NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23031
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Steven »

FLV-FGSP schreef:Bij de bekendmaking van de Desirobestelling werd gezegd dat de stellen bedoeld waren voor het GEN en voor andere korteafstanddiensten. Nu bouwt B-Technix in Stockem een hal voor 50 stellen. Betekent dat ze ervan uitgaan dat ook de IC Brussel-Luxemburg met die stellen gereden zal worden - terwijl die stellen daar helemaal niet geschikt voor zijn.
Alle lokale treinen van zowel diesel als elektrische uitvoering gaan gebeuren via de 95 desiro ML tweespanningstellen. Dit om de diesels zo snel als mogelijk in zowel Gent als Hasselt te kunnen gebruiken.
Duikbril AM86

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Duikbril AM86 »

Aangezien de NMBS der een gewoonte van gemaakt heeft om in de loop der jaren
op heel wat diensten extra minuten / buffers in te bouwen in de dienstregeling.
Stel ik mij toch de vraag of die buitendeuren automatisch weer sluiten na X aantal minuten,
Als je trein om bepaalde redenen bijvoorbeeld een technisch defect of een andere trein die voorgelaten
moet worden een aantal minuten in putje winter stilstaat in een station
en er hangen in die Desiro's geen binnendeuren, dan bevries je gewoon in die treinen, zoals
in de niet gemoderniseerde M5.

Die eerste klas is een flop op dat filmje die op youtube staat van de desiro's staan der in 2de klas ook armsteunen,
in de praktijk niet, in eerste klas zie je op dat filmje een glazendeur en in de praktijk is dat er niet
of moet dat er misschien nog komen?

Ik begrijp toch nog altijd niet goed waarom men bij de NMBS nu geen betere visueel
verschil wil maken tussen 1ste klas en 2de klas. Het feit dat je er zo maar kan binnen wandelen zal
ervoor zorgen dat er terug heel wat onwetende reizigers met een ticket 2de klas in
de 1ste klas komen zitten.
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Kristofke »

Ze zullen eerder denken in de zin van "op de metro of bus is er ook geen 1ste klas"
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5481
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door overweg13 »

Kristofke schreef:Ze zullen eerder denken in de zin van "op de metro of bus is er ook geen 1ste klas"
Nee, dat doen ze net niet. Enkele jaren geleden was er sprake van om eerste klasse af te schaffen, en ik heb toen onmiddellijk gevraagd wat ervan aan was. Het antwoord was ondubbelzinnig: we zijn niet van plan om eerste klasse af te schaffen. Dat werd ook beargumenteerd: de meeropbrengsten, het feit dat er een duidelijke vraag is naar eerste klasse enz. Spijtig genoeg trekt men daar niet de conclusie uit dat men dan ook echt iets moet doen om die eerste klasse te valoriseren. Dat doet men nu zeker niet. Het lijkt wel alsof men bang is om het product te promoten.
Met vriendelijke groet

overweg13
Duikbril AM86

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Duikbril AM86 »

En wat met die deuren gaan die bij lange stilstanden blijven openstaan of niet?
Weet iemand dat? sluiten die automatisch?
melle

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door melle »

Ik zou niet inzien waarom dit niet zou gebeuren. Bij het meeste splinternieuwe materiaal is dit toch de standaard? (In het buitenland toch..)
dentheo
Berichten: 8269
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door dentheo »

Als ge het niet vraagt krijgt ge het meestal niet.
Theo
Groeten vanop de Heide
Duikbril AM86

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Duikbril AM86 »

Steven schreef:
FLV-FGSP schreef:Bij de bekendmaking van de Desirobestelling werd gezegd dat de stellen bedoeld waren voor het GEN en voor andere korteafstanddiensten. Nu bouwt B-Technix in Stockem een hal voor 50 stellen. Betekent dat ze ervan uitgaan dat ook de IC Brussel-Luxemburg met die stellen gereden zal worden - terwijl die stellen daar helemaal niet geschikt voor zijn.
Alle lokale treinen van zowel diesel als elektrische uitvoering gaan gebeuren via de 95 desiro ML tweespanningstellen. Dit om de diesels zo snel als mogelijk in zowel Gent als Hasselt te kunnen gebruiken.
Desiro ML zijn toch elektrisch kunnen toch niet op diesellijnen?
De WasMachines van de reeks 41 moeten dus naar Gent of Hasselt worden overgebracht............
Trammist

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Trammist »

Wt ikme ook al een tijdje afvraag: zal het met de Desiro's mogelijk zijn om snel kop te maken?
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door bobke »

De Desiro's zouden vanaf het voorjaar van 2011 in dienst gaan. Weet iemand al specifieke data of maand? (en waar zouden ze het eerst ingezet worden?)
melle

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door melle »

Trammist schreef:Wt ikme ook al een tijdje afvraag: zal het met de Desiro's mogelijk zijn om snel kop te maken?

Toch niet sneller als normaal denk ik. Treinbestuurders zijn gebonden aan een reeks remtesten en andere dingen voor ze kunnen vertrekken.
Laatst gewijzigd door melle op 26 dec 2010, 14:15, 1 keer totaal gewijzigd.
260689
Berichten: 3745
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door 260689 »

Duikbril AM86 schreef:En wat met die deuren gaan die bij lange stilstanden blijven openstaan of niet?
Weet iemand dat? sluiten die automatisch?
bij stilstand gaan de deuren na dacht ik 1min automatisch sluiten aangezien er geen binnendeuren zitten maar wel airco
LML
Berichten: 1432
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door LML »

bobke schreef:De Desiro's zouden vanaf het voorjaar van 2011 in dienst gaan. Weet iemand al specifieke data of maand? (en waar zouden ze het eerst ingezet worden?)
Datum moet ik u schuldig blijven. De éérste Desiro ML's zouden de lokale treintjes (nu met MW41'ers) op de Athus-Meuse vervangen...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23031
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Steven »

Ze hebben nog geen homologatie. Afwachten dus wanneer ze in dienst komen. Geen homologatie = geen oplevering = geen commercieel gebruik.
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door HLE 2302 »

melle schreef:
Trammist schreef:Wt ikme ook al een tijdje afvraag: zal het met de Desiro's mogelijk zijn om snel kop te maken?

Toch niet sneller als normaal denk ik. Treinbestuurders zijn gebonden aan een reeks remtesten en andere dingen voor ze kunnen vertrekken.
Als ze tegen de draad kunnen blijven staan zoals de Traxx'n en de 18'n kan dit toch iets rapper gaan. Maar die tijdswinst is dan ook maar klein, hooguit 1-3 minuutjes.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Plaats reactie