Bediening van Brussel-Congres en -Kapellekerk
Bediening van Brussel-Congres en -Kapellekerk
In Brussel-Congres worden er aardig wat treinen weggeknipt (van 93 naar 72 per dag). Kapellekerk verlist 1 stop (van 27 naar 26 stops). Ik juich dit persoonlijk toe, de trein is geen metro en het schrappen van deze stops levert misschien 1 rijpad extra op in de NZV, wat veel meer mensen ten goede kan komen.
Re: Dienstregeling 2011
Hallo,
Groeten,
Bart W
Naar mijn mening zijn dit typisch stations die enkel door P-treinen zouden moeten bediend worden.calabria schreef:In Brussel-Congres worden er aardig wat treinen weggeknipt (van 93 naar 72 per dag). Kapellekerk verlist 1 stop (van 27 naar 26 stops). Ik juich dit persoonlijk toe, de trein is geen metro en het schrappen van deze stops levert misschien 1 rijpad extra op in de NZV, wat veel meer mensen ten goede kan komen.
Groeten,
Bart W
En door CR treinen.bw494674 schreef:Hallo,Naar mijn mening zijn dit typisch stations die enkel door P-treinen zouden moeten bediend worden.calabria schreef:In Brussel-Congres worden er aardig wat treinen weggeknipt (van 93 naar 72 per dag). Kapellekerk verlist 1 stop (van 27 naar 26 stops). Ik juich dit persoonlijk toe, de trein is geen metro en het schrappen van deze stops levert misschien 1 rijpad extra op in de NZV, wat veel meer mensen ten goede kan komen.
Groeten,
Bart W
Brussel-Congres
Kapellekerk
Neen, dat vind ik echt onnodig. Buiten de uren waarop de pendelaars beginnen/stoppen met werken heeft de bediening van die stations geen zin.En door CR treinen.Naar mijn mening zijn dit typisch stations die enkel door P-treinen zouden moeten bediend worden.
Het MIVB openbaar vervoer binnen de vijfhoek is uitgebreid genoeg... het heeft geen zin treinen te gebruiken voor dit soort bediening, het vertraagt de reizigers over de langere (regionale) afstand onnodig.
Van Brussel Noord naar Congres en van Brussel Centraal naar Kapellekerk is trouwens makkelijk tevoet te doen.
Groeten,
Bart W.
Dat is wat men in de jaren 70 ook deed met de stopplaatsen op L28 en kijk wat men vorig jaar deed, er zijn weer twee van die stopplaatsen open.
Maar zo krijg je die stations nooit populair, terwijl in de spits er echt wel iets moet gebeuren aan de overbevolking van Brussel-Centraal. De extra toegangen hebben het onvermijdelijke nog wat uitgesteld, maar Brussel-Centraal zit niet alleen qua treinen aan het maximum, ook qua reizigersbeweging in de spits. Als er nog maar een tientallen reizigers zouden verschuiven, zou dat opnieuw wat extra ademruimte geven.bw494674 schreef:Neen, dat vind ik echt onnodig. Buiten de uren waarop de pendelaars beginnen/stoppen met werken heeft de bediening van die stations geen zin.
Het MIVB openbaar vervoer binnen de vijfhoek is uitgebreid genoeg... het heeft geen zin treinen te gebruiken voor dit soort bediening, het vertraagt de reizigers over de langere (regionale) afstand onnodig.
Van Brussel Noord naar Congres en van Brussel Centraal naar Kapellekerk is trouwens makkelijk tevoet te doen.
Groeten,
Bart W.
Overigens, als Brusselaar ben ik natuurlijk betrokken partij, maar dergelijke infrastructuur niet gebruiken voor binnen-Brussels verkeer zou gewoonweg dom zijn. Er zijn net meer stops nodig, niet minder. Laat het GEN alsjeblieft niet alleen voor de pendelaars bedoeld zijn, maar ook voor de anderen. Want de MIVB volstaat niet voor de grote sprong die het OV moet maken in Brussel, daar is de trein een belangrijke extra troef.
