Volgens mij zijn er onder treingebruikers net wél veel, in ieder meer dan het gemiddelde van de bevolking, niet-autobezitters, om de voor de hand liggende reden. Mensen die een auto bezitten, gaan meestal zelden of nooit met de trein. Aan de andere kant is het zeer aannemelijk dat niet-autobezitters meestal vaker met de trein gaan dan de meeste mensen. Hoe kom je op je bewering dat er weinig treingangers zijn die geen auto hebben?Hogersluys schreef:Dat moet je niet in rekening brengen omdat er erg weinig treingangers zijn die geen auto hebben.overweg13 schreef: Je vergeet je aankoopprijs, je autobelasting...
cijfers 2010
- Dieselfreak
Re: cijfers 2010
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
En ik ken meer en meer mensen die in veel gevallen wel het OV weten te appreciëren, en die er vroeger niet eens aan gedacht zouden hebben om de auto thuis te laten. Er is een opvallende mentaliteitswijziging geweest de voorbije 10-15 jaar, vooral onder druk van files en parkeerproblemen als je naar Leuven, Antwerpen, Gent e.d. moet.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
- Dieselfreak
Maar dan nog lijkt het me aannemelijk dat er onder de mensen die je op de trein tegenkomt aanzienlijk meer niet-autobezitters zijn dan onder het gemiddelde van alle mensen.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Ik herinner me cijfers van een 15-tal jaar geleden waarbij bleek dat het vooral stedelingen zijn die het zonder auto rooien. Dat is niet eens verwonderlijk, omdat daar meestal een goed OV beschikbaar is.Dieselfreak schreef:Maar dan nog lijkt het me aannemelijk dat er onder de mensen die je op de trein tegenkomt aanzienlijk meer niet-autobezitters zijn dan onder het gemiddelde van alle mensen.
Overigens moet je het aantal treingebruikers dat met de auto naar station of halte komt, niet onderschatten.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
- Dieselfreak
En wie maakt volgens jou het meest gebruik van de trein? Stedelingen of plattelanders?overweg13 schreef:Ik herinner me cijfers van een 15-tal jaar geleden waarbij bleek dat het vooral stedelingen zijn die het zonder auto rooien.
Sowieso stedelingen. Op het platteland denkt men vaak niet eens aan een OV-alternatief bij een (verre) verplaatsing...
Als je terloops laat vallen dat je bijna altijd het OV gebruikt, bekijken veel plattelanders je met medelijden aan. Hun reacties zijn bijna lachwekkend!
Als je hen dan wijst op de ongelooflijke voordelen, scherpe prijzen en aanbiedingen lijken ze wel mee te gaan in je redenering en geven ze je wel gelijk, maar denk maar niet dat iemand ze ooit de trein of ander OV zal krijgen.
De auto is op het platteland een statussymbool, en dat zie je maar al te goed aan het rijgedrag van velen
. Belachelijk eigenlijk, en dat beamen vrienden en kennissen uit stedelijke omgevingen maar al te graag.
Er is nog gigantisch veel werk aan de winkel om iedereen te overtuigen, maar het lukt langzaam maar zeker.
Misschien zou het ook helpen moest men scholieren eens leren de dienstregelingen en aankondigingen van bus, tram en trein te interpreteren en toe te passen, in plaats van hun theoretisch rijbewijs te halen op school...
Als je terloops laat vallen dat je bijna altijd het OV gebruikt, bekijken veel plattelanders je met medelijden aan. Hun reacties zijn bijna lachwekkend!
Als je hen dan wijst op de ongelooflijke voordelen, scherpe prijzen en aanbiedingen lijken ze wel mee te gaan in je redenering en geven ze je wel gelijk, maar denk maar niet dat iemand ze ooit de trein of ander OV zal krijgen.
De auto is op het platteland een statussymbool, en dat zie je maar al te goed aan het rijgedrag van velen

Er is nog gigantisch veel werk aan de winkel om iedereen te overtuigen, maar het lukt langzaam maar zeker.
Misschien zou het ook helpen moest men scholieren eens leren de dienstregelingen en aankondigingen van bus, tram en trein te interpreteren en toe te passen, in plaats van hun theoretisch rijbewijs te halen op school...
Het een hoeft het andere niet uit te sluiten. Er is niets mis met je rijbewijs halen, maar een algemeen vak 'Verkeer' zou beter zijn. Dan kan je ook nog eens de basis leren van hoe te fietsen in de stad, hoe plan ik een reis met het openbaar vervoer, en waarom niet: hoe bepaal ik welk vervoersmiddel het interessantst is voor de reis die ik wil maken.
Mij is het toch al gelukt... Maar mijn pogingen zijn niet altijd succesvol...Reuel schreef:Als je hen dan wijst op de ongelooflijke voordelen, scherpe prijzen en aanbiedingen lijken ze wel mee te gaan in je redenering en geven ze je wel gelijk, maar denk maar niet dat iemand ze ooit de trein of ander OV zal krijgen.
