En is dat gelukt ?pietje schreef:
Ik heb toch ook iets gehoord van Nederland waar ze er van uit gingen dat een overschakeling naar ETCS level 2, samen met nog enkele bijkomende maatregelen, de capaciteit van een lijn zou upgraden en in sommige gevallen een verdubbeling van de sporen onnodig zou maken.
Dienstregeling 2011
Re: Dienstregeling 2011
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Dienstregeling 2011
Nee, want de enige lijn waar ERTMS Level 2 in reizigersdienst wordt gebruikt is de HSL-Zuid met op de noordsectie maarliefst 2 hele treinen per richting per uur (3 wanneer Thalys rijdt, en er geen Fyra's uitvallen).
ERTMS wordt aangelegd op de Hanzelijn (samen met ATB-EG) en op de route Amsterdam - Utrecht, maar zelfs als het er volledig werkend ligt heeft het geen nut omdat er geen NS-materieel voorzien is van ERTMS m.u.v. Thalys, Traxx-locs, Fyra en waarschijnlijk de ICE-stellen.
ERTMS wordt aangelegd op de Hanzelijn (samen met ATB-EG) en op de route Amsterdam - Utrecht, maar zelfs als het er volledig werkend ligt heeft het geen nut omdat er geen NS-materieel voorzien is van ERTMS m.u.v. Thalys, Traxx-locs, Fyra en waarschijnlijk de ICE-stellen.
Re: Dienstregeling 2011
Dit is gevolgvertraging te vermijden volgens mij, bepaalde verbindingen zijn nogal gevoelig voor dergelijke zaken, iets meer buffer en je loopt al minder risico's.K V B schreef:De lichtseinen zijn er op Gent - Brugge al een hele poos hoor. Wat ik niet begrijp is waarom de L trein niet zoals vroeger gewoon drie minuten na de IC weg kan. Conflicten zijn er hier niet.Steven schreef: Je moet weten dat het vervangen van de oude mechanische seinen door lichtseinen vooral een verbetering is voor de zichtbaarheid van die seinen. Naar verkeer toe hebben ze er niet voor gezorgd dat er meer capaciteit op een lijn is.
Re: Dienstregeling 2011
Hallo,
Die loc plat zetten en terug opstarten duurt even...
Groeten,
Joris De Mol
Het zijn bij mijn weten niet de stuurstanden, maar de locs die zo veel tijd nodig hebben...bobke schreef:
eigenlijk ook onbegrijpelijk dat de NMBS aan Bombardier niet gevraagd heeft om stuurstanden te maken die gemakkelijk/snel kunnen (ont)koppelen.
Die loc plat zetten en terug opstarten duurt even...
Groeten,
Joris De Mol
Re: Dienstregeling 2011
Het is eigenlijk een huwelijk dat niet echt vlot verloopt, die locs zijn 30 jaar oud bijna en geen enkele grote fabrikant heeft er zich willen aan wagen en dus heeft de eigen nmbs werkplaats van Salzinnes maar de werken uitgevoerd. Hoe je dit moet benaderen moet iedereen maar zelf bepalen. Een combinatie van oude en nieuwe technologie geeft niet altijd een perfect resultaat zoveel is duidelijk.
Re: Dienstregeling 2011
Hallo,
De reizigers zitten aan de lopende band te mekkeren dat ze minder vertraging willen, kijk dat is dan de oplossing... wat langer stoppen, en er zal wel wat minder vertraging zijn...
Men zou beter leren dat als men bij de spoorwegen iets vraagt, de oplossing voor zijn probleem meestal wel een andere onaangenamigheid met zich meebrengt...
Groeten,
Joris De Mol
Kijk, de reiziger krijgt wat hij vraagt hé...Steven schreef:Dit is gevolgvertraging te vermijden volgens mij, bepaalde verbindingen zijn nogal gevoelig voor dergelijke zaken, iets meer buffer en je loopt al minder risico's.K V B schreef:De lichtseinen zijn er op Gent - Brugge al een hele poos hoor. Wat ik niet begrijp is waarom de L trein niet zoals vroeger gewoon drie minuten na de IC weg kan. Conflicten zijn er hier niet.Steven schreef: Je moet weten dat het vervangen van de oude mechanische seinen door lichtseinen vooral een verbetering is voor de zichtbaarheid van die seinen. Naar verkeer toe hebben ze er niet voor gezorgd dat er meer capaciteit op een lijn is.
