Pendelaars L 15 zijn treinvertragingen beu

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
MaartendeJ

Re: Pendelaars L 15 zijn treinvertragingen beu

Bericht door MaartendeJ »

Excuzeer mij hoor, maar als de overstap cross-platform is, is er toch verder niets aan de hand?

Ik neem aan dat een diesel in Belgie nogsteeds niet sneller is als Elektrisch materieel. En als er in Mol gewoon braaf gewacht wordt op de aansluiting van de treinen uit Hasselt en Neerpelt...

en/of
Twee keer per uur een Stoptrein (IR is dat in Belgie toch?) Mol-Antwerpen met elektrisch materieel, het ene halve uur sluit het deel uit Neerpelt op deze trein aan, het ander halve uur uit Hasselt. Zo kan je de dieseltrein aan de andere kant van het perron zetten, om zo een cross-platform overstap te creeeren. Zolang het betrouwbaar is, is er niets aan de hand (en je hebt een frequentieverdubbeling tussen Mol-Antwerpen, en dat werkt positief)

(zie voor het concept de Noord/Oost-IC's in Amersfoort/NL: http://nl.wikipedia.org/wiki/Spoorslag_ ... Leeuwarden)
KB

Bericht door KB »

pietje schreef: Dat is het nadeel van enkelspoor, maar voor 1 trein per uur per richting is dubbelspoor over de hele lengte echt wel overdreven.
In de huidige situatie is dubbelspoor over de volledige lengte misschien overdreven. Maar 1 trein per uur (of zelfs om de 2 uur in het weekend) is eigenlijk wat weinig. Kijk maar eens naar de inwonersaantallen van de gemeenten langs lijn 15 tussen Hasselt en Mol: Balen 21022, Beringen 42758 (kleine onbemande halte kilometers van het centrum), Heusden-Zolder 31526 (2 haltes), Houthalen-Helchteren 30126 (geen station), Leopoldsburg 14907 (enige bemande station), Zonhoven 20570 (geen station). Dit is zeker geen dunbevolkte streek met enkele kleine dorpjes. Er is zeker potentieel, maar het aanbod van de NMBS is wat mager om eruit te halen wat erin zit.
L'union fait la force.
profke

Bericht door profke »

Leopoldsburg 14907 (enige bemande station)
Voor bestemming antwerpen wordt hier zeker veel meer publiek aangetrokken...

vanuit hechtel/peer rijdt men ook tot hier.
(hoewel de stations van lommel/neerpelt ook wel gekozen worden)
ik heb collega's die per wagen 15 km enkele rit(dus 30 km heen en terug) rijden naar dit station om de autorit tot antwerpen te vermijden... (vertrek vanuit peer, trein in leopoldsburg, naar antwerpen berchem, en terug)
Bibke

Bericht door Bibke »

Zelfs mensen van Ham en Laakdal komen naar Leopoldsburg.
Shrek

Bericht door Shrek »

Over enkele maanden, als de MS 085 beginnen te rijden, komen er 41'ers vrij vanuit de Ardennen.
Dit zal het aantal afgeschafte en verkorte treinen misschien wat verminderen :)
pietje

Bericht door pietje »

MaartendeJ schreef:Excuzeer mij hoor, maar als de overstap cross-platform is, is er toch verder niets aan de hand?

Ik neem aan dat een diesel in Belgie nogsteeds niet sneller is als Elektrisch materieel. En als er in Mol gewoon braaf gewacht wordt op de aansluiting van de treinen uit Hasselt en Neerpelt...

en/of
Twee keer per uur een Stoptrein (IR is dat in Belgie toch?) Mol-Antwerpen met elektrisch materieel, het ene halve uur sluit het deel uit Neerpelt op deze trein aan, het ander halve uur uit Hasselt. Zo kan je de dieseltrein aan de andere kant van het perron zetten, om zo een cross-platform overstap te creeeren. Zolang het betrouwbaar is, is er niets aan de hand (en je hebt een frequentieverdubbeling tussen Mol-Antwerpen, en dat werkt positief)

