cijfers 2010

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
KB

Re: cijfers 2010

Bericht door KB »

K V B schreef:Een van de dingen die immers vaak over het hoofd worden gezien is namelijk dat er een alternatief bestaat voor met de auto naar minder goed ontsloten plaatsen te gaan gewoon is om niet naar minder goed ontsloten plaatsen te gaan... Je mist meestal niet zo veel.
Maar die keuze heb je niet altijd. Waar ik woon is het openbaar vervoer met wat goede wil "behoorlijk" te noemen (naar Belgisch-Limburgse normen), zolang je niet te ver weg moet of de Nederlandse grens over wilt. Maar naar mijn werk (ongeveer 20 km.) geraak ik erg moeilijk met het openbaar vervoer en dat komt niet alleen door mijn onregelmatige uren; op een enkele uitzondering na ben ik dan bijna anderhalf uur onderweg (zelfs met de fiets zou ik sneller zijn), en soms zou ik er wellicht zelfs helemaal niet geraken. (Verhuizen is om diverse redenen geen optie.)
Laatst gewijzigd door KB op 06 jan 2011, 21:16, 1 keer totaal gewijzigd.
L'union fait la force.
Dieselfreak

Bericht door Dieselfreak »

overweg13 schreef:De afgelegde afstanden kun je berekenen aan de hand van gegevens uit de netverklaring.
Bedoel je dit? Of waar kun je die netverklaring anders vinden?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
trainfreak

Bericht door trainfreak »

Dieselfreak schreef:
overweg13 schreef:De afgelegde afstanden kun je berekenen aan de hand van gegevens uit de netverklaring.
Bedoel je dit? Of waar kun je die netverklaring anders vinden?
Dat is de tarifaire afstand, niet de werkelijke afstand

http://www.railaccess.be, en meerbepaald dit: https://www.railaccess.be/portal/page/p ... 0et%202012
calabria

Bericht door calabria »

De afstanden staan ook in de lijnfolders op de nmbs site.
overweg13

Bericht door overweg13 »

calabria schreef:De afstanden staan ook in de lijnfolders op de nmbs site.
Maar die heb ik nog nooit gebruikt, wegens weinig nauwkeurig.
Met vriendelijke groet

overweg13
calabria

Bericht door calabria »

Ah, dat wist ik nog niet, maar zo'n enorm verschil (toch zeker qua kilometerprijs) zal het wel niet uitgemaakt hebben vorig jaar.

Om aan te vullen, mijn stiptheidscijfers van 2010, ze liggen in de lijn van de algemene tendens. In 2010 nam ik 263 treinen goed voor 169 overstappen in 94 treinreizen en ongeveer 13207 kilometer. Gemiddeld dus bijna 3 treinen per reis. Als student gaat het standaard om een traject Roeselare - Heverlee, meestal via Brugge, maar natuurlijk zitten er ook alternatieve routes via Kortrijk en lijn 89, Kortrijk en lijn 75, Lichtervelde en lijn 73 en zelfs via lijn 53 tussen. En dan zijn er nog een aantal occasionele treinreizen natuurlijk. Maar onthou: zo goed als altijd via lijn 50A en lijn 36N, niet toevallig twee lijnen met zeer ruime buffertijden.

Qua algemeen stipheidscijfer kom ik aan 81,3%, niet zo ver van het cijfer van Vic. Van afgeschafte treinen heb ik dit jaar geen last gehad. Als we dat cijfer gaan uitsplitsen op verschillende manieren kom ik voor eerste jaarhelft aan een stiptheid van 88,1%, voor de tweede jaarhelft zakt dat naar een ijskoude 72,3 %, de sneeuw en infrastructuurwerken hebben duidelijk hun effect maar er is ook sprake van een stevige daling zonder echte reden. Verder is het nog opvallend dat 10,6 % van de treinen die ik nam meer dan 1 minuut te vroeg aankwam. De ruime dienstregelingen op lijn 50A en lijn 36 zijn hier niet vreemd aan.