De reizigers zitten aan de lopende band te mekkeren dat ze minder vertraging willen, kijk dat is dan de oplossing... wat langer stoppen, en er zal wel wat minder vertraging zijn...
Men zou beter leren dat als men bij de spoorwegen iets vraagt, de oplossing voor zijn probleem meestal wel een andere onaangenamigheid met zich meebrengt...
Groeten,
Joris De Mol
Re: Dienstregeling 2011
plus dat bepaalde zaken ontstaan uit gekoppelde relaties, de huidige stoptrein gent brugge is eigenlijk de volwaardige stopt Mechelen Brugge. De stilstand te Gent geeft de bestuurder even tijd de benen te strekken en een plasje te maken want van de keertijden in Brugge of Mechelen valt daar nauwelijks van te profiteren.
Re: Dienstregeling 2011
En dat zijn correcte verzuchtingen. Als buffer verliest het echter behoorlijk zijn functie, als je ziet dat het die belofte amper waar maakt. Integendeel, er komen steeds maar vertragingen bij.
Re: Dienstregeling 2011
Daarmee vermijd je geen vervolgvertraging, lijkt me. Integendeel, als je de L trein naar Brugge 3 minuten eerder uit Gent laat vertrekken dan heb je zelfs meer keertijd in Brugge.Steven schreef:Dit is gevolgvertraging te vermijden volgens mij, bepaalde verbindingen zijn nogal gevoelig voor dergelijke zaken, iets meer buffer en je loopt al minder risico's.K V B schreef:De lichtseinen zijn er op Gent - Brugge al een hele poos hoor. Wat ik niet begrijp is waarom de L trein niet zoals vroeger gewoon drie minuten na de IC weg kan. Conflicten zijn er hier niet.Steven schreef: Je moet weten dat het vervangen van de oude mechanische seinen door lichtseinen vooral een verbetering is voor de zichtbaarheid van die seinen. Naar verkeer toe hebben ze er niet voor gezorgd dat er meer capaciteit op een lijn is.
Re: Dienstregeling 2011
Ah zo, dus van zodra de 18 in dienst is, zal de (ont)koppeling veel sneller gebeuren? Dat is goed nieuws. Hopelijk zal de NMBS dan eerst die locs die voortdurend moeten (ont)koppelen vervangen door de 18 van zodra ze in dienst mogen.Steven schreef:Het is eigenlijk een huwelijk dat niet echt vlot verloopt, die locs zijn 30 jaar oud bijna en geen enkele grote fabrikant heeft er zich willen aan wagen en dus heeft de eigen nmbs werkplaats van Salzinnes maar de werken uitgevoerd. Hoe je dit moet benaderen moet iedereen maar zelf bepalen. Een combinatie van oude en nieuwe technologie geeft niet altijd een perfect resultaat zoveel is duidelijk.
Re: Dienstregeling 2011
Het probleem is natuurlijk dat de reiziger om minder vertraagde reizigers vraagt, maar de NMBS minder vertraagde treinen probeert aan te bieden, met mogelijks meer vertraagde reizigers als gevolg...Joris schreef: De reizigers zitten aan de lopende band te mekkeren dat ze minder vertraging willen, kijk dat is dan de oplossing... wat langer stoppen, en er zal wel wat minder vertraging zijn...
Wanneer gaat men eens de reizigersvertraing meten (zoals de SBB doet)?
Re: Dienstregeling 2011
Als je vier minuten minder stilstaat in Gent heb je 8 minuten meer in Brugge. En daar heb je toch meer aan, want kan de bestuurder in Gent wel zijn stuurpost verlaten?Steven schreef:plus dat bepaalde zaken ontstaan uit gekoppelde relaties, de huidige stoptrein gent brugge is eigenlijk de volwaardige stopt Mechelen Brugge. De stilstand te Gent geeft de bestuurder even tijd de benen te strekken en een plasje te maken want van de keertijden in Brugge of Mechelen valt daar nauwelijks van te profiteren.
Re: Dienstregeling 2011
Het feit is gewoon dat het vertrekuur van de IC a in gent geregeld last heeft van vertraging (zeker in de spits) dus zou de stoptrein ook elke keer met vertraging vertrekken in Gent. Omdat te voorkomen laat je standaard tussen de twee treinen een iets groter buffer vandaar dat er minder gevolgvertraging is.
