Renovatie AM75 ?
- Dieselfreak
- Berichten: 2102
- Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
- Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent
Re: Renovatie AM75 ?
Volledig mee eens!Bart schreef:Dus het zou een enorm slecht idee zijn, om een treintype dat technisch gezien nog volledig in orde is, aan de kant te zetten, enkel en alleen omdat hun interieur niet meer hedendaags is.
Nu ja, als moderniseren alleen inhoudt dat het interieur wordt gewijzigd ben ik daar absoluut niet voor, tenzij het erg beschadigd is. Maar ik heb al vaak in een AM75 gezeten, en meestal is het interieur echt niet tot op de draad versleten. Technische verbeteringen, zoals airconditioning of informatieborden, worden zelden aangebracht bij een vernieuwing.Bart schreef:Mijn mening (en gelukkig ook die van de NMBS) de stellen 800 zijn de kosten voor het moderniseren, nog meer dan waard.
Ja, daar vrees ik dus ook voor! In (ver)nieuw(d) materieel stelt de eerste klasse doorgaans teleur. In de klassiekjes bijvoorbeeld hadden ze de eerste klasse echt wel met rust mogen laten, die rode fluwelen banken zijn toch veel gezelliger en comfortabeler dan die kil blauwe stoelen!overweg13 schreef:Behalve in eerste klasse dus. Spijtig genoeg zal die mooie en comfortabele eerste klasse een modernisering niet overleven.Bart schreef: Het is idd comfortabeler zitten in een MS96 stel, of een HV M6, dan in een stel 800.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Re: Renovatie AM75 ?
halo HijDieHetWeet,
Weet jij hoeveel AM75 zijn al met tbl1+ uitgerust ?
Ik heb al de 25 volgende gezien : 801-810 812-814 816-818 820 827 828 830 833 834 839-841
Zelfde vraagje voor de Cityrail. Al gezien (ook 25) :
962 963 965 966 969 971-974 976-979 981-983 985 986 988 991-993 995 997 999
Bedankt
M
Weet jij hoeveel AM75 zijn al met tbl1+ uitgerust ?
Ik heb al de 25 volgende gezien : 801-810 812-814 816-818 820 827 828 830 833 834 839-841
Zelfde vraagje voor de Cityrail. Al gezien (ook 25) :
962 963 965 966 969 971-974 976-979 981-983 985 986 988 991-993 995 997 999
Bedankt
M
Re: Renovatie AM75 ?
Ik heb zeker geen lijstje van de TBL1+, maar de volgende 2 mis je:
822 en 829
De 999 was de laatste CR die uitgerust werd met TBL1+.
822 en 829
De 999 was de laatste CR die uitgerust werd met TBL1+.
Re: Renovatie AM75 ?
Idd 829 vandaag gezien op P7653 samen met de 961 die is zonder TBL1+.HijDieHetWeet schreef:Ik heb zeker geen lijstje van de TBL1+, maar de volgende 2 mis je:
822 en 829
De 999 was de laatste CR die uitgerust werd met TBL1+.
Ook met TBL1+ : 825 (op IR Tournai-Jambes)
M
Re: Renovatie AM75 ?
Marcad schreef:halo HijDieHetWeet,
Weet jij hoeveel AM75 zijn al met tbl1+ uitgerust ?
Ik heb al de 25 volgende gezien : 801-810 812-814 816-818 820 827 828 830 833 834 839-841
Zelfde vraagje voor de Cityrail. Al gezien (ook 25) :
962 963 965 966 969 971-974 976-979 981-983 985 986 988 991-993 995 997 999
Bedankt
M
Al de cityrails behalve 975(voorlopig een proef Siemens) en 4 stuks die nog in CW Mechelen staan voor modernisatie zijn uitgerust met TBL1+.
Van de MRQ worden 5 stellen niet uitgerust omdat ze naar Roosendaal moeten rijden. Homoligatie pas in orde in mei 2011.
Re: Renovatie AM75 ?
Euh, zie ik daar een keukenstoel/schoolstoel staan ?je ziet hier duidelijk de tafel
![]()
Model Ikea 2000 ofzo. Je gaat me toch niet vertellen dat de bestuurder hierop moet zitten

Re: Renovatie AM75 ?