De meeste regionale reizigers vertrekken van of naar Brussel, en dan maakt zo'n stop niet veel uit, integendeel, als die stop dichter bij de bestemming of vertrekpunt ligt. En voor hen die niet in Brussel moeten zijn zou ik eerder inzetten op alternatieve routes. Waarom bijvoorbeeld geen snelle IR-verbinding Gent-Leuven via Mechelen? De studententrein van zondagavond bewijst dat dat haast even snel kan als via Brussel.
Overigens, stefanic, ben ik ook geïnteresseerd voor je spreekbeurt. Je zal een grotere zaal moeten reserveren, wellicht

Hallo Steven,
- Noch Simonis, noch Brussel West liggen op wandelafstand van één van de NZV-stations
- Congres en Kapellekerk bedienen enkel hun directe omgeving ; Simonis en Brussel West geven een interessante aansluiting op de metro en hebben daardoor veel meer potentieel.
Anders dan voor Congres en Kapellekerk ben ik voor deze stations eerder voorstander om de bediening uit te breiden... Meerdere treinen per uur... en niet noodzakelijk alleen maar stoptreinen... (zoals op de Brusselse stations van lijn 161)
Groeten,
Bart W.
Dit is volgens mij niet helemaal vergelijkbaar...Steven schreef:Dat is wat men in de jaren 70 ook deed met de stopplaatsen op L28 en kijk wat men vorig jaar deed, er zijn weer twee van die stopplaatsen open.
- Noch Simonis, noch Brussel West liggen op wandelafstand van één van de NZV-stations
- Congres en Kapellekerk bedienen enkel hun directe omgeving ; Simonis en Brussel West geven een interessante aansluiting op de metro en hebben daardoor veel meer potentieel.
Anders dan voor Congres en Kapellekerk ben ik voor deze stations eerder voorstander om de bediening uit te breiden... Meerdere treinen per uur... en niet noodzakelijk alleen maar stoptreinen... (zoals op de Brusselse stations van lijn 161)
Groeten,
Bart W.
Hallo,
Daarnaast vind ik dat de overbevolking van Brussel Centraal kan aangepakt worden door het beter verspreiden van de treinen door Brussel. Concreet : Meer treinen langs de lijnen 28 en 161 waar de stations Schuman en Brussel West...
- enerzijds prima aansluitingen richting Brussel Centraal hebben
- anderzijds voor een heel pak reizigers geschiktere bestemmingen zijn dan Brussel Centraal (dichter bij hun werkelijk einddoel).
Er wordt bij de NMBS nog te veel gedacht dat iedere reiziger naar Brussel zijn bestemming binnen de vijfhoek heeft... dat iedere verbinding die niet door de NZV gaat geen nut zou hebben.
Maar is Brussel Congres nu niet het meest typische voorbeeld van een pendelaarsstation ??
Volgens mij moet het GEN vooral voor de verbindingen vanuit en naar de Brusselse gebieden buiten de vijfhoek het verschil moet maken... en een snellere doorrit van de NZV is daarvoor belangrijk.
Beste groeten,
Bart W.
Sowieso ben ik akkoord dat bediening in de spits moet blijven bestaan (met P-treinen zoals ik al schreef). Maak je dus geen zorgen over overbevolking.groentje schreef:Maar zo krijg je die stations nooit populair, terwijl in de spits er echt wel iets moet gebeuren aan de overbevolking van Brussel-Centraal. De extra toegangen hebben het onvermijdelijke nog wat uitgesteld, maar Brussel-Centraal zit niet alleen qua treinen aan het maximum, ook qua reizigersbeweging in de spits.
Daarnaast vind ik dat de overbevolking van Brussel Centraal kan aangepakt worden door het beter verspreiden van de treinen door Brussel. Concreet : Meer treinen langs de lijnen 28 en 161 waar de stations Schuman en Brussel West...
- enerzijds prima aansluitingen richting Brussel Centraal hebben
- anderzijds voor een heel pak reizigers geschiktere bestemmingen zijn dan Brussel Centraal (dichter bij hun werkelijk einddoel).