De grootste vertraging die ik vorig jaar meemaakte was 22 minuten voor een IC-A van Brugge tot Leuven op een maandagmorgen. Ik kan dus niet echt klagen op dat vlak. De algemene stiptheid is echter bedroevend.

Qua overstappen verliep het dit jaar redelijk goed, ik haalde 92,3 % van mijn overstappen. Maar hierbij moet rekening gehouden worden met het feit dat ik als doorwinterde treinreiziger vaak mijn reisplan nog tijdens de treinreis aanpas door bv. van een vertraagde IC-A in Gent te stappen op een IR naar De Panne om zo in Lichtervelde wel nog mijn overstap te kunnen maken. Vele minder veelwetende treinreizigers zouden hier spijtig genoeg hun aansluiting in Brugge missen.

En ten slotte, het minst gunstige cijfer: van mijn treinreizen in 2010 eindige slechts 73,4 % met minder dan 5 minuten in mijn eindstation. Ook dit cijfer daalde van ongeveer 80 % van januari tot juni naar 65 % van juli tot december. Tweemaal bereikte ik mijn einddoel trouwens met exact 60 minuten vertraging: tweemaal tijdens infrastructuurwerken tijdens het weekeinde. Tweemaal had ik echter wel recht op compensatie, want in mijn reisplan was de vertraging door de werken ingerekend, toch gingen telkens nog teveel aansluitingen verloren. Totale compensatie dus 2 maal het minimum van 2,5 euro. Dat bracht het aan de nmbs betaalde bedrag terug tot 197 euro, wat voor een kilometerprijs van 1,4 cent per kilometer zorgde.

Ik zou zeggen, herpak u nmbs, want één vierde van mijn eindbestemmingen met meer dan 5 minuten vertraging bereiken is eigenlijk echt niet zo leuk.
Hogersluys

Bericht door Hogersluys »

overweg13 schreef:
Hogersluys schreef:
overweg13 schreef: Je vergeet je aankoopprijs, je autobelasting...
Dat moet je niet in rekening brengen omdat er erg weinig treingangers zijn die geen auto hebben.
Die redenering snap ik niet. Je hebt de uitgave toch gemaakt? Voor mij is geld dat ik uitgegeven heb (cash, overschrijving, hoe dan ook) een uitgave.
Inderdaad, daar zeg je het 'je hebt de uitgave al gemaakt'. Als iemand ergens naartoe wil en moet kiezen tussen de trein of de auto is dat eigenlijk een argument om de auto te nemen.

Daarom is het zinvoller te kijken naar de meerkost van de te maken trip. Bij een auto die je toch al hebt is dat enkel de benzineprijs, bij de trein het treinkaartje. Het kan zijn dat daar bij de auto nog de kilometerheffing bijkomt wat de vergelijking negatiever zal maken. Maar voorlopig is dat nog toekomstmuziek.
Asterix

Bericht door Asterix »

Hogersluys schreef:Inderdaad, daar zeg je het 'je hebt de uitgave al gemaakt'. Als iemand ergens naartoe wil en moet kiezen tussen de trein of de auto is dat eigenlijk een argument om de auto te nemen.

Daarom is het zinvoller te kijken naar de meerkost van de te maken trip. Bij een auto die je toch al hebt is dat enkel de benzineprijs, bij de trein het treinkaartje. Het kan zijn dat daar bij de auto nog de kilometerheffing bijkomt wat de vergelijking negatiever zal maken. Maar voorlopig is dat nog toekomstmuziek.
Je slaat de bal compleet mis. Vic heeft niet 'al' maar 'toch' geschreven, een totaal andere betekenis. Daarenboven zie je essentiële factoren over het hoofd zoals risico op schade/medisch letsel, ziektekosten door de opgelopen stress, opbrengst omdat je in de trein arbeid kan verrichten tijdens de reis etc.
Adler

Bericht door Adler »

Hogersluys schreef:Inderdaad, daar zeg je het 'je hebt de uitgave al gemaakt'. Als iemand ergens naartoe wil en moet kiezen tussen de trein of de auto is dat eigenlijk een argument om de auto te nemen.

