Ik heb ooit nog een tabelletje gehad, met de omgerekende snelheid volgens het aantal seconden dat verloopt tussen 2 hectometerpalen. Ik heb NOOIt gemerkt dat TB's een senlheidsovertreding begingen. Ik vermoed dat de sancties (en het besef van gevaar) voldoende remmend werken.Steven schreef:indrukken en gevoelens zijn niet altijd de beste raadgever als het gaat om de snelheid te bepalenRobin schreef:toch heb ik de indruk dat sommige wel wat sneller rijden.
Als ze anders 70 rijden (op de reistijd te volgen) waar ze 90 mogen dat ze dan wel 90 gaan bollen om het zo in te lopen.
mag een Tb sneller rijden om vertraging in te halen
Re: mag een Tb sneller rijden om vertraging in te halen
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: mag een Tb sneller rijden om vertraging in te halen
Was deze zomer toen ik onderweg was naar Walibi, in Brussel-luxemburg zij de treinbegeleider nog dat de aansluiting naar Bierges niet verzekert zou worden ... terwijl e op uur toekwamen in Ottignies, eerst geloofde ik het ook niet, maar het is wel degelijk de waarheid.overweg13 schreef:13 minuten tussen Brussel-Luxemburg en Ottignies, dat geloof ik niet...HLE 2302 schreef:
Het is over het algemeen ook een zeer ruime uurregeling ... en dat hoeft daarom niet noodzakelijk een ms96 zijn, heb al eens een 20 met 5 I10 en een I6 rijtuig (ter vervanging van een MS96) 13 minuten vertraging weten uitrijden tussen Brussel-luxemburg en Ottignies ...

zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Re: mag een Tb sneller rijden om vertraging in te halen
En menig bestuurder van de IC-A rijdt niet sneller dan 185 op lijn 2, tenzij bij vertraging, natuurlijk. Daar kan ik van getuigen. Door sommige bestuurders wordt dus toch trager gereden dan mogelijk is, zonder vertraging te veroorzaken. Dienstregelingen zijn vaak (maar niet overal) vrij ruim opgesteld.
Re: mag een Tb sneller rijden om vertraging in te halen
Een beetje rekenkunde dan maar: de normale rittijd Brussel-Luxemburg - Ottignies is 18 minuten. Als die trein 13 minuten vertraging inloopt, heeft hij het traject dus afgelegd in 18 - 13 = 5 minuten. Brussel-Luxemburg - Ottignies is 23.225 km. Conclusie: gemiddelde snelheid van je trein: 278.7 km/u. Dat lijkt me zelfs voor een 20 wat te veel.HLE 2302 schreef:overweg13 schreef:13 minuten tussen Brussel-Luxemburg en Ottignies, dat geloof ik niet...HLE 2302 schreef:
Het is over het algemeen ook een zeer ruime uurregeling ... en dat hoeft daarom niet noodzakelijk een ms96 zijn, heb al eens een 20 met 5 I10 en een I6 rijtuig (ter vervanging van een MS96) 13 minuten vertraging weten uitrijden tussen Brussel-luxemburg en Ottignies ...
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: mag een Tb sneller rijden om vertraging in te halen
Dan snap ik het ook niet, hij stond op railtime met wel degelijk iets meer dan 10 minuten vertraging ...overweg13 schreef:
Een beetje rekenkunde dan maar: de normale rittijd Brussel-Luxemburg - Ottignies is 18 minuten. Als die trein 13 minuten vertraging inloopt, heeft hij het traject dus afgelegd in 18 - 13 = 5 minuten. Brussel-Luxemburg - Ottignies is 23.225 km. Conclusie: gemiddelde snelheid van je trein: 278.7 km/u. Dat lijkt me zelfs voor een 20 wat te veel.

Maargoed ik ga er uiteraard van uit dat u gelijk hebt dus ik zal me 9/10 miskeken hebben. Goede manier van aantonen trouwens.

zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Re: mag een Tb sneller rijden om vertraging in te halen
Hé hé, Vic doe je niet je niet in slaapHLE 2302 schreef: Goede manier van aantonen trouwens.

