Ik heb al aan het zoeken geweest op de site van de nmbs maar kan het antwoord niet vinden.
Mag ik met het weekendbiljet bv. zaterdag reizen van Gent naar Brussel heen en terug en dit de zondag herhalen?
In de vervoersvoorwaarden van de nmbs staat er niet dat je het traject heen- en terugreis maar 1 keer mag maken. Ik reis volgens mijn mening geldig, want ik reis op het goede traject en tijdens de geldigheidsduur van mijn biljet, alsook dat ik de zondag de heenreis doe voor de terugreis.
Weekend-biljet
-
Re: Weekend-biljet
Neen. De treinbegeleider zal je weekendbiljet op zaterdag immers 'knippen', dus is het opgebruikt en niet meer bruikbaar op zondag. Analoog mag je met een gewoon heen- en terugbiljet ook niet 2 heen- en terugreizen op dezelfde dag doen.
Het enige voordeel van het weekendbiljet is de korting die je geniet. Bovendien mag je natuurlijk wel op zaterdag de heenreis doen en op zondag de terugreis.
Groeten,
Het enige voordeel van het weekendbiljet is de korting die je geniet. Bovendien mag je natuurlijk wel op zaterdag de heenreis doen en op zondag de terugreis.
Groeten,
Er staat duidelijk "Het Weekendbiljet is een heen-en-terugbiljet voor 1ste of 2de klas" dus wat jij voorstelt is niet toegelaten 

En wat als het ticket op zaterdag noch op de heen-, noch op de terugrit geknipt wordt?
-
Dan heb je ofwel heel veel geluk gehad, ofwel lang op het toilet gezeten.
Hoewel, tegenwoordig kan je regelmatig ritten van meer dan een uur maken zonder dat er een TBG langskomt.
Groeten,

Hoewel, tegenwoordig kan je regelmatig ritten van meer dan een uur maken zonder dat er een TBG langskomt.
Groeten,
't was Antwerpen-Mechelen h/t... En de IR van de terugreis zat aardig stampvol dankzij Laundry Day.Molenbruch Y. schreef:Dan heb je ofwel heel veel geluk gehad, ofwel lang op het toilet gezeten.![]()
Voor Antwerpen-Mechelen en Antwerpen-Brussel is een weekendbiljet vaak goedkoper dan mijn GoPass10 invullen. Ant-Mech is met een WB € 4,40 ; met de GP € 10!
Als je een weekend-biljet koopt met als vertrekdatum op zaterdag, dan kan je sowieso onmogelijk nog op zondag de heenreis maken.
De datum van de heenreis is van groot belang : de treinbegeleider zal altijd kijken naar deze datum.
Mocht je dus het "geluk" hebben dan je geen controle gekregen hebt op zaterdag, en je vertrekt met datzelfde biljet op zondag, dan zal de datum van de heenreis niet kloppen en zul je aan de treinbegeleider een nieuw weekendbiljet met heenreis op zondag moeten kopen, verhoogd met de nodige kosten. (tot 12,50 euro !!)
Een weekend-biljet Gent-Brussel kost 9,00 euro, wat dus nog meevalt.
Dus als antwoord op uw vraag : neen.
Conclusie : niet doen!
De datum van de heenreis is van groot belang : de treinbegeleider zal altijd kijken naar deze datum.
Mocht je dus het "geluk" hebben dan je geen controle gekregen hebt op zaterdag, en je vertrekt met datzelfde biljet op zondag, dan zal de datum van de heenreis niet kloppen en zul je aan de treinbegeleider een nieuw weekendbiljet met heenreis op zondag moeten kopen, verhoogd met de nodige kosten. (tot 12,50 euro !!)
Een weekend-biljet Gent-Brussel kost 9,00 euro, wat dus nog meevalt.
Dus als antwoord op uw vraag : neen.
Conclusie : niet doen!

Ik heb effe een simulatie gedaan.
Je kan op vrijdagavond vertrekken en met hetzelfde weekendbiljet op zondag terugkomen.
Dus: met een weekendbiljet moet je de heen- en terugreis niet op dezelfde dag maken.
Van NEERPELT
Naar ANTWERPEN-CENTRAAL
Datum heenreis: 08/10/2010
Type reis: Heen en Terug
Ik reis: 1 keer
Leeftijd: 26-59
Korting: Geen korting
Klas: 2e klas
Afstand :78 km
Ik reis 1 keer Reisformule Prijs per rit
Prijs Info:
Weekendbiljet 5.60 € 11.20 € Terugkeer ten laatste op : 10/10/2010 Heen-en-terugbiljet met reductie voor reizen vanaf vrijdagavond vanaf 19u tot zondagavond. KOOP
Standaardbiljet 10.50 € 21.00 € Terugkeer ten laatste op : 08/10/2010 KOOP
Je kan op vrijdagavond vertrekken en met hetzelfde weekendbiljet op zondag terugkomen.
Dus: met een weekendbiljet moet je de heen- en terugreis niet op dezelfde dag maken.
Van NEERPELT
Naar ANTWERPEN-CENTRAAL
Datum heenreis: 08/10/2010
Type reis: Heen en Terug
Ik reis: 1 keer
Leeftijd: 26-59
Korting: Geen korting
Klas: 2e klas
Afstand :78 km
Ik reis 1 keer Reisformule Prijs per rit
Prijs Info:
Weekendbiljet 5.60 € 11.20 € Terugkeer ten laatste op : 10/10/2010 Heen-en-terugbiljet met reductie voor reizen vanaf vrijdagavond vanaf 19u tot zondagavond. KOOP
Standaardbiljet 10.50 € 21.00 € Terugkeer ten laatste op : 08/10/2010 KOOP