Brecht Noorderkempen stabiliseert...

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
rvdborgt

Re: Brecht Noorderkempen stabiliseert...

Bericht door rvdborgt »

stefanic schreef:Geloof me vrij dat er al zeer veel gevloekt is (en nog zal worden) tijdens het maken van de dienstregelingpuzzel. Miljarden zijn geinvesteerd in Antwerpen-Centraal, maar voldoende wissels om de treinen daar ook een beetje flexibel binnen te krijgen, ho maar...
Zijn er ook treinen waarvoor jullie niet tevreden zijn over het pad dat ze door de beperkte Antwerpse infrastructuur nu noodgedwongen hebben? Of zijn er zelfs treinen die niet naar Antwerpen-Centraal rijden (of helemaal niet rijden) door de beperkte Antwerpse infrastructuur?

Groetjes,
Rian
K V B

Bericht door K V B »

stefanic schreef:
De keertijd voor de IRs inkorten zullen de TBS niet graag horen. De huidige tijd (14 min, u24->u36) is quasi het minimum, daar de informatica-opstart van de stuurposten z'n tijd nodig heeft.
Zaterdag mocht ik meerijden met een machinist van de SBB. Die had zijn stuurpost echt wel in een minuut in in bedrijf (gewoon "inloggen" en treinnr. ingeven). Daarna was het gewoon nog een minuut of zo wachten terwijl automatisch de remmen getest werden.
Steven

Bericht door Steven »

K V B schreef:
stefanic schreef:
De keertijd voor de IRs inkorten zullen de TBS niet graag horen. De huidige tijd (14 min, u24->u36) is quasi het minimum, daar de informatica-opstart van de stuurposten z'n tijd nodig heeft.
Zaterdag mocht ik meerijden met een machinist van de SBB. Die had zijn stuurpost echt wel in een minuut in in bedrijf (gewoon "inloggen" en treinnr. ingeven). Daarna was het gewoon nog een minuut of zo wachten terwijl automatisch de remmen getest werden.
niet vergeten dat die bestuurders van die zogezegd ruime keertijd moeten profiteren om is naar wc te gaan en te eten. Want die mensen doen dat zo vier of vijf keer per dienst heen en weer. Pauze bestaat niet officieel in België voor binnenlands verkeer daar waar dit in andere landen (Zoals NL) wel het geval is. Je moet alles in het totaal plaatje zien en niet in detail bespreken want dat geeft een totaal vertekend beeld. Moest er maar 1 korte kering zijn per dienst zou daar niemand zich zorgen om maken maar als heel uw dag er mee gevuld is en dat het enige moment is dat je is effe de benen kan strekken en profiteren dan is dat al een heel andere zaak, je moet de zaak dus in de juiste context bezien. Wat niet wegneemt dat een M6 sneller in dienst zou mogen komen, maar België zou België niet zijn. Alle nieuwe treinen die bij ons rond rijden hebben altijd meer tijd nodig dan de oude treinen om in dienst gezet te worden. De tijd neemt toe volgens de elektronica die er bij komt kan je stellen. Heeft deels ook te maken met het aantal veiligheidssystemen die moeten opstarten. Die starten softwarematig allemaal afzonderlijk op zover ik weet (om conflicten te vermijden die er nu al meer dan genoeg zijn) Zover ik weet heeft de SBB veel minder materieel rondrijden met 3, 4 of 5 veiligheidssystemen aan boord wat het geheel op zich al veel eenvoudiger maakt.
Daar waar ETCS een hele boel moest vereenvoudigen is daar momenteel totaal nog geen sprake van.
Wetende dat een thalys de volgende elementen moet laten starten
ETCS
KVB
Memor
TBL1
TBL2
PZB (indien thalys PBKA)
ATB
en dan verschieten ze er van dat die dingen nog geregeld met elkaar in conflict geraken.

Op die M6 stuurrijtuigen is dat al bijna de helft van dit verhaal.
ETCS opstarten die op zijn beurt dan de memor zal laten werken, nadien volgt (indien al aanwezig) ook de TBL1+ komt daar nog bij zoals we hier al eerder in andere topics gemeld hebben dat die software blijkbaar nog niet 100% bugvrij is.
Het zou allemaal sneller en beter kunnen, zwier alles buiten gebruik enkel nog ETCS in alle landen vanaf morgen maar wie gaat dat betalen? Vele bedrijven waaronder ook de NMBS staan wat achter met bepaalde investeringen in dat soort zaken en betalen daarvoor de prijs nu. SBB heeft dat probleem niet echt gehad (zover ik weet) en kan daarom nu iets beter volgen in dat soort zaken.
K V B

