Modernisering Vierledige
Re: Modernisering Vierledige
Treinen kunnen honderd jaar of zelfs nog langer meegaan als ze regelmatig onderhouden worden en onderdelen vervangen worden. Zolang de kast niet doorroest, kan dit oneindig blijven doorgaan. Onze oudste klassiekjes kunnen er gemakkelijk nog tientallen jaren tegen, mits goed onderhoud.
Echter dient nieuwe technologie z'n kans te krijgen, zeker als dit ten goede komt qua energieverbruik.
Gisteren kreeg ik nog eens de kans te reizen in motorstel 204. Interieur is na bijna 50 jaar nog steeds slijtvast.
Een M6 is in een mum van tijd een varkensstal.
Echter dient nieuwe technologie z'n kans te krijgen, zeker als dit ten goede komt qua energieverbruik.
Gisteren kreeg ik nog eens de kans te reizen in motorstel 204. Interieur is na bijna 50 jaar nog steeds slijtvast.
Een M6 is in een mum van tijd een varkensstal.
-
- Berichten: 140
- Lid geworden op: 15 feb 2010, 10:34
Re: Modernisering Vierledige
Dat van die nieuwe technologie klopt ook wel weer en daarnaast is het eigenlijk ook wel zo dat het ook niet altijd nog (op een economische manier) mogelijk is om materieel aan te passen aan de wensen van deze tijd. Men zal dus ook enigszins een balans moeten vinden tussen (gerenoveerd) oud(er) en nieuw.
Het enige waar ik bang voor ben is dat men in de toekomst spoorwegmaterieel na pakweg een jaar of vijftien al als oud gaat beschouwen en wil vervangen.
Het enige waar ik bang voor ben is dat men in de toekomst spoorwegmaterieel na pakweg een jaar of vijftien al als oud gaat beschouwen en wil vervangen.
Laatst gewijzigd door Commendatore op 12 jan 2011, 20:48, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 1291
- Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03
Re: Modernisering Vierledige
Inderdaad: wat heet oud?
De gemiddelde klant vergelijkt de trein met de concurrent auto. Daar bouwen ze minder lang op één concept voort.
En anders kan men altijd de vorm buiten én binnen nog aanpassen (VW Golf).
Ook qua geluid zijn de MS800 stellen met hun schijfremmen opvallend stil vergeleken met het door blokken afgeremde Mat’64. Waarbij de ergonomisch gezien vooruitstrevende multiremblokken helaas geluidstechnisch eerder aan een alles tegenstrevende jonggeborene doen denken.
_________________
geef mij maar dynamische remmingen
De gemiddelde klant vergelijkt de trein met de concurrent auto. Daar bouwen ze minder lang op één concept voort.
En anders kan men altijd de vorm buiten én binnen nog aanpassen (VW Golf).
- Echt modern is natuurlijk het vliegtuig. Denkt men, want de rompstructuur met de kenmerkende cockpitramen van het onovertroffen succesnummer de Boeing 737 stamt nog af van de eerste Boeing 707, die begin jaren zestig aan zijn opmars begon. Ook de snelheden zijn niet meer duidelijk verhoogd sinds die tijd, afgezien van de Concorde dan. Harder gaan is heel bewerkelijk.
Bovendien is het in de luchtvaart zo dat doorbouwen op een bestaand model door de hoge kosten van een nieuwe typecertificatie extreem lang zinvol blijft. Dus vernieuwt men alleen van binnen de stoelen en zo.
Ook qua geluid zijn de MS800 stellen met hun schijfremmen opvallend stil vergeleken met het door blokken afgeremde Mat’64. Waarbij de ergonomisch gezien vooruitstrevende multiremblokken helaas geluidstechnisch eerder aan een alles tegenstrevende jonggeborene doen denken.
_________________
geef mij maar dynamische remmingen
Re: Modernisering Vierledige
Dat zal wel niet gebeuren, maar een interieur gaat maar 30 jaar mee, daarna moet je gewoon vervangenCommendatore schreef:Het enige waar ik bang voor ben is dat men in de toekomst spoorwegmaterieel na pakweg een jaar of vijftien al als oud gaat beschouwen en wil vervangen.

