Hoe weet een TB dat hij een station nadert?

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Annielover

Hoe weet een TB dat hij een station nadert?

Bericht door Annielover »

Hoi iedereen, ik zit al heel lang met deze vraag: hoe weet een TB dat hij een station nadert?
Gebeurd dit aan de hand van seinen die aangeven dat een TB moet vertragen als hij een station nadert waar hij moet stoppen?
Of wéét een TB gewoon uit ervaring dat hij op een bepaald punt moet vertragen om te kunnen stoppen?
Want ik kan me voorstellen dat als een trein 160 km/u rijdt, het veel te laat is om te stoppen wanneer hij een station ZIET...
dentheo

Re: Hoe weet een TB dat hij een station nadert?

Bericht door dentheo »

Er staan bordjes met de afgekorte naam (niet de oude telegraaf afkortingen !!!)
Theo
Groeten vanop de Heide
Steven

Bericht door Steven »

Hoi, de meest gebruikte methode om te stoppen is de lijnkennis. De bordjes waar dentheo het over heeft zijn hulpmiddelen maar niet ideaal. Met een sprinter beginnen remmen aan dat bordje kan in vele gevallen te laat zijn.
Kortweg als treinbestuurder moet je al uw lijnen kennen en alle stopplaatsen op die lijn kennen. Wij hebben bij ons rijbewijs/brevet dan ook een bijlage die verdeeld is in twee stukken
je hebt een deel dat zal vermelden op welke lijnen jij als treinbestuurder overal mag rijden
het andere deel geeft weer met welke type treinen je allemaal mag rijden.

Dentheo wat die bordjes betreft kan ik u zeggen dat deze verre van overal staan, op bepaalde lijnen staan ze voor alle stopplaatsen op andere lijnen staan er bijna geen. Ter info ze staan er volgens de theorie enkel voor stopplaatsen, de ironie wil echter dat op L25 richting Antwerpen er voor Mechelen ook een bordje staat (MEC dus) en bij deze is Mechelen dus een stopplaats :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :lol: :lol: :lol: :roll: :roll: :roll:
dentheo

Bericht door dentheo »

Ik dacht dat niet alle stopplaatsen stations zijn , maar wel alle stations stopplaatsen ???
Was een station ooit geen stopplaats "met" wissels ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Steven

Bericht door Steven »

dentheo schreef:Ik dacht dat niet alle stopplaatsen stations zijn , maar wel alle stations stopplaatsen ???
Was een station ooit geen stopplaats "met" wissels ?
Ik heb een blauw vermoeden dat de verklaring kan verschillen volgens het boek dat je zal doornemen. Voor mij is Mechelen een station, het is volgens onze boeken zelfs een kruisingsstation.
AlexNL

Bericht door AlexNL »

In Nederland hebben machinisten een dienstkaartje, daarop staat precies welke treinen hij moet rijden en waar hij moet stoppen, inclusief vertrek- en aankomsttijden. Verder een kwestie van lijnkennis en rekening houden met de tijd denk ik zo.
Steven

Bericht door Steven »

de dienstfiche hebben we in België ook hoor daar staan ook alle trajecten op maar daar sprak ik niet over omdat je op basis van dat blad niet kan weten waar je bent, het is nu eenmaal geen wegenkaart he :wink:
AlexNL

Bericht door AlexNL »

In Nederland is er daarvoor nog een systeem in ontwikkeling (RouteLint), wat machinisten informatie geeft over de eerstvolgende stopplaatsen/stations en aankomsttijden enzo. Daarnaast staan er in Nederland langs het spoor S-borden die betekenen "Hier moet je beginnen met remmen als je op de volgende stopplaats moet zijn".
Steven

Bericht door Steven »

Het gaat hem dus vooral over dat laatste, hoe ziet een TB ten velde dat hij er bijna is of niet. Wij in België gaan vooral uit van onze locale kennis. Je weet hoe een omgeving er uit ziet in de buurt van plaats X of Y want afhankelijk van je type trein zal je iets vroeger of later beginnen remmen. Een treinbestuurder gaat zijn remming uitvoeren in functie van materiaal, weersomstandigheden, lengte van de trein.
De dienstfiche (met aankomst en vertrektijden), routelint en al de rest zijn er niet om te bepalen waar je bent enkel om te zeggen dat je in x of y wel of niet moet stoppen maar dat was natuurlijk niet de vraag hierboven. Het enige wat nog zou kunnen helpen is een full gps om te zeggen dat je er bijna bent :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
dentheo

