Hypothetisch denkstuk: NZV
Re: Hypothetisch denkstuk: NZV
HST's zijn soms langer (al is dat zelden het geval ten noorden van Brussel), waardoor ze een sectie langer bezet houden. Maar doordat ze niet in Centraal stoppen, hebben ze net minder tijd nodig, waardoor het voorliggende rijpad vrij moet zijn. Je verliest dus inderdaad een rijpad, maar niet op de manier die je zegt.
Ter info een rijpad in de NZV is iets totaal anders dan op andere lijnen dit doordat de seinen er veeeeeeel korter bij elkaar staan en het ook een afzonderlijk stukje reglementering heeft in ons boekje.
Hallo,

Momenteel rijden volgende snelle treinen tussen Antwerpen en Brussel (week, vertrekuur uit Antwerpen) :
xx.03 Benelux Brussel
xx.06 IR Brussel
xx.17 IC Brussel-Charleroi
xx.35 IR Brussel-Geraardsbergen/Kortrijk
xx.46 IC Brussel-Charleroi
De enige trein die in aanmerking komt voor doorkoppeling naar Namen lijkt me de IRn van xx.06.
Het is de enige die momenteel Brussel als bestemming heeft... Naast de Benelux, maar die is niet erg zeker in de toekomst.
Deze IR zou na Vilvoorde dan kunnen stoppen in
Schaarbeek xx.43
Brussel Schuman xx.51
Brussel Luxemburg xx.55
...en komt dan precies ...op het rijpad van de ICJ naar Luxemburg.
Dit lijkt dus een schitterende oplossing want met één enkele ingreep zijn er per uur 4 treinen minder door de NZV.
Maar is het haalbaar om de trein Luxemburg-Brussel niet meer naar de NZV te sturen ?
Hoe moeten reizigers uit Halle, Gent, Dendermonde,... dan overstappen richting Ardennen ?
Groeten,
Bart W.
Vind ik ookgroentje schreef:Die hypothetische denkstukken zijn echt wel boeiende discussies geworden.

Ik zal even met een praktisch voorbeeld trachten te illustreren wat ik bedoel...groentje schreef: Bart W, waarom zouden die mensen moeten overstappen in Brussel? En dan al helemaal Noord, Centraal of Zuid? Vanuit Antwerpen kan je richting Namen rijden via lijn 26, lijn 161 in Schaarbeek,
Momenteel rijden volgende snelle treinen tussen Antwerpen en Brussel (week, vertrekuur uit Antwerpen) :
xx.03 Benelux Brussel
xx.06 IR Brussel
xx.17 IC Brussel-Charleroi
xx.35 IR Brussel-Geraardsbergen/Kortrijk
xx.46 IC Brussel-Charleroi
De enige trein die in aanmerking komt voor doorkoppeling naar Namen lijkt me de IRn van xx.06.
Het is de enige die momenteel Brussel als bestemming heeft... Naast de Benelux, maar die is niet erg zeker in de toekomst.
Deze IR zou na Vilvoorde dan kunnen stoppen in
Schaarbeek xx.43
Brussel Schuman xx.51
Brussel Luxemburg xx.55
...en komt dan precies ...op het rijpad van de ICJ naar Luxemburg.
Dit lijkt dus een schitterende oplossing want met één enkele ingreep zijn er per uur 4 treinen minder door de NZV.
Maar is het haalbaar om de trein Luxemburg-Brussel niet meer naar de NZV te sturen ?
Hoe moeten reizigers uit Halle, Gent, Dendermonde,... dan overstappen richting Ardennen ?
Groeten,
Bart W.
Hallo,
Dat kan toch niet de bedoeling zijn ?
Groeten,
Bart W.
En wat met de doorgaande Thalys-reizigers van Parijs naar Amsterdam of Köln ? Wil je die van station doen veranderen zoals in Parijs nodig is ?bobke schreef: Kan Brussel-Noord nog uitgebreid worden? Men zou anders, de internationale treinen zoals Thalys, ICE laten stoppen in Brussel-Noord en niet meer in Brussel-Zuid, zodat ze niet meer door NZV moeten. Ik dacht dat ik ook al ergens had gelezen dat internationale treinen een grotere rijpad nodig heeft dan een gewone trein? Dus het is veel voordeliger dan, een internationale trein uit de NZV te halen dan een gewone trein. (en theoretisch leidt dit ook tot een kortere reisduur (bv Brussel-Noord - Köln, ipv Brussel-Zuid - Köln)
Dat kan toch niet de bedoeling zijn ?
