Nieuwe bezems keren goed blijkbaar! Nieuwe loc's, nieuwe desiro's!
Wat mij opviel is dat Oost-Vlaanderen blijkbaar een grote sprong vooruit maakt. Keren we terug naar een tijd waar het spoornet verdicht wordt, ook in de andere provincies? Want dit werkt, een dicht net met een min. frequentie van 2 treinen per uur per richting. Of is dit utopisch?
TOP 300 Stations België
-
Re: TOP 300 Stations België
^^In Oost-Vlaanderen zijn er sowieso relatief weinig spoorlijnen gesloten, toch in vergelijking met de andere provincies. Toch denk ik dat een dicht spoornet en een frequent spoornet niet zo goed samengaan. Althans in de huidige tijd.
Dat is dus de kl*terij die je krijgt als je, typisch Belgisch, splitst maar eigenlijk ook niet splitst. De cijfers zijn van de Holding waaronder Infrabel valt en buiten die Holding bestaat er niets. Alles valt dus onder de NMBS en haar "bedrijfsgeheim".stefanic schreef:Als iemand gedetaileerde cijfers wil hebben moeten ze maar gaan tellen.
Wij gebruiken de tellingscijfers intern (en geloof me zelfs binnen NMBS worden die cijfers niet zomaar aan iedereen gegeven) om het treinaanbod aan te passen aan de noden. En als NMBS specifieke vragen krijgt van andere instanties (bv. ivm mobiliteitsstudies etc) denk ik niet dat die cijfers niet zullen gegeven worden, weliswaar met voorwaarden.
Die gedetaileerde tellingsgegevens zijn dus geen staatsgeheim, maar wel bedrijfsgeheim.
Tiens, ik dacht toch dat ten tijde van deze problematiek België even veel te zeggen had als de andere lidstaten en er met unanimiteit werd beslist of vergis ik mij? Van waar dus jouw stelling dat de invloed van België in Europa beperkt is?Hogersluys schreef:De invloed van België in Europa is zeer beperkt.
-
Richtlijn 91/440 schrijft voor:Jeroen schreef: Tiens, ik dacht toch dat ten tijde van deze problematiek België even veel te zeggen had als de andere lidstaten en er met unanimiteit werd beslist of vergis ik mij? Van waar dus jouw stelling dat de invloed van België in Europa beperkt is?
* Bestuurlijke onafhankelijkheid van de spoorwegondernemingen;
* (Minimaal boekhoudkundige) scheiding tussen het beheer van de infrastructuur en de vervoersactiviteit;
* Financiële sanering;
* De mogelijkheid voor nieuwe vervoerders om toe te treden tot het spoorwegnet.
Merk op dat er niets gezegd wordt over een liberalisering van het spoor. Dat kan eruit vloeien maar dat hoeft niet. 'Vrijmaking' kan je zo ruim interpreteren als je zelf wil.
Het is dus niet de waarheid dat de Belgische regering de liberalisering goedgekeurd heeft.
Ik herhaal mijn vraag: Van waar dus jouw stelling dat de invloed van België in Europa beperkt is?
-
^^Je weet niet hoe dat akkoord tot stand gekomen is. Als klein landje is de invloed binnen Europa beperkt. Dat lijkt me evident. Als een akkoord gesmeed wordt dan zal je zelfs met vetorecht onder druk gezet worden om toch maar in te stemmen. Het vetorecht voor dit soort zaken is trouwens gesneuveld met het verdrag van Lissabon. Het is dus niet omdat in theorie ieder land even zwaar weegt (dat was in de EEG van 1992 de jure zo) dat dit in de praktijk ook zo werkte.
Maar om nu te zeggen dat 'de politiek' voor liberalisering gekozen heeft enkel gestoeld op het feit dat de toenmalige regering richtlijn 91/440 mee goedkeurde (en nogmaals: de Europese richtlijn placht enkel het spoor beperkt vrij te maken, over liberalisering wordt niet eens gesproken), dat is een groteske (en m.i. foute) veralgemening. Meningen kunnen trouwens veranderen, dat geldt zeker in de politiek. Heden ten dage lijkt 'de politiek' (ik zal deze veralgemening ook maar eens hanteren) het monopolie van de NMBS net zoveel mogelijk in stand te willen houden.
Bovendien ging de persoon die beweerde dat 'de politiek' voor liberalisering gekozen had (dat is de basis van deze discussie) voorbij aan de achtergrond van deze richtlijn. Deze had helemaal niet tot doel de werking van de spoorwegen te verbeteren. Neen, deze heeft enkel tot doel de interne Europese markt te vrijwaren. De europeanistische ideologie ligt dus meer aan de basis van dit alles dan liberalisme.
Maar om nu te zeggen dat 'de politiek' voor liberalisering gekozen heeft enkel gestoeld op het feit dat de toenmalige regering richtlijn 91/440 mee goedkeurde (en nogmaals: de Europese richtlijn placht enkel het spoor beperkt vrij te maken, over liberalisering wordt niet eens gesproken), dat is een groteske (en m.i. foute) veralgemening. Meningen kunnen trouwens veranderen, dat geldt zeker in de politiek. Heden ten dage lijkt 'de politiek' (ik zal deze veralgemening ook maar eens hanteren) het monopolie van de NMBS net zoveel mogelijk in stand te willen houden.
Bovendien ging de persoon die beweerde dat 'de politiek' voor liberalisering gekozen had (dat is de basis van deze discussie) voorbij aan de achtergrond van deze richtlijn. Deze had helemaal niet tot doel de werking van de spoorwegen te verbeteren. Neen, deze heeft enkel tot doel de interne Europese markt te vrijwaren. De europeanistische ideologie ligt dus meer aan de basis van dit alles dan liberalisme.