Treinen zitten steeds voller

Alles over reizigerstreinen in België.
overweg13

Re: Treinen zitten steeds voller

Bericht door overweg13 »

MIVB-reiziger schreef: Volgens mij gaan tweedeklasreizigers ervan uit dat die boodschap enkel dient om eersteklasreizigers te informeren (zodat die niet de halve trein hoeven af te lopen) en bedenken ze zich niet dat de positie van de eersteklasrijtuigen ook een belangrijke impact kan hebben op de verdeling van de zitplaatsen tweede klas.

In een ideale wereld zou de omroeper ook tijdig en op basis van de reële bezetting melden dat het aangeraden is om naar voren of achteren te gaan, maar de communicatie binnen de spoorwegen (en dan nog tussen twee verschillende bedrijven!) zal eerst nog een klein beetje verbeterd moeten worden voor zoiets er ooit kan komen.
Je zou wel eens gelijk kunnen hebben, maar eigenlijk begrijp ik niet dat ik als eersteklasreiziger, die tenslotte een veel kleiner aanbod heb dan de tweedeklasreiziger, er wel in slaag om redelijk nauwkeurig mijn rijtuig/afdeling te kiezen voor de trein volledig stilstaat, en dat de tweedeklasreiziger eigenlijk niet de moeite neemt om de aankomende trein correct in te schatten (qua lengte en samenstelling), terwijl de kans op plaatsgebrek in zijn geval zo veel groter is. Overigens doe ik dat als sporadische tweedeklasreiziger wel: ook dan ga ik meteen op zoek naar de eersteklasrijtuigen en probeer dan zover mogelijk daarvandaan in te stappen. Ik begrijp al helemaal niet die reizigers die hun ongenoegen uiten (gesticulerend, verbaal) omdat ze weer eens vlak aan een eersteklasrijtuig staan: zo iets zie je toch aankomen?
Met vriendelijke groet

overweg13
K V B

Bericht door K V B »

groentje schreef:Die bordjes zijn inderdaad nogal ongelukkig geplaatst. En op vele plaatsen ook terug weggehaald, god weet waarom. Ik zal eens kijken of ik bij mijn foto's een voorbeeldje heb van wat ik zou willen zien. Of als K V B een voorbeeld heeft van een aankondigingsbord in Zwitserland, mag dat ook.
Uit eigen verzameling kan ik niet veel laten zien, maar op het internet is er wel wat te vinden. Deze komen van bahnbilder.de:
Afbeelding Afbeelding Let overigens op het tweede beeld: De trein naar st. Gallen bestaat uit twee gekoppelde ICN stellen, maar slechts in een er van is de restauratie bemenst. Als je dus wat wil eten of drinken moet je in sector B instappen...

Overigens gebeurd het desondanks nog steeds dat personen verkeerd instappen. Ikzelf zit altijd in de IC naar Zürich altijd in de AD wagen direct achter de locomotief. Het is opvallend hoeveel mensen daar in stappen, en dan riching bagageafdeling lopen, om dan vast te stellen dat de trein daar ophoudt. Die hebben dus buiten niet eens gezien waar de locomotief staat.
Asterix

Bericht door Asterix »

overweg13 schreef:Overigens doe ik dat als sporadische tweedeklasreiziger wel: ook dan ga ik meteen op zoek naar de eersteklasrijtuigen en probeer dan zover mogelijk daarvandaan in te stappen. Ik begrijp al helemaal niet die reizigers die hun ongenoegen uiten (gesticulerend, verbaal) omdat ze weer eens vlak aan een eersteklasrijtuig staan: zo iets zie je toch aankomen?
En hoe kan jij dat dan zien? Op een druk en bochtig perron zoals in Centraal zie je op het allerlaatste ogenblik een gele streep voorbijkomen en weet je dus dat het 1e klasserijtuig voorbij rijdt. Een fractie van tijd vooraleer de trein stil staat. Moet de modale reiziger dan op voorhand al de samenstelling van een IC-A van buiten gaan leren om zich tactisch zo te kunnen gaan postioneren dat hij 1e klas vermijdt en meer zekerheid op een zitplaats krijgt? Het is al ver gekomen dan....