Groeten,
Bart W.
In het rapport “Evolutie en optimalisatie van het Gewestelijk Expres Net voor Brussel en omgeving”, van Significance, Stratec, Tractebel en Tritel staat op p.36 een kaart met de voorziene infra rond Brussel in 2015. Met dit beginpunt heb ik treindiensten volgens vaste corridoren ingelegd, ontvlecht, met zo min mogelijk kruisingen (alleen invoegen toegestaan).
Voor Brussel kom ik dan op het volgende uit:
Westelijke tunnel:
-elke 15' THA/ICE A'dam/Keulen-Brussel-Parijs/London (HSL, 25, 25N, 36N, 96N, HSL)
-elke 30' IC Antwerpen-Brussel-Gent-Oostende (25, 25N, 50A)
-elke 30' Fyra/IC Breda-Antwerpen-Brussel-Gent-Oostende (HSL, 25, 25N, 50A)
-elke 30' IC Verviers-Liege-Leuven-Brussel-Tournai (37, HSL, 36N, 96N, HSL, 94)
-elke 30' IC Landen-Leuven-Brussel-Braine le Comte-Mons/La Louviere (36, 36N, 96N, 96, 108)
Middelste tunnel:
-elke 30' IC Lier-Mechelen-Brussel-Denderleeuw-Kortrijk (13, 27, evt 25, 50B, 89)
-elke 30' IC Genk-Hasselt-Aarschot-Brussel-Denderleeuw-Aalst (35, 36, 50B, 50)
-elke 15' GEN Luchthaven-Schaarbeek-Noord-Zuid-Denderleeuw (36bis, 36, 50B)
Oostelijke tunnel:
-elke 15' IC Nivelles-Brussel-Ottignies-Namur (124, 161))
-elke 15' GEN Nivelles-Zuid-Noord-Schaarbeek-Vilvoorde (124, 25)
-elke 15' GEN Halle-Zuid-Noord-Schaarbeek (96, 25)
Schumantunnel:
-elke 15' IC Nivelles-Brussel-Ottignies-Namur (124, 161)
-elke 15' GEN Denderleeuw-Jette-Schuman-Etterbeek-Ottignies (50, 161)
Westelijke ringlijn:
-elke 15' GEN Zuid-West-Jette-Opwijk (28, 50, 60)
Oostelijke ringlijn:
-elke 15' GEN Luchthaven-Bordet-Merode-Etterbeek-Luxemburg (36bis, 25N, 26, 161)
-elke 30' GEN Mechelen-Vilvoorde-Bordet-Schuman-Etterbeek-Halle (27, 26, 161, 26)
-elke 30' GEN Leuven-Zaventem-Bordet-Schuman-Etterbeek-Halle (36, 26, 161, 26)
Spelregels:
IC's stoppen alleen in Brussel Zuid, Brussel Noord en Brussel Schuman.
Niet-via-HSL-rijdende IC stopt ook te Vilvoorde, Zaventem, Etterbeek, Moensberg, Jette, Halle.
Tussen Schaarbeek en Brussel Zuid rijdt elke 5' een GEN-trein.
Radiale IC Ottignies-Leuven-Mechelen-Dendermonde-Gent elke 30'.
Radiale IC Antwerpen-Brussel Luchthaven-Leuven elke 30'.
Brussel Kapellekerk wordt gesloten.
Door corridorrijden kan in Brussel Zuid en Noord alternerend op perronsporen binnen worden gereden ('binnen de bundel') en bij vertragingen ingehaald worden.
Uitzonderingen:
Radiale IC Brussel Noord-Jette-Dendermonde elke 30'. Deze keert dus te Brussel Noord.
GEN naar westelijke ringlijn kruist te Brussel Zuid de IC naar Oostende.
