hoe bepalen van de afstandspunten (km paal) in het spoor

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie
treintjes84

hoe bepalen van de afstandspunten (km paal) in het spoor

Bericht door treintjes84 »

hallo iedereen

Ik heb een vraag over de afstandspunten van de spoorlijnen + hoe wordt bepaald wat spoor A is en wat spoor B is.

Wie bepaalt waar km 0 begint in het spoor van een welbepaalde lijn en welke richting dan spoor A of spoor B is.
Ik heb al gehoord dat veelal in brussel km paal 0 start van een lijn maar wat dan in het Antwerpse
Bestaat daar geen documemt van waar dit alles beschreven wordt?

Dit is mss al een vrij technische vraag...MAAR sommige onder jullie zullen dit mss toch wel weten
Sta u vrij te reageren ook op mijn mailadres treintjes84[AT]hotmail[PUNT]com

groeten van treintjes84

Mailadres aangepast door trainfreak
Shrek

Re: hoe bepalen van de afstandspunten (km paal) in het spoor

Bericht door Shrek »

treintjes84 schreef: Sta u vrij te reageren ook op mijn mailadres
Het is een forum voor iets he, dus mag iedereen het weten :wink:
overweg13

Bericht door overweg13 »

treintjes84 schreef:hallo iedereen

Ik heb een vraag over de afstandspunten van de spoorlijnen + hoe wordt bepaald wat spoor A is en wat spoor B is.

Wie bepaalt waar km 0 begint in het spoor van een welbepaalde lijn en welke richting dan spoor A of spoor B is.
Ik heb al gehoord dat veelal in brussel km paal 0 start van een lijn maar wat dan in het Antwerpse
Bestaat daar geen documemt van waar dit alles beschreven wordt?

Dit is mss al een vrij technische vraag...MAAR sommige onder jullie zullen dit mss toch wel weten
Sta u vrij te reageren ook op mijn mailadres treintjes84[AT]hotmail[PUNT]com

groeten van treintjes84

Wie bepaalt? Ik denk dat dit vrijwel altijd historisch bepaald is. Punt 0 is gewoon waar een spoorlijn begon. Opvallend: men wijkt zo weinig mogelijk af van die historische toestand, zelfs als dat er toe leidt dat men af en toe afwijkende hectometerpalen moet plaatsen, omdat bijvoorbeeld de vertakking enkele honderden meters verschoven is. Als je echt belangstelling hebt voor deze kilometer- en hectometerpalen, dan is de gemakkelijkste manier om ze te vinden de topografische kaart: op die van 1:20.000 staan alle kilometerpalen, op die van 1:50000 staan ze meestal per 5 km.
Eén feit is zeker: vaak werken historische toestanden tot vandaag door bij het plaatsen van de kilometerpalen. Gelukkig worden die dan ook niet gebruikt om bijv. de tarifaire kilometers te bepalen.
Het is zo'n fascinerend onderwerp dat ik ooit met de idee gespeeld heb om er eens een grondige studie aan te wijden. Gelukkig blijft het bij mij meestal bij spelen...
Met vriendelijke groet

overweg13
Paul
Contacteer:

Bericht door Paul »

overweg13 schreef:Eén feit is zeker: vaak werken historische toestanden tot vandaag door bij het plaatsen van de kilometerpalen.
Een voorbeeld: op de lijnen 139 (Leuven - Ottignies), 140 (Ottignies - Marcinelle) en 132 (Charleroi - Mariembourg - Treignes) worden de kilometers doorlopend geteld vanaf Leuven (km 0) tot aan de Franse grens in Treignes. Dat dateert nog uit de negentiende eeuw, toen dat allemaal lijnen van de 'Grand Central Belge' waren...
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
markske

Bericht door markske »

Tot zover ik weet start men de telling steeds vanaf het grootste station.
Daarom ook dat afstandspunt (ap) 0 steeds in Brussel ligt.
Een voorbeeldje lijn 50 vertrekt niet echt uit Brussel maar wel kant Brussel ap 0 kant Brussel en loopt op richting Gent.
Bij vertrek uit Gent loopt dit af maar eens aan de vertakking Schellebelle richting Leuven lijn 53 start men met ap 0 oplopend tot Leuven.
Tussen Gent en Kortrijk lijn 75 ap 0 kant Gent en tussen Antwerpen en Gent lijn 59 ap 0 Kant Antwerpen.
Ik ben niet echt zeker van deze stelling maar ze blijkt toch steeds te kloppen lijn 69 ap 0 te Kortrijk lijn 66 ap 0 te Brugge.
Steven

Bericht door Steven »

lijnen 25, 27, 36, 36N starten met km 0 in Brussel Noord. Lijn 2 begint in Leuven en telt gewoon verder waar lijn 36N gestopt was met tellen.
lijn 161 begint in Schaarbeek en heeft daar zijn km 0.

In brussel zuid ligt dan weer het begin van lijn 28, 50A, L96, L96N, 124
overweg13

Bericht door overweg13 »

markske schreef:Tot zover ik weet start men de telling steeds vanaf het grootste station.
Daarom ook dat afstandspunt (ap) 0 steeds in Brussel ligt.
Een voorbeeldje lijn 50 vertrekt niet echt uit Brussel maar wel kant Brussel ap 0 kant Brussel en loopt op richting Gent.
Bij vertrek uit Gent loopt dit af maar eens aan de vertakking Schellebelle richting Leuven lijn 53 start men met ap 0 oplopend tot Leuven.
Tussen Gent en Kortrijk lijn 75 ap 0 kant Gent en tussen Antwerpen en Gent lijn 59 ap 0 Kant Antwerpen.
Ik ben niet echt zeker van deze stelling maar ze blijkt toch steeds te kloppen lijn 69 ap 0 te Kortrijk lijn 66 ap 0 te Brugge.
Laat ons eerder zeggen dat het uitwaaiert vanuit Brussel. Lijn 59 begint pas vanaf Dampoort. In Schellebelle is de vertakking van de lijnen 50 en 53 lang geleden gewijzigd, vandaar dat kp 0 niet aan de vertakking staat, maar wel waar ze oorspronkelijk lag. Er zijn nog meer speciale gevallen: je moet maar eens gaan kijken in Torhout, waar de telling van lijn 62 (ja, ja!) en die van lijn 66 naadloos in elkaar overgaan.
Met vriendelijke groet

overweg13
GemZ

Bericht door GemZ »

treintjes84 schreef:Ik heb een vraag over de afstandspunten van de spoorlijnen + hoe wordt bepaald wat spoor A is en wat spoor B is.
Spoor B is meestal de kant waar je via normaalspoor dichter bij Brussel komt.
dekooiker

Bericht door dekooiker »

A: adieu Bruxelles, B: Bienvenu Bruxelles...ooit op de scholing zo geleerd.
De trein.
Alleen voor durvers.
Steven

Bericht door Steven »

dekooiker schreef:A: adieu Bruxelles, B: Bienvenu Bruxelles...ooit op de scholing zo geleerd.
natuurlijk enkel correct op lijnen van en naar Brussel of lijnen die in het verlengde er van liggen.
1, 2, 3, 4, 12, 25, 27, 36, 36N, 50, 50A, 60, 96, 96N, 124, 154, 161, 162 (voor zover ik er geen vergeet).
Plaats reactie