Verkeerd ticket uit automaat en dan ?

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Kristofke

Re: Verkeerd ticket uit automaat en dan ?

Bericht door Kristofke »

Als de NMBS zou beschikken over moderne automaten en een goede back-office zou dat allemaal zo geen zever zijn.

Bij een automaat kan je altijd het geprinte ticket koppelen aan een elektronische betaling.

De regel zou dan simpel moeten zijn: klacht indienen voor een terugbetaling, terugbetalingen gebeuren ENKEL op de rekening waarvan het bedrag afgegaan is bij de aankoop.

Ik heb ooit één keer een terugbetaling gevraagd van een online aankoop bij de NMBS, eerste aankoop bleef hangen bij het verwerkingscherm, en heb dan (onverstandig maar moest wel) op de "back" knop geklikt in de browser en nogmaals op bevestigen geklikt.

Een dag later zag ik op de online uitgavestaat van mijn creditcard dat dit tweemaal is aangerekend. Mailtje gestuurd via het online formulier met de referenties. Et voila, nog geen dag later al een reactie en terugbetaling.

En dat is mogelijk omdat het snel na te kijken is, en de terugbetaling altijd gebeurd aan de betaler, daar is men zeker van, en dus dat beperkt eventuele fraude. Want in principe is elke online aankoop definitief, ook de foutieve omdat je twee keer op bevestigen zou klikken.
Galactic

Bericht door Galactic »

Paul schreef:Dat is dan niet conform de vervoersvoorwaarden van de NMBS, waarin staat dat een ongebruikt enkel biljet terugbetaald kan worden "binnen het uur volgend op de uitreiking" (Bijzondere voorwaarden art. 2.2.1.5).
Is heel goed mogelijk. Die interne nota hebben we pas een 4-tal maanden ontvangen.
Kristofke schreef:Als de NMBS zou beschikken over moderne automaten en een goede back-office zou dat allemaal zo geen zever zijn.

Bij een automaat kan je altijd het geprinte ticket koppelen aan een elektronische betaling.

De regel zou dan simpel moeten zijn: klacht indienen voor een terugbetaling, terugbetalingen gebeuren ENKEL op de rekening waarvan het bedrag afgegaan is bij de aankoop.
Volledig akkoord met "moderne automaten" : volgend jaar komen die er! (dat hebben ze toch beloofd)
"Klacht" is een beetje zwaar : een klacht indienen voor een fout die door de klant zelf gemaakt is.... Gewoon het speciale formulier invullen en binnenbrengen in het station. Komt wel in orde.

Men kan inderdaad bij elk ticket zien aan welk automaat het gekocht is. Ook bij een ticket gekocht aan een loket kan men perfect zien aan welk loket, met welke pc, en door welke bediende het verkocht werd.

Ik zie wel niet direct het verband met een al dan niet goede backoffice. Die hebben er weinig mee te maken.
Kristofke

Bericht door Kristofke »

Een efficiënte dan.
rds

Bericht door rds »

Paul schreef:Dat is dan niet conform de vervoersvoorwaarden van de NMBS, waarin staat dat een ongebruikt enkel biljet terugbetaald kan worden "binnen het uur volgend op de uitreiking" (Bijzondere voorwaarden art. 2.2.1.5).
Moet dat in het station van aankoop zijn? Zonee kan ik iedere keer als er geen kaartjescontrole was naar de loketten wandelen en mijn geld terugeisen. (voor een reis korter dan een uur)
Paul
Contacteer:

Bericht door Paul »

rds schreef:
Moet dat in het station van aankoop zijn? Zonee kan ik iedere keer als er geen kaartjescontrole was naar de loketten wandelen en mijn geld terugeisen. (voor een reis korter dan een uur)
Dat moet in het station van aankoop zijn, ja. Binnen het uur na de aankoop voor een biljet dat de dag zelf geldig is. Voor een biljet dat dagen vooraf werd aangekocht (dat kan ook aan een automaat), tot de dag vóór de reis.
Van een heen- en terugbiljet kan men eventueel de terugbetaling van de terugreis vragen, dat kan in het station van bestemming van de heenreis, tot één uur na de aankomst.

Belangrijk is ook §4 van artikel 2.2.1.5:
"De NMBS kan van een reiziger elke nuttig geachte rechtvaardiging eisen als bewijs bij de aanvraag om terugbetaling.
Het ontbreken van enig controlemerk bewijst niet dat het biljet niet werd gebruikt."
Je moet m.a.w. toch wel een valabele reden hebben om terugbetaling te vragen.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Plaats reactie