Voor Brussel kom ik dan op het volgende uit:
Westelijke tunnel:
-elke 15' THA/ICE A'dam/Keulen-Brussel-Parijs/London (HSL, 25, 25N, 36N, 96N, HSL)
-elke 30' IC Antwerpen-Brussel-Gent-Oostende (25, 25N, 50A)
-elke 30' Fyra/IC Breda-Antwerpen-Brussel-Gent-Oostende (HSL, 25, 25N, 50A)
-elke 30' IC Verviers-Liege-Leuven-Brussel-Tournai (37, HSL, 36N, 96N, HSL, 94)
-elke 30' IC Landen-Leuven-Brussel-Braine le Comte-Mons/La Louviere (36, 36N, 96N, 96, 108)
Middelste tunnel:
-elke 30' IC Lier-Mechelen-Brussel-Denderleeuw-Kortrijk (13, 27, evt 25, 50B, 89)
-elke 30' IC Genk-Hasselt-Aarschot-Brussel-Denderleeuw-Aalst (35, 36, 50B, 50)
-elke 15' GEN Luchthaven-Schaarbeek-Noord-Zuid-Denderleeuw (36bis, 36, 50B)
Oostelijke tunnel:
-elke 15' IC Nivelles-Brussel-Ottignies-Namur (124, 161))
-elke 15' GEN Nivelles-Zuid-Noord-Schaarbeek-Vilvoorde (124, 25)
-elke 15' GEN Halle-Zuid-Noord-Schaarbeek (96, 25)
Schumantunnel:
-elke 15' IC Nivelles-Brussel-Ottignies-Namur (124, 161)
-elke 15' GEN Denderleeuw-Jette-Schuman-Etterbeek-Ottignies (50, 161)
Westelijke ringlijn:
-elke 15' GEN Zuid-West-Jette-Opwijk (28, 50, 60)
Oostelijke ringlijn:
-elke 15' GEN Luchthaven-Bordet-Merode-Etterbeek-Luxemburg (36bis, 25N, 26, 161)
-elke 30' GEN Mechelen-Vilvoorde-Bordet-Schuman-Etterbeek-Halle (27, 26, 161, 26)
-elke 30' GEN Leuven-Zaventem-Bordet-Schuman-Etterbeek-Halle (36, 26, 161, 26)
Spelregels:
IC's stoppen alleen in Brussel Zuid, Brussel Noord en Brussel Schuman.
Niet-via-HSL-rijdende IC stopt ook te Vilvoorde, Zaventem, Etterbeek, Moensberg, Jette, Halle.
Tussen Schaarbeek en Brussel Zuid rijdt elke 5' een GEN-trein.
Radiale IC Ottignies-Leuven-Mechelen-Dendermonde-Gent elke 30'.
Radiale IC Antwerpen-Brussel Luchthaven-Leuven elke 30'.
Brussel Kapellekerk wordt gesloten.
Door corridorrijden kan in Brussel Zuid en Noord alternerend op perronsporen binnen worden gereden ('binnen de bundel') en bij vertragingen ingehaald worden.
Uitzonderingen:
Radiale IC Brussel Noord-Jette-Dendermonde elke 30'. Deze keert dus te Brussel Noord.
GEN naar westelijke ringlijn kruist te Brussel Zuid de IC naar Oostende.
Ik denk dat er op korte termijn een redelijk eenvoudige ontlasting van de NZV mogelijk is. Namelijk de INT-treinen en de IC+ naar Luxemburg. Deze treinen vertrekken in Brussel-Zuid maar nemen de meeste reizigers mee uit Brussel-Schuman en Brussel-Luxemburg.
Het lijkt mij dus geen probleem om deze via Brussel-West te sturen ipv langs Brussel-Noord. Zuid, West en Schuman zijn vanuit heel Brussel makkelijk te bereiken met de metro en de totale rittijd van de trein verlengt niet (Zuid-West-Schuman is volgens mij zelfs sneller dan Zuid-Centraal-Noord-Schuman). Het is misschien maar een druppel op een hete plaat, maar in de spits scheelt het misschien toch wat vertragingen
Het lijkt mij dus geen probleem om deze via Brussel-West te sturen ipv langs Brussel-Noord. Zuid, West en Schuman zijn vanuit heel Brussel makkelijk te bereiken met de metro en de totale rittijd van de trein verlengt niet (Zuid-West-Schuman is volgens mij zelfs sneller dan Zuid-Centraal-Noord-Schuman). Het is misschien maar een druppel op een hete plaat, maar in de spits scheelt het misschien toch wat vertragingen

Verkeerde keuze want deze treinen hebben hun materiële oorsprong in Vorst Rijtuigen. Dat zijn factoren die je ook in rekening moet brengen, dit is trouwens zo voor alle relaties die Brussel Zuid als eindstation hebben, je moet namelijk een plaats voor onderhoud voorzien.Shrek schreef:Ik denk dat er op korte termijn een redelijk eenvoudige ontlasting van de NZV mogelijk is. Namelijk de INT-treinen en de IC+ naar Luxemburg. Deze treinen vertrekken in Brussel-Zuid maar nemen de meeste reizigers mee uit Brussel-Schuman en Brussel-Luxemburg.
