duitsland) naar Köln die stopten in Leuven
411 - 415 - 419 - 423 - 427 - 431 (Allen Oostende - Köln) en ook (denk ik toch) EN 225 (Brussel - Wien/München)
Daarvan was er 1 trein (415) met bagagewagon voor fietsen
Stopten niet:
9409 - 9417 - 9425 - 9433 - 9441 - 9449 - 9457 (Thalys Paris - Brussel - Köln)

Richting binnenland met stop in Leuven: 416 - 420 - 424 - 428 - 432 - 438 (Allen Köln - Oostende) en ook EN 224 (Wien/München - Brussel)
Stopten niet:
9414 - 9420 - 9428 - 9436 - 9444 - 9452 - 9460 (Thalys Köln - Brussel - Paris)
Steven

Bericht door Steven »

Dat die 4XX reeks in Leuven stopte was ook vrij eenvoudig te verklaren net zoals nu maakte ze deel uit de van IC A verbinding die hoofdzakelijk naar Eupen gaat. Maar aan de nummers kon je dan zien welke naar Duitsland reden. Kortweg stilstanden van die trein waren in functie van het binnenverkeer en niets meer dan dat hoor. Je moet altijd het volledige plaatje bezien, alle internationale treinen die ooit Leuven aandeden hadden dit normaal als reden en niet om Leuven op zich als internationale bestemming op de kaart te zetten.

Zo kan je al die stations die heden door Vauban en Iris ook INT stations gaan noemen ook al verdienen ze het niet, maar ook daar is het gewoon gedaan in functie van het binnenverkeer. Bij de heenreis van de Vauban gaat deze gewoon de stops doen van de IC naar Luxemburg. Is Ottignies of Gembloux daardoor ineens Internationaal gekend? Vrees ik voor. Het is gewoon een soort van verkapte besparing. De internationale verbinding is er maar eveneens ook de voorziene binnenlandse IC. (of IR)
Leuven-Muenchen

groentje schreef:Met alle respect voor Leuven, maar het is een voorstad van Brussel, met reeds behoorlijke reismogelijkheden (mits overstap) naar Nederland, Duitsland, Londen en Frankrijk. De stop in Brussel Noord zorgt voor heel wat reizigers voor een goede overstapmogelijkheid, zoals voor de mensen uit Dendermonde, Namen, Antwerpen of Aalst, terwijl een overstap in Leuven voor hen in het beste geval een status quo zou opleveren. Laat de stop in Brussel-Noord dus maar voor wat-ie is, de stop in Leuven is echt geen prioriteit. Ook al hoop ik met jou dat ooit de IC terug doorrijdt naar Aken (en Keulen).
Er moeten ook niet te veel treinen zijn naar Keulen. Thalys zoals in 2002 geen stop in Leuven en ICE (zoals D-treinen in 2002) wel stop in Leuven. Dat is toch eenvoudig. Trouwens ik heb ooit eens vernomen dat DB vragende partij zou zijn voor een stop in Leuven. Wat er er zeker opnieuw moet komen: rechtstreekse treinen (Oostende) - Brussel - Köln waarbij er ONVERPAKTE fietsen kan meegenomen worden. Dat kunnen ook ICE's zijn, maar dat is wel toekomstmuziek.
groentje

Bericht door groentje »

Waarom moet het per se de ICE zijn die in Leuven stopt? En wat zou er tegen zijn om de IC A naar Aken door te trekken? Tenslotte gebeurt hetzelfde naar Luxemburg, naar Rijsel, naar Maastricht, en richting Amsterdam. Aken zou ook een eindpunt zijn dat volgens mij meer reizigers zou aantrekken dan Eupen, en dan spreek ik nog niet over overstappende reizigers.
Leuven-Muenchen

Steven schreef:Dat die 4XX reeks in Leuven stopte was ook vrij eenvoudig te verklaren net zoals nu maakte ze deel uit de van IC A verbinding die hoofdzakelijk naar Eupen gaat. Maar aan de nummers kon je dan zien welke naar Duitsland reden. Kortweg stilstanden van die trein waren in functie van het binnenverkeer en niets meer dan dat hoor. Je moet altijd het volledige plaatje bezien, alle internationale treinen die ooit Leuven aandeden hadden dit normaal als reden en niet om Leuven op zich als internationale bestemming op de kaart te zetten.