Trouwens, meer dan eens heb ik al kwade TBG'ers gezien die reizigers aanmanen om alle ingangen te gebruiken (dus ook die van 1e klas). Logisch ook, vaak willen die mensen vertragingen wegwerken en dat perron zo snel mogelijk leeg krijgen. Het doorschuiven binnenin kan ook al rijdend. Ik begrijp trouwens ook niet waarom die 1e klasse-rijtuigen niet helemaal achteraan of vooraan de trein hangen maar altijd in het midden? Ja kijk, dan is het toch logisch dat er passage is? :?:
overweg13

Bericht door overweg13 »

Jeroen schreef:
En hoe kan jij dat dan zien? Op een druk en bochtig perron zoals in Centraal zie je op het allerlaatste ogenblik een gele streep voorbijkomen en weet je dus dat het 1e klasserijtuig voorbij rijdt. Een fractie van tijd vooraleer de trein stil staat. Moet de modale reiziger dan op voorhand al de samenstelling van een IC-A van buiten gaan leren om zich tactisch zo te kunnen gaan postioneren dat hij 1e klas vermijdt en meer zekerheid op een zitplaats krijgt? Het is al ver gekomen dan....
Ik heb hier thuis kippen en schapen lopen; die krijgen elke dag op dezelfde plek eten. Na enkele dagen weten die precies waar ze zich moeten posteren om aan eten te geraken. En als je met modale reiziger de dagelijkse reiziger bedoelt, nee, die moet die samenstelling niet van buiten leren, die moet na 2-3 dagen weten hoe de rijtuigen hangen. Het geheugen werkt ook zonder van buiten leren. Als je met modale reiziger de zeer sporadische reiziger bedoelt, dan heb je gelijk: maar als al de professionals al eens hun verstand zouden gebruiken, dan zou er al veel opgelost zijn.
Ik heb ooit eens een TBG horen zeggen: altijd maar zagen dat er te weinig rijtuigen aan hangen, maar ge moogt er verdomme nog 5 meer aanhangen, ze willen toch allemaal in de middenste rijtuigen zitten. De man had gelijk.
Met vriendelijke groet

overweg13
LRDArdo

Bericht door LRDArdo »

Jeroen schreef:Trouwens, meer dan eens heb ik al kwade TBG'ers gezien die reizigers aanmanen om alle ingangen te gebruiken (dus ook die van 1e klas). Logisch ook, vaak willen die mensen vertragingen wegwerken en dat perron zo snel mogelijk leeg krijgen. Het doorschuiven binnenin kan ook al rijdend. Ik begrijp trouwens ook niet waarom die 1e klasse-rijtuigen niet helemaal achteraan of vooraan de trein hangen maar altijd in het midden? Ja kijk, dan is het toch logisch dat er passage is? :?:
Ik vind het maar normaal dat je 'alle' ingangen van de trein gebruikt om in te stappen. Niemand is gebaat met geduw en getrek. Zeker ouderen, mensen met bagage of met kinderwagens hebben daar geen behoefte aan. Vaak stap ik op in eerste klassen en zet ik mij op het 'alleetje' bij het bagagecompartiment (AM96) of wandel ik, met een vriendelijke glimlach, door 1ste klas en zoek een plaatsje.

De reden dat de eerste klasse rijtuigen in het midden van de trein hangen, is volgens mij dat in vele stations de trappen in het midden van het perron zitten. Zo worden de eerste klas reiziger dichter bij hun eindbestemming afgezet. Logisch gevolg is dan ook dat die rijtuigen quasi zeker uitkomen op het overdekte gedeelte van het perron.
Asterix

Bericht door Asterix »

@ Vic, met de "modale reiziger" bedoel ik het type dat er nu eenmaal relatief weinig van kent omdat ie in zijn vrije tijd geen treinsamenstellingen noteert. Zowel de occasionele reiziger maar ook de pendelaar dus. Toen ik nog in de hoofdstad werkte, had ik wisselende uren en nam ik doodeenvoudig de eerste trein naar Leuven op het einde van mijn dienst. Zeer veel verschillende samenstellingen dus.
LRDArdo schreef:Vaak stap ik op in eerste klassen en zet ik mij op het 'alleetje' bij het bagagecompartiment (AM96) of wandel ik, met een vriendelijke glimlach, door 1ste klas en zoek een plaatsje.
Dan mag ik toch hopen dat je naar de grond kijkt en geen oogcontact maakt, jij plebs!
LRDArdo schreef:De reden dat de eerste klasse rijtuigen in het midden van de trein hangen, is volgens mij dat in vele stations de trappen in het midden van het perron zitten. Zo worden de eerste klas reiziger dichter bij hun eindbestemming afgezet. Logisch gevolg is dan ook dat die rijtuigen quasi zeker uitkomen op het overdekte gedeelte van het perron.

