Bij mij komt dan spontaan de vraag of men in landen waar barre winters meer regel dan uitzondering zijn, ook zo'n problemen hebben met die elektronica. Is de opbouw van een lok ingezet in pakweg sneeuw en vriesrijke gebieden (Alpenlanden, Scandinavië,...) zo verschillend als die van onze huidige loks? Of kampen die landen ook met dezelfde problemen?Steven schreef:In die tijd had je ook niet echt elektronica zoals nu en laat net deze laatste onderdelen het meest gevoelig zijn aan grote temp. wisselingen.
25% locs en stellen niet bruikbaar door winterweer
Re: 25% locs en stellen niet bruikbaar door winterweer
-
De problemen komen niet alleen vanuit de locs, de rijtuigen zijn even gevoelig, slecht geisoleerde electrische leidingen, HVAC die uitvallen deuren die gestoord zijn , dus het is een geheel.LRDArdo schreef:Bij mij komt dan spontaan de vraag of men in landen waar barre winters meer regel dan uitzondering zijn, ook zo'n problemen hebben met die elektronica. Is de opbouw van een lok ingezet in pakweg sneeuw en vriesrijke gebieden (Alpenlanden, Scandinavië,...) zo verschillend als die van onze huidige loks? Of kampen die landen ook met dezelfde problemen?Steven schreef:In die tijd had je ook niet echt elektronica zoals nu en laat net deze laatste onderdelen het meest gevoelig zijn aan grote temp. wisselingen.
inderdaad de rijtuigen hebben onderaan of op het dak ook nog allerlei elektronica staan.
De klimatisatie
De omvormer (die alle nodige spanningen geeft op het rijtuig)
zijn gevoelige onderdelen.
De klimatisatie
De omvormer (die alle nodige spanningen geeft op het rijtuig)
zijn gevoelige onderdelen.
Ben het volledig met je eens. Niet alleen met wintertoestanden, maar in het algemeen is mijn indruk dat mensen heel snel iets als hinderlijk beschouwen.overweg13 schreef:Je moet niet vragen wat dat zou zijn mocht het echt winteren. Want voor automobilisten lijkt dit natuurlijk op een erg zware winter, maar louter meteorologisch is dit nog altijd een zachte winter: bij ons 2 nachten van -8 en -9, en voor de rest milde vrieskou van een graad of -3 en hoger (richting 0°).
En voor de automobilisten in de aanval gaan: je moet een onderscheid maken tussen hinderlijk en streng. Een winter is streng wanneer het langdurig erg koud is (-10 en minder), maar hinderlijk wanneer er regelmatig verse sneeuw komt, zelfs bij temperaturen rond het vriespunt. De laatste jaren is onder invloed van het wegverkeer de perceptie van de winter gewijzigd. Hinderlijk is echter niet hetzelfde als streng.
Het is eens wat kouder dan "normaal" en ons Vlaanderen ligt in de knoop.
Mij was ook al zoiets opgevallen.overweg13 schreef:Je moet niet vragen wat dat zou zijn mocht het echt winteren. Want voor automobilisten lijkt dit natuurlijk op een erg zware winter, maar louter meteorologisch is dit nog altijd een zachte winter: bij ons 2 nachten van -8 en -9, en voor de rest milde vrieskou van een graad of -3 en hoger (richting 0°).
En voor de automobilisten in de aanval gaan: je moet een onderscheid maken tussen hinderlijk en streng. Een winter is streng wanneer het langdurig erg koud is (-10 en minder), maar hinderlijk wanneer er regelmatig verse sneeuw komt, zelfs bij temperaturen rond het vriespunt. De laatste jaren is onder invloed van het wegverkeer de perceptie van de winter gewijzigd. Hinderlijk is echter niet hetzelfde als streng.
Ik vind het raar dat bij elk weertype dat niet ideaal is (20° en droog) er wel problemen zijn:
Bij 35 graden valt er veel uit wegens te warm.
