GEN-treinstellen
Re: GEN-treinstellen
Het gaat hem gewoon over het bijleren uit eerdere problemen.
De meesten hebben hier denk ik totaal geen opmerkingen over de technische kant. Zoals ik al zei heb ik ook al mensen horen zeggen dat ze bij testritten geen problemen hebben, in tegenstelling tot zowat alle nieuw materieel van vroeger.
Armsteunen is ook iets waarover getwist kan worden, maar properheid is iets anders. Breaks hebben al bewezen rond te rijden als een varkensstal. Men heeft hier nu beslist om ook nog de prullenbakken enkel aan de deuren te plaatsen. OK, ik vind dat riskant, maar goed. We zullen zien hoe het verder verloopt, en of ze in de plaats dan ook echt gaan komen vegen na elke rit.
De meesten hebben hier denk ik totaal geen opmerkingen over de technische kant. Zoals ik al zei heb ik ook al mensen horen zeggen dat ze bij testritten geen problemen hebben, in tegenstelling tot zowat alle nieuw materieel van vroeger.
Armsteunen is ook iets waarover getwist kan worden, maar properheid is iets anders. Breaks hebben al bewezen rond te rijden als een varkensstal. Men heeft hier nu beslist om ook nog de prullenbakken enkel aan de deuren te plaatsen. OK, ik vind dat riskant, maar goed. We zullen zien hoe het verder verloopt, en of ze in de plaats dan ook echt gaan komen vegen na elke rit.
Ik hou zelf ook van oude(re) treinen, nostalgie e.d. Dus die klassiekjes mogen er best wezen. Maar met de komst van de Desiro's krijg je tenminste héél wat meer comfort dan het comfort wat de klassiekjes aanbieden. Zeg nu zelf: in welke stoptrein wil je in 2010 à 2015 dagelijks het liefst vervoerd worden?
Dat gemekker over fout-opgestelde (of zelfs geen) stoelen, geen tafeltjes, geen vuilbakken per 2 of 4 zitplaatsen hangt me hier ook - zoals bij andere personen - de keel uit. Heb je in een GEN-trein of stoptrein (waar de Desiro ML hoofdzakelijk gaat voor dienen en waar je relatief een korte tijd in zit) persé een tafeltje nodig, persé armsteunen nodig, persé een vuilbakje nodig vlabij uw zitplaats? Tja jongens, leg dan uwe laptof effe op uw benen. Als je geen armsteunen hebt, steek dan uw handen in uw broekzakken (zo goed als hetzelfde gevoel als dat er wel armsteunen zijn) en als je geen vuilbakje hebt vlakbij uw zitplaats, gooi dan uwe afval in de vuilbak op het platform (thv de deuren) of in een vuilbak op het perron. Hou het effe serieus en realistisch, hé...
Dat gemekker over fout-opgestelde (of zelfs geen) stoelen, geen tafeltjes, geen vuilbakken per 2 of 4 zitplaatsen hangt me hier ook - zoals bij andere personen - de keel uit. Heb je in een GEN-trein of stoptrein (waar de Desiro ML hoofdzakelijk gaat voor dienen en waar je relatief een korte tijd in zit) persé een tafeltje nodig, persé armsteunen nodig, persé een vuilbakje nodig vlabij uw zitplaats? Tja jongens, leg dan uwe laptof effe op uw benen. Als je geen armsteunen hebt, steek dan uw handen in uw broekzakken (zo goed als hetzelfde gevoel als dat er wel armsteunen zijn) en als je geen vuilbakje hebt vlakbij uw zitplaats, gooi dan uwe afval in de vuilbak op het platform (thv de deuren) of in een vuilbak op het perron. Hou het effe serieus en realistisch, hé...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Dag Steven,Steven schreef:Een desiro heeft wel meer comfort dan een klassiekje.
Lage opstap
Vlotte toegang voor mindervaliden
Geen hinderlijke binnendeuren
Fiets vlot mee te nemen
Klimatisatie
Individuele zitplaatsen
Trekt veel sneller op
Remt veel performanter
Verbruikt minder energie (die aanzetweerstanden zuipen wat energie hoor)
Hebben luchtvering
Display en automatische aankondigingen.
Heel veel zaken wat een klassiekje dus niet heeft en wat men heden wel mag verlangen van een moderne stoptrein.
Ik vind dat je dat goed hebt opgeschreven. Het is dan ook geensinds mijn bedoeling om je aan te vallen.
Want ik vind dat u de moderatie van dit forum goed doet & ik lees uw bijdragen graag.
Maar mag ik ze een voor een behandelen?
>Lage opstap
Ok. Daar kan je op zich niet tegen zijn.
>Vlotte toegang voor mindervaliden
Ook handig (voor een kleiner percentage)
>Geen hinderlijke binnendeuren
Hier heb ik het al iets moelijker mee Of ze nu hinderlijk zijn zullen we in het midden laten

