'De conducteur was net langs geweest', vertelt Bert De Brabandere. 'Hij was in Duinbergen uitgestapt. Er was op die trein een deur die niet automatisch dichtgaat en hij wilde die gaan sluiten. Maar de machinist had het blijkbaar anders begrepen en vertrok. De deuren stonden nog open en de conducteur stond nog op het perron.'
Het was gisterochtend om half acht toen zijn 'oude boemeltrein', zoals De Brabandere het noemt, uit het station van Duinbergen vertrok. 'De conducteur deed van op het perron heftig teken naar mij', vertelt De Brabandere, de voormalige voorzitter van Jong-CD&V. 'Ik begreep uit zijn gebaren dat hij wou dat ik aan de noodrem trok. Dat heb ik gedaan.'
'Toen ik trok, stopte de trein onmiddellijk. Het was nogal bruusk, echt een stevige snok. De treinbegeleider moest niet ver stappen, we stonden zelfs nog op het perron. Toen hij opstapte, heeft hij mij uitgebreid bedankt. Ik wist niet dat het NMBS-personeel blij kon zijn als er aan de noodrem werd getrokken.' (lacht)
'Ik vond het eigenlijk wel leuk om aan de noodrem te trekken. Zeker bij die oude treinen hangt de rem daar zo uitdagend boven de deur. Er is nu wel bewezen dat het effectief werkt. Maar goed ook, zolang het niet misbruikt wordt.'
Gelukkig voor Bert De Brabandere liep de trein nauwelijks vertraging op en haalde hij in Brugge nog zijn aansluiting. 'Ik was even bang dat er een hele procedure voor nodig was, waarbij misschien zelfs de bestuurder vervangen moet worden. Maar dat moet blijkbaar alleen als hij door het rood rijdt. Het was genoeg als de treinbegeleider de rem met zijn sleutel terugdraaide om te kunnen vertrekken.'
Het verhaal van De Brabandere wordt bevestigd bij de NMBS. 'Natuurlijk krijgt hij geen boete, want het was de treinbegeleider die vroeg om de noodrem te gebruiken', klinkt het.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... =G9734OU9Q