Conducteur mist eigen trein

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Bibke

Conducteur mist eigen trein

Bericht door Bibke »

Merkwaardig voorval donderdagavond in het station van Hasselt waar de treinconducteur van de P-trein uit Brussel stapte, het vertreksignaal gaf en dan zelf de trein miste. De passagiers moesten daarom in Diepenbeek van de trein stappen. Ze bleven bijna een uur in de bijtende koude staan wachten, zonder enige informatie.

Donderdagavond tufte een treinstel zonder kaartjesknipper richting Tongeren. Pas in Diepenbeek kreeg de treinbestuurder in de smiezen dat zijn conducteur nog in Hasselt stond. Daarop zette hij de trein stil. Het vijftigtal passagiers dat aan boord was, moest op het perron wachten. In de koude.

De treinconducteur zelf haastte zich vanuit Hasselt, met een taxi, richting Diepenbeek. Daar stapte hij op de trein die, zonder passagiers, verder naar Tongeren spoorde. Pas veertig minuten later pikte de volgende trein de verkleumde passagiers op.

"Onwaarschijnlijk", vertelt Frank Maximus uit Hees die op de Ptrein zat. "'s Morgens zaten we in hetzelfde treinstel toen er een elektrisch probleem opdook en de trein in Testelt een half uur heeft stil gestaan. Niet leuk, maar daar konden we nog mee leven. Maar dat een conducteur vergeet op te stappen of de trein mist, dat was voor ons nieuw."

"In Diepenbeek ben ik, omdat de trein er maar bleef staan, uitgestapt en naar voren gelopen. Daar vertelde de machinist me dat hij zonder conducteur niet verder kon rijden en dat we moesten wachten."

Goederentrein
"Toen de conducteur, per taxi, arriveerde, heeft hij iedereen gevraagd uit de trein te stappen en op de volgende trein te wachten. Die zou achter de onze klaar staan. In de verte stond inderdaad een trein, maar dat bleek dan een goederentrein te zijn. Toen we allemaal op het perron stonden, stapte de conducteur zelf op de trein die hij eerder miste en bolde hij, naar eigen zeggen, door naar Tongeren. Waarom wij dan niet in Bilzen of Tongeren van de trein konden, is ons een raadsel."

"Pas rond 20.15 uur is er uiteindelijk een nieuwe trein gestopt die ons naar de eindbestemming bracht. Een pure schande."

"Dit is onaanvaardbaar"
NMBS-woordvoerder Jochem Govaerts is niet te spreken over het voorval in Diepenbeek. "Hier zijn serieuze flaters gebeurd", zegt hij. "Commercieel is dit een voorbeeld van hoe het absoluut niet moet, maar ook op andere vlakken zijn hier blunders opgestapeld. We moeten ons in de eerste plaats excuseren bij alle reizigers die in Diepenbeek in de koude zijn gedropt. Maar zelfs al was het 25 graden, dan is dit nog geen pretje. Dit gaan we tot op het bot onderzoeken. Een tweede keer mag zoiets niet gebeuren. Dit is onaanvaardbaar over de hele lijn."

Bron: http://www.vandaag.be/bizar/53492_condu ... trein.html
Stef

Re: Conducteur mist eigen trein

Bericht door Stef »

Donderdag heb ik ook gezien hoe TBG (heb er zo 2 gezien) meer dan anderhalve wagon (AM96 en M6) moesten lopen om zelf nog op de trein te geraken. Met de M6 gebeurde dit met de trein naar Turnhout te Antwerpen-Berchem, met de AM96 zat ik er zelf op en gebeurde dit te Antwerpen-Zuid.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Darko

Bericht door Darko »

ik heb vandaag op de kop 2 jaar geleden ook de treinbegeleider in lier zijn legoblokje zien missen naar neerpelt.. Nu daar was wel een fout van de bestuurder zijn kant... De TBG draait de sleutel om.. draait zich om en de trein was al dada
HLE 2302

Bericht door HLE 2302 »

Alé der was toevallig eens iemand van de pers bij. Alsof dat onmogelijk is en niet kan gebeuren ...
Pas in Diepenbeek kreeg de treinbestuurder in de smiezen dat zijn conducteur nog in Hasselt stond. Daarop zette hij de trein stil.
Veel Pikuurtreinen worden gereden met gesleept matrieel (ik weet dus niet of het in dit geval zo was) en gesleept matrieel bezit geen lamp deuren, en heeft de treinbestuurder dus geen zekerheid of de treinbegeleider met de trein mee is. Maarja, het is een krant ... steek het maar weer op de treinbestuurder. Typisch. :roll:

Lijkt me weer enorm opgeblazen ... ik geloof er geen moer van.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Molenbruch Y.