En dus zeer logisch dat die rijtuigen voortdurend gefrequenteerd worden.
overweg13

Bericht door overweg13 »

Jeroen schreef:@ Vic, met de "modale reiziger" bedoel ik het type dat er nu eenmaal relatief weinig van kent omdat ie in zijn vrije tijd geen treinsamenstellingen noteert. Zowel de occasionele reiziger maar ook de pendelaar dus. Toen ik nog in de hoofdstad werkte, had ik wisselende uren en nam ik doodeenvoudig de eerste trein naar Leuven op het einde van mijn dienst. Zeer veel verschillende samenstellingen dus.
Je hoeft daar toch geen samenstellingen voor te noteren? Als je nu - wat de meeste pendelaars nog altijd doen - elke dag dezelfde trein neemt, dan weet je toch hoe die in elkaar zit? En zelfs als je regelmatig andere treinen neemt (zoals jij, met wisselende uren), dan weet je dat na een tijdje toch nog?
Ik was destijds spoorstudent naar Leuven (1 bus Beert - Halle, 2 treinen met overstap in Brussel-Zuid of Brussel-Noord, naargelang het de heen- of terugreis betrof), en had ook wisselende uren. Ik weet nog perfect hoe de gesleepte treinen van toen in elkaar zaten, en ook waar ik instapte. Ik noteerde toen niets, maar toch wist ik waar ik best kon instappen. En ja hoor, soms had ik ook geen oplossing: als op vrijdagavond alle Vlaamse studenten terug naar de heimat trokken met een internationale trein Köln - Oostende, dan konden zelfs de aangekoppelde rijtuigen de toevloed niet aan, en stonden we dicht op elkaar in de laatste 3 rijtuigen. (En: de eersteklasrijtuigen hingen in het midden, maar niemand waagde het om daar te gaan zitten met zijn ticketje tweede klas, en van doorlopen was helemaal geen sprake, want de tussendeuren waren op slot! Misschien is dat wel de reden waarom we betere strategieën ontwikkelden bij het zoeken naar een plaats...)
Met vriendelijke groet

overweg13
Nicholas

Bericht door Nicholas »

Het is toch niet altijd even eenvoudig. Ik reis elke morgen met een AM75, maar je weet niet op voorhand of die eerste klasse zich vooraan of achteraan zal bevinden. Het wisselt zo'n beetje, maar ik kan toch zeggen dat in 60% van de gevallen de eerste klasse zich vooraan bevindt.

Als je reist met gesleepte treinen (en die zullen min of meer een vaste samenstelling hebben (?)) dan is dat waarschijnlijk makkelijker kan ik opmaken uit de vorige berichten?
Dietrich

Bericht door Dietrich »

Dan mag ik toch hopen dat je naar de grond kijkt en geen oogcontact maakt, jij plebs!
Wat een zever, anders gaan we hier gewoon eens met clichés gaan gooien en daarmee aantonen (kuch) dat we gelijk hebben.

De reden waarom ik er zo tegen ben is dat de mensen zich totaal niet willen organiseren. Velen lopen met ooglappen op. Dat er een klein deel telkens andere treinen neemt heeft er weinig mee te maken. Met vaste pendelaars gebeurt net hetzelfde. Het probleem is dat de meesten lui zijn. En dat ergert mij overal, ook in het wegverkeer, en ook in de trein.

Ik ben er nog altijd van overtuigd dat als je beter oplet op het perron en u verspreidt dat je veel sneller zal opgestapt zijn dan dat men nu gewoon de eerste beste deur neemt. Zoals ik al zei gaat het in veel gevallen zeker niet sneller... deuren van eerste klas bij Breaks, AM Klassiek, enz zijn maar 1/2de zo groot, je moet nog eens 3 binnendeuren passeren, etc. Maar hoe lossen ze dat op? Nja, laat maar gewoon de deuren open staan. En dat is niet een minderheid die dat doet.

Misschien moet ik mij nu ook al tot de elite rekenen als ik verwacht dat mensen de deur achter hun toe trekken? Automatische deuren, allemaal goed, maar de luiheid verschuift hem dan gewoon naar iets anders.

Perrons in een bocht? Alsof de meeste stations zo zijn...

En schaf anders 1ste af... en verdeel de meerprijs van 1ste onder alle 2de klasreizigers, je zal dan wat horen.

Ik zit zelf trouwens 80% van de tijd in tweede. Als ik in eerste zit is het meestal met goede reden... lawaaierige toestanden vermijden op bepaalde treinen of gemakkelijker kunnen werken (ben student). Maar dat zal misschien ook niet mogen...
Laatst gewijzigd door Dietrich op 13 dec 2010, 15:36, 1 keer totaal gewijzigd.
overweg13

Bericht door overweg13 »

Nicholas schreef:Het is toch niet altijd even eenvoudig. Ik reis elke morgen met een AM75, maar je weet niet op voorhand of die eerste klasse zich vooraan of achteraan zal bevinden. Het wisselt zo'n beetje, maar ik kan toch zeggen dat in 60% van de gevallen de eerste klasse zich vooraan bevindt.

