Afgelopen weekend stonden er om 02.00u 's nachts enkele overwegen in groot alarm op L35 in de buurt van Leuven. Volgens de uitleg van de politie was dit te wijten aan een seinstoring door de verandering van het winteruur. Na een kwartiertje was het euvel opgelost omdat toen "de seinen waren omgezet naar het nieuwe uur".
Mark7758 schreef:Technisch gezien kan het. (Of het ook zo was?)
Ik acht dit eerder onwaarschijnlijk. Ik denk niet dat de interne klok van de seinsystemen aangepast wordt bij overgang naar winteruur..
die EBP's zitten op computers die een klok heeft die moet gelijklopen met de actuele tijden dus moet die ook aangepast worden aan winter en zomertijd. Het is nu net de spoorweg die er voor gezorgd heeft dat we overal gelijklopende tijden hebben.
Elke overweg heeft wel een timer, als hij te lang gesloten is gaat die in een soort "alarm".
Ik kan mij moeilijk voorstellen dat die op de klok van de EPB zou lopen.
Indien wel, dan zou die timer wel "verschrikken" als de klok terug gedraaid wordt natuurlijk, dan krijgt hij soort negatieve sluitingstijd ....
die overwegen worden niet rechtstreeks met die klok gekoppeld, maar doordat de seinen behoren aan rijpaden die door de EBP (indien dat het euvel was he) gestuurd worden. Kan een sein in storing vallen, hierdoor moeten treinen seinen overschrijden en kan je na een tijdje verdere effecten krijgen zoals gestoorde overwegen. Seinstoringen geven geregeld problemen doordat men de controle op de overweg ook verliest, afhankelijk van hoe de overweg gekoppeld is. Rechtstreeks aan het seinhuis of gekoppeld aan het sein.
Mark7758 schreef:Technisch gezien kan het. (Of het ook zo was?)
Ik acht dit eerder onwaarschijnlijk. Ik denk niet dat de interne klok van de seinsystemen aangepast wordt bij overgang naar winteruur..
die EBP's zitten op computers die een klok heeft die moet gelijklopen met de actuele tijden dus moet die ook aangepast worden aan winter en zomertijd. Het is nu net de spoorweg die er voor gezorgd heeft dat we overal gelijklopende tijden hebben.
Het hangt er maar van af hoe de interne klok werkt. Eigenlijk is Windows het enige computersysteem dat de interne klok telkens mee laat veranderen met winter en zomer tijd. Bij alle andere systemen (en ik neem aan dat een EBP op iets draait dat betrouwbaarder is dan Windows) wordt intern gewoon altijd dezelfde tijd gehouden. Meestal UTC en het enige verschil tussen zomer en wintertijd zie je dan op displays waar afhankelijk van de datum dan 1 uur of 2 uur bijgeteld wordt...
Voor zover ik weet heeft de EBP van Leuven geen invloed op de overwegen tussen Leuven en Aarschot.
De overwegen daar zijn uitgerust in All-Relais en worden dus niet beïnvloed door de uurwijziging.
Een OW komt na 10 minuten sluiting in groot alarm maar die 10 minuten worden bepaald door een onafhankelijke schakeling in de keet van de overweg zelf.
Ik geloof er dus niet in
Simpel Een rijweginstelling die op een bepaalde tijd wordt ingesteld. (Mits spoorbezetting) en de overweg gaat dicht. Helaas de machinist heeft nog een uur pauze. Maar de overweg gaat al dicht. Dit is een Theorie. In praktijk zal dit denk ik niet voorkomen. Kans van 1 op de 100000000000000 of zo.
Treinen op tijd laten rijden is niet moeilijk.
Alleen die reizigers maken het zo lastig.