Bericht door dentheo »

Steven, wil men dan overal van die bordjes gaan zetten of is dat plan weer verlaten ?
En staan die dan op en "bepaalde" afstand bv. 5-600m of zomaar ergens ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Steven

Bericht door Steven »

Ik heb de laatste jaren bij ons niet specifiek meer bordjes zien bijkomen of verdwijnen. Enkel de bordjes op L36 zijn na de werf van L36N allemaal vernieuwd waardoor er al een rariteitje is tussengekomen. Dat van Diegem heeft niet meer de letters DIE maar vermeld gewoon DIEGEM.
Ze zijn jaren terug geplaats om de lijnstudie te vereenvoudigen voor stopplaatsen waarbij het moeilijk was om kenmerken te vinden om te stoppen. Aldoende kon men lijnstudie versnellen en dus ook deels gaan besparen in het aantal dagen dat een TB nodig had om voldoende lijnkennis op te doen.
nighttrain

Bericht door nighttrain »

Steven schreef:Ik heb de laatste jaren bij ons niet specifiek meer bordjes zien bijkomen of verdwijnen. Enkel de bordjes op L36 zijn na de werf van L36N allemaal vernieuwd waardoor er al een rariteitje is tussengekomen. Dat van Diegem heeft niet meer de letters DIE maar vermeld gewoon DIEGEM.
Ze zijn jaren terug geplaats om de lijnstudie te vereenvoudigen voor stopplaatsen waarbij het moeilijk was om kenmerken te vinden om te stoppen. Aldoende kon men lijnstudie versnellen en dus ook deels gaan besparen in het aantal dagen dat een TB nodig had om voldoende lijnkennis op te doen.
Ik heb nooit geweten dat die "bordjes" behoorden tot de criteria om sneller een lijn af te tekenen of niet.Daar het af tekenen van een lijn behoord tot de verantwoordelijkheid van de bestuurder.En enkel hijzelf bepaald wanneer binnen natuurlijk een redelijke termijn.Wat as er mist is? En als het bordje weg is? Geen enkele van deze situaties is een verzchtende omstangheid voor een perron voorbijrijding.Het is veel beter u te laten lijden door wissels , seinen ,bruggen of andere infrastruktuur die niet zomaar verdwijnt van de ene op de andere. Daar deze orientatepunten inspelen op gevoel, gehoor en zicht.
Steven

Bericht door Steven »

Dat is mij altijd zo gezegd dat ze de lijnstudie moesten vereenvoudigen doordat de bestuurder vlotter een rempunt kon vinden en bijgevolg minder dagen nodig zou hebben, dat is de theorie, de praktijk.... elke bestuurder heeft nog steeds zelf het recht te bepalen of hij een lijn voldoende kent of niet. Ik heb zelf geen weet of er nu minder lijnstudie nodig is voor die lijnen met bordjes tov de tijd (die ik zelf niet heb gekend) toen er nog geen bordjes stonden.
Ikzelf gebruik na zoveel jaar over bepaalde lijnen te hebben gereden zelden die bordjes maar mijn materieel en lijnkennis bepalen gewoon waar ik begin te remmen, dat is een gevoel/instinct dat je kweekt (ken jij toch ook) en je weet perfect dat je dan op punt x zal remmen.
Annielover

Bericht door Annielover »

Thanks, dus samengevat is het in 90% van de gevallen zo dat de TB weet wanneer hij moet beginnen remmen afhangt van de lijnkennis van die TB en a.d.h.v. oriëntatiepunten...! :)
En is het eigenlijk ooit al eens voorgekomen dat een TB een station voorbij is gereden waar hij hoorde te stoppen? :?
groentje

Bericht door groentje »

Dat gebeurt regelmatig, vooral in de herfst laten sommige bestuurders zich verassen door het weer, en slippen wat te ver. Er bestaan een aantal procedures om terug te keren naar het perron (als de trein niet te ver staat), en anders wordt er doorgereden zonder stoppen, en worden de reizigers met een volgende trein meegenomen. Natuurlijk krijgt de bestuurder hiervoor een sanctie.
Plaats reactie