Botsing trein met bus maar nipt vermeden in Kapellen

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
trainfreak

Botsing trein met bus maar nipt vermeden in Kapellen

Bericht door trainfreak »

Op de spoorwegovergang in Kapellen, ter hoogte van de Christiaan Pallemansstraat, kwam het dinsdagavond ei zo na tot een botsing tussen een bus van De Lijn en een trein. De stoptrein kon echter tijdig in de remmen gaan.

Rond 17 uur was er een wegversperring aan de spoorwegovergang in de Stationstraat als gevolg van een probleem met de signalisatie. Onder andere de bussen van De Lijn werden via de Chr. Pallemansstraat naar de overweg aan de Heidestraat omgelegd.

"Daar probeerde de bus van lijn 78 de moeilijke hoek van 45° richting Koning Albertlei te nemen", vertelt ooggetuige Dirk Nagels. "Die bus kwam vast te zitten tegen een verkeerspaal. De bus die daar kort op volgde kwam vast te zitten op de overgang."

Net op dat ogenblik was er een trein in aantocht. De bus, die vol jonge mensen zat, kon niet meer voor- of achteruit.

Evacuatie
"Niemand reageerde behalve de uitbater van het nabijgelegen bistro Kandinsky", gaat Nagels verder. "Die maande de chauffeur, die blijkbaar onder de indruk was, zo snel mogelijk de passagiers te evacueren."

De trein die op komst was gelukkig een stoptrein, die bijgevolg tijdig kon stoppen. De mensen van Infrabel, De Lijn en de lokale politie waren snel ter plekke om alles in goede banen te leiden. De brandweer zaagde de verkeerspaal door zodat de bus toch de bocht kon nemen.

Roland Haentjens

http://www.gva.be/antwerpen/kapellen/bo ... ellen.aspx

Het scheelde niet veel of er was een ernstig ongeval dus...
Gelukkig dat de stoptreinen tijdig kunnen stoppen :wink:
ferry

Re: Botsing trein met bus maar nipt vermeden in Kapellen

Bericht door ferry »

Hoi

Wie vertelt er zulke onzin. Was daar ook en heb gezien dat de stoptrein uit Essen gewoon voor het rode licht tot staan was gekomen omdat de overweg onklaar was gemaakt(door telkens de neerkomende barreel tegen te houden) Sensatie is blijkbaar eigen aan bepaalde mensen/pers!
Wat er niet bij gezegd wordt is dat door het voorval de stoptrein uit Essen 30 minuten en die naar Essen/Roosendaal 50 minuten vertraging opliepen terwijl daarenboven 4 IC treinen en 1 P trein werden
afgeschaft.

f
Robin

Bericht door Robin »

dit is inderdaad een zeer korte bocht om te nemen, zelfs met de wagen vind ik het kort.
Dat je als buschauffeur niet slimmer bent om te weten dat dit niet gaat :roll:
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

Robin schreef:dit is inderdaad een zeer korte bocht om te nemen, zelfs met de wagen vind ik het kort.
Achter de bus die vastzat in de bocht stond een bus op de overweg te wachten tot de eerste bus verder kon. Dat is wel een graadje erger. Verder stel ik me voor dat de chauffeurs een omleiding volgden die hun was doorgegeven. Wie verzint die omleiding? De Lijn ? De gemeente?

Groetjes,
Rian
Hobbes

Bericht door Hobbes »

rvdborgt schreef:
Robin schreef:dit is inderdaad een zeer korte bocht om te nemen, zelfs met de wagen vind ik het kort.
Achter de bus die vastzat in de bocht stond een bus op de overweg te wachten tot de eerste bus verder kon. Dat is wel een graadje erger. Verder stel ik me voor dat de chauffeurs een omleiding volgden die hun was doorgegeven. Wie verzint die omleiding? De Lijn ? De gemeente?