Er wordt bij de NMBS nog te veel gedacht dat iedere reiziger naar Brussel zijn bestemming binnen de vijfhoek heeft... dat iedere verbinding die niet door de NZV gaat geen nut zou hebben.
Volledig akkoord dat het GEN er niet alleen voor de pendelaars moet komen maar evenzeer voor de Brusselaars zelf.groentje schreef:Overigens, als Brusselaar ben ik natuurlijk betrokken partij, maar dergelijke infrastructuur niet gebruiken voor binnen-Brussels verkeer zou gewoonweg dom zijn. Er zijn net meer stops nodig, niet minder. Laat het GEN alsjeblieft niet alleen voor de pendelaars bedoeld zijn, maar ook voor de anderen. Want de MIVB volstaat niet voor de grote sprong die het OV moet maken in Brussel, daar is de trein een belangrijke extra troef.
Maar is Brussel Congres nu niet het meest typische voorbeeld van een pendelaarsstation ??
Volgens mij moet het GEN vooral voor de verbindingen vanuit en naar de Brusselse gebieden buiten de vijfhoek het verschil moet maken... en een snellere doorrit van de NZV is daarvoor belangrijk.
Voor iemand die van de ene hoek van de stad naar de andere moet zorgen deze stops wel voor een langere rittijd die op de duur niet meer aantrekkelijk is. In Parijs liggen de RER-stations ook verder van elkaar dan de metrostations.De meeste regionale reizigers vertrekken van of naar Brussel, en dan maakt zo'n stop niet veel uit, integendeel, als die stop dichter bij de bestemming of vertrekpunt ligt.
Volledig akkoord, maar dat is een andere discussie.En voor hen die niet in Brussel moeten zijn zou ik eerder inzetten op alternatieve routes. Waarom bijvoorbeeld geen snelle IR-verbinding Gent-Leuven via Mechelen? De studententrein van zondagavond bewijst dat dat haast even snel kan als via Brussel.
Beste groeten,
Bart W.
Je schrijft dat het typische pendelstations zijn dus vermoed ik niet dat je kennis hebt van de toeristische aanbiedingen in de buurt. Wist je bijvoorbeeld dat in de buurt van Brussel kapellekerk een van de drukst bezochte jeugdherbergen van de stad licht (als ik me niet vergis zelfs de nr 1) en dat dergelijke locatie degelijk openbaar vervoer kan gebruiken ook buiten de spits en evengoed in het weekend.
Dan denk ik dat ik als buitenlander er toch naartoe zou wandelen van een station waar meer dan 1 trein per uur stopt. De rechstreekse trein van de luchthaven nemen is veel interessanter. Als vele Belgische gelegenheidsreizigers het al zo moeilijk hebben met overstappen, wat dan te denken van mensen die de taal niet eens spreken. Ik vind over deze twee stations echt dat ze volledig dicht moeten om op die manier de passage van treinen in tunnel 3 te verbeteren. West en Simonis is een ander verhaal, deze stations hebben een goede metroverbinding en liggen niet in de weg voor andere treinen.Steven schreef:Je schrijft dat het typische pendelstations zijn dus vermoed ik niet dat je kennis hebt van de toeristische aanbiedingen in de buurt. Wist je bijvoorbeeld dat in de buurt van Brussel kapellekerk een van de drukst bezochte jeugdherbergen van de stad licht (als ik me niet vergis zelfs de nr 1) en dat dergelijke locatie degelijk openbaar vervoer kan gebruiken ook buiten de spits en evengoed in het weekend.
Maar misschien moeten we dit onderwerp eens afsplitsen, met een poll eraan vast (sluiten/enkel spits/huidige aanbod/ook avond en weekenddienst).
ik kan het aantal ontgoochelde mensen om mijn twee handen echter niet tellen als ik hen zeg dat er tijdens het weekend geen bediening is naar Kapellekerk. Veel toeristen zien op het stadsplan dat station staan en gaan er vanuit dat ze er altijd geraken. Met ons typisch Belgisch regenweertje zou ook jij dat in dank aanvaarden als het openbaar vervoer kort voor de deur stopt waar je wil zijn.calabria schreef:Dan denk ik dat ik als buitenlander er toch naartoe zou wandelen van een station waar meer dan 1 trein per uur stopt. .