Er staat toch permanent een 77'er in Zuid? Die kan toch zo'n treintje tot in Vorst brengen en vice versa. Zo doen ze het ook in veel stations in het buitenland, en daar werkt dat systeem zeer vlot. Ik heb het trouwens al gezien dat ze met die 77 een trein met loc vooraan wegslepen naar Vorst, met loc achteraan maakt geen verschil denk ikSteven schreef:Verkeerde keuze want deze treinen hebben hun materiële oorsprong in Vorst Rijtuigen. Dat zijn factoren die je ook in rekening moet brengen, dit is trouwens zo voor alle relaties die Brussel Zuid als eindstation hebben, je moet namelijk een plaats voor onderhoud voorzien.

Shrek schreef:Er staat toch permanent een 77'er in Zuid? Die kan toch zo'n treintje tot in Vorst brengen en vice versa. Zo doen ze het ook in veel stations in het buitenland, en daar werkt dat systeem zeer vlot. Ik heb het trouwens al gezien dat ze met die 77 een trein met loc vooraan wegslepen naar Vorst, met loc achteraan maakt geen verschil denk ikSteven schreef:Verkeerde keuze want deze treinen hebben hun materiële oorsprong in Vorst Rijtuigen. Dat zijn factoren die je ook in rekening moet brengen, dit is trouwens zo voor alle relaties die Brussel Zuid als eindstation hebben, je moet namelijk een plaats voor onderhoud voorzien.
kortweg die 77 moet ook een rijpad krijgen voor die overbrenging van Brussel Lux naar Vorst rijtuigen, trouwens die IC+ naar luxemburg zijn ms96 en dus zou je al een noodkoppeling moeten plaatsen voor dat overbrengen, kortweg allemaal beetje omslachtig en dus extra ritjes leeg en das een beetje zinloos. Laat ze dan maar gewoon rijden naar Brussel Zuid zoals nu.
Ah maar zo bedoelde ik het niet he. De trein vertrekt nog steeds in Brussel-Zuid, maar rijdt dan via West naar Schuman ipv langs Centraal en Noord.Steven schreef:kortweg die 77 moet ook een rijpad krijgen voor die overbrenging van Brussel Lux naar Vorst rijtuigen, trouwens die IC+ naar luxemburg zijn ms96 en dus zou je al een noodkoppeling moeten plaatsen voor dat overbrengen, kortweg allemaal beetje omslachtig en dus extra ritjes leeg en das een beetje zinloos. Laat ze dan maar gewoon rijden naar Brussel Zuid zoals nu.
Voor een motorstel is dat al helemaal geen probleem, die kan gewoon kopmaken (als dat al nodig is, ik weet niet wat die ervoor doen).
De INT moet dan in Vorst samengesteld worden met de loc naar het zuiden, dan afgesleept naar Brussel-Zuid waar hij gewoon kan vertrekken via het ringspoor.

De metro's die ik neem (Centraal <-> Merode tijdens de spits) zijn al allemaal op de maximale lengte van de perrons. Dan zou je dus alle stations moeten aanpakken, weet niet of dat haalbaar is.bobke schreef:Is een automatische metro zoveel beter dan een bestuurde metro? Volgens mij kan je het alleen oplossen door de metro's gewoon langer te maken.
Het voordeel van een automatische metro is dat je hiermee een verdichting van de frequentie kunt bereiken. Waar je bij menselijke besturing een bepaalde marge moet inplannen, bijvoorbeeld vanwege reactievermogen en hoe er met het materieel wordt omgegaan (de ene bestuurder trekt sneller op dan de andere of begint eerder te remmen) heb je meer ruimte nodig. Bij een automatische metro kun je dit in principe allemaal gelijktrekken: alle treinen trekken even snel op en remmen even snel af. Het enige wat je dan in theorie nog moet reserveren is de tijd en afstand benodigd voor een noodstop.
Ik heb 2 mogelijkheden.
Mogelijheid 1:
bouw een bovengrondse, dubbelsporige verbinding voor alle INT/Thalys/ICE/... treinen die niet stoppen tussen N en Z.
Een viaduct kan met de recentste bouwtechnieken veel eleganter gebouwd worden zodat de (visuele) hinder voor de omgeving beperkt kan worden.
Tevens kan er voor gezorgd worden dat alles in een mooi design gestoken wordt (zoals bovenleiding enz..) zodat het mooi in de omgeving ingepast wordt.
