Treinstaking dreigt op 18 oktober
-
- Berichten: 307
- Lid geworden op: 18 mar 2009, 05:53
- Locatie: Muizen
- Contacteer:
Treinstaking dreigt op 18 oktober
De socialistische spoorvakbond ACOD dreigt met een spoorstaking op 11 oktober. Aanleiding is de 'rampzalige toestand waarin de NMBS-groep zich al maanden bevindt'.
BinnenlandHet ACOD verwijst naar de sanering van vrachtvervoerder B-Cargo, naar de toeslag op treintickets voor internationaal verkeer en naar de plannen tot 'afschaffing van 200 werkposten en de sluiting van loketten in 45 stations'. Ook voor dossiers als de extra toeslag voor reizen naar de Brusselse luchthaven, verwacht de vakbond een antwoord op het overleg met de werkgever op 4 en op 6 oktober. De christelijke vakbond ACV-Transcom beraadt zich nog over eventuele acties.
Het zal niet nieuw zijn, maar ik vind het spijtig dat wij als reiziger ervoor moeten opdraaien, en dat de grote bazen ondanks een slecht resultaat toch nog bonussen krijgen:-)
meningen graag!
BinnenlandHet ACOD verwijst naar de sanering van vrachtvervoerder B-Cargo, naar de toeslag op treintickets voor internationaal verkeer en naar de plannen tot 'afschaffing van 200 werkposten en de sluiting van loketten in 45 stations'. Ook voor dossiers als de extra toeslag voor reizen naar de Brusselse luchthaven, verwacht de vakbond een antwoord op het overleg met de werkgever op 4 en op 6 oktober. De christelijke vakbond ACV-Transcom beraadt zich nog over eventuele acties.
Het zal niet nieuw zijn, maar ik vind het spijtig dat wij als reiziger ervoor moeten opdraaien, en dat de grote bazen ondanks een slecht resultaat toch nog bonussen krijgen:-)
meningen graag!
Fan van de 55'ers en de 18'ers!
http://users.telenet.be/eagleheartstori ... elkom.html
http://users.telenet.be/eagleheartstori ... elkom.html
Re: Treinstaking dreigt op 11 oktober
Dus ze staken niet voor de toeslag internationaal (eventueel ook binnenland) of de bonussen? Of is daar een aparte dag voor gepland?
Re: Treinstaking dreigt op 11 oktober
Het stakingsseizoen is dus succesvol van start gegaan, eerst SNCF, daarna Trenitalia, daarna RENFE, nu NMBS. 

Re: Treinstaking dreigt op 11 oktober
Er zijn inderdaad zaken die mank lopen bij de NMBS.
Waarom moeten de reizigers nu weer het slachtoffer worden? Dat kan ik niet begrijpen. Ik heb soms de indruk dat de vakbonden er een regel van maken om toch minstens 1 à 2 keer per jaar het treinverkeer plat te leggen.
Akkoord : er zijn soms goede redenen om te staken. Maar nu vind ik het toch een beetje erover. Er zijn toch andere manieren?
B-cargo : leg het goederenvervoer stil
7 euro toeslag : leg de verkoop van (inter)nationale biljetten stil + de verkoop van biljetten door de TBG
Er zijn andere manieren om de directie te laten voelen waar het om gaat. De reizigers zijn nu al niet tevreden (stiptheid treinen, bonussen, ...), dus laat ze niet alweer de slachtoffers zijn.
Bij de directie hebben ze de mentaliteit van : "laat ze maar doen : wij hebben er toch geen last van". Ze knippen nu al serieus in de dienstverlening aan de reiziger. Het kan hun geen bal schelen wat er gebeurd : als zij maar hun vette wedde stipt op tijd op hun rekening krijgen. Een staking meer of minder zal niet helpen. Of je moet een staking organiseren die meerdere dagen duurt en die pas stopt als de directie tegemoet komt aan bepaalde eisen. En waar is de minister? Tja, we hebben er geen, dus die kan ook niet veel doen.