Ik zie de noodzaak niet van een afsplitsing, dit gaat allemaal om de dienstregeling en hoort dus nog steeds samen.
Inderdaad het openbaar vervoer moet overal dichtbij stoppen, maar toch niet de treinen, zelfs niet de RER. Alle bestemmingen ontsluiten is de taak van bus en tram (en eventueel metro). Voor vervoer binnen de stad zijn dit sowieso altijd de aangewezen vervoersmiddelen. Voor vervoer buiten de stad moet inderdaad ergens de trein genomen worden, maar toeristen lezen hopelijk toch in hun tourist guides dat ze treinen moeten nemen in Zuid/Centraal/Noord als ze ergens (Brugge, Antwerpen, Gent) willen raken. Meer treinen in Kapellekerk en Congres laten stoppen lijkt me al helemaal geen optie, 3 stops in de Brusselse stations is reeds voldoende. En om de toeristen te verwennen zou het dan om IC treinen moeten gaan: geen optie dus. En deze mensen laten overstappen is al helemaal gekkenwerk, dat kost hen minstens evenveel tijd als naar een ander station wandelen. Of weten alle reizigers voor bv. Brugge dat ze de trein naar Gent-Oostende of Knokke/Blankenberge moeten nemen. Voor de duidelijkheid is het misschien zelfs beter om die 2 stations er gewoon vantussen te halen.Steven schreef:ik kan het aantal ontgoochelde mensen om mijn twee handen echter niet tellen als ik hen zeg dat er tijdens het weekend geen bediening is naar Kapellekerk. Veel toeristen zien op het stadsplan dat station staan en gaan er vanuit dat ze er altijd geraken. Met ons typisch Belgisch regenweertje zou ook jij dat in dank aanvaarden als het openbaar vervoer kort voor de deur stopt waar je wil zijn.calabria schreef:Dan denk ik dat ik als buitenlander er toch naartoe zou wandelen van een station waar meer dan 1 trein per uur stopt. .
Ik zie de noodzaak niet van een afsplitsing, dit gaat allemaal om de dienstregeling en hoort dus nog steeds samen.
Steven,
Met de nieuwe uitgang onder de Kunstberg nog dichter...
Hoeveel beter moet de bediening nog worden ?
Groeten,
Bart W.
Die jeugdherberg ligt op 600m van de uitgang kant Ravenstein van het Centraal Station.Steven schreef:Je schrijft dat het typische pendelstations zijn dus vermoed ik niet dat je kennis hebt van de toeristische aanbiedingen in de buurt. Wist je bijvoorbeeld dat in de buurt van Brussel kapellekerk een van de drukst bezochte jeugdherbergen van de stad licht (als ik me niet vergis zelfs de nr 1) en dat dergelijke locatie degelijk openbaar vervoer kan gebruiken ook buiten de spits en evengoed in het weekend.
Met de nieuwe uitgang onder de Kunstberg nog dichter...
Hoeveel beter moet de bediening nog worden ?
Groeten,
Bart W.
Hallo,
Daarnaast zijn pendelaars - anders dan toeristen - erg gevoelig voor de reistijd...
Stel iemand die van Antwerpen komt en vlakbij Brussel Congres werkt :
Het verschil tussen
- in Brussel Noord afstappen en 10 minuten te voet gaan enerzijds
- op de trein blijven zitten en 2 minuten later afstappen in Brussel Congres anderzijds
bedraagt ... 80 minuten per week of bijna 59 uur per jaar !!!
Groeten,
Bart W.