Het beest uithangen achter het stuur lijkt me geen privilege van plattelandsbewoners... En hier in 'mijn' stad is een auto ook een statussymbool, hoor.[/quote]Reuel schreef:De auto is op het platteland een statussymbool, en dat zie je maar al te goed aan het rijgedrag van velen. Belachelijk eigenlijk, en dat beamen vrienden en kennissen uit stedelijke omgevingen maar al te graag.
Wees dankbaar dat die "boeren" 70% van jou kaartje betalen....Reuel schreef: Belachelijk eigenlijk, en dat beamen vrienden en kennissen uit stedelijke omgevingen maar al te graag.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Mijn zoon moest zondag van Kaulille naar Heppen.
Afstand is 28 km en met de auto doe je daar een 30 à 35 minuten over.
Op zondag namiddag doe je daar 3,5 uur over met 2 overstappen.
Is het dan niet logisch dat we met een auto rijden?
Op zondagmiddag duurt het 1,5 uur met 1 overstap.
Afstand is 28 km en met de auto doe je daar een 30 à 35 minuten over.
Op zondag namiddag doe je daar 3,5 uur over met 2 overstappen.
Is het dan niet logisch dat we met een auto rijden?
Op zondagmiddag duurt het 1,5 uur met 1 overstap.
Omdat het vaak geen redelijk alternatief is, zeker in het weekend of op feestdagen.Reuel schreef:Sowieso stedelingen. Op het platteland denkt men vaak niet eens aan een OV-alternatief bij een (verre) verplaatsing...
Vandaar dat je in de stad vrij veel SUV's en terreinwagens ziet rijden - dat zijn uiteraard geen statussymbolen, die dienen gewoon om op de erg moeilijk berijdbare wegen van pakweg Antwerpen of Brussel te kunnen rijden en om je plaats op de weg af te dwingen.De auto is op het platteland een statussymbool, en dat zie je maar al te goed aan het rijgedrag van velen. Belachelijk eigenlijk, en dat beamen vrienden en kennissen uit stedelijke omgevingen maar al te graag.
L'union fait la force.
Ik ben mij daar terdege van bewust en deel het feit ook mee aan de desbetreffende personen. Zelfs dan blijven ze nog verder doen, terwijl onze gemeente een redelijk OV-netwerk heeft. Er kan uiteraard veel verbeterd worden, maar hier hebben we minder reden tot klagen dan in andere gemeentes. Er is dus nog veel werk aan de winkel.dentheo schreef: Wees dankbaar dat die "boeren" 70% van jou kaartje betalen....
Ik stel alleen maar vast uit een beperkte omgeving; want ik ken meer mensen van 'den buiten' dan van steden en deelde de verschillen in mentaliteit die ik tegen kom, alleen mee.
En het is dan ook geenszins de bedoeling om denigrerend over te komen, vrienden van me zijn (kinderen van) landbouwers en mijn eigen grootouders waren dat ook.
- Dieselfreak
Als je met twee reist, tel je de kilometers dan enkel of dubbel? En hoe ga je na hoeveel kilometers je aflegt? Zoek je ergens op hoe lang het stuk is dat je gedaan hebt?overweg13 schreef:- met de trein legde ik (legden we...) 12406 km af, voor 2122.80 EURO, zijnde 0.17 EURO per km
Als we met twee reizen (wat dit jaar in de meeste gevallen zo was), tel ik de afstand uiteraard enkel. Als prijs hou ik rekening met het voor 2 betaalde gedrag.Dieselfreak schreef:Als je met twee reist, tel je de kilometers dan enkel of dubbel? En hoe ga je na hoeveel kilometers je aflegt? Zoek je ergens op hoe lang het stuk is dat je gedaan hebt?overweg13 schreef:- met de trein legde ik (legden we...) 12406 km af, voor 2122.80 EURO, zijnde 0.17 EURO per km
De afgelegde afstanden kun je berekenen aan de hand van gegevens uit de netverklaring. Voor die er was, vroeg ik de gegevens officieel aan de NMBS, en mijn allereerste afstandentabel is via een zogenaamd gunstige wind op mijn tafel gewaaid ergens in de jaren 1970. Ik heb die in gemakkelijke tabellen gegoten (per IC-, IR-verbinding, en ook per tabel uit het spoorboekje, zodat opzoeken niet echt veel moeite kost.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
*gniffel*overweg13 schreef:Als prijs hou ik rekening met het voor 2 betaalde gedrag.
Ik ga eens proberen om dit ook bij te houden, de prijs én de kilometers. Qua kilometers deed ik het al.
Het hele auto-ov-verhaal: als je buiten de spits wilt reizen of op minder goed ontsloten plaatsen heeft de auto zonder twijfel veel voordelen, idem met veel bagage. OV is allemaal leuk en aardig en ik hou er van, maar het is lang niet altijd de meest rationele of verstandige keuze. Zelf heb ik geen rijbewijs, maar kan gelukkig regelmatig meerijden met mensen die dat wel hebben. In 2010 heb ik zo 131 km gewandeld omdat het simpelweg sneller is als te wachten op een bus of trein en dan tel ik enkel afstanden van 5km of meer.
Oh en zij die rekenen: tel je wel garage e.d. mee? Ik weet niet wat het kost, de huur van zo'n box of het aanbouwen bij de woning,.. , maar dat zal toch ook niet niets zijn?