>Fiets vlot mee te nemen
Ook goed.
>Klimatisatie
Geen fan van, maar point taken. Voor sommigen is dat belangrijk.
>Individuele zitplaatsen
Hoe, ge zit er toch niet lang op volgens velen? Heb je dan uberhaupt nog een zitplaats nodig!?
(even advocaat van de duivel spelen hier

>Trekt veel sneller op
Prima! Goed voor de bestuurder/reiziger. Maar heeft met interieur niet veel te maken
>Remt veel performanter
Prima! Goed voor de bestuurder/reiziger. Maar heeft met interieur niet veel te maken
>Verbruikt minder energie (die aanzetweerstanden zuipen wat energie hoor)
Lijkt me ook prima....maar wat ik me dan altijd afvraag, is het energievoordeel van de elektronische
sturing niet teniet gedaan door de kilmaatregeling? M.a.w. verbruikt de airco & Co niet evenveel als de inefficiënte aanzetweerstenden?
Of nog: een LCD scherm verbtuikt minder dan een CRT TV, maar aangezien de meesten juist een groter scherm kopen,
is de energiebesparing een maat voor niets geweest (bron: lowtechmagazine)
>Hebben luchtvering
>Display en automatische aankondigingen.
Daar kan je ook niet op tegen zijn. (Als het werkt tenminste haha

In het kort: technisch lijkt het mij een supertreintje, alleen nemen de interieurontwerpers niet zelf de trein!
Een meer gefundeerde mening als ik het een keertje echt mag aanschouwen. (Daar geeft ik je ook gelijk in, maar de foto's zeggen
toch al iets)
Groetjes

Allemaal goed.LML schreef:en als je geen vuilbakje hebt vlakbij uw zitplaats, gooi dan uwe afval in de vuilbak op het platform (thv de deuren) of in een vuilbak op het perron. Hou het effe serieus en realistisch, hé...
Ga jij nu ook eens de bevolking in België gaan inlichten? Al eens gekeken hoe lui velen zijn... Ik heb er zo al weten verpakkingen van wafels (van 5 of meer) laten liggen op de tafel of zetel als ze vertrekken. Ik heb ook al vaak flesjes en blikjes weten over en weer rollen in een motorstel. Of blikken die gewoon zijn uitgelopen over de vloer.
Trouwens de meesten laten ook hun Metrokrantjes achter op de trein. Nu belanden die meestal op de tafels. Zal ook al niet meer gaan. Dus je kan u achter de voorganger gaan zetten op een stapel van die kranten.
Ik vind dat dus geen gezaag, ik vind dat normale kritiek, en je komt er automatisch op uit als je er even over nadenkt.
Bij een stoptrein zijn binnendeuren zeker en vast hinderlijk, want ze verhinderen de vlote doorstroming.vasonline schreef:
>Geen hinderlijke binnendeuren
Hier heb ik het al iets moelijker mee Of ze nu hinderlijk zijn zullen we in het midden laten![]()
Je vergelijkt met een IC trein.
Niettemin is ook in een stoptrein enige afscherming tussen zitplaatsen en buiten best welkom; net zeker in een stoptrein, die om de 5 minuten stopt en de deuren wagenwijd opengooit, zou ik zelfs zeggen. al zou ik dan eerder voor klapdeurtjes gaan, in elk geval deuren die vlot opengaan, inderdaad om de doorstroming niet teveel te belemmeren.
Dag Groentje,groentje schreef:Niettemin is ook in een stoptrein enige afscherming tussen zitplaatsen en buiten best welkom; net zeker in een stoptrein, die om de 5 minuten stopt en de deuren wagenwijd opengooit, zou ik zelfs zeggen. al zou ik dan eerder voor klapdeurtjes gaan, in elk geval deuren die vlot opengaan, inderdaad om de doorstroming niet teveel te belemmeren.
Dat lijkt me een prima idee. Voor het veiligheidsaspect zou men bvb ook gebruik kunnen maken
van doorzichtige materialen. Het hoeft daarom geen muur te zijn avant la lettre.
Groetjes

