Krantenartikels: wat is de ECHTE waarheid?

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Stef

Krantenartikels: wat is de ECHTE waarheid?

Bericht door Stef »

Na het artikel over Kappelen dat toch wel zwaar overdreven was, lees ik deze morgen:

Twee treinen op één spoor: ramp vermeden in Ninove

Tussen Ninove en Geraardsbergen is afgelopen weekend nipt een herhaling van de ramp in Buizingen vermeden. Een passagierstrein uit Ninove was op hetzelfde spoor beland als een goederentrein. Beide treinbestuurders moesten zwaar in de remmen om een botsing te vermijden, maar kwamen gelukkig op tijd tot stilstand.

Door werkzaamheden moesten alle treinen in beide richtingen over één spoor. In zo'n situatie geeft de dienst Traffic Control van Infrabel orders aan de seinhuizen om te bepalen welke trein voorrang heeft. 'Maar nu moet er een misverstand geweest zijn tussen seinhuis Denderleeuw en Geraardsbergen, waardoor beide treinen allebei prioriteit kregen', zegt woordvoerder Bram De Saedeleer van Infrabel. 'Als zoiets gebeurt, treedt onmiddellijk een alarmsysteem in werking en komt het sein voor beide treinen op rood te staan. Vandaar het nogal bruuske remmen van de reizigerstrein.'

Infrabel benadrukt dat de reizigerstrein nog vóór het sein tot stilstand kwam en dat er geen gevaar was voor de veiligheid. 'Beide treinen stonden nog relatief ver uit elkaar, omdat dezelfde reisweg voor twee verschillende treinen inschakelen volgens het informaticasysteem in het seinhuis nu eenmaal niet mogelijk is.'

De betrokken treinbestuurders kregen geen sanctie en mochten gewoon doorrijden, omdat de fout bij Infrabel lag.

Bron: Het Nieuwsblad
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
pietje

Re: Krantenartikels: wat is de ECHTE waarheid?

Bericht door pietje »

Vooral het laatste intrigeert mij: geen sancties voor de TB, wat logisch is, maar heeft er dan weeral niemand iets fout gedaan?
Of vinden ze het bij de krant enkel nodig om iets in verband met de TB's te vermelden?

Uit het artikel maak ik op dat er nooit gevaar is geweest, alleen is er wat ongemak geweest omwille van een verkeerde communicatie, maar hebben de systemen hun werk gedaan (de mensen niet allemaal dus :twisted: )
Steven

Bericht door Steven »

pietje schreef: Uit het artikel maak ik op dat er nooit gevaar is geweest, alleen is er wat ongemak geweest omwille van een verkeerde communicatie, maar hebben de systemen hun werk gedaan (de mensen niet allemaal dus :twisted: )
Inderdaad het systeem is in conflict gegaan door deze twee reiswegen waardoor de seinen op rood komen.
dentheo

Bericht door dentheo »

Begrijp ik het goed ?

Als een rijweg in de tegenrichting ingelegd wordt dan klapt de "reeds ingelegde reisweg" dicht ?

Welk systeem zit daar op die lijn ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Steven

Bericht door Steven »

Beide zouden moeten dichtvallen, je kan nog op ebp (elektronisch) of op all relais (zie je een relais al twee bevelen tegelijk uitvoeren?).
Dat is wat ik er van begrepen heb.
Kristofke

Bericht door Kristofke »

Zolang je trouwens niet het tegenspoor van de andere blok krijgt kan je ook niets opsturen en zal het laatste sein van de zone op rood blijven staan.

Een zeer bizar misverstand, aangezien je dus met enkel spoor door werken (of andere redenen) altijd contact moet hebben met de aangrenzende zone om de VNS te veranderen, met telegramnummer.
dentheo

Bericht door dentheo »

Steven schreef:Beide zouden moeten dichtvallen, je kan nog op ebp (elektronisch) of op all relais (zie je een relais al twee bevelen tegelijk uitvoeren?).
Dat is wat ik er van begrepen heb.
Ik zou denken dat de bevelen achter elkaar afgewerkt worden....
eerst is eerst, eerste ingeklinkt OK rood wordt groen,
tweede geraakt niet ingeklinkt rood blijft rood....

Dan moet er toch geen enkel groen terug genomen worden ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Steven

Bericht door Steven »

Dat is de basis. Maar aangezien het hier bevelen betreft van op twee verschillende seinhuizen kan ik best wel verstaan dat er ergens een seinmatig conflict is ontstaan waardoor een sein rood is gevallen en dat hierdoor het sein voor die reizigerstrein rood is komen te staan.
Darko

Bericht door Darko »

Sjans da toch het systeem nog zijn werk doet als de mensen falen...
Paul
Contacteer:

Bericht door Paul »

Maar als seinhuis A al een reisweg aangelegd heeft, hoe kan seinhuis B dan over hetzelfde spoor ook een reisweg aanleggen en een sein open zetten? Dat was zelfs bij oude mechanische Saxby-seinhuizen al onmogelijk, dacht ik...
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Steven

Bericht door Steven »

ze kunnen zover ik weet toch de seinen beheren die tot hun actiegebied behoren. Het is pas een probleem als je van het ene naar het andere actiegebied wil zoals hier het geval was.
2012
Contacteer:

Bericht door 2012 »

En wat is er dan wel gebeurt ... In Denderleeuw hadden ze een open sein weer dichtgezet om een andere trein voorrang te geven. Dus eigelijk komt het erop neer dat men "van gedacht veranderde" wie ze eerst gingen laten rijden. Diene eerste is nog kunnen stoppen voor het rode sein en de andere trein is dan eerst gekomen. Op geen enkel moment waren de beide treinen naar elkaar aan het rijden dus op hetzelfde spoor. Maja da verkoopt ni zo goed he in de krant. Hoe de kranten zoiets te weten komen vraag ik mezelf ook af, want een sein dat dichtgezet word (om welke reden dan ook) gebeurt af en toe ... as da elke keer voorpagina nieuws word dan zijn we nog ni aan de nieuw patatjes zunne.
Men kan trouwens ni eens in ninove en in denderleeuw een sein open zetten naar hetzelfde spoor, da geld bijna overal, als het al ni overal is (ik dacht van wel ma soit)
Steven

Bericht door Steven »

tja ge weet hoe de pers is he, een half verhaal zullen ze even volledig maken en hoe meer spektakel (effe vermelden dat er twee treinen kans maakten om op elkaar te zitten) hoe meer verkoopcijfers.
Robin

Bericht door Robin »

ik zie het nog gebeuren, 1 groot seinhuis :roll:
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Robin

Bericht door Robin »

weer zo iets:

http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/art ... ijdt.dhtml

Een treinbestuurder is omstreeks 16.30 uur in de buurt van het station van Halle een rood sein voorbijgereden waardoor de trein anderhalf uur stilstond. De reizigers waren op geen enkel moment in gevaar. Dat zegt Bram De Saedeleer, woordvoerder van spoorinfrastructuurbeheerder Infrabel.

In dergelijke gevallen moet de bestuurder volgens de voorgeschreven procedure vervangen worden. Dat was uiteindelijk om 18.10 uur het geval. Volgens Infrabel bleven de gevolgen van het incident beperkt. De treinen op de lijnen Brussel-Doornik en Brussel-Bergen liepen enige tijd vertragingen op van 15 tot 20 minuten. (belga/eb)
25/01/11 19u01
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Plaats reactie