

Ik vraag me wel af of zoiets niet nadelig is voor de slijtage van de panto.
Die gaat toch maar aan 1 kant afslijten?

Doordat de treinen 1 rail gemeenschappelijk met het breedspoor gebruiken en 1 rail apart rijden ze niet in het midden van het spoor maar een beetje naar de zijkant. De draad van de bovenleiding hangt dus gemiddeld gezien ook niet boven het midden van de panto, maar meer naar 1 kant. Zelfs met het zigzaggen zal nog steeds 1 kant sneller afslijten dan de andere. Zeker nu er nog maar 1 lijn in spanje zo is uitgerust en de treinen dus niet kunnen draaien.Steven schreef:Waar is het probleem voor die stroomafnemer? Die draden hangen altijd zigzag net om een voldoende breed sleetoppervlak te maken. Ik zie geen problemen op dat gebied.
Of je draait gewoon de pantograaf om.Steven schreef:draai de loc om en het probleem verplaatst zich, beter geschreven uw probleem is weg
In Zwitserland past men dit systeem ook toe hoor.
Inderdaad. Het sleepstuk. Kon effe niet op het woord komen...Steven schreef:Die locs gaan niet altijd in dezelfde richting over die lijn rijden tenzij dat echt de enige lijn is waar ze kunnen rijden. Indien niet geraakt elke loc wel eens gedraait hoor maak u daar geen zorgen over.
Trouwens heel de panto draaien is niet nodig, enkel het sleepstuk volstaat natuurlijk.
Neen, de locs kunnen van spoorbreedte wisselen en worden op normale breedte gezet voor ze die wagons trekken.K V B schreef:Overigens: Breedspoorlocs die normaalsporige wagons slepen, bestaat dat in Spanje? (Smalspoorlocs die normaalsporige wagons trekken bestaat alleszins in Zwitserland, al is het tegenwoordig behoorlijk zeldzaam geworden)
Omdat de dubbele spoorbreedte maar tot de noordrand van Barcelona gaat, niet tot aan het hoofdstation. Daarnaast is er ook de bovenleiding, die staat op 3000v gelijkspanning vanaf figueras, en dat is een spanning die een tgv niet kan hebben. En last but not least de beveiliging, zoals je in het schema kan zien gaat de etcs ook nog niet tot in het centrum van de stad, dus ook geen tgvs tot daarRobin schreef:als blauw normaalspoor is waarom laten ze dan geen TGV rijden tot Barcelona
Je bedoelt waarschijnlijk dat de meerderheid van de TGV's die niet aankanShrek schreef:Omdat de dubbele spoorbreedte maar tot de noordrand van Barcelona gaat, niet tot aan het hoofdstation. Daarnaast is er ook de bovenleiding, die staat op 3000v gelijkspanning vanaf figueras, en dat is een spanning die een tgv niet kan hebben. En last but not least de beveiliging, zoals je in het schema kan zien gaat de etcs ook nog niet tot in het centrum van de stad, dus ook geen tgvs tot daarRobin schreef:als blauw normaalspoor is waarom laten ze dan geen TGV rijden tot Barcelona