Bericht door Molenbruch Y. »

Dag,

Het ging inderdaad om een gesleepte trein: P 8308, met een HLE 23 en M4-rijtuigen.

Groeten,
pietje

Bericht door pietje »

HLE 2302 schreef:Alé der was toevallig eens iemand van de pers bij. Alsof dat onmogelijk is en niet kan gebeuren ...
Pas in Diepenbeek kreeg de treinbestuurder in de smiezen dat zijn conducteur nog in Hasselt stond. Daarop zette hij de trein stil.
Veel Pikuurtreinen worden gereden met gesleept matrieel (ik weet dus niet of het in dit geval zo was) en gesleept matrieel bezit geen lamp deuren, en heeft de treinbestuurder dus geen zekerheid of de treinbegeleider met de trein mee is. Maarja, het is een krant ... steek het maar weer op de treinbestuurder. Typisch. :roll:

Lijkt me weer enorm opgeblazen ... ik geloof er geen moer van.
Het illustreert voor mij toch vooral hoe verouderd de procedures en hulpmiddelen bij de spoorwegen zijn, de mensen bij de NMBS kunnen daar inderdaad niet veel aan veranderen, maar in deze maatschappij waarin alles rond communicatie draait, zou je toch verwachten dat het kinderspel is (technisch gezien dan) om de TB te laten weten dat de TBG effectief is ingestapt.

Dat de details misschien een beetje overdreven zijn, ik verwacht niets anders, net als dat de NMBS het voorval minimaliseert, maar er is toch iets misgelopen als er daar reizigers zijn die ze laten staan wachten op de volgende trein.
dentheo

Bericht door dentheo »

Iemand nog iets gehoord van de proef met de nieuwe procedure ???? Vuilbak ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Darko

Bericht door Darko »

dentheo schreef:Iemand nog iets gehoord van de proef met de nieuwe procedure ???? Vuilbak ?
Kdacht van niet.. overlaatst zat ik op de trein met klaarblijkelijk vakbondsmensen van de tbg's en die hadden het er uitvoerig over dat het systeem ging komen..
Portbou
Contacteer:

Bericht door Portbou »

Hallo,

Op het ogenblik dat de TBG met de taxi in Diepenbeek aangekomen was en weer in de trein kon stappen hadden ze toch gewoon de dienst verder kunnen verzekeren naar Bilzen en Tongeren ? Waarom werden de reizigers in Diepenbeek gedropt ?

Groeten,
Bart W.
sislowie

Bericht door sislowie »

Laat mij raden: omdat ze de TB zijn rijbewijs wilden invorderen? (en als het zo is: totaal onterecht trouwens!!! )
Jani

Bericht door Jani »

Hebben ze de trein dan tot Tongeren laten rijden met een andere bestuurder?
Hogersluys

Bericht door Hogersluys »

sislowie schreef:Laat mij raden: omdat ze de TB zijn rijbewijs wilden invorderen? (en als het zo is: totaal onterecht trouwens!!! )
Dat denk ik niet. De TB heeft geen fout gemaakt. Het zal wel een veiligheidsmaatregel geweest zijn.
sislowie

Bericht door sislowie »

Hogersluys schreef:
sislowie schreef:Laat mij raden: omdat ze de TB zijn rijbewijs wilden invorderen? (en als het zo is: totaal onterecht trouwens!!! )
Dat denk ik niet. De TB heeft geen fout gemaakt. Het zal wel een veiligheidsmaatregel geweest zijn.
Ik weet ook dat de TB niet in de fout is gegaan, maar in zo'n geval word de TB soms preventief "te voet" gesteld in afwachting van het onderzoek.
Ik hoop oprecht dat ik me vergis!
Portbou
Contacteer:

Bericht door Portbou »

Hallo,
Ik weet ook dat de TB niet in de fout is gegaan, maar in zo'n geval word de TB soms preventief "te voet" gesteld in afwachting van het onderzoek.
Maar hij kan toch niet "te voet" gesteld zijn ? Hij is immers doorgereden tot Tongeren.
De vraag blijft dus : waarom werden de reizigers in Diepenbeek achtergelaten ?

Groeten,
Bart W.
Steven

Bericht door Steven »

Allicht ergens een rare beslissing om die reizigers daar te droppen maar ik vermoed dat ergens een toelating moest zijn omdat de TBG nog een trein mag begeleiden MET reizigers. Zoniet misschien een rare beslissing van RDV om de trein ter plaatse af te schaffen en het materieel (zonder stilstand te Bilzen) naar Tongeren te sturen.

Als het inderdaad is gebeurd zoals het staat is de beslissing niet te verstaan en allicht zullen we hier bij ons allen zelf een extra hersenkronkel moeten zoeken om te beslissing te kunnen volgen.
Plaats reactie