Groetjes,
Rian
Als dat zo is gebeurd mogen ze die chauffeur van de tweede bus terug naar de rijschool sturen want bij mijn weten mag je NOOIT een overweg oprijden als je niet kunt doorrijden.
Bibke

Bericht door Bibke »

Hobbes schreef:Als dat zo is gebeurd mogen ze die chauffeur van de tweede bus terug naar de rijschool sturen want bij mijn weten mag je NOOIT een overweg oprijden als je niet kunt doorrijden.
Dat vind ik ook.
pietje

Bericht door pietje »

Bibke schreef:
Hobbes schreef:Als dat zo is gebeurd mogen ze die chauffeur van de tweede bus terug naar de rijschool sturen want bij mijn weten mag je NOOIT een overweg oprijden als je niet kunt doorrijden.
Dat vind ik ook.
Ik ook, al denk ik ook wel dat de boete die volgt niet mis zal zijn.
Moet De Lijn nu ook de schade van heel die operatie vergoeden?
Robin

Bericht door Robin »

pietje schreef:
Bibke schreef:
Dat vind ik ook.
Ik ook, al denk ik ook wel dat de boete die volgt niet mis zal zijn.
Moet De Lijn nu ook de schade van heel die operatie vergoeden?
wie anders denk je :roll: .

ik dacht is ergens gelezen te hebben dat het tarief per trein per minuut 2€ bedraagt. Om nog maar te zwijgen over die verkeerspaal :mrgreen:
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
dentheo

Bericht door dentheo »

ferry schreef:Hoi

Wie vertelt er zulke onzin. Was daar ook en heb gezien dat de stoptrein uit Essen gewoon voor het rode licht tot staan was gekomen omdat de overweg onklaar was gemaakt(door telkens de neerkomende barreel tegen te houden) Sensatie is blijkbaar eigen aan bepaalde mensen/pers!

f
Het blijft voor mij moeilijk om te geloven dat die buschauffeur wist dat er een sein stond voor die overweg en hij dus veilig zijn toeren kon uithalen.
Theo
Groeten vanop de Heide
LRDArdo

Bericht door LRDArdo »

dentheo schreef:Het blijft voor mij moeilijk om te geloven dat die buschauffeur wist dat er een sein stond voor die overweg en hij dus veilig zijn toeren kon uithalen.
Die buschauffeur wist dat niet. Het veiligheidssysteem trad in werking. De slagbomen raakten vast op de bus, de overweg kon niet worden afgesloten, de beveiliging zette de seinen voor de overweg op rood. Of de chauffeur dat nu weet of niet.
trainfreak

LRDArdo schreef:
dentheo schreef:Het blijft voor mij moeilijk om te geloven dat die buschauffeur wist dat er een sein stond voor die overweg en hij dus veilig zijn toeren kon uithalen.
Die buschauffeur wist dat niet. Het veiligheidssysteem trad in werking. De slagbomen raakten vast op de bus, de overweg kon niet worden afgesloten, de beveiliging zette de seinen voor de overweg op rood. Of de chauffeur dat nu weet of niet.
Dus als die trein nu geen stoptrein maar een IC was, dan had die toch nooit op tijd kunnen stoppen?
Er van uitgaande dat de treinbestuurder niet kon zien dat de bus klem stond op de sporen.
pietje

Bericht door pietje »

trainfreak schreef:
LRDArdo schreef:
Dus als die trein nu geen stoptrein maar een IC was, dan had die toch nooit op tijd kunnen stoppen?
Er van uitgaande dat de treinbestuurder niet kon zien dat de bus klem stond op de sporen.
Tuurlijk wel, de slagbomen worden ruim op tijd gesloten en zolang het sein voor de overweg op rood staat, zal het sein daarvoor op geel staan en kan de trein tijdig remmen.
Niet dat ik het u aanraad om het zelf te proberen hé :wink:
trainfreak

Ik ken de bewuste plaats niet.
Maar jij zegt dus dat de seinen aan de overweg gekoppeld zijn..
Als er dan een IC doorkomt dan moet die overweg toch zeer lang op voorhand dichtgaan als die nog op tijd moet kunnen stoppen.
Of mis ik echt iets?
Asterix

Bericht door Asterix »

Ik vind dat toch ook maar een zeer vreemde uitleg. Ik ken geen enkele IC die in de buurt van een overweg telken male in de remmen gaat omdat hij telkens weer dubbel geel krijgt tot de overweg even verderop gesloten werd. En die IC is daar echt wel snel. En dan zou nog eens vlak voor elke overweg een sein moeten staan? :?:
Paul
Contacteer:

Bericht door Paul »

Volgens mij is in het de meeste gevallen niet zo dat het sein pas op groen gaat als de overweg dicht is. Het is omgekeerd: het sein springt op rood als er iets mis is met de overweg of als die in groot alarm gaat. Tenminste bij permissieve blokseinen gaat het zo, dacht ik. Of de trein dan nog tijdig kan stoppen hangt er vanaf hoe dicht hij al genaderd is en hoe snel hij rijdt.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Plaats reactie