Voordeel: er komt capaciteit vrij in de NZV die voor binnenlands verkeer kan gebruikt worden en het is goedkoper dan een extra tunnel
Nadeel: niemand zal dit willen beslissen, zie ook debacle Lange Wapper in Antwerpen
Mogelijkheid 2:
Boor een tunnel tussen Brussel-Luxemburg en Noord Hierdoor kunnen doorgaande treinen uit richting Namen-Luxemburg, zonder kopmaken via Noord verder richting Antwerpen. (of eventueel Gent via L50 ipv L50A)
Als men dan de Thalys zou koppelen/ontkoppelen in Noord, is het niet meer noodzakelijk om elke IC-trein in Zuid te laten passeren om aansluiting te geven op Thalys.
Eurostar zou voorlopig daar nog een probleem mee hebben, maar als er Eurostars en ICE's richting UK zouden rijden vanuit NL en D lost dat probleem zichzelf op
Tevens moet men dan zorgen voor een connectie van het Brussel-Luxemburg met de metro, desnoods via een soort People mover of zoiets.
Deze tunnel zou dan ook direct de uitbouw van het TGV station in Schaarbeek overbodig maken, want Schaarbeek is toch een beetje slecht aangesloten op het MIVB netwerk.
Daarbij is het idee van KVB (enkel GEN-treinen die stoppen tussen Noord en Zuid) zeker een goede optie, want Centraal is echt een superknooppunt, terwijl de infra er zich niet toe leent.
Als men in Centraal het aantal perrons zou verminderen en enkel GEN treinen er laat stoppen, zal de doorstroming van IC-treinen er sterk op vooruit gaan.
Mogelijheid 1:
bouw een bovengrondse, dubbelsporige verbinding voor alle INT/Thalys/ICE/... treinen die niet stoppen tussen N en Z.
Een viaduct kan met de recentste bouwtechnieken veel eleganter gebouwd worden zodat de (visuele) hinder voor de omgeving beperkt kan worden.
Tevens kan er voor gezorgd worden dat alles in een mooi design gestoken wordt (zoals bovenleiding enz..) zodat het mooi in de omgeving ingepast wordt.
Voordeel: er komt capaciteit vrij in de NZV die voor binnenlands verkeer kan gebruikt worden en het is goedkoper dan een extra tunnel
Nadeel: niemand zal dit willen beslissen, zie ook debacle Lange Wapper in Antwerpen
Mogelijkheid 2:
Boor een tunnel tussen Brussel-Luxemburg en Noord Hierdoor kunnen doorgaande treinen uit richting Namen-Luxemburg, zonder kopmaken via Noord verder richting Antwerpen. (of eventueel Gent via L50 ipv L50A)
Als men dan de Thalys zou koppelen/ontkoppelen in Noord, is het niet meer noodzakelijk om elke IC-trein in Zuid te laten passeren om aansluiting te geven op Thalys.
Eurostar zou voorlopig daar nog een probleem mee hebben, maar als er Eurostars en ICE's richting UK zouden rijden vanuit NL en D lost dat probleem zichzelf op
Tevens moet men dan zorgen voor een connectie van het Brussel-Luxemburg met de metro, desnoods via een soort People mover of zoiets.
Deze tunnel zou dan ook direct de uitbouw van het TGV station in Schaarbeek overbodig maken, want Schaarbeek is toch een beetje slecht aangesloten op het MIVB netwerk.
Daarbij is het idee van KVB (enkel GEN-treinen die stoppen tussen Noord en Zuid) zeker een goede optie, want Centraal is echt een superknooppunt, terwijl de infra er zich niet toe leent.
Als men in Centraal het aantal perrons zou verminderen en enkel GEN treinen er laat stoppen, zal de doorstroming van IC-treinen er sterk op vooruit gaan.
uw tunnel loopt nogal raar, hij vertrekt op L161 VOOR hij Brussel Luxemburg binnen is en komt Brussel Noord binnen langs de zuidkant.
Ik vind het niet, de tunnel zou lager liggen dan de huidige sporen in Brussel Luxemburg.Steven schreef:uw tunnel loopt nogal raar, hij vertrekt op L161 VOOR hij Brussel Luxemburg binnen is en komt Brussel Noord binnen langs de zuidkant.
De reden daarvoor is dat er in dat station geen ruimte is om op hetzelfde niveau extra sporen te krijgen, daarom zou men een stuk voor dat station een aftakking moeten maken naar die tunnel en een verbinding tussen beide stationshelften kan dan dmv. roltrappen gebeuren, zo ver ligt de tunnel ook niet van het huidige station.
Tevens is het eigenlijk maar een princiepstekening, voor een exact tracé moeten er wel enkele studies gebeuren om te zien wat er eigenlijk mogelijk is.