Héhe, dan hebben wij hier een risicovol bestaan op lijn 12 ????wappie schreef:
Van de MRQ worden 5 stellen niet uitgerust omdat ze naar Roosendaal moeten rijden. Homoligatie pas in orde in mei 2011.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Renovatie AM75 ?
Trammist schreef:Ziet er niet slecht uit. En ik zie wel degelijk plaats (niet veel) om je gsm en een doos zakdoekjes neer te zetten.
Toch al mooier dan die schXXtgroene stuurtafel. Wie kiest de kleuren en ergonomie bij de aankoop van materieel. Duidelijk een keuze van iemand die al 20 jaar gratis mag rijden op de trein en bus.
Re: Renovatie AM75 ?
Nee, dat is gewoon een extra stoel voor een gast in de stuurpost.Pendelaar schreef:Euh, zie ik daar een keukenstoel/schoolstoel staan ?je ziet hier duidelijk de tafel
![]()
Model Ikea 2000 ofzo. Je gaat me toch niet vertellen dat de bestuurder hierop moet zitten
Neemt overigens niet weg dat er materieel is waar de stoel voor de TB amper meer comfort biedt... ik denk bijvoorbeeld aan de reeksen 15, 16 (stoel met ietsje dikkere bekleding en minimum aan vering) of 59 (ocharme een klapstoel).
Re: Renovatie AM75 ?
Halo,wappie schreef: Al de cityrails behalve 975(voorlopig een proef Siemens) en 4 stuks die nog in CW Mechelen staan voor modernisatie zijn uitgerust met TBL1+.
Van de MRQ worden 5 stellen niet uitgerust omdat ze naar Roosendaal moeten rijden. Homoligatie pas in orde in mei 2011.
Ik heb nog de 961 gezien voorige week en die had het TBL1+ niet (geen sticker buiten de stuurposten).
Misschien wel binnen de stuurposten. Hoe ziet het er uit binnen ? Iemand heeft een foto met en zonder TBL1+ ?
Voor de 800 weet men wat zijn deze 5 nummers ?
Bedankt
Marcad
Re: Renovatie AM75 ?
Idd, vorig weekend stond er in Jemelle een gerenoveerde AM80 (break) tentoongesteld. Ben ff een kijkje gaan nemen. Ik kan u melden dat het comfortabeler zitten is in 2de klasse dan in 1ste. In 1ste klasse zijn de stoelen gewoon keihard. Als je daar dan ook nog eens 50% extra voor moet betalen dan bedank ik daar feestelijk voor.Dieselfreak schreef:Volledig mee eens!Bart schreef:Dus het zou een enorm slecht idee zijn, om een treintype dat technisch gezien nog volledig in orde is, aan de kant te zetten, enkel en alleen omdat hun interieur niet meer hedendaags is.
Nu ja, als moderniseren alleen inhoudt dat het interieur wordt gewijzigd ben ik daar absoluut niet voor, tenzij het erg beschadigd is. Maar ik heb al vaak in een AM75 gezeten, en meestal is het interieur echt niet tot op de draad versleten. Technische verbeteringen, zoals airconditioning of informatieborden, worden zelden aangebracht bij een vernieuwing.Bart schreef:Mijn mening (en gelukkig ook die van de NMBS) de stellen 800 zijn de kosten voor het moderniseren, nog meer dan waard.
Ja, daar vrees ik dus ook voor! In (ver)nieuw(d) materieel stelt de eerste klasse doorgaans teleur. In de klassiekjes bijvoorbeeld hadden ze de eerste klasse echt wel met rust mogen laten, die rode fluwelen banken zijn toch veel gezelliger en comfortabeler dan die kil blauwe stoelen!overweg13 schreef:Behalve in eerste klasse dus. Spijtig genoeg zal die mooie en comfortabele eerste klasse een modernisering niet overleven.Bart schreef: Het is idd comfortabeler zitten in een MS96 stel, of een HV M6, dan in een stel 800.
Waar is de tijd van de fluwelen banken zoals in de K-rijtuigen of L-rijtuigen en dergelijke. Dat was nog eens comfort. Daar betaal ik met plezier extra voor.