-
- Berichten: 387
- Lid geworden op: 09 nov 2010, 19:23
Re: Modernisering Vierledige
Alleen de vierledigen komen uit 1981... Mat'64 uit '66. (Nee, de '64 slaat op plan T en staan allemaal aan de kant) Daar zit een goeie 15 jaar tussen. In 15 jaar kan veel gebeurenBordensteker schreef: Een belangrijk verschil tussen het Nederlandse Mat’64 en de MS800 reeks lijkt me dat de laatste ontwerptechnisch duidelijk jonger is en thyristorsturing gebruikt (net als de laatstgebouwde klassiekjes), terwijl Mat’64 het nog met de ouderwetse schakelwals en energieverspillende weerstanden moet doen. Dat telt tegenwoordig behoorlijk mee als je naar milieu-aspecten kijkt.
Ook qua geluid zijn de MS800 stellen met hun schijfremmen opvallend stil vergeleken met het door blokken afgeremde Mat’64. Waarbij de ergonomisch gezien vooruitstrevende multiremblokken helaas geluidstechnisch eerder aan een alles tegenstrevende jonggeborene doen denken.

Een betere vergelijking kun je dan maken met SGMm, die komen uit 1974.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Stadsgewestelijk_Materieel
Re: Modernisering Vierledige
de vierledige stellen zijn van 1975 tot 1978 en zeker en vast niet van 1981.
-
- Berichten: 387
- Lid geworden op: 09 nov 2010, 19:23
Re: Modernisering Vierledige
Ik zag op de wikipedia dat ze in dienst gesteld waren in '81. Excuus. (blijft het feit overeind staan dat ze beter met SGM vergeleken kan worden itt Mat'64.
Re: Modernisering Vierledige
Hallo,
Groeten,
Joris De Mol
Slijtvast en die M6 bankskes, dat gaat ook niet goed samen hé... Piepen en kraken dat massas van die dingen al doen... Echt vreselijk soms als het zo in een nogal 'stil' rijtuig op enkele plaatsen piepiepkraakraakpiep doet...AM'er schreef:Gisteren kreeg ik nog eens de kans te reizen in motorstel 204. Interieur is na bijna 50 jaar nog steeds slijtvast.
Een M6 is in een mum van tijd een varkensstal.
Groeten,
Joris De Mol
Re: Modernisering Vierledige
Ah, toch nog mensen die er zo over denkenLRDArdo schreef:melle schreef:Eindelijk! Ik ben echt benieuwd hoe ze het geel op het front gaan verwerken
Laat ons hopen dat ze er een beter 'verwerking' van maken dat op de breaks. De V-vorm was héél wat mooier dan de nutteloze gele blok op de voorkant. Misschien moeten ze het front verwerken van een HLE13 of een stuurstandrijtuig van de M6 of I11. Achja les goûts et les couleurs...

Re: Modernisering Vierledige
En ze verbouwenden in stilte verder? Of heeft iemand toch al wat nieuws ondertussen 

Re: Modernisering Vierledige
Maandag ben ik op de weg naar buiten nog wezen kijken en was niet veel veranderd, 1 stuurrijtuig stond nog in het groen en de andere kant half uit elkaar.LRDArdo schreef:En ze verbouwenden in stilte verder? Of heeft iemand toch al wat nieuws ondertussen
Nu ik in Antwerpen zit kan ik er niets meer over vertellen




Re: Modernisering Vierledige
Wat doen ze eigenlijk met oud interieur? Weggooien?
Zo'n bank van 1ste klasse zou anders wel iets plezant zijn om op kot te hebben staan
Zo'n bank van 1ste klasse zou anders wel iets plezant zijn om op kot te hebben staan

Re: Modernisering Vierledige
Bij de renovatie van thalys hebben zo zo enkele oude zetels weggegeven als promotiestunt.BartB schreef:Wat doen ze eigenlijk met oud interieur? Weggooien?
Zo'n bank van 1ste klasse zou anders wel iets plezant zijn om op kot te hebben staan
Je kan in ieder geval eens proberen na te vragen bij de werkplaats in Mechelen. Een nee heb je, een ja...

Re: Modernisering Vierledige
Hah no problemo! Toch bedankt!Robin schreef:Nu ik in Antwerpen zit kan ik er niets meer over vertellen

-
- Berichten: 556
- Lid geworden op: 03 nov 2007, 22:18
- Locatie: Eerst Ronse , nu Zingem ( Kruisem )
- Contacteer:
Re: Modernisering Vierledige
Héél juist . Hier een foto uit 1975 ! Splinternieuwe 809 te Brussel Zuid , naast BeneluxSteven schreef:de vierledige stellen zijn van 1975 tot 1978 en zeker en vast niet van 1981.
