Aai daar gaan we weer....
Re: Aai daar gaan we weer....
inderdaad elke operator is verplicht de algemene regels toe te passen maar niks kan hen verbieden dan strenger te zijn dan die basisregels, dat is net zo met onze HLT (die enkel voor de nmbs bestaat dus), dus moet je gaan zien wat bij de fransen in het boekje is opgenomen voor je moord en brand gaat roepen.
Het wordt wel een probleem als ARE en eigen reglementering elkaar tegenspreken. En aangezien de ARE, samen met wat nog van toepassing is van ARGSI en ARS, de feitelijke grondwet vormen, lijken me die toch wel voorrang te hebben, dan.
Volgens die ARE kan Infrabel de eerste de beste locomotief opvorderen om zo snel mogelijk de vrije baan vrij te maken. Dat was hier het geval, en Traffic Control wou de SNCF-locomotief opvorderen om de lijn vrij te maken. Dat dat werd geweigerd werd terecht niet in dank afgenomen, me dunkt.
Volgens die ARE kan Infrabel de eerste de beste locomotief opvorderen om zo snel mogelijk de vrije baan vrij te maken. Dat was hier het geval, en Traffic Control wou de SNCF-locomotief opvorderen om de lijn vrij te maken. Dat dat werd geweigerd werd terecht niet in dank afgenomen, me dunkt.
tja hogesnelheidslijnen zijn altijd iets afzonderlijk geweest. Als dat een klassieke lijn was met laterale seinen op is dat al iets compleets anders.
Dan nog moet alles ok zijn, bij het minste wij ons op een lijn bevinden waar we geen kennis van hebben en er gaat iets fout laat FOD ons rijbewijs intrekken en ze zijn daar redelijk streng op. Dus kan je verwachten dat de meeste TB's daar beducht voor zijn en liever weigeren en een blaam krijgen dan hun rijbewijs X maanden kwijt te zijn.
Dan nog moet alles ok zijn, bij het minste wij ons op een lijn bevinden waar we geen kennis van hebben en er gaat iets fout laat FOD ons rijbewijs intrekken en ze zijn daar redelijk streng op. Dus kan je verwachten dat de meeste TB's daar beducht voor zijn en liever weigeren en een blaam krijgen dan hun rijbewijs X maanden kwijt te zijn.
Pas op, ik kan die bestuurder ook enigszins begrijpen, hoor, maar ik blijf erbij dat hij hier in de fout is gegaan. Weliswaar omdat hij vreesde anders een zeer ernstige fout te begaan, zoals je zegt.
En als Infrabel daar dan SNCF zou beboeten, dan weet het management daar dat ze de volgende keer hun TB andere instructies moeten geven en komt het wel sneller in orde.
welke beboeting? omdat ze weigerden mee te werken? daar zijn geen boetes voor voorzien zover ik weet.
je kan onmogelijk voor alle doemscenario's een regeltje gaan bedenken met bijhorende straffen. Zoniet krijg je een boek met meer regels dan iets anders en dat is dan ook niet meer werkbaar, het zijn er nu al zoveel (in mijn ogen zelfs wat te veel).
je zit hier met een aantal factoren ivm een evacuatie
enerzijds de basisregels opgelegd de de netbeheerder (infrabel)
de regels opgelegd aan de bestuurder door zijn netgebruiker/operator.
daarnaast komen ook nog is de basiregels ivm toelating op bepaalde lijnen. zoals ik al zei voorkom al die zever door een speciale lok te voorzien. tien keer eenvoudig dan een hoofdstuk regels op te stellen voor dergelijke zaken die dan ook nog is wettelijk waterdicht moeten zijn (op mogelijke fouten kan je nu eenmaal altijd iemand straffen).
enerzijds de basisregels opgelegd de de netbeheerder (infrabel)
de regels opgelegd aan de bestuurder door zijn netgebruiker/operator.
daarnaast komen ook nog is de basiregels ivm toelating op bepaalde lijnen. zoals ik al zei voorkom al die zever door een speciale lok te voorzien. tien keer eenvoudig dan een hoofdstuk regels op te stellen voor dergelijke zaken die dan ook nog is wettelijk waterdicht moeten zijn (op mogelijke fouten kan je nu eenmaal altijd iemand straffen).
Zo ingewikkeld is dat toch echt niet: er moet gewoon een regel toegevoegd worden die er voor zorgt dat Infrabel in bepaalde gevallen een loc kan opvorderen en als daar niet op ingegaan wordt dat er een fikse boete aan vasthangt.
Als die voorwaarde in det toegangsvoorwaarden is opgenomen kunnen de operatoren er niet onderuit.
Als die voorwaarde in det toegangsvoorwaarden is opgenomen kunnen de operatoren er niet onderuit.
Maar zomaar opvorderen met die regel kan je niet pietje, want dat druist dan weer in tegen de basisregels voor toegang tot L4. Zomaar in het wilde weg regels opstellen kan je dus niet zonder rekening te houden met de reeds bestaande andere regels. Die lijn was niet buiten dienst op de moment van evacuatie. Dus op een lijn in dienst moet je een loc hebben met cabsignalisatie in dienst. Je moet een bestuurder hebben die de lijn kent. allemaal basisvoorwaarden dat je dan ineens zou aan de kant schuiven, dat slikt niet zomaar iedereen hoor. Onze boeken met regels bestaan nu al voor een groot deel uit verwijzingen van de ene naar de andere regel met als dit en als dat toestanden.
Als je regels opstelt moet je dus in alle richtingen controle doen dat je niet in conflict komt met reeds bestaande regels. lijkt simpel en is het soms ook maar je moet er wel degelijk rekening mee houden. De regel moet dus klaar duidelijk en volledig zijn. Wij hebben momenteel niet voor niets heel der afzonderlijke hoofdstukken zitten voor hogesnelheidslijnen. Op al die lijnen zijn er bijzondere evacuatieprocedures.
Als je regels opstelt moet je dus in alle richtingen controle doen dat je niet in conflict komt met reeds bestaande regels. lijkt simpel en is het soms ook maar je moet er wel degelijk rekening mee houden. De regel moet dus klaar duidelijk en volledig zijn. Wij hebben momenteel niet voor niets heel der afzonderlijke hoofdstukken zitten voor hogesnelheidslijnen. Op al die lijnen zijn er bijzondere evacuatieprocedures.
Zie het probleem eigenlijk niet hoor.
Er is een procedure voorzien om zonder etcs op de L4 te rijden en er was een loods die kennis etcs had...
Er is een procedure voorzien om zonder etcs op de L4 te rijden en er was een loods die kennis etcs had...
En met een trein in nood is het betrokken spoor ambtshalve buiten dienst te beschouwen.