Problemen op lijn 16, 27/09/2010

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
melle

Problemen op lijn 16, 27/09/2010

Bericht door melle »

Hallo,

Weet iemand wat er vandaag gebeurt is tussen Lier en Heist o/d Berg?

Er zijn echt enorm veel treinen afgeschaft deze namiddag...
Lijn 16 Lier - Aarschot: Het treinverkeer is onderbroken tussen Lier en Heist-op-den-Berg.
16:27 Op vraag van de hulpdiensten werd het treinverkeer stilgelegd ter hoogte van station Heist-op-den-Berg.
Het treinverkeer is onderbroken tussen Lier en Heist-op-den-Berg.

De IR c treinen (Luik-Guillemins - Aarschot - Antwerpen-Centraal) worden omgeleid (in beide richtingen) via Leuven en Antwerpen-Centraal en zullen stations Lier en Heist-op-den-Berg niet bedienen.
Er wordt een pendeldienst ingericht tussen Leuven en Heist-op-den-Berg.
De L treinen (Antwerpen-Centraal - Leuven ) worden beperkt in Lier (treinen uit Antwerpen-Centraal) en in Heist-op-den-berg (treinen uit Leuven).
Tussen Lier en Heist-op-den-Berg kunnen de reizigers gebruik maken van een vervangende busdienst. De P treinen 8215, 8281, 8282 zijn afgeschaft.
Lijn 15 Antwerpen-Centraal - Hasselt: Zwaar verstoord verkeer.
16:26 Op vraag van de hulpdiensten werd het treinverkeer stilgelegd ter hoogte van station Heist-op-den-Berg.
Zwaar verstoord verkeer.
Galactic

Re: Problemen op lijn 16, 27/09/2010

Bericht door Galactic »

Er zou een gaslek zijn ter hoogte van Heist-op-den-Berg. (Lijn 16)
Darko

Bericht door Darko »

Jep het gaat idd om een gaslek.. is immers sinds vanmiddag rond 13uur zo ;)
Trammist

Bericht door Trammist »

gva.be

Treinverkeer gehinderd door gaslek in Lier

Het treinverkeer rond Lier ondervindt momenteel heel wat hinder door een gaslek bij werkzaamheden aan de Marnixdreef in Lier. Dat bevestigt Frédéric Petit van Infrabel.

"Tijdens een gestuurde ondergrondse boring is een aannemer op een lagedrukleiding gestoten, die daarop lek sloeg", weet Jean-Pierre Blomme van Eandis. "De situatie is onder controle en om de gasvoorziening niet in het gedrang te brengen, werken we momenteel aan een overbrugging van het lek."

Volgens de politie van Lier is er geen onmiddellijk gevaar voor de omgeving. Er vonden dan ook geen evacuaties plaats. "Wel wordt de Marnixdreef afgesloten tussen de Kesselsesteenweg en de Beatrijslaan", zegt woordvoerster Veerle De Vries.

Avondspits

Het treinverkeer ondervindt wel heel wat hinder. "Vanaf 12.30 uur was er geen treinverkeer mogelijk tussen Lier en Herentals en tussen Lier en Heist-op-den-Berg", aldus Frédéric Petit.

"We hebben voor die verbindingen vervangende busdiensten ingelegd. Rond 14 uur was er opnieuw verkeer naar Herentals mogelijk, maar de situatie richting Heist-op-den-Berg heeft zich vooralsnog niet opgelost. We hopen dat de spoorweg voor de avondspits wordt vrijgegeven", besluit Petit.

Waarschijnlijk HIER dus.
ronny

Bericht door ronny »

Darko schreef:Jep het gaat idd om een gaslek.. is immers sinds vanmiddag rond 13uur zo ;)
Toen ik te Berchem aankwam omstreeks 16u12 stond de P8280 van 16u23 naar Aarschot aangekondigd zonder vertraging. Toen het tijd was werd dan omgeroepen dat deze trein rechtstreeks naar Aarschot zou rijden en ging vertrekken vanaf perron 8. De tbg van deze trein riep in de trein om dat de reizigers naar de omroeper van Berchem moesten luisteren want dat zij nog niet wisten wat er ging gebeuren. :roll: Uiteindelijk vertrok deze trein om 16u40 naar Aarschot. Dit zorgde voor treinfile te Mortsel. De rit heeft een 55 minuten in beslag genomen (de nieuwe Netebrug in aanbouw eens kunnen bekijken). Te Aarschot (17u35) was er geen sprake van een pendeltrein zoals werd aangekondigd maar enkel van de trein op het normaal voorziene vertrek (18u20) zodat ik met bus 225 sneller thuis was.
Nicholas

Bericht door Nicholas »

Mijn trein stond klaar om 12u35 in Antw-Centraal naar Kessel toen ze plots het voorval afriepen. Ik heb dan maar lijn 297 naar Lier genomen en vervolgens een 150 richting Kessel. Ik kwam met meer dan een uur vertraging thuis aan.

Ik vraag me trouwens af of ik het station van Kessel wel had kunnen bereiken per trein of pendelbus? Waren er pendelbussen voor de stations tussen Lier en Herentals?
dekooiker

Bericht door dekooiker »

Tussen Lier en Herentals konden de treinen theoretisch vrij snel weer rijden.
Theoretisch, want men was al volop bezig met het regelen van vervangbussen.
Eens in Lier toegekomen was het wachten op een trein.
Na meer dan een uur kwam er dan toch een treintje naar Antwerpen.
De treinen Liège-Antwerpen reden via Mechelen en daar heeft de reiziger in Lier niet veel aan.
Gevolg: mensen die om 13:15 in Herentals stonden waren omstreeks 15:50 in Antwerpen-Centraal.
Met de lijnbus gaat het driemaal zo snel.
Het vak Lier-Aarschot heeft het nog tot 's avonds laat zonder treinen moeten stellen.

