BENELUX
Re: BENELUX
Zijn er eigenlijk plannen om die Failra's met Traxx+ICRm naar België te laten rijden of wachten ze eerst echt op de definitieve toelating voor de vogelbekdieren?
Re: BENELUX
De Beneluxtrein zoals die nu bestaat, zou inderdaad wel eens kunnen worden afgeschaft. Toch zijn er mogelijkheden voor klassieke treinen te over. Bijvoorbeeld: laat dat vermaledijde onding, een Fyraverbinding tussen Den Haag via Breda naar Brussel, vallen, en laat in ruil de klassieke internationale trein rijden tussen Den Haag en Brussel via Roosendaal, met herstel van de haltes in Antwerpen-Berchem en Brussel-Noord. Je kan die nog verder doortrekken tot Amsterdam, maar dan bijvoorbeeld via Leiden. Dan heb je duidelijk 2 verschillende treinen, die toch wel een ander publiek aan kunnen trekken. Laat die Fyra dan maar rijden via de snelle lijn.
Re: BENELUX
Hij rijdt nu al via Leiden. Of suggereer je om hem daar ook te laten stoppen?groentje schreef:Je kan die nog verder doortrekken tot Amsterdam, maar dan bijvoorbeeld via Leiden. Dan heb je duidelijk 2 verschillende treinen, die toch wel een ander publiek aan kunnen trekken. Laat die Fyra dan maar rijden via de snelle lijn.
Re: BENELUX
Excuseer, ik bedoelde via Haarlem. En wat mij betreft lijken me dat twee stations waar een stop een meerwaarde zou kunnen bieden voor de reizigers.
-
- Berichten: 387
- Lid geworden op: 09 nov 2010, 19:23
Re: BENELUX
Dat wil de NS/HSA niet. Dat gaat concurreren met de Fyra, wat de HSA dan dus geld kost.
Plan voor de omklap op de HSL ligt al klaar overigens:
-de (serie 2100) IC Amsterdam-Vlissingen gaat via Haarlem rijden + extra stops (huidige Sneltrein, waarbij Rotterdam Blaak dan overgeslagen wordt),
-de (serie 5700) Sprinter LeidenC-Hilversum-Utrecht C wordt ingekort tot Hoofddorp-Hilversum-Utrecht C
-de NoordOost (serie 140/700/1600) IC's Duitsland-Hengelo-Schiphol, Groningen-Schiphol en respectievelijk Enschede-Schiphol rijden na Schiphol door naar LeidenC / Den Haag C.
- In plaats van de Intercity (Lelystad-)Amsterdam C-Hoofddorp komt er een sprinter Amsterdam C-Schiphol-Den Haag C. Wordt in Amsterdam gekoppeld aan de sprinters naar Almere Oostvaarders.
-de (serie 5000) Leiden CS-Dordrecht gaan van en naar Den Haag C rijden (dus Den Haag C-Dordrecht) en een keer per uur naar Breda. De serie 2200 (Amsterdam C-Dordrecht-Breda) wordt ingekort tot Amsterdam C-Dordrecht.
Plan voor de omklap op de HSL ligt al klaar overigens:
-de (serie 2100) IC Amsterdam-Vlissingen gaat via Haarlem rijden + extra stops (huidige Sneltrein, waarbij Rotterdam Blaak dan overgeslagen wordt),
-de (serie 5700) Sprinter LeidenC-Hilversum-Utrecht C wordt ingekort tot Hoofddorp-Hilversum-Utrecht C
-de NoordOost (serie 140/700/1600) IC's Duitsland-Hengelo-Schiphol, Groningen-Schiphol en respectievelijk Enschede-Schiphol rijden na Schiphol door naar LeidenC / Den Haag C.
- In plaats van de Intercity (Lelystad-)Amsterdam C-Hoofddorp komt er een sprinter Amsterdam C-Schiphol-Den Haag C. Wordt in Amsterdam gekoppeld aan de sprinters naar Almere Oostvaarders.
-de (serie 5000) Leiden CS-Dordrecht gaan van en naar Den Haag C rijden (dus Den Haag C-Dordrecht) en een keer per uur naar Breda. De serie 2200 (Amsterdam C-Dordrecht-Breda) wordt ingekort tot Amsterdam C-Dordrecht.
Re: BENELUX
Reiziger pesten, dat is waar het op neerkomt. Alle directe niet-Fyratreinen tussen Rotterdam en Schiphol zullen immers worden opgeknipt in Leiden waardoor reizigers daar extra moeten overstappen. Ook zullen er extra IC-stations komen, zoals wereldstad Heemstede-Aerdenhout. In totaal ben je dan zo'n 20 minuten langer onderweg, waardoor de tijdwinst die de Fyra je geeft dan zo'n 45 minuten zal zijn ten opzichte van de 20 minuten van nu (25 met V250).
De NMBS heeft aangegeven dat ze geen surrogaat-fyra willen (de Traxxen dus) en dat zij alleen akkoord gaan met het V250-materieel. De verwachting is dat dit in 2012 gaat gebeuren, alleen is nog niet bekend of dit per 12 december 2011 is of 12 december 2012.
Uit oogpunt van het meerendeel van de reizigers tussen Rotterdam, Amsterdam en verder hoop ik van harte dat HSA en dat hele Fyra-verhaal nog voor die tijd failliet gaat dan wel ontmanteld wordt door de tweede kamer of de aandeelhouders. Lullig voor de medewerkers misschien, maar het algemeen belang gaat voor en de plannen voor de HSL-Zuid zijn zeker niet in het belang van de reiziger, alleen voor de zakken van NS en KLM.