Die redenering begrijp ik dus absoluut niet.
Blijkbaar ga je uit van de veronderstelling dat de auto die je ooit hebt gekocht oneindig lang gaat meegaan.
Elke kilometer die je echter aflegt met die auto en niet met andere middelen, brengt je wat dichter bij het punt dat je die auto zal moeten vervangen.
Het is eigenlijk heel simpel, als je auto 10 jaar meegaat, kost je die elk jaar de aankoopprijs gedeeld door 10, en daar moet je dan ook nog de verzekering bijtellen, de autotaks, de jaarlijkse onderhoudskosten en alle andere vaste kosten.
Dieselfreak

K V B schreef:
kika schreef: Het hele auto-ov-verhaal: als je buiten de spits wilt reizen of op minder goed ontsloten plaatsen heeft de auto zonder twijfel veel voordelen, idem met veel bagage. OV is allemaal leuk en aardig en ik hou er van, maar het is lang niet altijd de meest rationele of verstandige keuze.
Wel, ik combineer OV met autodelen. Is de perfecte combinatie. Al ben ik er afgelopen jaar wel in geslaagd minder dan 500km met de auto te doen.

Een van de dingen die immers vaak over het hoofd worden gezien is namelijk dat er een alternatief bestaat voor met de auto naar minder goed ontsloten plaatsen te gaan gewoon is om niet naar minder goed ontsloten plaatsen te gaan... Je mist meestal niet zo veel.
Een van de redenen waarom automobilisten die eens het OV gebruiken vaak teleurgesteld zijn is dat ze hun verplaatsingsgedrag niet aanpassen. Ze proberen dezelfde plaatsen die ze vroeger met de auto aandeden nu met het OV te bereiken, en dat werkt vaak niet. Je moet niet de fout maken om daarheen te gaan waar je vroeger heenging omdat je daar makkelijk kon parkeren.
Dat is nu net het grote verschil tussen de trein en de auto: de trein is het meest geschikt om van stad naar stad te gaan, de auto om naar afgelegen plaatsen te gaan. Maar, veel mensen denken altijd vanuit de auto, ook als ze er niet in zitten, en natuurlijk krijgen ze dan problemen als ze zich eens met het openbaar vervoer verplaatsen, waar heel andere factoren belangrijk zijn om je verplaatsing goed te doen lukken.

Ik heb zelf geen auto, maar woon toch enigszinds op het platteland, maar wel vlakbij een grote agglomeratie. Voor afstanden tot ca. 30 km gebruik ik meestal mijn bromfiets, voor grotere afstanden de trein. Door jaren ervaring heb ik geleerd hoe die op een goede manier te gebruiken.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
pietje

Bericht door pietje »

Hogersluys schreef:
overweg13 schreef: Die redenering snap ik niet. Je hebt de uitgave toch gemaakt? Voor mij is geld dat ik uitgegeven heb (cash, overschrijving, hoe dan ook) een uitgave.
Inderdaad, daar zeg je het 'je hebt de uitgave al gemaakt'. Als iemand ergens naartoe wil en moet kiezen tussen de trein of de auto is dat eigenlijk een argument om de auto te nemen.

Verkeerde redenering: als je je wagen veel gebruikt en voor lange afstanden te doen, zal hij ook sneller verlseten zijn, dus moet je telkens er gereden wordt ook de aankoopprijs in rekening brengen.
Tevens koop je niet hetzelfde type wagen als je 10000 of 50000 km/jaar rijdt, en de prijs van de belastingen en verzekering is afhankelijk van het model, dus moet je die ook meetellen.
Laatst gewijzigd door pietje op 10 jan 2011, 10:42, 1 keer totaal gewijzigd.
b-loc
Contacteer:

Bericht door b-loc »

