Dit was 2010 ...

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
Plaats reactie
Terminus

Dit was 2010 ...

Bericht door Terminus »

Het jaar 2010 zit er op en dan duiken overal lijstjes op. Misschien is het leuk om in de babbelhoek ook eens terug te blikken op 2010 aan de hand van lijstjes.

(Uiteraard zijn de lijstjes persoonlijk en hebben ze niet de pretentie om de mening van iedereen op het forum te vertegenwoordigen.)

Top 3 positieve zaken 2010 spoorwegen België
1) Het door het TSP georganiseerde weekend in Saint-Ghislain om 175 jaar spoorwegen te vieren. Een prachtige verzameling bij elkaar gebracht, proficiat daarvoor trouwens (ook voor het 100ste nummer van Op De Baan/En Lignes)
2) Het was een trend die zich in 2009 al inzette, maar in 2010 nog verder werd "ontwikkeld": de bonte samenstellingen. Er werden lig- en andere I6-rijtuigen gespot tussen M4-rijtuigen, I11-rijtuigen tussen I10'en en omgekeerd, M6'en aan M4'en... de spotter/treinliefhebber kan het alvast appreciëren
3) De nachttreinliefhebber was zeer verheugd dat een eerste private onderneming een skitrein zou inleggen richting Oostenrijk en Frankrijk. Voorlopig lijkt deze niet te rijden, maar de hoop is toch gewekt dat we positieve gevolgen gaan zien van de liberalisering. Internationaal gezien onthou ik ook de eerste ICE door de kanaaltunnel.

Top 3 negatieve zaken 2010 spoorwegen België
1) Wat nooit zou kunnen gebeuren in België anno 2010... een grote treinramp. Het ongeval in Buizingen kan niet anders als op 1 staan in de negatieve top.
2) De locs type 18 die 'klaar' zijn (ik herinner me een foto in ODB met vele tientallen exemplaren ergens in Duitsland), maar toch niet in orde geraken. En de topmensen van de spoorwegen die daarbij blijven verklaren dat nieuw materieel een groot deel van de stiptheidsproblematiek gaat oplossen...
3) 2010 was ook het jaar van de twee "slagen": internationale treinreizigers kregen in de meeste gevallen een balietoeslag, de drie bazen van de spoorweggroep kregen tot ieders verbazing opslag...
Lukas

Re: Dit was 2010 ...

Bericht door Lukas »

Hoi,

Hierbij de dingen die mij van 2010 het meeste zijn bijgebleven:

Positief:

Net zoals Terminus vond ik de Railexpo in Saint Ghislain supergeslaagd.Ook het Stoomfestival op Lijn 128 vond ik ronduit supergeslaagd.

Negatief:

De treinramp in Buizingen vond ik verschrikkelijk.

Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
AlexNL

Re: Dit was 2010 ...

Bericht door AlexNL »

Positief:
- Liberalisering internationaal reizigersverkeer door EU, bijvoorbeeld ICE door de Kanaaltunnel en Eurostar die naar Amsterdam wil gaan rijden
- De groei van het reizigersverkeer per trein
- De veranderende houding van de vervoerders t.o.v. hun klanten, wat ik persoonlijk vooral bij NS merk aan communicatie (o.a. Twitter)
- InnoTrans 2010 waar heel veel nieuw materieel voor heel Europa te zien was, waaronder een NMBS-Desiro.

Negatief:
- Buizingen
- Frans protectionisme (Alstom vs Siemens in de Eurostar-affaire)
Plaats reactie