Re: Dienstregeling 2011
Maar meer vertraging voor de IC-E die daardoor bijna tegen de L trein aanrijdt vanaf Beernem!Steven schreef:Het feit is gewoon dat het vertrekuur van de IC a in gent geregeld last heeft van vertraging (zeker in de spits) dus zou de stoptrein ook elke keer met vertraging vertrekken in Gent. Omdat te voorkomen laat je standaard tussen de twee treinen een iets groter buffer vandaar dat er minder gevolgvertraging is.
Re: Dienstregeling 2011

Frankfurt am Main <> Köln <> Liège <> Brussel
E18
Frankfurt am Main Hbf 6:29
Köln Hbf 7:32/43
Liège Gins 8:47/49
Bru Zuid 9:35
E16
Frankfurt am Main Hbf 10:29
Köln Hbf 11:32/43
Liège Gins 12:44/46
Bru Zuid 13:35
E14
Frankfurt am Main Hbf 14:29
Köln Hbf 15:32/43
Liège Gins 16:47/49
Bru Zuid 17:35
E10
Frankfurt am Main Hbf 18:29
Köln Hbf 19:39/43
Liège Gins 20:44/46
Bru Zuid 21:35
Brussel <> Liège <> Köln <> Frankfurt am Main
E11 Niet op zondag
Bru Zuid 6:25
Liège Gins 7:12/14
Köln Hbf 8:15/28
Frankfurt am Main Hbf 9:30
E11 Enkel op zondag
Bru Zuid 6:25
Liège Gins 7:12/14
Köln Hbf 8:15/28
Frankfurt am Main Hbf 9:41
E15
Bru Zuid 10:25
Liège Gins 11:12/14
Köln Hbf 12:15/20
Frankfurt am Main Hbf 13:40
E17
Bru Zuid 14:25
Liège Gins 15:12/14
Köln Hbf 16:15/28
Frankfurt am Main Hbf 17:30
E19
Bru Zuid 18:25
Liège Gins 19:12/14
Köln Hbf 20:15/28
Frankfurt am Main Hbf 21:30
Köln <> Liège <> Brussel <> Paris
E9406 Niet op zaterdag en zondag
Liège Gins 5:57
Bru Zuid 6:56/7:13
Paris Nd 8:35
E9412
Köln Hbf 6:44
Liège Gins 7:47/49
Bru Zuid 8:32/37
Paris Nd 9:59
E9420
Köln Hbf 8:44
Liège Gins 9:47/49
Bru Zuid 10:32/37
Paris Nd 11:59
E9436
Köln Hbf 12:44
Liège Gins 13:47/49
Bru Zuid 14:32/37
Paris Nd 15:59
E9452
Köln Hbf 16:44
Liège Gins 17:47/49
Bru Zuid 18:32/37
Paris Nd 19:59
E9460
Köln Hbf 18:44
Liège Gins 19:47/49
Bru Zuid 20:32/37
Paris Nd 21:59
Paris <> Brussel <> Liège <> Köln
E9405
Paris Nd 6:01
Bru Zuid 7:23/28
Liège Gins 8:11/13
Köln Hbf 9:15
E9413
Paris Nd 8:01
Bru Zuid 9:23/28
Liège Gins 10:11/13
Köln Hbf 11:15
E9429
Paris Nd 12:01
Bru Zuid 13:23/28
Liège Gins 14:11/13
Köln Hbf 15:15
E9445
Paris Nd 16:01
Bru Zuid 17:23/28
Liège Gins 18:11/13
Köln Hbf 19:15
E9453
Paris Nd 18:01
Bru Zuid 19:23/28
Liège Gins 20:11/13
Köln Hbf 21:15
E9457 Niet op zaterdag en zondag
Paris Nd 19:01
Bru Zuid 20:23/28
Liège Gins 21:11
Liège <> Paris via Namur, Charleroi en Mons
E9496 Niet op zaterdag en zondag
Liège Gins 6:40
Paris Nd 9:44
E9496 Enkel op zaterdag en zondag
Liège Gins 6:47
Paris Nd 9:44
Paris <> Liège via Namur, Charleroi en Mons
E9499 Niet op zaterdag en zondag
Paris Nd 19:43
Liège Gins 22:45
E9499 Enkel op zaterdag en zondag
Paris Nd 20:16
Liège Gins 23:14