Conclusie: dringend eens een plan opstellen om in geval van ontreddering reizigers op een deftige manier op te vangen.
De trein.
Alleen voor durvers.
Nicholas

Bericht door Nicholas »

De meeste stoptreinen tussen Lier en Herentals waren afgeschaft.

Een plan zoals jij aanhaalt lijkt me een goed idee, en het is ook haalbaar. bv. stappenplan om elke keer zo'n gebeurtenis zo goed mogelijk op te vangen.
Ik besef uiteraard dat dit niet altijd evident zal zijn.
260689

Bericht door 260689 »

ronny schreef:
Darko schreef:Jep het gaat idd om een gaslek.. is immers sinds vanmiddag rond 13uur zo ;)
Toen ik te Berchem aankwam omstreeks 16u12 stond de P8280 van 16u23 naar Aarschot aangekondigd zonder vertraging. Toen het tijd was werd dan omgeroepen dat deze trein rechtstreeks naar Aarschot zou rijden en ging vertrekken vanaf perron 8. De tbg van deze trein riep in de trein om dat de reizigers naar de omroeper van Berchem moesten luisteren want dat zij nog niet wisten wat er ging gebeuren. :roll: Uiteindelijk vertrok deze trein om 16u40 naar Aarschot. Dit zorgde voor treinfile te Mortsel. De rit heeft een 55 minuten in beslag genomen (de nieuwe Netebrug in aanbouw eens kunnen bekijken). Te Aarschot (17u35) was er geen sprake van een pendeltrein zoals werd aangekondigd maar enkel van de trein op het normaal voorziene vertrek (18u20) zodat ik met bus 225 sneller thuis was.
Onze lieve mensen van Infrabel woude deze trein al Afschaffen (de 8280 vertrekt van schijnpoort rond 15u10 naar Antwerpen Main Hub, deze is eerst een diensttrein voor het NMBS personeel in de haven). De TBG heeft gezegd dat ze dit niet kon maken en dat we zowiezo toch naar Berchem moesten rijden en konden het personeel toch meenemen. Onderweg kregen TB en TBG beide tegenstrijdige informatie. Volgends de TB moest hij vanaf Berchem LEEG naar Aarschot rijden. Bij de TBG moesten we met reizigers via Mechelen rijden. TBG vraag gaat er in Mechelen een rangeerder klaarstaan voor front wissel? Antwoord was: hoe, Rangeerder? das toch ni nodig. Alle uiteindelijk via Nekkerspoel deraf en vandaar uit via Muizen naar Aarschot.

@ Ronny, hoe vond je de communicatie zowel in Berchem al in de trein zelf naar de reizigers toe?
Jani

Bericht door Jani »

ze zullen bij de RDV weer aan het zwemmen geweest zijn zeker.
260689

Bericht door 260689 »

Jani schreef:ze zullen bij de RDV weer aan het zwemmen geweest zijn zeker.
Als ge de visput (diensttrein haven antwerpen) moet doen en gekrijgt op Schijnpoort telefoon van RDV, een franstalige, dan begin je wel eens vragen te stellen over de taal. Men zou in regio Antwerpen toch iemand aan telefoon zetten die toch op zijn minst perfect nederlands kan praten. TBG's moeten zich houden aan de taalwetgeving, RDV mag dit ook eens doen.
Jani

Bericht door Jani »

ja, het is nu eenmaal een briljant idee geweest om een franstalige RDV-post verantwoordelijk te maken voor het gebied Limburg-kempen-Antwerpen.
overweg13

Bericht door overweg13 »

260689 schreef:Men zou in regio Antwerpen toch iemand aan telefoon zetten die toch op zijn minst perfect nederlands kan praten. TBG's moeten zich houden aan de taalwetgeving, RDV mag dit ook eens doen.
Ruim 50 km rond Antwerpen vind je nooit iemand die perfect Nederlands praat... Aantwaarps misschien, maar geen Nederlands.
Met vriendelijke groet

overweg13
260689

Bericht door 260689 »

overweg13 schreef:
260689 schreef:Men zou in regio Antwerpen toch iemand aan telefoon zetten die toch op zijn minst perfect nederlands kan praten. TBG's moeten zich houden aan de taalwetgeving, RDV mag dit ook eens doen.
Ruim 50 km rond Antwerpen vind je nooit iemand die perfect Nederlands praat... Aantwaarps misschien, maar geen Nederlands.
Ik bedoelde eigenlijk dat iemand die de nederlandse taal in bezit is.
dekooiker

Bericht door dekooiker »

De miserie zit 'm erin dat RDV, ROR en OSTCH Perron vannalles kunnen zeggen tegen de omroepers en dat hun informatie en richtlijnen totaal verschillend zijn.
Zo moet het wel mislopen en kan de omroeper geen informatie verschaffen.
Wie is verantwoordelijk voor de beslissingen voor het reizigersverkeer?
RDV, en eindverantwoordelijk ook nog!
Haal al die onnodige tussenstappen eruit en we staan een pak verder.
Daarvoor zullen natuurlijk enkele vriendenpostjes moeten verdwijnen.
De trein.
Alleen voor durvers.
Plaats reactie