De mythische luxetrein Orient Express heeft gisteren een onverwachte stop gemaakt in Brugge. Door de stakingen in Frankrijk moest dit luxepaleis van het spoor van zijn vaste traject tussen Venetië en Londen afwijken.
Glimmende, donkerblauwe treinstellen met blinkende gouden letters, pronkerig ingerichte wagons en een leger strak in het pak zittend personeel: al wie de Orient Express gisteren het station van Brugge zag binnenrijden greep naar zijn gsm om foto's te nemen.
De luxueuze trein, die sinds eind 19de eeuw van Parijs naar Wenen en later van Parijs naar Istanbul reed, was de inspiratiebron voor Agatha Christies Murder on the Orient Express. Vlaanderen ligt nooit op het parcours. Alhoewel.
'Dit is al de derde keer dit jaar dat we via Brugge moeten', zegt directeur Vincent Gullon van het bedrijf Venice Simplon Orient Express, dat luxereizen organiseert met de historische trein. 'Elke keer door stakingen in Frankrijk. Ik moet de NMBS danken dat ze ons zo gastvrij ontvangen.'
De 125 reizigers aan boord waren op weg van Venetië naar Londen. Voor u gaat dromen: een ticketje kost zo'n 2.300 euro per persoon. Enkele reis, welteverstaan. Maar dan krijg je wel wat in ruil: een eigen luxecabine, een driegangenlunch 's middags en een viergangendiner 's avonds, gemaakt door Franse topchefs, en een persoonlijke steward die 24 uur per dag tot je dienst staat.
De tussenstop in Brugge bood het personeel de kans om de trein te bevoorraden: grote pakken zalm, kaviaar, oesters, champagne, tuiltjes verse bloemen, taarten en poulet de Bresse-kippen werden aan boord gehesen. 'We leggen onze reizigers in de watten, en die formule heeft succes want onze trein zit altijd vol', zegt Gullon.
www.orient-express.com
http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... =G1A31HMIE
een paar foto's op site nieuwsblad
Orient Express houdt even halt in Brugge
- trainfreak
Re: Orient Express houdt even halt in Brugge
Ik stond gisteravond in Drongen.
Jammergenoeg was het al te donker voor een goede foto.
Toen de wagen met de keuken voorbij was begon het wel zéér lekker te ruiken!
Van mij mag de staking in Frankrijk nog een paar weken doorgaan
Jammergenoeg was het al te donker voor een goede foto.
Toen de wagen met de keuken voorbij was begon het wel zéér lekker te ruiken!
Van mij mag de staking in Frankrijk nog een paar weken doorgaan

- trainfreak
Re: Orient Express houdt even halt in Brugge
Gisteren waren het 2x CFL3000.LRDArdo schreef:Welke loc trok de Orient?
Vorige keer (in september) was het 2x T27