di 18/04/06 - De spoorwegen zoeken vanaf deze week kandidaten om te investeren in de Liefkenshoekspoortunnel. De tunnel moet een nieuwe verbinding worden tussen Linker- en Rechteroever.
Nu is er maar één tunnel voor de treinen. Maar door het toegenomen containervervoer en de opening van het Deurganckdok is er nood aan een bijkomende tunnel.
Om die te bouwen worden er privé-investeerders gezocht. De eerste treinen zouden in 2012 door de Liefkenshoekspoortunnel moeten rijden.
http://www.vrtnieuws.net/nieuwsnet_mast ... ndex.shtml
Ook nog hier een artikel: http://www.standaard.be/Kanaal/Index.as ... 042006_048
Investeerders gezocht voor Liefkenshoek
GVA schreef:Spoortunnel Liefkenshoek moet eind 2011 gereed zijn
De bouw van de broodnodige Liefkenshoekspoortunnel begint in het voorjaar van 2007 en moet eind 2011 zijn voltooid. De tunnel, die begroot is op 684 miljoen euro, zal worden gefinancierd via publiek-private samenwerking.
"De Liefkenshoekspoortunnel is voor de NMBS-groep de meest dringende investering in de regio Antwerpen. Alle treinverkeer van en naar de Waaslandhaven loopt nu via de Kennedytunnel. De Liefkenshoektunnel zorgt voor een korte verbinding tussen de havengebieden op beide oevers én het rangeerstation Antwerpen-Noord, en lost het congestieprobleem aan de Kennedytunnel op", zegt Paul Van Aelst, woordvoerder van NMBS-Noordoost.
In de jaren tachtig van de vorige eeuw schrapte de toenmalige minister van Verkeerswezen Herman De Croo uit besparingsoverwegingen de spoorkoker in de Liefkenshoektunnel. Eens te meer bedroog de gierigheid de wijsheid. Tot de Liefkenshoekspoortunnel gereed is, moet de Gentboog in Melsele (zie kaart) enig soelaas bieden. Die boog maakt het mogelijk dat treinen van de Waaslandhaven direct naar Gent, Zeebrugge en Noord-Frankrijk kunnen rijden. Dat zorgt voor een forse tijdwinst. De boog had al in dienst moeten zijn. Volgens de jongste stand van zaken zouden de werkzaamheden in 2007 beginnen. Kosten 4,36 miljoen euro.
Draaischijf Zuid
De NMBS-groep investeert fors om het Deurganckdok per spoor bereikbaar te maken. Nog dit jaar komt de geëlektrificeerde dubbelsporige verbinding gereed tussen de spoorlijn Antwerpen-Gent en de opstelsporen Zuid in de Waaslandhaven. 'Zuid' wordt de draaischijf van de spoorhaven op de linker Scheldeoever. In 2007 liggen hier 32 rangeersporen. Uitbreiding tot 42 sporen is gepland voor een verdere toekomst.
Eveneens in 2007 moet het Deurganckdok sluizenvrij per spoor bereikbaar zijn. Dat vergt de aanleg van een spoordijk. Die werkzaamheden lopen samen met het dempen van het Doeldok.
Infrabel, het bedrijf dat de spoorinfrastructuur beheert, bouwt aan het Deurganckdok ook de nodige opstelsporen. Kalishoek zal P&O bedienen en Krommenhoek de concessie Hesse-Noord Natie.

wat ik eigenlijk niet echt goed snap is dat ze de oosterweel en de 2e spoortunnel onder de schelde niet combineren. 1 grote tunnel bouwen is toch goedkoper dan 2 kleine (cfr kennedy-tunnel, die ook all-in-one was: auto, trein en voetganger)
ok, ze zullen niet graag een spoorlijn over t eilandje leggen, maar dan hebben ze ineens een reden om ook daar tunnel te graven.
ok, ze zullen niet graag een spoorlijn over t eilandje leggen, maar dan hebben ze ineens een reden om ook daar tunnel te graven.
De liefkenshoektunnel is juist zo goed gelegen omdat hij recht van antwerpen-noord naar de waaslandhaven gaat. 2 gebieden waar de sporen allemaal al klaar liggen. als die treinen helemaal moeten rondrijden langs de oosterweeltunnel verliezen ze veel meer tijd en moeten er nog nieuwe sporen bijgelegd worden 

Tot tien kandidaten voor bouw Liefkenshoek-spoortunnel
De belangstelling voor de bouw van de tweede spoortunnel onder de Schelde in het noorden van de Antwerpse haven is groot. Dat besluit de spoornetbeheerder Infrabel nadat de kandidaat-bouwers voor de Liefkenshoek-spoortunnel zich gisteren hebben gemeld. Tussen vijf en tien bouwgroepen zijn kandidaat, zo laat Infrabel weten. Het gaat telkens om een combinatie van aannemersbedrijven en financiers. De helft is afkomstig uit ons land, de andere helft komt uit het buitenland.
Bron: http://www.standaard.be/Kanaal/Index.as ... d=G0RTQFP4
De belangstelling voor de bouw van de tweede spoortunnel onder de Schelde in het noorden van de Antwerpse haven is groot. Dat besluit de spoornetbeheerder Infrabel nadat de kandidaat-bouwers voor de Liefkenshoek-spoortunnel zich gisteren hebben gemeld. Tussen vijf en tien bouwgroepen zijn kandidaat, zo laat Infrabel weten. Het gaat telkens om een combinatie van aannemersbedrijven en financiers. De helft is afkomstig uit ons land, de andere helft komt uit het buitenland.
Bron: http://www.standaard.be/Kanaal/Index.as ... d=G0RTQFP4