Bericht door K V B »

Steven schreef:
K V B schreef:
stefanic schreef:
niet vergeten dat die bestuurders van die zogezegd ruime keertijd moeten profiteren om is naar wc te gaan en te eten. Want die mensen doen dat zo vier of vijf keer per dienst heen en weer. Pauze bestaat niet officieel in België voor binnenlands verkeer daar waar dit in andere landen (Zoals NL) wel het geval is.
Das inderdaad bij de SBB anders geregeld. Maar dat kan juist omdat ze met veel meer treinen rijden. De "toer" van de machinist ( hij heet Stefan) die ik zaterdag mocht begeleiden zag er zo uit:
12:20: aanvang dienst.
12:36: trein IR 1925 naar Zürich via Aarau en Brugg. Aankomst daar om 13:54. Dan pauze.
14:58: trein IR 2028 terug naar Bern. Deze trein kwam uit de stelplaats (rook lekker fris overigens) en stond om 14:50 op het perron.
Het punt is dat je er voor zorgt dat de bestuurder diensten wisselt op stations waar veel verschillende treinseries bij elkaar komen, zodat je een pauze kan inplannen.
Overigens had Stefan die dag "beschikbaarheidsdienst". Dat wil zeggen dat zijn toer nog tijdens de dag kon veranderen, omdat hij ingezet werd om machinisten te vervangen die om een of andere reden niet konden. Later moest hij nog een trein klaarmaken, en nog een ritje heen en terug naar Brig doen, maar dat heb ik niet meer meegemaakt.
Ik heb hem trouwens gevraagd hoe lang het duurt voor je een trein in gebruik kan nemen. Van volledig uitgeschakelt naar klaar om te vertrekken duurt bij een ICN 20 minuten, maar meestal worden die gewoon in een slaapstand gezet, en dan zijn 4 minuten voldoende. Het enige dat elke dag moet gebeuren dat wel wat tijd in beslag neemt is het schouwen, maar dat doet vaak iemand andes. Het kan als machinist voorkomen dat je een hele dag niet anders doet dan in de stelplaats treinen controleren. Stefan heeft soms ook dienst op de SBB machinisten helpdesk.
Wat niet wegneemt dat een M6 sneller in dienst zou mogen komen, maar België zou België niet zijn. Alle nieuwe treinen die bij ons rond rijden hebben altijd meer tijd nodig dan de oude treinen om in dienst gezet te worden. De tijd neemt toe volgens de elektronica die er bij komt kan je stellen. Heeft deels ook te maken met het aantal veiligheidssystemen die moeten opstarten. Die starten softwarematig allemaal afzonderlijk op zover ik weet (om conflicten te vermijden die er nu al meer dan genoeg zijn) Zover ik weet heeft de SBB veel minder materieel rondrijden met 3, 4 of 5 veiligheidssystemen aan boord wat het geheel op zich al veel eenvoudiger maakt.
De SBB heeft zelf drie veiligheids systemen. Signum, ZUB en ETCS. De treinen waar ik zaterdag op zat hadden alle drie aan boord. Mijn indruk was dat de tijd om een stuurpost in bedrijf te nemen voornamelijk afhing van de duur die nodig was voor de remproef. Het was meestal daarop dat we moesten wachten.
Met andere woorden: Wat de machinist deed was altijd ongeveer:
- Inloggen. Gegevens van de trein invoeren. (had ie maar 30 seconden voor nodig, Stefan heeft 28 jaar ervaring).
- Automatische remproef starten.
- Terwijl de remproef loopt, alle overige diagnoses starten. Dat liep min of meer automatisch.
Bij de ICN was wel al meer geautomatiseerd dan in de EW IV stuurstand die we op de terugweg hadden.
Het lijkt me dat met de nodige automatisering, en het paralel laten lopen van testen de zaak toch wel snel kan.
Overigens worden niet alle tests altijd gedaan, en sommige tests worden al rijdend gedaan. Elke trein heeft een logboek, en tussen door als hij wat tijd had nam Stefan dat logboek en keek welke diagnosetests die dag nog niet uitgevoerd waren, deed die en zette dan een krabbel in het logboek. Zo vertrekt de trein ook in ETCS level 1, en wordt pas na vertrek gecontroleerd of ETCS level 2 ook werkt. Faalt die test dan gaat de trein via de oude stamlijn en komt die met +10 in Zürich aan...