Inderdaad, volledig akkoord. De gemiddelde toerist zal gewoon naar Brussel Centraal reizen en vandaar te voet gaan.calabria schreef: Dan denk ik dat ik als buitenlander er toch naartoe zou wandelen van een station waar meer dan 1 trein per uur stopt. De rechstreekse trein van de luchthaven nemen is veel interessanter. Als vele Belgische gelegenheidsreizigers het al zo moeilijk hebben met overstappen, wat dan te denken van mensen die de taal niet eens spreken.
Openhouden voor een pak P-treinen lijkt me sowieso noodzakelijk om geen overbevolking van Brussel Centraal te krijgen zoals groentje terecht opmerkte.calabria schreef: Ik vind over deze twee stations echt dat ze volledig dicht moeten om op die manier de passage van treinen in tunnel 3 te verbeteren.
Daarnaast zijn pendelaars - anders dan toeristen - erg gevoelig voor de reistijd...
Stel iemand die van Antwerpen komt en vlakbij Brussel Congres werkt :
Het verschil tussen
- in Brussel Noord afstappen en 10 minuten te voet gaan enerzijds
- op de trein blijven zitten en 2 minuten later afstappen in Brussel Congres anderzijds
bedraagt ... 80 minuten per week of bijna 59 uur per jaar !!!
Groeten,
Bart W.
Als ik naar pakweg de Nationale Bank wil, of het stripmuseum, neem ik een trein die stopt in Congres. Voor een bezoekje aan de Marollen stap ik ook graag uit in Kapellekerk, maar de bediening van dat station is een schandaal. Er waren in 2007 nog 1.696 reizigers, maar toen waren er nog meer treinen per uur. Dat is nu gezakt tot 54. De reizigers hebben inderdaad alternatieven gevonden, maar ondertussen barst Brussel-Centraal steeds meer uit zijn voegen.
Overigens, waarom zouden alle IC's en IR's door de NZV moeten? Waarom geen IC Antwerpen-Schaarbeek-Etterbeek-Namen, bijvoorbeeld? Of een IR Aalst-Jette-Halle? Laat de regionale treinen de NZV niet monopoliseren. Ik word nog niet goed van de 'denkoefening' over het GEN van vorig jaar.
Brussel is te klein om en volledig metronetwerk te hebben, maar heeft wel een zeer uitgebreid spoornet binnen haar grondgebied. Het zou toch al te gek zijn dat niet te gebruiken? Er is geen enkele manier om sneller in het centrum te zijn vanuit Ukkel dan in Kalevoet op de trein te stappen. Van Vorst naar het Noordstation neem ik ook de trein, hoewel het station op 10' stappen is, en de tram voor mijn deur stopt. En dat ondanks dat er maar 1 trein per uur stopt in Vorst-Oost...
Ook vanuit St-Agatha-Berchem of Jette, Haren of Watermaal, is er geen enkel vervoersmiddel dat de trein verslaat. Om het echt aantrekkelijker te maken, is er wel een hogere frequentie nodig. Ook in Kapellekerk en Congres, wat mij betreft.
Overigens, waarom zouden alle IC's en IR's door de NZV moeten? Waarom geen IC Antwerpen-Schaarbeek-Etterbeek-Namen, bijvoorbeeld? Of een IR Aalst-Jette-Halle? Laat de regionale treinen de NZV niet monopoliseren. Ik word nog niet goed van de 'denkoefening' over het GEN van vorig jaar.
Brussel is te klein om en volledig metronetwerk te hebben, maar heeft wel een zeer uitgebreid spoornet binnen haar grondgebied. Het zou toch al te gek zijn dat niet te gebruiken? Er is geen enkele manier om sneller in het centrum te zijn vanuit Ukkel dan in Kalevoet op de trein te stappen. Van Vorst naar het Noordstation neem ik ook de trein, hoewel het station op 10' stappen is, en de tram voor mijn deur stopt. En dat ondanks dat er maar 1 trein per uur stopt in Vorst-Oost...
Ook vanuit St-Agatha-Berchem of Jette, Haren of Watermaal, is er geen enkel vervoersmiddel dat de trein verslaat. Om het echt aantrekkelijker te maken, is er wel een hogere frequentie nodig. Ook in Kapellekerk en Congres, wat mij betreft.