Montparnasse omvat treinen (vooral HSTs) naat het westen en zuidwesten van Frankrijk. Het is ook het eindpunt van Transilien N.
In tegenstelling tot Nord en Est sluit Montparnasse ook aan op het gelijkstroomnetwerk (spanning 1,5 kV), dus zien we hier de gelijkstroomvarianten:
- BB 9200 ("Jacquemin"), gebouwd van 1957 tot 1964, en zo goed als verdwenen (nog 8 in gebruik)
- BB 8500 ("Danseuse"), gebouwd van 1964 tot 1974
- BB 7200 ("Nez Cassé"), gebouwd van 1976 tot 1985. Op dit type zijn de NS loks 1600, 1700 en 1800 gebaseerd
Deze 8598 in En Voyage kleuren staat op het punt met V2BN wagens te vertrekken naar Chartres:

Een BB 9200 zag ik hier niet, maar daar kwam later verbetering in (zie lager).
En dan, weggestoken in een donker hoekje, een typische Transilien N stam met Prima's aan beide uiteinden (hier de 27323):

Dan maar de Transilien N genomen naar het eerste station: Vanves Malakoff.
Hier bleef ik een goed half uur, en zag de Prima's en de regenwolken passeren. Met de 27324 reed ik terug naar Montparnasse:

Dit was best wel een succesvol dagje. Parijs is zeker de moeite waard. Ook qua treinen.
Als het deze winter nog eens goed weer is (zon, kou mag), ga ik nog eens een dagje. Deze keer wellicht naar de andere Parijse stations (Austerlitz, Saint-Lazare, Lyon?).
Ik blijf de klassieke Franse loks mooi vinden, misschien nog vooral door de verschillende kleuren.
Paul
PS: in dit overzicht heb ik alleen aandacht besteed aan lokomotieven, maar er waren minstens evenveel treinstellen en HSTs te zien.
Daar heb ik ook foto's van, maar die vind ik nu eenmaal minder interessant dan loks...