Rond het vriespunt hetzelfde wegens te koud.
Als het wat regent is het direct "wegens wateroverlast..."
Als die "gevoelige electronica" het nu al massaal laat afwetten ligt dat aan de kwaliteit van die electronica, want het is echt nog niet uitzonderlijk koud geweest dit jaar, integendeel.
Dat is ook mijn mening, en wat LRDArdo bedoelt. Je kan zoiets ook robuust maken.pietje schreef:Als die "gevoelige electronica" het nu al massaal laat afwetten ligt dat aan de kwaliteit van die electronica, want het is echt nog niet uitzonderlijk koud geweest dit jaar, integendeel.
Een ruimteveer zit ook vol elektronica, om maar een (extreem) voorbeeld te geven. Een spoorvoertuig rijdt bijna jaarlijks in eerder omschreven omstandigheden en moet er dus op voorzien zijn.
We moeten als mens zowel kunnen strijden (=vechten tegen invloeden van buitenaf, bv. invloeden van het weer) als kunnen ondergaan (= leren leven dat we niet altijd de sterkste zijn).
Concreet gebaseerd op dit onderwerp:
Streven naar voortdurend verbeteren van de betrouwbaarheid van het treinmaterieel en anderzijds leren ondergaan dat niet alles altijd loopt zoals we het willen.
"genieten" (winters landschap) past perfect in het midden.
Tot zover een filosofische benadering
Concreet gebaseerd op dit onderwerp:
Streven naar voortdurend verbeteren van de betrouwbaarheid van het treinmaterieel en anderzijds leren ondergaan dat niet alles altijd loopt zoals we het willen.
"genieten" (winters landschap) past perfect in het midden.
Tot zover een filosofische benadering

Ach misschien was die eerste winterprik wel gezond, nu kunnen ze even recupereren en ondertussen zijn de kwetsbaarste onderdelen vervangen ...
De tweede prik zal tonen of ze goed werk geleverd hebben.
Het is voor mij wel een vraag hoe soepel de werkplaatsen inspelen op die toestanden...
Wordt de TBL1+ lijn even platgelegd, wordt de inbouw van zeteltjes iets vertraagd, dit om de andere treinen rijdend te houden ?
Of zijn de taakomschrijvingen, barema's en premies zo gedetailleerd dat "souplesse" moeilijk (bijna onmogelijk?) geworden is ?
De tweede prik zal tonen of ze goed werk geleverd hebben.
Het is voor mij wel een vraag hoe soepel de werkplaatsen inspelen op die toestanden...
Wordt de TBL1+ lijn even platgelegd, wordt de inbouw van zeteltjes iets vertraagd, dit om de andere treinen rijdend te houden ?
Of zijn de taakomschrijvingen, barema's en premies zo gedetailleerd dat "souplesse" moeilijk (bijna onmogelijk?) geworden is ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Je mag de taken van een TW en CW niet door elkaar smijten dentheo. Er zijn maar een handvol CW's maar veel meer TW's, die laatste doen het dagelijks onderhoud van het materieel daar waar CW's lange termijn onderhoud doen.
Dat zou hetzelfde zijn da je een productiehal van een auto zou stoppen omdat er auto's winterproblemen hebben daar waar ze daar gewoon voor bij hun garage moeten zijn.
Mijn voorbeeld is misschien niet het beste maar ik wilde gewoon een onderscheid maken.
Dat zou hetzelfde zijn da je een productiehal van een auto zou stoppen omdat er auto's winterproblemen hebben daar waar ze daar gewoon voor bij hun garage moeten zijn.
Mijn voorbeeld is misschien niet het beste maar ik wilde gewoon een onderscheid maken.