Waarom moeten de reizigers nu weer het slachtoffer worden? Dat kan ik niet begrijpen. Ik heb soms de indruk dat de vakbonden er een regel van maken om toch minstens 1 à 2 keer per jaar het treinverkeer plat te leggen.
Akkoord : er zijn soms goede redenen om te staken. Maar nu vind ik het toch een beetje erover. Er zijn toch andere manieren?
B-cargo : leg het goederenvervoer stil
7 euro toeslag : leg de verkoop van (inter)nationale biljetten stil + de verkoop van biljetten door de TBG
Er zijn andere manieren om de directie te laten voelen waar het om gaat. De reizigers zijn nu al niet tevreden (stiptheid treinen, bonussen, ...), dus laat ze niet alweer de slachtoffers zijn.
Bij de directie hebben ze de mentaliteit van : "laat ze maar doen : wij hebben er toch geen last van". Ze knippen nu al serieus in de dienstverlening aan de reiziger. Het kan hun geen bal schelen wat er gebeurd : als zij maar hun vette wedde stipt op tijd op hun rekening krijgen. Een staking meer of minder zal niet helpen. Of je moet een staking organiseren die meerdere dagen duurt en die pas stopt als de directie tegemoet komt aan bepaalde eisen. En waar is de minister? Tja, we hebben er geen, dus die kan ook niet veel doen.
Re: Treinstaking dreigt op 11 oktober
Dan hebben zij dus net hetzelfde doel als hun stakende medewerkers....prachtig toch ?Galactic schreef: als zij maar hun vette wedde stipt op tijd op hun rekening krijgen
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Treinstaking dreigt op 11 oktober
Ja, inderdaad. Zo had ik het nog niet bekekendentheo schreef:Dan hebben zij dus net hetzelfde doel als hun stakende medewerkers....prachtig toch ?Galactic schreef: als zij maar hun vette wedde stipt op tijd op hun rekening krijgen

Misschien kunnen zij eens staken? Ook leuk, een dag zonder directie die je constant commandeert

Re: Treinstaking dreigt op 11 oktober
De bestuurders van B-Cargo, excuseer, NMBS-Logistics, hebben reeds het werk neergelegd gedurende een dag, deze maand. Zonder het het reizigersverkeer zelfs maar te hinderen, integendeel. Eveneens zonder resultaat, echter.
Re: Treinstaking dreigt op 11 oktober
Ja, da's waar. Het werd efkes tussendoor vermeld in het nieuws, maar niemand die er blijkbaar aandacht aan schonk. Dit is ook een zaak die al een lange tijd aansleept. Hopelijk komt er binnenkort eens duidelijkheid voor het personeel bij NMBS-Logistics.groentje schreef:De bestuurders van B-Cargo, excuseer, NMBS-Logistics, hebben reeds het werk neergelegd gedurende een dag, deze maand. Zonder het het reizigersverkeer zelfs maar te hinderen, integendeel. Eveneens zonder resultaat, echter.
Hoe kan dit opgelost worden? Blijven staken tot het bittere einde? Ik weet het niet....
Re: Treinstaking dreigt op 11 oktober
Het einde? Je wil dus dat NMBS-Logistics ermee ophoudt. Want dat lijkt me echt het bittere einde te zijn, niet nog maar eens een pyrrusoverwinning van de vakbonden.Galactic schreef:[Blijven staken tot het bittere einde? Ik weet het niet....
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: Treinstaking dreigt op 11 oktober
overweg13 schreef:Het einde? Je wil dus dat NMBS-Logistics ermee ophoudt. Want dat lijkt me echt het bittere einde te zijn, niet nog maar eens een pyrrusoverwinning van de vakbonden.Galactic schreef:[Blijven staken tot het bittere einde? Ik weet het niet....