Voilà, dat is ook waar ik aan denk. Op zijn minst de eerste klasse verdient een afscherming, maar eigenlijk de tweede klasse ook. Ik geloof dat ik dergelijke wanden en deuren gezien heb in de Nederlandse SLT's.
Ik licht helemaal niet de Belgische bevolking in. Eigen afval opruimen en weggooien begint bij de persoon zelf. De ene is daar inderdaad keurig in, terwijl de andere dan weer (op afvalgebied) een varken is. Ik ben heel nieuwsgierig of ze thuis ook zo zijn...Dietrich schreef:Allemaal goed.
Ga jij nu ook eens de bevolking in België gaan inlichten? Al eens gekeken hoe lui velen zijn... Ik heb er zo al weten verpakkingen van wafels (van 5 of meer) laten liggen op de tafel of zetel als ze vertrekken. Ik heb ook al vaak flesjes en blikjes weten over en weer rollen in een motorstel. Of blikken die gewoon zijn uitgelopen over de vloer.
Trouwens de meesten laten ook hun Metrokrantjes achter op de trein. Nu belanden die meestal op de tafels. Zal ook al niet meer gaan. Dus je kan u achter de voorganger gaan zetten op een stapel van die kranten.
Ik vind dat dus geen gezaag, ik vind dat normale kritiek, en je komt er automatisch op uit als je er even over nadenkt.
Trouwens: op een stationsplein, in het station, op het perron, in de trein,... Hoeveel vuilbakken passeer je zoal? Mensen/reizigers die effe de moeite doen om hun blikje of papierke of flesje (of wat dan ook) effe in de vuilbak gooien zal iedereen dankbaar zijn. Degene die hun afval laten rondslingeren hebben een puur ikke-en-de-rest-kan-stikke-mentaliteit... Waar of niet?
En om af te sluiten: vuilbakjes ter hoogte van de zitplaatsen: 2 blikjes of 1 flesje erin en ze zitten vol...
Voor binnendeuren ben ik ook te vinden, op gelijk welk materieel en voor gelijk welke treindienst ze gebruikt worden. Iedereen zit graag een beetje afgeschermd. Schuifdeuren of klapdeuren: beiden hebben hun voor- en nadelen. Als er maar een deur in zit... 

Ik kan zelden mijn prullen kwijt in dat bakje onder het tafeltje. En ik zit er altijd met mijn knie tegen.LML schreef:En om af te sluiten: vuilbakjes ter hoogte van de zitplaatsen: 2 blikjes of 1 flesje erin en ze zitten vol...
Waar ik niet mee wil zeggen dat ik deze weglating een goede zaak vind...
Mijn mening over deze treinen. Ik vind ze aan de buitenkant mooi, zeker voor modern materieel.
De binnenzijde vind ik ook netjes, overzichtelijk en maakt op mij een ruime indruk (ik ben niet zo voor afzonderlijke coupe's, omdat dit trouwens in Nederland ook niet te vinden is).
Als de treinen ingezet worden waar ze voor bedoeld zijn, voldoen ze volgens mij prima. Ik trek dan een vergelijk met de Nederlandse SLT, die ook bedoeld is voor de stoptreindiensten en er ongeveer hetzelfde uitziet, qua interieur.
De SLT is ook heel stil.
Een afscheidingwand tussen deuren en zitplaatsen lijkt me wel nodig, zeker in de winter, anders zal het wel koud zijn voor de mensen die dicht bij de deuren zitten, denk ik.
Ik ben ook niet tegen oud materieel, maar ik denk dat comfort ook voorop staat. Ik kan niet zeggen dat zitten in een ongemoderniseerd Klassiek stel (de gemoderniseerde vind ik dan nog wel beter), op een snikhete dag, waarvan je amper de raampjes openkrijgt voor frisse lucht nu zo comfortabel is
Maar het is toch nog wel even afwachten hoe ze zijn als ze echt op de baan komen. Ik ben wel benieuwd.
Groetjes,
Marianne
De binnenzijde vind ik ook netjes, overzichtelijk en maakt op mij een ruime indruk (ik ben niet zo voor afzonderlijke coupe's, omdat dit trouwens in Nederland ook niet te vinden is).
Als de treinen ingezet worden waar ze voor bedoeld zijn, voldoen ze volgens mij prima. Ik trek dan een vergelijk met de Nederlandse SLT, die ook bedoeld is voor de stoptreindiensten en er ongeveer hetzelfde uitziet, qua interieur.
De SLT is ook heel stil.
Een afscheidingwand tussen deuren en zitplaatsen lijkt me wel nodig, zeker in de winter, anders zal het wel koud zijn voor de mensen die dicht bij de deuren zitten, denk ik.
Ik ben ook niet tegen oud materieel, maar ik denk dat comfort ook voorop staat. Ik kan niet zeggen dat zitten in een ongemoderniseerd Klassiek stel (de gemoderniseerde vind ik dan nog wel beter), op een snikhete dag, waarvan je amper de raampjes openkrijgt voor frisse lucht nu zo comfortabel is

Maar het is toch nog wel even afwachten hoe ze zijn als ze echt op de baan komen. Ik ben wel benieuwd.
Groetjes,
Marianne

Als het voor korte ritten is maakt het me niet veel uit of er nu een aparte plaats is voor rolstoelreizigers of niet.vasonline schreef:...Vlotte toegang voor mindervaliden
Ook handig (voor een kleiner percentage)...
Soms krijg ik binnendeuren moeilijk open.vasonline schreef:...Geen hinderlijke binnendeuren
Hier heb ik het al iets moelijker mee Of ze nu hinderlijk zijn zullen we in het midden laten...
Maar die luchtkoeling hoeft toch maar enkel op warme dagen?vasonline schreef:...Lijkt me ook prima....maar wat ik me dan altijd afvraag, is het energievoordeel van de elektronische
sturing niet teniet gedaan door de kilmaatregeling? M.a.w. verbruikt de airco & Co niet evenveel als de inefficiënte aanzetweerstanden?…
Ik geef je gelijk in je opzicht, al denk ik echter niet dat deze treinen enkel stoptreinen zullen bedienen, en daar knelt denk ik het schoentje bij de meesten hier. De cityrails waren oorspronkelijk ook bedoelt voor het Brusselse "pre-gen-netwerk", maar ik heb er al in Brugge, Herentals, Luik en Gent gezien...Steven schreef:Mensen mensen aub, zo vitten, jullie zijn echt met de verkeerde verwachtingen naar buiten gekomen hoor. Stoptreinen zijn haast als grote bussen en zo moeten ze er dan ook uitzien. Jullie eisen bijna hetzelfde comfort van een IC trein wat niet logisch is want dergelijke zaken belemmeren de vlotte doorstroming die je echt nodig hebt bij een stoptrein.
Jullie kijken enkel naar stoelen tafeltjes en vuilbakken, een trein is wel meer dan die drie elementen hoor. Kijk naar mijn hoger vernoemd lijstje wat er wel allemaal beter is tov de klassiekjes en durf daar ook over spreken anders is dit gesprek volledig zinloos.
Op een bus en tram van de lijn zit je soms langer op (in rittijd) en die bieden u nog minder comfort dus wees een beetje redelijk en zit geen appels met peren te vergelijken.
Je hebt daar gelijk in, maar het valt me op dat inthomaslj schreef:
Lijkt me ook prima....maar wat ik me dan altijd afvraag, is het energievoordeel van de elektronische
sturing niet teniet gedaan door de kilmaatregeling? M.a.w. verbruikt de airco & Co niet evenveel als de inefficiënte aanzetweerstanden?…
Maar die luchtkoeling hoeft toch maar enkel op warme dagen?
een aircotrein het vaak te koud is. Dus de airco staat vaak op wanneer het niet nodig is.
Groetjes