- Dieselfreak
Volop in het stoomtijdperk... in 1966 werd in België de laatste stoomtrein naar het museum verwezen, en in 1962 was al 1000 km spoor geëlektrificeerd. Dat was dus eerder volop in het diesel- en elektrisch tijdperk.Shrek schreef:Dat was nog volop in het stoomtijdperk, en een stoomtrein is zo warm dat die daar volgens mij bijna geen last van kan hebbenDieselfreak schreef:48 jaar geleden hadden we de strengste winter in de geschiedenis van België, wat gebeurde er toen? Vielen toen alle treinen uit? De oudste klassiekjes die nog rondrijden zijn in 1962 geïntroduceerd, die hebben die beruchte winter dus nog meegemaakt.
Klopt, soms vraag ik me wel eens af hoe het komt dat treinen tegenwoordig zonder al die elektronica kennelijk niet meer kunnen rijden. Vroeger hadden ze dat toch allemaal niet nodig om vooruit te geraken?Steven schreef:In die tijd had je ook niet echt elektronica zoals nu en laat net deze laatste onderdelen het meest gevoelig zijn aan grote temp. wisselingen.
Laatst gewijzigd door Dieselfreak op 10 dec 2010, 20:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Dan nog spreek je niet van elektronische onderdelen maar van grote fysieke onderdelen die veel sterker zijn.
Ja en nee... de taak van de NMBS is mensen vervoeren met de trein, dus treinen rijden, geen treinen bouwen of verbouwen.Steven schreef: Dat zou hetzelfde zijn da je een productiehal van een auto zou stoppen omdat er auto's winterproblemen hebben daar waar ze daar gewoon voor bij hun garage moeten zijn.
In praktijk wat gebeurt er als de TWs enkele weken niet kunnen volgen ???
Mensen bij aanwerven die dan in de zomer kunnen "kaarten" ?
Mensen van de CWs naar de Tws sturen ? Chinese vrijwilligers ?
Of haalt iedereen zijn schouders op en laat de TWs "stikken" ?
Mogen ze overuren maken ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
ik wil maar hebben dat wat een CW doet totaal niets te maken heeft met dagelijks onderhoud daar dit de taak is van de TW's. CW's doen eigenlijk iets vrij uniek (echt bouwen doet de nmbs al een tijdje niet meer want dat is geleden van de klassiekjes originele uitvoering). Moest een auto's na X km's ook een grote revisie krijgen dan zouden natuurlijk de fabrikanten veel minder verkopen.
TW's zijn er wat Vlaanderen/Brussel betreft in
Oostende
Brugge
Merelbeke (Gent)
Antwerpen Noord
Hasselt
Schaarbeek
Brussel/Vorst (enkel HST's natuurlijk).

Oostende
Brugge
Merelbeke (Gent)
Antwerpen Noord
Hasselt
Schaarbeek
Nochtans bouwen ze gerust een gans rijtuig terug opSteven schreef:ik wil maar hebben dat wat een CW doet totaal niets te maken heeft met dagelijks onderhoud daar dit de taak is van de TW's. CW's doen eigenlijk iets vrij uniek (echt bouwen doet de nmbs al een tijdje niet meer want dat is geleden van de klassiekjes originele uitvoering). Moest een auto's na X km's ook een grote revisie krijgen dan zouden natuurlijk de fabrikanten veel minder verkopen.![]()
Oostende
Brugge
Merelbeke (Gent)
Antwerpen Noord
Hasselt
Schaarbeek

Voorbeeld van een Break

Robin schreef: Nochtans bouwen ze gerust een gans rijtuig terug op.
Voorbeeld van een Break
Waar ik het over heb is dat een deel van de klassiekjes letterlijk gemaakt zijn in Mechelen (als producent dus) zoals Acec ook een deel van die stellen gemaakt heeft. Heden doet mechelen nog enkel aan revisie's van treinen en niet meer aan producties want dat wil zeggen dat je met een blanco blad start en begint te ontwerpen.
Soms is die grens misschien dun maar ze is er wel degelijk.