Geachte spoorwegliefhebber,
Gisteren namiddag kregen we de mededeling van het TSP dat Infrabel medio december de 6003 heeft verschroot te Ronet. Verder werd er ons geen extra uitleg gegeven.
Omdat we in het verleden al vaker foutieve informatie van het TSP kregen omtrent de 6003 is iemand van ons naar Ronet afgezakt, waar de 6003 effectief verdwenen bleek te zijn. Er bleven enkel wat sporen van een loc die blijkbaar niet gered mocht worden...
Woorden schieten tekort om onze misnoegen/walging t.o.v. dit feit uit te drukken!
Gedurende de voorbije 3 maanden hebben we gezwoegd, geploeterd en gelobbyd om de 6003 een toekomst te bieden.
We hadden ondertussen een prachtige nieuwe standplaats voor de locomotief: de eigenaar van een B&B in een schitterend opgeknapt station uit de 19de eeuw wilde de locomotief naast het perron zetten!
Verder waren er voldoende financiële middelen om de locomotief aan te kopen én op te knappen en was er een heel restauratieplan op poten gezet.
Maar, dan was er de factor TSP…!
Van begin oktober tot eind december hebben we vooral tijd verloren met een vorm van communicatie tot stand te brengen.
Onze eerste mails werden ofwel niet beantwoord, ofwel niet serieus genomen. Slechts na de zeer gewaardeerde hulp van een vijftigtal hobbyisten, die via mails hun ongenoegen uitten, begon het TSP onze actie een beetje serieus te nemen. Begin december wilde het TSP eindelijk de kast van de locomotief doorverkopen en bevestigde hun voorzitter dat hij Infrabel zou vragen de sloop op te schorten. In de weken daarna kregen we ook een akkoord over de draaistellen.
Tijdens de onderhandelingen met het TSP werden we plots gecontacteerd door een Franstalige spoorwegliefhebber. Bleek dat hij in de jaren '90 voor sponsoring had gezorgd zodat het TSP haar kon redden. Hij was dan ook erg ontgoocheld dat zelfs hij in Op De Baan moest lezen dat de locomotief zou worden verschroot. Toen dit nog niet het geval bleek te zijn, was hij natuurlijk dolenthousiast over onze reddingsplannen.
Nu blijkt dat terwijl wij over de laatste details aan het onderhandelen waren Infrabel de loc al aan het verschroten was, omdat de TSP-voorzitter had nagelaten dat ene cruciale telefoontje te maken.
Graag herhalen wij dat de voorzitter ons zelf had gemeld dat hij dat telefoontje zeker ging doen aangezien de sloop op til was. Door dat ene cruciale telefoontje niet te plegen zijn al onze inspanningen verloren gegaan.

Wellicht kan iedereen voor zich nu wel de conclusies trekken hoe dicht we bij een redding stonden en waarom het alsnog is misgelopen. Het had anders kunnen aflopen mits een meer constructieve houding van een vereniging die nochtans tot doel heeft Belgisch spoorwegerfgoed te bewaren.
Bedankt TSP voor jullie belachelijk stugge houding in heel dit dossier waarbij we een unieke loc hadden kunnen redden!
Mattias Catry
Sicco Dierdorp
Maxim Herman
Dave Habraken
Kris Van de Putte
Hans Valkenaers