De NMBS heeft aangegeven dat ze geen surrogaat-fyra willen (de Traxxen dus) en dat zij alleen akkoord gaan met het V250-materieel. De verwachting is dat dit in 2012 gaat gebeuren, alleen is nog niet bekend of dit per 12 december 2011 is of 12 december 2012.
Uit oogpunt van het meerendeel van de reizigers tussen Rotterdam, Amsterdam en verder hoop ik van harte dat HSA en dat hele Fyra-verhaal nog voor die tijd failliet gaat dan wel ontmanteld wordt door de tweede kamer of de aandeelhouders. Lullig voor de medewerkers misschien, maar het algemeen belang gaat voor en de plannen voor de HSL-Zuid zijn zeker niet in het belang van de reiziger, alleen voor de zakken van NS en KLM.
Re: BENELUX
Dat NS niet heel, ehm, coöperatief is, dat weten we wel. Maar we mogen toch wel zeggen wat wij denken dat een betere oplossing is?
Re: BENELUX
Klopt, maar het mooie is dat we NS helemaal niet meer nodig hebben. Iedereen die de juiste papieren heeft kan een spoorwegonderneming opstarten en zelf internationaal reizigers gaan vervoeren, dat zijn nieuwe Europese regels. Het is alleen lastig om dat van de grond te krijgen... want dat kost veel tijd en geld.
Re: BENELUX
Is dat de natte droom van NS, of is er al een tijdstip voorzien (december 2012?)? Gaan (enkele) daarvan aangesloten reeksen zijn? Als in, komt te Leiden aan als reek xxxx uit het noorden en gaat verder als reeks xxxx richting Dordrecht? Anders voorzie ik nog behoorlijk wat gemopper.MaartendeJ schreef:Dat wil de NS/HSA niet. Dat gaat concurreren met de Fyra, wat de HSA dan dus geld kost.
Plan voor de omklap op de HSL ligt al klaar overigens:
AlexNL: december 2011 is toch helemaal geen haalbare datum?
-
- Berichten: 387
- Lid geworden op: 09 nov 2010, 19:23
Re: BENELUX
5700 (Sprinters Utrecht-Weesp-Leiden C) rijdt nu verder als 5000 (Sprinters Leiden C-Dordrecht) worden beiden aangepast: de 5700 rijdt slechts Utrecht-Weesp-Hoofddorp, de 5000 gaat Den Haag C-Dordrecht doen. De 13900 (nieuwe sprinter Amsterdam C-Schiphol-Den Haag C) neemt de stations NieuwVennep en Sassenheim over van de 5700, de stations De Vink, Voorschoten, Den Haag Mariahoeve en Den Haag laan.van.NOI over van de 5000 en slaat daar rechts af ipv rechtdoor naar Den Haag C ipv Den Haag HS.kika schreef:Is dat de natte droom van NS, of is er al een tijdstip voorzien (december 2012?)? Gaan (enkele) daarvan aangesloten reeksen zijn? Als in, komt te Leiden aan als reek xxxx uit het noorden en gaat verder als reeks xxxx richting Dordrecht? Anders voorzie ik nog behoorlijk wat gemopper.MaartendeJ schreef:Dat wil de NS/HSA niet. Dat gaat concurreren met de Fyra, wat de HSA dan dus geld kost.
Plan voor de omklap op de HSL ligt al klaar overigens:
Re: BENELUX
Wat er op neer komt dat alleen de IC-treinen Amsterdam-Haarlem-Leiden nog door zullen rijden richting Dordrecht (deze rijden dan ieder kwartier). Er is dan geen enkele doorgaande verbinding Schiphol-Leiden-Rotterdam meer.
Het aantal verbindingen Den Haag C - Schiphol wordt uitgebreid, maar Schiphol - Amsterdam C wordt juist beperkt tot 4 stoptreinen per uur, om ruimte te maken voor alle Fyra's die daar langs moeten rijden.
De vraag is nu vooral, wanneer dit alles ingevoerd zal worden. Ns heeft gezegd dat dit in december zal zijn, maar van welk jaar, dat blijft de vraag. Voordat het zover is moet eerst de V250 gaan rijden in de Fyra-dienst Amsterdam-Brussel .
Het aantal verbindingen Den Haag C - Schiphol wordt uitgebreid, maar Schiphol - Amsterdam C wordt juist beperkt tot 4 stoptreinen per uur, om ruimte te maken voor alle Fyra's die daar langs moeten rijden.
De vraag is nu vooral, wanneer dit alles ingevoerd zal worden. Ns heeft gezegd dat dit in december zal zijn, maar van welk jaar, dat blijft de vraag. Voordat het zover is moet eerst de V250 gaan rijden in de Fyra-dienst Amsterdam-Brussel .
Re: BENELUX
We zouden natuurlijk zelf een maatschappij op kunnen zetten die alsnog een IC-trein laat rijden van Amsterdam/Schiphol naar Rotterdam, Roosendaal, Brussel? We hoeven niet alles te pikken wat de NS en NMBS ons flikken. 

Re: BENELUX
Al die treinen opsplitsen, is dat eigenlijk geen misbruik van monopolie, het gaat uiteindelijk om 2 bedrijven waarvan het ene 90% van het andere bezit... Volgens mij kan Europa hier moeilijk over doen, als die rittijd plots 20 minuten langer wordt tenzij er een duurder alternatief gekozen wordt.
Re: BENELUX
Gisteren een Benelux gezien die opnieuw met 7 rijtuigen rijdt, waaronder een geel-blauw ICR-rijtuig.