Als je met kiezen tussen OV en auto bepaal meestal niet de meerprijs mee.
-Kan ik al wat ik nodig heb meenemen in trein of heb ik daar voor auto nodig
-wat is de snelste manier OV<=>auto
-wat maakt mij minst gefrustreerd een overvolle trein die weeral te laat is of in de file staan
-wil ik wel of niet kunnen werken/rusten terwijl ik onderweg ben
-...
Volgens mij gaat hier bijna niemand de prijs tussen OV en auto berekenen en vergelijken wat is het goedkoopste
maar gewoon kijken wat is het makkelijkste voor mij
Asterix

Bericht door Asterix »

LRDArdo schreef:Jammer genoeg ook op 3 km van een deftige bushalte (Jaja te midden de velden). Fietsen tot aan de bushalte is wat ik doen, alleen is dit bij sneeuw en ijs véél te gevaarlijk. En plus mag ik blij zijn dat mijn stalen ros zichzelf niet verplaatst ^^!
Ik dacht dat, volgens het decreet basismobiliteit, je maar maximum 750 meter tot een halte zou moeten gaan? INFO Hier bestaat ook rechtspraak over die dit bevestigt.
pietje schreef:Verkeerde redenering: als je je wagen veel gebruikt en voor lange afstanden te doen, zal hij ook sneller verlseten zijn, dus moet je telkens er gereden wordt ook de aankoopprijs in rekening brengen. Tevens koop je niet hetzelfde type wagen als je 10000 of 50000 km/jaar rijdt, en de prijs van de belastingen en verzekering is afhankelijk van het model, dus moet je die ook meetellen.
Anderzijds is iemand die slim is op langere afstand gebaat met het meenemen van Taxistoppers. Op die manier kan je zelfs de rekening terug draaien. Het is allemaal moeilijk in natuurwetten te gieten.
Dieselfreak

calabria schreef:De afstanden staan ook in de lijnfolders op de nmbs site.
Kun je ook ergens de afstand van verplaatsingen in Nederland berekenen?
bobke

Bericht door bobke »

NMBS: 'Structurele verbetering in 2013'

11 januari 2011

'We weten dat de stiptheid niet goed is en we werken eraan. De echt grote verbeteringen zijn voor 2013, tot dan sturen we met kleinere ingrepen bij waar we kunnen.' Dat zegt spoorwegmaatschappij NMBS na berichten over de lage stiptheid van de treinen in 2010.

De NMBS verwacht vanaf 2013 structurele verbeteringen met de invoering van een volledig nieuw vervoersplan. De woordvoerder wijst ook naar de instroom van nieuw materieel de komende jaren. 'Tot dan sturen we met kleinere ingrepen bij waar we kunnen, luidt het.

TreinTramBus
Veel van de materieelproblemen die leiden tot vertragingen op het spoor, hebben te maken met de nieuwe dubbeldekstreinen van de spoorwegmaatschappij NMBS. 'Er zijn meer vertragingen met de nieuwe treinen dan met de oude', aldus TreinTramBus, de Bond van trein-, tram- en busgebruikers.

Volgens TreinTramBus heeft de lage stiptheid onder meer te maken met 'incidenten' als het ongeval in Buizingen, waardoor het treinverkeer dagenlang verstoord was. Maar er zijn zeker ook structurele elementen, luidt het. Zo krijgt de gebruikersorganisatie veel klachten over het materieel en vooral over de nieuwe dubbeldekstreinen. 'De deuren sluiten bijvoorbeeld niet, of de airco valt uit', aldus TreinTramBus.

De NMBS is op de hoogte van de problemen met de dubbeldekstreinen. Er wordt aan gewerkt, maar dat moet stelselmatig gebeuren: het is niet mogelijk alle treinen in een keer binnen te roepen.

Gezien de vele sneeuw in de maand december vreest TreinTramBus dat de stiptheid over heel 2010 nog lager zal uitvallen dan de 86,5 procent van de eerste elf maanden.

Bron: De Standaard
Plaats reactie