Re: mag een Tb sneller rijden om vertraging in te halen
Dat met dienstsnelheid en inhaalsnelheid komt bij personentreinen weinig voor, dit geld wel altijd voor goederentreinen.fitnessboy schreef:Steven schreef:ik wilde maar aanvullenDarko schreef:Exact zoals ik zei dus
toch niet
in nederland heeft men de dienstregelingsnelheid en de inhaalsnelheid
de dienstregelingsnelheid is de max snelheid als de trein niet meer vertraging heeft of krijgt dan 5 min
de inhaalsnelheid dient als de trein meer dan 5 min vertaging heeft of gaat krijgen door werken
deze snelheden staan vermeld op het dienstkaartje wat de machinst krijgt bij de aanvang van zijn dienst.
niet elk land is gelijk dus
ps het gaat ook niet op om zomaar de inhaalsnelheid te rijden want dan belt kees de treindienstleider je wel eventjes op hoor
Re: mag een Tb sneller rijden om vertraging in te halen
Ik geloof nooit dat er op een spoorlijn, geschikt voor 120 km/u, men bvb. met een Eloc 13 + I11 er tegen 180 à 200 km/u gaat over vlammen... 

Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Re: mag een Tb sneller rijden om vertraging in te halen
Ik vind het knap berekend eigenlijk.Bibke schreef:Hé hé, Vic doe je niet je niet in slaapHLE 2302 schreef: Goede manier van aantonen trouwens.