Niet het einde van Logistics. Tot de directie met een deftige en aanvaardbare oplossing komt, hoe moeilijk dat ook is. Er zal sowieso onderhandeld moeten worden en zowel de directie als de vakbonden zullen toegevingen moeten doen. Maar als de directie niet wil praten of luisteren, dan wordt het wel zeer moeilijk. Ik denk vooral aan al het personeel van NMBS-Logistics die nu toch een beetje in de onzekerheid leven.
Hopelijk zegeviert het gezond verstand en wordt er zeer spoedig een oplossing gevonden.
Re: Treinstaking dreigt op 11 oktober
Wat is eigenlijk de "eis" van de Logistics stakers ?
Loon en thuisblijven, eventueel brugpensioen , transfert naar NMBS reizigers of Infrabel ?
Loon en thuisblijven, eventueel brugpensioen , transfert naar NMBS reizigers of Infrabel ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Treinstaking dreigt op 11 oktober
Willen ze niet gewoon zekerheid wat er met hen gebeurt. En mischien ook de eis van hun werk te behouden (geen ontslagenen)dentheo schreef:Wat is eigenlijk de "eis" van de Logistics stakers ?
Loon en thuisblijven, eventueel brugpensioen , transfert naar NMBS reizigers of Infrabel ?
Re: Treinstaking dreigt op 11 oktober
Ik dacht dat ze hun huidige loon en voordelen willen behouden, terwijl de directie de voorwaarden meer in de richting van de concurrentie wil brengen (geen statutaire benoemingen enzo).b-loc schreef:Willen ze niet gewoon zekerheid wat er met hen gebeurt. En mischien ook de eis van hun werk te behouden (geen ontslagenen)
Hopelijk hebben ze geleerd uit carrefour, daar wou men in Brugge ook absoluut vasthouden aan de verworven rechten met gekend resultaat

Re: Treinstaking dreigt op 11 oktober
Vooral duidelijkheid, de rechten die de bestuurders hebben (ik spreek me niet uit over de andere jobs bij cargo) hangen nu al dunnetjes aan elkaar.
Diensten van 10u doen is geen zever als je de directie laat doen krijg je voorwaarden die slechter zijn als die van een vrachtwagenbestuurder. Het enige wat ze er uiteindelijk mee gaan bekomen is dat die bestuurders het ruime sop kiezen en voor de privé effectief zullen gaan werken. De privé operatoren zijn nu al vragen de partij voor nieuwe TB's. De meeste houden (logischerwijze) vast aan het statuut omdat het een bepaalde zekerheid bied. Neem dat weg en je kan al raden dat er weinig vrijwilligers zullen zijn om bij het nieuwe cargo te gaan werken. Er zijn nu al verschillende mensen die het ruime sop gekozen hebben als de directie en de vakbonden er samen een soepje blijven van maken vrees ik dat er nog veel meer zullen vertrekken.
Diensten van 10u doen is geen zever als je de directie laat doen krijg je voorwaarden die slechter zijn als die van een vrachtwagenbestuurder. Het enige wat ze er uiteindelijk mee gaan bekomen is dat die bestuurders het ruime sop kiezen en voor de privé effectief zullen gaan werken. De privé operatoren zijn nu al vragen de partij voor nieuwe TB's. De meeste houden (logischerwijze) vast aan het statuut omdat het een bepaalde zekerheid bied. Neem dat weg en je kan al raden dat er weinig vrijwilligers zullen zijn om bij het nieuwe cargo te gaan werken. Er zijn nu al verschillende mensen die het ruime sop gekozen hebben als de directie en de vakbonden er samen een soepje blijven van maken vrees ik dat er nog veel meer zullen vertrekken.
Re: Treinstaking dreigt op 11 oktober
Ik had begrepen dat het Logistics probleem juist niet bij de bestuurders zit...
Er zou teveel niet-rijdend personeel zijn en dat wil niet weg, zelfs niet naar Reizigers....( thuisblijven met wedde??)...maar dat kan Logistics niet betalen.
Er zou teveel niet-rijdend personeel zijn en dat wil niet weg, zelfs niet naar Reizigers....( thuisblijven met wedde??)...maar dat kan Logistics niet betalen.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide