Treinen ZONDER treinbegeleiders.

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Adler

Re: Treinen ZONDER treinbegeleiders.

Bericht door Adler »

Hobbes schreef:Iemand enig idee wat bv Jannie Haeck nu eigenlijk doet bij de NMBS?
Zitten roken op zijn bureau, dan heb je het zo wel ongeveer gehad.
kika

Bericht door kika »

Hobbes schreef: En ik moet hier blijkbaar geen moeite doen om argumenten aan te halen om TBG'ers te behouden, ik heb al lang de indruk dat er mensen hier op het forum zitten die zich door geen enkel argument laten overtuigen, overtuigt dat men is van zijn eigen gelijk. Het enige argument dat ik hier regelmatig hoor is dat "het in het buitenland ook bestaat en dat het daar goed werkt". Ja ok, maar wil dat dan zeggen dat we dat dan maar blindelings moeten volgen?
Ik heb hier al toegegeven dat ik meer argumenten kon bedenken om TBG'ers te behouden, dan om ze af te schaffen, dus voor mij hoef je inderdaad niet per sé die argumenten aan te halen. Dat er mensen rondlopen die zich niet of moeilijk laten overtuigen lijkt me vanzelfsprekend. Heb je mijn argumenten gelezen, ik heb er enkele opgesomd die niet direct met geld verbonden zijn. Heb ik niet gezegd dat, mocht het er in België ooit van komen, dat ik liever heb dat er niet over 1 nacht ijs wordt gegaan?
Hobbes schreef: Maar dat men eens eerst bij de politieke benoemde top begint, ipv het gewone personeel te treiteren.
Dat lijkt me een andere discussie.

Een vraag/stelling: stel dat er morgen tram-achtige voertuigen worden toegelaten op hetzelfde spoor als waar er ook typisch NMBS-materieel rondrijdt (of omgekeerd). Moeten die dan een tbg hebben? Ik denk dan bijvoorbeeld aan Hasselt-Maastricht, Eeklo-Gent of Kiel-Boom.
Teach2

Bericht door Teach2 »

Zoals al gezegd: in het hoger kader misschien? Iedereen weet dat de "bedrijfspiramide" bij de NMBS omgekeerd staat, met een smalle basis en een zeer breed "hoofd".
Daar zit zeker een grote kans tot snoeien, maar het beperkt zich niet tot dat. Gebrek aan efficiëntie is bij de NMBS een gigantisch probleem, op vele niveaus. Een simpele vergelijking: de SBB vervoert ongeveer 50% meer passagiers dan de NMBS, en doet dat met 28.000 man, 10.000 minder dan de NMBS. En de kwaliteit is een pak beter, met veel minder vertraging, hogere frequenties, schonere treinen, hoger comfort, betere service. Ben ik de enige die zich dan vragen stelt bij het bekijken van de NMBS-cijfers?
Hobbes

Bericht door Hobbes »

Teach2 schreef:
Zoals al gezegd: in het hoger kader misschien? Iedereen weet dat de "bedrijfspiramide" bij de NMBS omgekeerd staat, met een smalle basis en een zeer breed "hoofd".
Daar zit zeker een grote kans tot snoeien, maar het beperkt zich niet tot dat. Gebrek aan efficiëntie is bij de NMBS een gigantisch probleem, op vele niveaus. Een simpele vergelijking: de SBB vervoert ongeveer 50% meer passagiers dan de NMBS, en doet dat met 28.000 man, 10.000 minder dan de NMBS. En de kwaliteit is een pak beter, met veel minder vertraging, hogere frequenties, schonere treinen, hoger comfort, betere service. Ben ik de enige die zich dan vragen stelt bij het bekijken van de NMBS-cijfers?
Geloof mij, ik ben er volledig mee akkoord dat het met minder volk moet kunnen, en dat het VEEL beter KAN en MOET aan de NMBS.
Het enige waar ik een groot probleem mee heb, is de plaats waar men altijd snoeit. Nu weer bij de TBG'ers, alhoewel dit de mensen zijn die de hoogste waarderingscijfers krijgen bij enquetes.

En stop met die vergelijkingen te maken met het buitenland. Zwitserland bijvoorbeeld is één land, waar men overeen komt en waar het land in het algemeen deftig bestuurd wordt.
Kan met dat nog zeggen van België? De ziekte die de Belgische staat treft zit spijtig genoeg ook verweven in de NMBS. (wafelijzerpolitiek bijvoorbeeld)
Teach2

Bericht door Teach2 »

En stop met die vergelijkingen te maken met het buitenland. Zwitserland bijvoorbeeld is één land, waar men overeen komt en waar het land in het algemeen deftig bestuurd wordt.
Kan met dat nog zeggen van België? De ziekte die de Belgische staat treft zit spijtig genoeg ook verweven in de NMBS.
Wat je aanhaalt lijkt mij nu net een reden te zijn om te vergelijken met het buitenland. We moeten hier in België eens ophouden met te proberen het warm water uit te vinden, en te doen alsof onze spoorwegmaatschappij zo uniek is dat elke vergelijking met het buitenland taboe is (zoals de NMBS-vakbonden willen). Dat is ze niet. En als dan blijkt dat het in het buitenland veel efficiënter kan, dan moet dat gezegd worden. Het zijn trouwens lang niet alleen communautaire redenen waarom de NMBS de knoeiboel is die het nu is. Zware incompetentie aan de top, een gebrek aan visie, vakbonden die elke poging tot vernieuwing tegengaan, noem maar op. Dat zijn de echte problemen van de NMBS.
Steven

Bericht door Steven »

Maar een kopie maken uit het buitenland is evenmin de oplossing. Je moet de beste zaken uit het buitenland durven overnemen maar aanpassen aan de plaatselijke gewoontes.
Teach2

Bericht door Teach2 »

Maar een kopie maken uit het buitenland is evenmin de oplossing. Je moet de beste zaken uit het buitenland durven overnemen maar aanpassen aan de plaatselijke gewoontes.
Niemand spreekt hier over een kopie. Maar 'de beste zaken overnemen en aanpassen', daar is op dit moment niet eens sprake van. Als het in andere landen beter gaat, dan moeten we daar een voorbeeld aan nemen, en dat gebeurt niet.
EC 91

Bericht door EC 91 »

Teach2 schreef:
Niemand spreekt hier over een kopie. Maar 'de beste zaken overnemen en aanpassen', daar is op dit moment niet eens sprake van. Als het in andere landen beter gaat, dan moeten we daar een voorbeeld aan nemen, en dat gebeurt niet.
Bovendien is de vergelijking met het buitenland heel relevant op de vraag: "is het mogelijk". Want in de eerste berichten op dit onderwerp overheerste "wat voor een dwaas idee is dat nu, dit kan helemaal niet omwille van dit en dat...". Wel, het kan want in het buitenland bestaat het (al lang) en werkt het. Als men het hier wil invoeren moet men het uiteraard slim doen zodanig dat het hier ook werkt. En of men beslist om het te doen of eerst andere zaken efficienter maakt is al helemaal een andere discussie. Maar mogelijk is het wel.
Steven

Bericht door Steven »

alles is mogelijk maar de vraag die je er bij ook moet stellen is of dat soort beslissingen tot de meest prioritaire moeten behoren en daar is volgens mij het antwoord nee op. Er zijn zovele andere zaken die veel meer aandacht vergen. Laats ons starten met de algemene veiligheid zoals de commissie deze week ook al liet horen.
EC 91

Bericht door EC 91 »

Steven schreef:alles is mogelijk maar de vraag die je er bij ook moet stellen is of dat soort beslissingen tot de meest prioritaire moeten behoren en daar is volgens mij het antwoord nee op. Er zijn zovele andere zaken die veel meer aandacht vergen. Laats ons starten met de algemene veiligheid zoals de commissie deze week ook al liet horen.
Juist wat ik wou zeggen. Enkel spreken over besparingen (want Descheemaeker hoor ik echt over niets anders spreken... in de zeldzame gevallen dat hij al spreekt) terwijl de veiligheid niet in orde is verbaast me echter niet van de huidige NMBS-top en politici.
dentheo