Het viel me overigens op hoe ver alles geautomatiseerd verloopt bij de SBB. Elke machinist heeft een laptop, en daar krijgt hij zijn planning op. Hij moet dus niet ergens langs een depot of zo, hij kan bij begin dienst gewoon direct naar zijn trein lopen, en instappen. Het enige dat nog op papier stond was het logboek van de EW IV stuurstand.
Het is zelfs niet nodig dat hij zich meld bij de machinist die de trein voordien had. Toen we in Zürich aankwamen was het enige dat machinist Stefan nog moest doen "uitloggen", de trein in parkeerstand zetten, en uistappen. Duurde maar een minuutje, en dan kon hij koffie gaan drinken...
Steven

Bericht door Steven »

Het is algemeen geweten dat de sbb moderner is en er ook de middelen voor heeft en ze veelal juist gebruikt (de perfectie bestaat niet maar je kan er naar streven). Wij mogen nooit al rijdend onze proeven doen ( gaat niet want de meeste testknoppen zijn enkel functioneel met de keerkruk op 0).
Wij moeten dan ook nog steeds de volgfiche invullen ( de ritten van A naar B met datum en uur), een aanmeldings sms sturen en geen van al deze taken mag al rijdend uitgevoerd worden. Dan volgt natuurlijk de werkingsproef van de rem die wij tot nu toe manueel uitvoeren ( bij de desiro zou dit door de computer gebeuren naar schijnt). Dus bij elke rit heb je de volgende vaste routine bij in gebruik name stuurpost:
In dienst zetten
Werkingsproef rem
Volgfiche invullen
Gsmr aanmelden
Sms versturen om ons aan te melden.

Bij een aflos vervalt van bovenstaande teks de werkingsproef van de rem en de gsmr
K V B

Bericht door K V B »

Steven schreef: Bij een aflos vervalt van bovenstaande teks de werkingsproef van de rem en de gsmr
De "aflos" waar ik bij was ging natuurlijk ook gepaard met een richtingswissel. Dan controleerd men wel dat de remmen op de bevelen van de stuurpost reageren. GSMr doen ze blijkbaar als eerste.
Wat ik overigens ook interessant vond is hoe GSM-R bij de SBB gebruikt wordt. Gebruiken ze bij de NMBS ook functionele nummers?
Steven

Bericht door Steven »

Het is te zien hoe je functioneel omschrijft. Wij kunnen hem gebruiken als telefoon op het klassieke en interne net ( met eigen specifieke nummers). In het basismenu zitten een 14 tal toetsen die van functie kunnen veranderen volgens je van menu zal veranderen. Een paar externe knoppen bestaan uit:
Alarm
Aan/uit knop
Oproep tbg
Oproep reizigers
Oproep tweede tb(indien van toepassing bijvoorbeeld voor de opdruklok in Luik)

Het toestel is meestal bruikbaar in 3 tot 5 talen. Heeft een eenvoudige menu (mijn persoonlijk idee dus). Ons toestel is beter in gebruik dan het model van NS (volgens NS collega's omdat hun toestel een veel kleinere display heeft en daardoor beperkter is in mogelijkheden).
kika

Bericht door kika »

Steven schreef:Ons toestel is beter in gebruik dan het model van NS (volgens NS collega's omdat hun toestel een veel kleinere display heeft en daardoor beperkter is in mogelijkheden).
Wat ik hoorde was dat het display minder goed leesbaar is, lijkt me logisch, de grootte van het display heeft niet zoveel te maken met de mogelijkheden van het apparaat: mijn televisie kan niet bellen bvb. :wink:
Steven

Bericht door Steven »

Ik druk mij misschien slecht uit. Door het kleinere scherm is het inderdaad lastig lezen maar de mogelijkheden om iets overzichtelijk weer te geven dus ook. Die toestellen hebben vooral veel toetsen met maar 1 functie waardoor je dus meer toetsen en minder display krijgt.
K V B

Bericht door K V B »

Steven schreef:Het is te zien hoe je functioneel omschrijft. Wij kunnen hem gebruiken als telefoon op het klassieke en interne net ( met eigen specifieke nummers).
De manier waarop het bij de SBB werkt is dat ze nummers gebruiken die van het treinnummer afhangen. Bijvoorbeel 202801 verbind je met de stuurpost van trein 2028, 202810 verbind je met de conducteur. Met 202899 krijg je dan weer de machinist op zijn mobieltje. Bel 202808 en je kan in de trein zelf omroepen.
Is handig als bijvoorbeeld de conducteur van een bepaalde trein zijn collega op een andere trein wil opbellen (om bijv. een aansluiting te regelen). Je moet niet weten wie waar dienst heeft, het treinnr. is voldoende.
Steven

Bericht door Steven »

Okido dat kennen wij ook. Maar we gaan hier weer naar het onderwerp. Over deze materie zullen we verder praten in het door u opgestarte onderwerp.
Plaats reactie