vasonline schreef:Dat denk ik juist wel. Een automaat is vaak sneller dan een lokettist wanneer je weet wat je moet hebben.
Al ooit eens gebruikt in BE?
Niet met de huidige automaten!
[/quote]
Ik heb twee keer geprobeerd bij een NMBS-automaat een kaartje te kopen. De eerste keer droop ik meteen weer af toen ik zag "alleen binnenverkeer" en de tweede keer wilde ik wel een kaartje kopen, maar kon ik niet betalen omdat mijn bankpas geen Bancontact of Mister Cash-meuk is, maar Maestro.
Hogersluys schreef:Doe de proef op de som en je ziet dat dat niet klopt. Je moet aan een lokettist niet je hele leven vertellen hé. Je zegt je bestemming, enkel of retour, je betaalt en je krijgt je ticket. Ik zie niet hoe een automaat dat sneller zou kunnen. Zeker niet als je contant betaalt (nog een recht die die rotautomaten ons afnemen).
Ooit al eens bij een NS-automaat iets gekocht? Ik kan in 10 seconden kiezen welk station ik wil, hoe ik wil reizen, en mijn bankpas erinstoppen. Dat kan een loket echt niet sneller doen.
Ik heb een aantal keer bij de NMBS aan de loketten gestaan voor treinkaartjes terug naar Nederland en ik stond versteld van de traagheid. Ik stond in Brussel-Zuid (qua reizigersaantallen best te vergelijken met Amsterdam Centraal denk ik zo) en het duurde ruim 5 minuten voor ik aan de beurt was om mijn kaartje te kopen bij het internationaal loket. Op de luchthaven Zaventem moest ik zo'n 2,5 minuut wachten voordat ik geholpen kon worden.
Echter, als ik in Arnhem zou staan kan ik zo een kaartje naar Mechelen uit de automaat trekken, of van Schiphol naar Dendermonde. Het maakt niet uit, ik haal die kaartjes er in minder dan een minuut uit. Op de meeste NS-stations staan automaten die snel werken, en waarvan er ook nog eens een hoop op voorraad zijn. Dat je slechts bij een paar automaten met muntgeld kunt betalen vind ik juist een mooi iets: het versnelt het aankoopproces, want opa met zijn collectie muntjes houdt mij tenminste niet op terwijl ik snel op reis wil. Een bankpas is makkelijk, snel, en eenvoudig voor zowel mij (geen geld meenemen) als voor NS: zij hebben het geld meteen en hoeven geen geldtransporten e.d. te doen.