Bericht door dentheo »

EC 91 schreef:
Steven schreef:alles is mogelijk maar de vraag die je er bij ook moet stellen is of dat soort beslissingen tot de meest prioritaire moeten behoren en daar is volgens mij het antwoord nee op. Er zijn zovele andere zaken die veel meer aandacht vergen. Laats ons starten met de algemene veiligheid zoals de commissie deze week ook al liet horen.
Juist wat ik wou zeggen. Enkel spreken over besparingen (want Descheemaeker hoor ik echt over niets anders spreken... in de zeldzame gevallen dat hij al spreekt) terwijl de veiligheid niet in orde is verbaast me echter niet van de huidige NMBS-top en politici.
Volgens mij is men door de politiek en de vakbonden zo ongeveer "verplicht" om het geld aan meer personeel te besteden (ttz inefficient werken) ipv technische dingen...
En dan gaat men zelf dingen uitvinden... en zetels vervangen in oude treinstellen enz. kwestie van prioriteiten zeker ?
Theo
Groeten vanop de Heide
captaintrips

Bericht door captaintrips »

BLIJF BIJ HET TOPIC PLEASE, het gaat hier over " Treinen ZONDER treinbegeleiders
pietje

Bericht door pietje »

idd, als we het willen hebben over het effieciënter maken van de NMBS starten we beter een ander onderwerp.

Mij is het in de bovenstaande posts duidelijk geworden dat het voor "tram-achtige" verbindingen, ttz. stoptreinen die met max 1 treinstel gereden worden, het in principe mogelijk moet zijn om zonder TBG te rijden.
In het buitenland zijn er voorbeelden genoeg die dit bewijzen.
Daarom is het goed dat nieuw aangekochte stellen, alvast voorzien zijn op deze manier van werken.
Tevens haalt dit niet veel uit als er niet op elke stopplaats voldoende en goed werkende automaten geplaatst worden.
Er zullen nog wel andere randvoorwaarden zijn, zoals procedures, opleidingen, ..., maar de bottom-line is dat het mogelijk is.
Hobbes

Bericht door Hobbes »

pietje schreef:idd, als we het willen hebben over het effieciënter maken van de NMBS starten we beter een ander onderwerp.

Mij is het in de bovenstaande posts duidelijk geworden dat het voor "tram-achtige" verbindingen, ttz. stoptreinen die met max 1 treinstel gereden worden, het in principe mogelijk moet zijn om zonder TBG te rijden.
In het buitenland zijn er voorbeelden genoeg die dit bewijzen.
Daarom is het goed dat nieuw aangekochte stellen, alvast voorzien zijn op deze manier van werken.
Tevens haalt dit niet veel uit als er niet op elke stopplaats voldoende en goed werkende automaten geplaatst worden.
Er zullen nog wel andere randvoorwaarden zijn, zoals procedures, opleidingen, ..., maar de bottom-line is dat het mogelijk is.
Natuurlijk zijn bepaalde treinen zonder TBG mogelijk, dat is door niemand ontkend.
De hamvraag in de discussie is eigenlijk: is het wenselijk?
Steven

Bericht door Steven »

pietje schreef:idd, als we het willen hebben over het effieciënter maken van de NMBS starten we beter een ander onderwerp.

Dat kan al sinds 1986 (ja reeds 24 jaar terug dus) in Belgie daar zijn de MS86/sprinters/duikbrillen op voorzien.
Ze hebben spiegels die de bestuurder in staat moet stellen de treindeuren na te zien.
Ze bezitten een bediening voor het sluiten van de deuren vanuit de stuurpost.
Er zijn proeven mee gebeurd en dat is al.
Plaats reactie