Als je reist met gesleepte treinen (en die zullen min of meer een vaste samenstelling hebben (?)) dan is dat waarschijnlijk makkelijker kan ik opmaken uit de vorige berichten?
Tip: je ziet al van ver of de eerste klasse vooraan hangt of achteraan: de gele streep is nl. over het front van het stel doorgetrokken, zodat beide fronten redelijk duidelijk (tenzij te vuil of graffiti) van elkaar verschillen. Dat is trouwens ook zo bij de tweeledige stellen. Om één of andere reden heeft men dat nooit gedaan bij breaks en ms 96, wat nochtans ook erg handig zou zijn en bovendien voor een extra veiligheidsstreep zou zorgen.
Met vriendelijke groet

overweg13
Steve

Bericht door Steve »

overweg13 schreef:
Nicholas schreef:Het is toch niet altijd even eenvoudig. Ik reis elke morgen met een AM75, maar je weet niet op voorhand of die eerste klasse zich vooraan of achteraan zal bevinden. Het wisselt zo'n beetje, maar ik kan toch zeggen dat in 60% van de gevallen de eerste klasse zich vooraan bevindt.

Tip: je ziet al van ver of de eerste klasse vooraan hangt of achteraan: de gele streep is nl. over het front van het stel doorgetrokken, zodat beide fronten redelijk duidelijk (tenzij te vuil of graffiti) van elkaar verschillen. Dat is trouwens ook zo bij de tweeledige stellen. Om één of andere reden heeft men dat nooit gedaan bij breaks en ms 96, wat nochtans ook erg handig zou zijn en bovendien voor een extra veiligheidsstreep zou zorgen.
Bij MS80 en MS90 kun je het ook al enigszins op voorhand onderscheiden: het bagagecompartiment sluit steeds aan op eerste klas. Aan de andere kant volgt meteen de stuurpost op het reizigersgedeelte.
overweg13

Bericht door overweg13 »

MIVB-reiziger schreef: Bij MS80 en MS90 kun je het ook al enigszins op voorhand onderscheiden: het bagagecompartiment sluit steeds aan op eerste klas. Aan de andere kant volgt meteen de stuurpost op het reizigersgedeelte.
Ja, en ik zie het zelfs aan de panto's, maar de gele streep is duidelijker te zien dan de bagageafdelingen.
Met vriendelijke groet

overweg13
Nicholas

Bericht door Nicholas »

overweg13 schreef:

Bedankt voor de tip :wink: , maar het is dan nog donker (toch tijdens deze tijd van het jaar) en dan kan ik dat moeilijk zien vrees ik. Bovendien is het ook niet aangewezen om als de trein reeds zo dicht is nog van de ene kant naar de andere kant te verhuizen. Als je opstapt in het vertrekstation kan je hier wel makkelijker op inspelen en dan let is daar wel op.
am62

Bericht door am62 »

Dietrich schreef:Ik zit zelf trouwens 80% van de tijd in tweede. Als ik in eerste zit is het meestal met goede reden... lawaaierige toestanden vermijden op bepaalde treinen of gemakkelijker kunnen werken (ben student). Maar dat zal misschien ook niet mogen...
Klopt Dietrich, ik hou ook van rust en kalmte en heb een eerste klasse abonnement. Abonnees eerste klasse worden wel eens aangekeken als dikke nekken (inclusief denigrerende opmerkingen). Reageren op die uitlatingen heb ik al lang afgeleerd. Ik ga er nog het best mee om door er mee te lachen. Maar de overgrote meerderheid van de reizigers tweede klasse lijkt wel te begrijpen dat de eerste klasse voor bepaalde reizigers een oase van rust en stilte is, zeker als je lange afstanden aflegt of van een treinreis wilt genieten of net zoals jij wilt werken.
groentje

Bericht door groentje »

Soms gaat het wel degelijk sneller, en heb je wel meer kans op een zitplaats, door aan eerste klase in te stappen, hoor. Bij de MS96, I11 en ander materieel met smalle deuren stond er regelmatig een file van hier tot ginder, zowel om uit als om in te stappen. Aan eerste klasse is dat veel minder, en het zou de eerste keer niet geweest zijn dat ik als eerste kon plaatsnemen in tweede, zonder door eerste te zijn gemoeten, door de deur ernaast (van het rijtuig 1e) te gebruiken.
Toegegeven, niet iedereen apprecieerde mijn vindingrijkheid :mrgreen:
Bij het spoor heb ik ook de geneugten van de eerste klasse ontdekt (voordien alleen maar gebruik van gemaakt tijdens speciale acties met goedkopere eersteklassekaartjes), en sindsdien ben ik nog meer voorstander geworden van het concept. Laat de mensen toch gewoon de keuze. Een aantal reizigers zal wellicht net door de drukte nu eerste klasse leren kennen. Misschien laten ze dan ook een deel van hun vooroordelen thuis, in het vervolg.
Plaats reactie