02-11-2010 Luik guillemins

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Plaats reactie
Robin

02-11-2010 Luik guillemins

Bericht door Robin »

Gisteren 2 November een toer gedaan om eens te gaan kijken in het nieuw station van Luik.
Onderweg gestopt in Brussel-Noord om vanuit daar naar Luik te gaan via de HSL 2.
Op de terug weg tot Brussel-Zuid gegaan en daar de nodige foto's gemaakt.
Als laatste stop in Antwerpen-Centraal foto's gemaakt omdat ik een half uur moest wachten.

Om alle foto's in 1 onderwerp te plaatsten is wat veel dus daarom heb ik ze opgesplitst in 4, dit per station.
Reacties zijn altijd welkom ;).
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding IC naar Oostende komt binnen. Afbeelding Op de trein te helpen word gebruikt gemaakt van een extra loc. Afbeelding Op de trein te helpen word gebruikt gemaakt van een extra loc. Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding IR naar Gouvy - Luxemburg Afbeelding Testtrein Afbeelding Testtrein Afbeelding Thalys naar Parijs Afbeelding
Laatst gewijzigd door Robin op 03 nov 2010, 19:09, 1 keer totaal gewijzigd.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Hobbes

Re: 02-11-2010 Luik guillemins

Bericht door Hobbes »

Mooie foto's, maar om even te muggenziften, Brussel-Luik is (vanaf Leuven) via HSL2... :wink:
Robin

Bericht door Robin »

Hobbes schreef:Mooie foto's, maar om even te muggenziften, Brussel-Luik is (vanaf Leuven) via HSL2... :wink:
ja was even verkeerd :mrgreen:
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Accelerat

Bericht door Accelerat »

Liège-Guillemins blijft echt wauw-station! 8)
Trammist

Bericht door Trammist »

Ik ben er gisteren na de middag ook geweest en ik was echt onder de indruk!
bobke

Bericht door bobke »

Ik kan het eigenlijk nog altijd niet geloven dat er zo'n station in België staat. Uiterst merkwaardig, maar raar. Waarom was het Luik die zo'n moderne station kreeg en bv niet Brugge?
Hobbes

Bericht door Hobbes »

bobke schreef:Ik kan het eigenlijk nog altijd niet geloven dat er zo'n station in België staat. Uiterst merkwaardig, maar raar. Waarom was het Luik die zo'n moderne station kreeg en bv niet Brugge?
Dat fenomeen heet "wafelijzerpolitiek" in België. :wink:
KB

Bericht door KB »

Hobbes schreef:
bobke schreef:Ik kan het eigenlijk nog altijd niet geloven dat er zo'n station in België staat. Uiterst merkwaardig, maar raar. Waarom was het Luik die zo'n moderne station kreeg en bv niet Brugge?
Als er in pakweg Mechelen of Kortrijk een dergelijk station gebouwd zou zijn, zou er een pak minder over gezeurd worden, maar omdat het in Wallonië is ...
L'union fait la force.
groentje

Bericht door groentje »

Omdat het station van Luik-Guillemins was uitgeleefd, en een grondige opknapbeurt moest krijgen, omdat de Luikse lobby erin geslaagd is om hun station hoog op de prioriteitenlijst te krijgen (dat het een HST-station is, hielp natuurlijk ook), en dan inderdaad de wafelijzerpolitiek, waarbij Antwerpen-Centraal moest worden gecompenseerd.
Schitterende foto's, trouwens.
Hobbes

Bericht door Hobbes »

KB schreef:
Hobbes schreef:
Als er in pakweg Mechelen of Kortrijk een dergelijk station gebouwd zou zijn, zou er een pak minder over gezeurd worden, maar omdat het in Wallonië is ...
Komaan KB, ik weet niet of je onlangs de documentaire gezien hebt over de bouw van het station in Luik? Ik kreeg daar een heel onaangenaam gevoel bij. Omdat het in Wallonië is? neen. Omdat het megalomaan en veel te duur is? JA.

Had Luik een nieuw station nodig? VOLMONDIG JA! Men liet in het begin beelden zien van het oude station waardoor het nog eens duidelijk werd waarom er een nieuw station gebouwd moest worden.

Moest het zo'n monster worden? In mijn opinie niet, en dan ook al omdat niemand uiteindelijk nog kon zeggen wat het nu eigenlijk gekost had, het enige dat men op het laatste zei is dat het budget "ruimschoots" overschreden was.
Om al niet te spreken over de quasi onmogelijke taak om het spierwitte beton en al het glas proper te houden.
groentje

Bericht door groentje »

Het stationsgebouw van Luik-Guillemins heeft zo'n 2,6 mia gekost, en een 3,9 mia voor de spoorwerken (het hele rooster is ook aangepakt). Naar verluidt kostte de renovatie en de NZV in Antwerpen meer...
Accelerat

Bericht door Accelerat »

Wat op zich te begrijpen is aangezien er een complete tunnel onder de stad geboord is. :wink:
groentje

Bericht door groentje »

Maar zelfs zonder Antwerpse NZV kostte hun Middenstatie meer. Nuja, het maakt niet uit. Beide stations worden tenminste gebruikt.
etoile du nord
Contacteer:

Bericht door etoile du nord »

Wafelijzer of niet .... als we de wafels maar kunnen eten !
Trouwens zeer prachtige foto's van dit station met terechte HSL-allures !
Afbeelding
Plaats reactie