Zo kan je al die stations die heden door Vauban en Iris ook INT stations gaan noemen ook al verdienen ze het niet, maar ook daar is het gewoon gedaan in functie van het binnenverkeer. Bij de heenreis van de Vauban gaat deze gewoon de stops doen van de IC naar Luxemburg. Is Ottignies of Gembloux daardoor ineens Internationaal gekend? Vrees ik voor. Het is gewoon een soort van verkapte besparing. De internationale verbinding is er maar eveneens ook de voorziene binnenlandse IC. (of IR)
En waarom wil men Leuven niet op de internationale bestemmingen zetten? Volgens mij is dit het werk van de Franstaligen bij de NMBS (of de Franstalige politici). Die willen niet dat Leuven erkend wordt als internationale bestemming. Hetzelfde mag gezegd worden van de IC O Brussel - Maastricht.
Steven

Bericht door Steven »

Je kan moeilijk elke stad in Vlaanderen als internationale bestemming gaan aanduiden hoor. Een degelijk internationaal netwerk dat aansluit op een goed IC netwerk volstaat ruimschoots en heeft meestal meer aantrekkingskracht dan een internationale trein die veel stopt.
De Vauban en Iris zijn daardoor sterk in aantrekkingskracht gedaald doordat ze zoveel stoppen.
Trouwens een ICE of Thalys in Leuven (dat op een 30 km van Brussel ligt) laten stoppen komt bijna over als IR trein en niet als HST.
groentje

Bericht door groentje »

Je moet echt niet overal communautaire complotten in zien, hoor. Trouwens, wat is er mis met een verbinding met overstap? Naar Leuven lukt met 1 overstap (in Antwerpen, Brussel of Luik), een vlotte overstap, zelfs, want er is een behoorlijke frequentie op die verbinding, zelfs al zou de spreiding beter kunnen.
Shrek

Bericht door Shrek »

Leuven-Muenchen schreef:En waarom wil men Leuven niet op de internationale bestemmingen zetten? Volgens mij is dit het werk van de Franstaligen bij de NMBS (of de Franstalige politici). Die willen niet dat Leuven erkend wordt als internationale bestemming. Hetzelfde mag gezegd worden van de IC O Brussel - Maastricht.
Ik denk dat iedereen die niet in Leuven woont vindt dat het geen internationale bestemming is, eender welke taal die spreekt.
Een internationale trein moet zo weinig mogelijk stops hebben. Leuven zou een stop zijn die weinig nut heeft en alleen maar een langere reistijd betekent voor de mensen die van Brussel naar Keulen moeten :wink:
Leuven-Muenchen

Shrek schreef:
Leuven-Muenchen schreef:En waarom wil men Leuven niet op de internationale bestemmingen zetten? Volgens mij is dit het werk van de Franstaligen bij de NMBS (of de Franstalige politici). Die willen niet dat Leuven erkend wordt als internationale bestemming. Hetzelfde mag gezegd worden van de IC O Brussel - Maastricht.
Ik denk dat iedereen die niet in Leuven woont vindt dat het geen internationale bestemming is, eender welke taal die spreekt.
Een internationale trein moet zo weinig mogelijk stops hebben. Leuven zou een stop zijn die weinig nut heeft en alleen maar een langere reistijd betekent voor de mensen die van Brussel naar Keulen moeten :wink:

En hoeveel zou deze langere reistijd zijn? In Duitsland stopt de ICE Dortmund - Köln - Basel of München (via Mannheim) ook in Siegburg-Bonn (slechts 25 km van Köln). Tussen Dortmund en Köln (117 km) zijn er zelfs maar 4 tussenstops. Het is ook zo dat bijvoorbeeld in München er ICE's stoppen in München-Pasing terwijl een aantal IC-verbindingen er NIET stoppen. Dat is de Duitse logica.
En waarom eens niet het volgende: ICE stopt in Leuven, doch niet in Luik. Thalys stopt niet in Leuven, doch wel in Luik. Dit zou ook moeten kunnen.... :lol: :lol:
overweg13

Bericht door overweg13 »

Leuven-Muenchen schreef: En waarom eens niet het volgende: ICE stopt in Leuven, doch niet in Luik. Thalys stopt niet in Leuven, doch wel in Luik. Dit zou ook moeten kunnen.... :lol: :lol:
En als je toevallig in Zaventem woonde, dan zou hij daar ongetwijfeld ook moeten stoppen? Of misschien nog beter: vandaar vertrekken, zodat je rustig de tijd kunt nemen om in- en uit te stappen? En uiteraard direct naar je eindbestemming uit Zaventem.

OV gaat om veel meer dan het eigen persoontje: elke regeling zal bepaalde reizigers gelukkig maken en anderen ongelukkig. Daar is niet aan te ontkomen. En ik maak me sterk dat er meer reizigers zijn die met de ICE geen boodschap hebben aan een halte in leuven, dan dat er Leuvenaars zijn die daar wel een boodschap aan hebben.
Overigens bestaat ook nog de kans dat jullie burgemeester zich voor de stilstaande trein gaat leggen, en dan kom je al helemaal te laat in Duitsland aan...
Met vriendelijke groet

overweg13
Shrek

Bericht door Shrek »

Leuven-Muenchen schreef:En hoeveel zou deze langere reistijd zijn? In Duitsland stopt de ICE Dortmund - Köln - Basel of München (via Mannheim) ook in Siegburg-Bonn (slechts 25 km van Köln).
Bonn is een stad van 300.000 inwoners, nogal wiedes dat daar internationale treinen stoppen :roll:

Nu: Leuven-Keulen met overstap in Luik: 1u49
Met rechtstreekse trein: 1u35

Dus 14 minuten winst voor pakweg 50 reizigers = 700 minuten winst

Brussel-Keulen zonder stop: 1u42
Met stop: 1u52

Dus 10 minuten verlies voor neem 400 reizigers = 4000 minuten verlies

De voordelen wegen gewoon niet op tegen de nadelen :wink: Leuven heeft echt geen internationale trein nodig :)
Leuven-Muenchen

overweg13 schreef:
Leuven-Muenchen schreef: En waarom eens niet het volgende: ICE stopt in Leuven, doch niet in Luik. Thalys stopt niet in Leuven, doch wel in Luik. Dit zou ook moeten kunnen.... :lol: :lol:
En als je toevallig in Zaventem woonde, dan zou hij daar ongetwijfeld ook moeten stoppen? Of misschien nog beter: vandaar vertrekken, zodat je rustig de tijd kunt nemen om in- en uit te stappen? En uiteraard direct naar je eindbestemming uit Zaventem.

Moest ik in Zaventem wonen of ergens in een dorp waar er nooit internationale verbindingen zijn geweest, dan zou ik dat zeker niet voorstellen. Doch Leuven kan wel een internationale bestemming worden: Slechts 1 overstap vanuit de omliggende gemeenten van Leuven (bv Aarschot (ondanks de direkte verbinding met Luik), Wavre, Sint-Joris-Weert, Haacht....) In de toekomst behoudt bv Mechelen toch ook zijn internationale verbinding met Nederland. En wat heeft Mechelen meer te bieden als Leuven?? Men moet ook rekening houden dat Leuven al meer danl 90.000 inwoners heeft
Plaats reactie