gurodewa schreef:Op 15 november namen we de IC van Brussel naar Gent na een dagje geocachen in de streek van Charleroi. Met de gps'n toen de snelheid van de trein gemeten, en de topsnelheid lag toen op 169 km/h. Bij mijn weten is de snelheid door een gps gemeten altijd correct.
De snelheid van een GPS is inderdaad redelijk juist, niet meer dan 5% afwijking normaal gezien
Ook de snelheidsmeter in de trein (waar zowel remsysteem, logger als bestuurder mee werken) is bijna correct. Maar als die allebij 2% teveel aangeven zit je al aan je verklaring he.
Dat hoeft ook helemaal geen ramp te zijn, de veiligheidsmarges dienen net om deze technische tekortkomingen op te vangen
gurodewa schreef:Op 15 november namen we de IC van Brussel naar Gent na een dagje geocachen in de streek van Charleroi. Met de gps'n toen de snelheid van de trein gemeten, en de topsnelheid lag toen op 169 km/h. Bij mijn weten is de snelheid door een gps gemeten altijd correct.
Ach in de praktijk kan het prima hoor. Geen beveiligingssysteem die een kick geeft op de gewone sporen, zolang je maar groen licht hebt.
gurodewa schreef:Op 15 november namen we de IC van Brussel naar Gent na een dagje geocachen in de streek van Charleroi. Met de gps'n toen de snelheid van de trein gemeten, en de topsnelheid lag toen op 169 km/h. Bij mijn weten is de snelheid door een gps gemeten altijd correct.
Ach in de praktijk kan het prima hoor. Geen beveiligingssysteem die een kick geeft op de gewone sporen, zolang je maar groen licht hebt.
Als dat met een reeks 13 of MS96 is kan het niet want die zijn beveiligd tegen snelheden boven de 160 km/u, aan 165 km/u krijg je een heel irritante zoemer in uw oren (en die ben je echt wel liever kwijt dan rijk) samen met een lamp uitnodiging tot remmen. Aan 170 km/u krijg je een knappe noodremming voorgeschoteld. Voor zover ze al niet nipt zijn afgesteld en net iets sneller tussenkomen.
HLE 2302 schreef:
Het is over het algemeen ook een zeer ruime uurregeling ... en dat hoeft daarom niet noodzakelijk een ms96 zijn, heb al eens een 20 met 5 I10 en een I6 rijtuig (ter vervanging van een MS96) 13 minuten vertraging weten uitrijden tussen Brussel-luxemburg en Ottignies ...
13 minuten tussen Brussel-Luxemburg en Ottignies, dat geloof ik niet...
HLE 2302 schreef:
Het is over het algemeen ook een zeer ruime uurregeling ... en dat hoeft daarom niet noodzakelijk een ms96 zijn, heb al eens een 20 met 5 I10 en een I6 rijtuig (ter vervanging van een MS96) 13 minuten vertraging weten uitrijden tussen Brussel-luxemburg en Ottignies ...
13 minuten tussen Brussel-Luxemburg en Ottignies, dat geloof ik niet...
Lijkt me inderdaad van de pot gerukt
Is deze reactie meer dan een maand na deze post nog wel nuttig ?
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Vandaag nam ik in Luik-Guillemins de IC A richting Oostende van 15:00 uur. Deze vertrok in Luik met 10 minuten vertraging. Bij aankomst in Leuven was het 15 uur 37, het vertrekmoment van deze trein in Leuven. Eén minuut later, om 15:38 dus, zette de trein zijn traject verder. Hij is dus in Luik vertrokken met 10 minuten vertraging, en in Leuven met één minuut vertraging. Hoe kan dat? Staat de IC A gewoonlijk een tiental minuten stil in Leuven of zo?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Dieselfreak schreef:Vandaag nam ik in Luik-Guillemins de IC A richting Oostende van 15:00 uur. Deze vertrok in Luik met 10 minuten vertraging. Bij aankomst in Leuven was het 15 uur 37, het vertrekmoment van deze trein in Leuven. Eén minuut later, om 15:38 dus, zette de trein zijn traject verder. Hij is dus in Luik vertrokken met 10 minuten vertraging, en in Leuven met één minuut vertraging. Hoe kan dat? Staat de IC A gewoonlijk een tiental minuten stil in Leuven of zo?
Tien minuten is wat veel, maar het gebeurt toch regelmatig dat hij 8 minuten te vroeg in leuven staat, d.w.z. 5 minuten sneller aankomen en 3 minuten haltetijd. In de andere richting is de reserve minder groot, omdat het allemaal wat minder vlot gaat (o.a. van Leuven tot Bierbeek).
Tien minuten kan perfect onder de voorwaarde dat het droog weer is, de loc in topvorm is (dus geen enkel slip moment kent) en alle seinen tussen Luik en Leuven open staan.
In de andere richting is de buffer even groot maar doordat er meer klimwerk is gaat er meer tijd verloren aan het op snelheid brengen van de trein. Vooral het stuk na de tunnel van Bierbeek vergt veel werk voor de loc.
Die buffer wil dus eigenlijk zeggen dat de dienstregeling meer tijd geeft dan strikt genomen noodzakelijk is, om tegenvallers te kunnen opvangen, zoals slecht weer (bij regenweer gaat een trein slippen, waardoor die niet zo snel kan versnellen of afremmen), een locomotief met technische problemen, of andere. En dus ook om vertraging in te lopen, natuurlijk.
Bij slecht weer en met een loc waar een motor buiten dienst is, is die buffer dan weer meer dan welkom.
Dieselfreak schreef:Vandaag nam ik in Luik-Guillemins de IC A richting Oostende van 15:00 uur. Deze vertrok in Luik met 10 minuten vertraging. Bij aankomst in Leuven was het 15 uur 37, het vertrekmoment van deze trein in Leuven. Eén minuut later, om 15:38 dus, zette de trein zijn traject verder. Hij is dus in Luik vertrokken met 10 minuten vertraging, en in Leuven met één minuut vertraging. Hoe kan dat? Staat de IC A gewoonlijk een tiental minuten stil in Leuven of zo?
27 minuten rijtijd is inderdaad mogelijk; heb ik ook al eens meegemaakt. IC A is in die richting inderdaad te vroeg in Leuven, vaak rond .30 al.
De buffer heeft vooral te maken met bepaalde aansluitingen in Luik die men in beide richtingen wil behouden en daarom kort men de reistijd niet verder in op dit moment.
groentje schreef:Die buffer wil dus eigenlijk zeggen dat de dienstregeling meer tijd geeft dan strikt genomen noodzakelijk is, om tegenvallers te kunnen opvangen, zoals slecht weer (bij regenweer gaat een trein slippen, waardoor die niet zo snel kan versnellen of afremmen), een locomotief met technische problemen, of andere. En dus ook om vertraging in te lopen, natuurlijk.
Ik vind het maar goed dat die buffer er is, liever een dienst die tien minuten langer duurt en meestal op tijd rijdt dan een die iets korter duurt maar twee van de drie keren vertraging heeft.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.