Je moet er maar opkomen.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Re: mag een Tb sneller rijden om vertraging in te halen
fitnessboy schreef:toch niet
in nederland heeft men de dienstregelingsnelheid en de inhaalsnelheid
de dienstregelingsnelheid is de max snelheid als de trein niet meer vertraging heeft of krijgt dan 5 min
de inhaalsnelheid dient als de trein meer dan 5 min vertaging heeft of gaat krijgen door werken
deze snelheden staan vermeld op het dienstkaartje wat de machinst krijgt bij de aanvang van zijn dienst.
niet elk land is gelijk dus
ps het gaat ook niet op om zomaar de inhaalsnelheid te rijden want dan belt kees de treindienstleider je wel eventjes op hoor
Dan nog mag men niet sneller rijden dan het materieel of lijn toelaten en daar gaat het hem om. Als men een uurregeling opstelt die lager ligt dan laagste van twee voorgaande is het niet moeilijk om dergelijke zaken op te stellen.Sander14 schreef: Dat met dienstsnelheid en inhaalsnelheid komt bij personentreinen weinig voor, dit geld wel altijd voor goederentreinen.
Re: mag een Tb sneller rijden om vertraging in te halen
Aha, maar als je nu toegeeft dat het maar 11 minuten waren die zijn ingelopen, reed hij maar gemiddeld aan 199.07 km/h. Ik doe enkele aannames hier, maar ze lijken me redelijk:HLE 2302 schreef:Dan snap ik het ook niet, hij stond op railtime met wel degelijk iets meer dan 10 minuten vertraging ...Kwamen wel toe op vertrekuur in Ottignies, dacht dat de IC trein daar 2 minuten stilstaat ? Het ging althans knap vlot.
Maargoed ik ga er uiteraard van uit dat u gelijk hebt dus ik zal me 9/10 miskeken hebben. Goede manier van aantonen trouwens.
13 minuten vertraging voor hij Bxl Luxemburg binnenrijdt of met 13 minuten vertraging in Brussel Noord aangekomen? Railtime is ook niet 100% realtime, toch? Dan is de realiteit is dat hij er met slechts 10 minuten vertraging binnenkomt in Brussel Luxemburg. Er moet maar anderhalve man en een paardekop op (en HLE 2302 ook natuurlijk!), voorziene stilstand is 3 minuten maar hij kan al na 30 seconden haltering vertrekken. Dus je vertrekt met slechts 7:30 vertraging in Luxemburg. Je komt toe op vertrekuur, inderdaad 2 minuten stilstand normaal, ga er van uit dat je de klok vanuit de trein ziet, de klok niet volledig juist loopt, de trein nog niet volledig tot stilstand was en dus eigenlijk kom je 2:30 na voorziene aankomst aan. Eigenlijk heb je dan slechts 5 minuten vertraging ingelopen. Gemiddelde snelheid van de trein: 18 -5 = 13 minuten. 23.225 km: gemiddelde snelheid van 107km/u. Lijkt me nog steeds onrealistisch hoog voor dat traject, maar het is al een stuk minder extreem. Ga je volgende keer preciezer timen, dan rekenen we het weer voor je na?
Re: mag een Tb sneller rijden om vertraging in te halen
Lijkt me onwaarschijnlijk: tussen Brussel-Noord en Brussel-Schuman gaat er geen minuut af - eventueel wel een halve tussen Schuman en Luxemburg. Ook correct is dat één minuut stilstand in Luxemburg wel zal volstaan. Maar dan is het nog altijd erg waarschijnlijk dat de vertraging bij vertrek daar 10 minuten bedraagt. Zelfs als je in Ottignies de vertrektijd neemt i.p.v. de aankomsttijd kom je nog aan 20 -10 = 10 minuten, wat een gemiddelde snelheid geeft van 139.95 km/u. De maximumsnelheid is 130 km/u, en dat pas een eind voorbij Brussel-Luxemburg. Ik veronderstel dat je de reis in de zomer maakte (gezien die samenstelling alleen in die periode gereden heeft), en dan waren er inderdaad zo goed als geen vertragingszones op dat baanvak. Maar zelfs dan heb ik een trein nooit meer dan 6 minuten weten inhalen. Destijds deed men de verbinding LX - Ottignies trouwens in 13 minuten. Dat was vaak maar net voldoende; 12 minuten was echt het minimum.kika schreef: 13 minuten vertraging voor hij Bxl Luxemburg binnenrijdt of met 13 minuten vertraging in Brussel Noord aangekomen? Railtime is ook niet 100% realtime, toch? Dan is de realiteit is dat hij er met slechts 10 minuten vertraging binnenkomt in Brussel Luxemburg. Er moet maar anderhalve man en een paardekop op (en HLE 2302 ook natuurlijk!), voorziene stilstand is 3 minuten maar hij kan al na 30 seconden haltering vertrekken. Dus je vertrekt met slechts 7:30 vertraging in Luxemburg. Je komt toe op vertrekuur, inderdaad 2 minuten stilstand normaal, ga er van uit dat je de klok vanuit de trein ziet, de klok niet volledig juist loopt, de trein nog niet volledig tot stilstand was en dus eigenlijk kom je 2:30 na voorziene aankomst aan. Eigenlijk heb je dan slechts 5 minuten vertraging ingelopen. Gemiddelde snelheid van de trein: 18 -5 = 13 minuten. 23.225 km: gemiddelde snelheid van 107km/u. Lijkt me nog steeds onrealistisch hoog voor dat traject, maar het is al een stuk minder extreem. Ga je volgende keer preciezer timen, dan rekenen we het weer voor je na?
Maar misschien is het beter om de discussie hier af te sluiten: het is ongetwijfeld zo dat op bepaalde baanvakken heel wat vertraging kan worden ingelopen, als alles meezit. Dat heeft HLE 2302 ongetwijfeld ook die dag ervaren, en dat de "waarneming" niet helemaal correct is, overkomt ons allemaal wel eens.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: mag een Tb sneller rijden om vertraging in te halen
Op 15 november namen we de IC van Brussel naar Gent na een dagje geocachen in de streek van Charleroi. Met de gps'n toen de snelheid van de trein gemeten, en de topsnelheid lag toen op 169 km/h. Bij mijn weten is de snelheid door een gps gemeten altijd correct.
- trainfreak
- Berichten: 2657
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
- Locatie: Wettere
Re: mag een Tb sneller rijden om vertraging in te halen
In een trein kan je daar niet echt van uitgaan hoor.gurodewa schreef:Op 15 november namen we de IC van Brussel naar Gent na een dagje geocachen in de streek van Charleroi. Met de gps'n toen de snelheid van de trein gemeten, en de topsnelheid lag toen op 169 km/h. Bij mijn weten is de snelheid door een gps gemeten altijd correct.
Ik heb dat ook al verscheidene keren gemeten met mijn GPS (ja, ook een geocacher hier

Je moet achteraf eens op je tracklog kijken, dan ga je wel zien waardoor de afwijking komt...
De ramen geven niet goed het signaal door waardoor je in plaats van een rechte lijn een zigzag krijgt.
Re: mag een Tb sneller rijden om vertraging in te halen
Ha, ha, je goedgelovigheid is aandoenlijk. Onze topsnelheid bij het wandelen ligt soms op 25 km/u. Ik durf wdden dat we nooit meer dan 6 halen, want we zijn rustige stappers. Neem van me aan, GPS is een dure gadget, die soms wel wat voordelen beidt, maar geloof vooral niet dat die dingen altijd nauwkeurig werken.gurodewa schreef:Op 15 november namen we de IC van Brussel naar Gent na een dagje geocachen in de streek van Charleroi. Met de gps'n toen de snelheid van de trein gemeten, en de topsnelheid lag toen op 169 km/h. Bij mijn weten is de snelheid door een gps gemeten altijd correct.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13