(zie voor het concept de Noord/Oost-IC's in Amersfoort/NL: http://nl.wikipedia.org/wiki/Spoorslag_ ... Leeuwarden)
Zoiets zou ik ook verwachten, maar zoals je in andere reacties leest zijn er velen die kost wat kost op hun stoel willen blijven zitten. :?
Die IR is grotendeels een stoptrein, maar stopt toch niet overal. Tussen Herentals en Antwerpen worden een 6-tal haltes enkel door L-treinen (=stoptreinen) gedaan.
Dat cross-platform overstappen zou inderdaad de ideale oplossing zijn, maar als je de stiptheid van de NMBS kent, begrijp je het argwaan van de reizigers wel.
Jani

Bericht door Jani »

Maar die kruising in Leopoldsburg past toch helemaal niet in de dienstregeling?
Dan is het toch logisch dat er in Leopoldsburg niets voorzien wordt om ook perron 2 te gebruiken.
Het stuk dubbelspoor is daar zeker ruim genoeg, de treinen moeten maar beter hun rijtijden respecteren.
Het zou toch zwaar overdreven zijn om daarvoor de volledige lijn terug op dubbelspoor te brengen?[/quote]
ik bedoelde als de trein uit Antwerpen vertraging heeft dat die uit Hasselt kan kruisen in Leopoldsburg , nu staan ze daar in beringen mijn en hebben 2 treinen vertraging[/quote]

Dat is het nadeel van enkelspoor, maar voor 1 trein per uur per richting is dubbelspoor over de hele lengte echt wel overdreven.
Normaal zou men treinen die volgens de dienstregeling "op tijd" rijden trouwens moeten laten primeren, zo ontstaat er geen extra gevolgvertraging op andere treinen, maar het is natuurlijk moeilijk om ergens een lijn te trekken.[/quote]

Dus volgens u moet een IC-trein of een Thalys in vertraging dan maar achter een stoptrein die op tijd is blijven rijden. Ik denk niet dat de reizigers dat leuk gaan vinden. Of moet dit alleen op de L15 gelden?
ijzeren rijn 82

Bericht door ijzeren rijn 82 »

KB schreef:
pietje schreef: Dat is het nadeel van enkelspoor, maar voor 1 trein per uur per richting is dubbelspoor over de hele lengte echt wel overdreven.
In de huidige situatie is dubbelspoor over de volledige lengte misschien overdreven. Maar 1 trein per uur (of zelfs om de 2 uur in het weekend) is eigenlijk wat weinig. Kijk maar eens naar de inwonersaantallen van de gemeenten langs lijn 15 tussen Hasselt en Mol: Balen 21022, Beringen 42758 (kleine onbemande halte kilometers van het centrum), Heusden-Zolder 31526 (2 haltes), Houthalen-Helchteren 30126 (geen station), Leopoldsburg 14907 (enige bemande station), Zonhoven 20570 (geen station). Dit is zeker geen dunbevolkte streek met enkele kleine dorpjes. Er is zeker potentieel, maar het aanbod van de NMBS is wat mager om eruit te halen wat erin zit.
er komen haltes bij tussen Mol-Hasselt in Zonhoven (thv Halveweg) , en Beringen centrum (vroegere halte terug in dienst) , waneer dit klaar is weet ik niet
vanuit Mol is er gevraagd om in het weekend een uur dienst te rijden , maar mocht niet van Brussel , te duur
ijzeren rijn 82

Bericht door ijzeren rijn 82 »

profke schreef:
Leopoldsburg 14907 (enige bemande station)
Voor bestemming antwerpen wordt hier zeker veel meer publiek aangetrokken...

vanuit hechtel/peer rijdt men ook tot hier.
(hoewel de stations van lommel/neerpelt ook wel gekozen worden)
ik heb collega's die per wagen 15 km enkele rit(dus 30 km heen en terug) rijden naar dit station om de autorit tot antwerpen te vermijden... (vertrek vanuit peer, trein in leopoldsburg, naar antwerpen berchem, en terug)
de Bus nemen is geen optie , denk niet dat er veel bussen aansluitig op de trein geven in leopoldsburg , idem lommel en Neerpelt is ook geene vette
Plaats reactie