De langst levende klassiekjes

Alles over reizigerstreinen in België.
IR3607

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door IR3607 »

LHOON schreef:Gisteren nog de 263 (zo een met horizontale koplampen) op de CR6592 !
Waarom zijn sommigen uitgerust met die horizontale lampen?
AM'er

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door AM'er »

IR3607 schreef:
LHOON schreef:Gisteren nog de 263 (zo een met horizontale koplampen) op de CR6592 !
Waarom zijn sommigen uitgerust met die horizontale lampen?
De klassiekjes AM62-65 zijn geleverd in schijven.
AM62 (bouwjaar 1962): 151 tot 210
AM63 (bouwjaar 1963): 211 tot 250
AM65: (bouwjaar 1965): 251 tot 270

Alle klassiekjes uit de bouwserie AM65 hebben die horizontale koplampen gekregen.
De reden is me onbekend. Weliswaar is 1 klassiekje (ik denk 251) waar de koplampen vervangen werden door horizontale exemplaren.

Bij de eerste leveringen hadden de klassiekjes zelfs geen dubbele koplampen.

zie volgend artikel:
http://rixke.tassignon.be/spip.php?article27&lang=fr
Marcad
Berichten: 527
Lid geworden op: 03 feb 2009, 10:40

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Marcad »

AM'er schreef:Weliswaar is 1 klassiekje (ik denk 251) waar de koplampen vervangen werden door horizontale exemplaren.
Halo,

Uit de reeks 251-270, het is de 261 die GEEN horizontale koplampen heeft :)

Groeten
Marcad
Laatst gewijzigd door Marcad op 08 nov 2010, 11:13, 2 keer totaal gewijzigd.
IR3607

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door IR3607 »

Bedankt voor de info, AM'er!
Stef
Berichten: 1433
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:53
Locatie: FSN

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Stef »

Daarnet het gemoderniseerde klassiekje 601 zien rijden van Sint-Niklaas Oost naar FSN, dit om P 8379 te gaan verzekeren.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5458
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Steve »

Leuke combinatie zonet op de L Brugge - Kortrijk: oudje 232 (die in een niet opperbeste staat leek) en voormalig Sabena-stelletje 599.
Stef
Berichten: 1433
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:53
Locatie: FSN

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Stef »

Gisteren stonden rood klassiekje 191 en cityrail 992 klaar te Lokeren om de P 7383 te verzekeren vanop spoor A.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
groentje
Berichten: 7506
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door groentje »

In die 599 heb ik ook nog gezeten, op woensdag tussen Brussel en Dendermonde.
AM'er

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door AM'er »

De 191 rijdt al een tijdje rond Gent en omstreken.
Deze week nog ingezeten in de L-trein naar Brugge.

Compressor draaide voortdurend wegens drukverlies.
Locomotief 5175
Berichten: 341
Lid geworden op: 31 jan 2006, 19:59
Locatie: LK.

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Locomotief 5175 »

Dit weekend geen IC trein van Kortrijk naar Brugge en terug wegens werken op lijn 66 en de L diensten word versterkt de ene 233 en 213, andere ram 643, 191 en 677.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2102
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Dieselfreak »

am62 schreef:
Dieselfreak schreef:Aangezien dit klassiekje geen twee- maar een éénbeenpantograaf heeft neem ik aan dat het géén AM62 was. Rijden er vandaag nog rode klassiekjes uit latere reeksen dan de 62 rond?
Neen ! Alleen de 595-600 bollen nog in hun bordeaux jasje rond.
Gisteren zag ik stel 596 nabij Brugge staan, het was inderdaad nog bordeaux, terwijl het in tegenstelling tot de reeks 151-270 een éénbeenpantograaf heeft. Doet dat stel vandaag nog dienst?

Ik heb gisteren nog eens in een rood klassiekje gezeten. Bij dit weer vind ik die extra gezellig, die hebben de verwarming vlak onder de banken, zodat je het heerlijk warm hebt. Dat comfort hebben de 62-ers voor op ander materieel. Men zou daar een voorbeeld aan kunnen nemen.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
AM'er

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door AM'er »

Hallo,

Alle 6 sabenastellen rijden nog rond in het rood met hun 1-benige panto.
Ze werden gebouwd in 1970.

Hun lot is voorlopig onbekend, maar ik denk dat ze niet meer tot cityrail worden omgevormd (wegens verouderde JH-aandrijving).
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2102
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Dieselfreak »

& Hoe zien die er vanbinnen uit? Hetzelfde als de 62-ers?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
am62
Berichten: 841
Lid geworden op: 20 mei 2006, 20:40

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door am62 »

Zag gisteren in FBMZ dat de 597 nieuwe zetelovertrekken heeft in eerste klasse, het type dat men in sommige gemoderniseerde stellen gebruikt in eerste.
AM'er

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door AM'er »

Hun interieur wijkt af op volgende punten:

- zijdelingse bagagerekken i.p.v. bovenliggende;
- fellere verlichting;
- zeer veel beenruimte;
- compartiment met aparte stoelen i.p.v. zetels;
- grote bagageafdeling;
- overblijfselen van reclamepanelen uit de SABENA-tijd;
- kleinere, langwerpige tafeltjes.

Voor de rest rijden ze net als de AM62-65.

Je moet het echt treffen om in een SABENA-stel terecht te komen, want die rijden hoofdzakelijk rond Namen.
Sporadisch verschijnen ze in Oost-en West-Vlaanderen.
Plaats reactie