Laatste trein (aansluiting) gemist door vertraging

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Plaats reactie
melle

Laatste trein (aansluiting) gemist door vertraging

Bericht door melle »

Hallo,

Wat als je je allerlaatste trein mist omdat een andere trein waar je op zat vertraging had (en er voldoende overstaptijd werd voorzien)?
Kan je de NMBS dan aansprakelijk stellen en ze ervoor laten zorgen dat je thuis geraakt?

Mvg,

Melle
Steven

Re: Laatste trein (aansluiting) gemist door vertraging

Bericht door Steven »

dan voorzien ze taxi's.
Molenbruch Y.

Bericht door Molenbruch Y. »

Dag,

Vaak is er voor de laatste trein van de dag ook een ruime wachttijd voorzien om aansluiting te verzekeren. Je vindt deze terug op de speciale affiches die in de meeste overstapstations uithangen. Vroeger liep die wachttijd voor courante overstapbewegingen vaak zelfs op tot 30 minuten (en die werd ook daadwerkelijk gerespecteerd), maar tegenwoordig blijft het officieel meestal bij 10 minuten.

Groeten,
melle

Bericht door melle »

Steven schreef:dan voorzien ze taxi's.

En moet je dan bij de stationchef gaan klagen om daar aanspraak op te maken? En moet je die rit dan eerst zelf nog betalen?
Steven

Bericht door Steven »

Neen die rit moet je normaal niet betalen, de nmbs heeft hiervoor speciale contracten met een aantal taxibedrijven in heel België.
melle

Bericht door melle »

Oké, bedankt voor het snelle en duidelijke antwoord, Steven en Molenbruch Y.! :wink:
Accelerat

Bericht door Accelerat »

Als het een internationale verbinding is, kan je ook nog op hotel worden gezet. :wink:
Dieselfreak

Bericht door Dieselfreak »

Ik heb vijf maanden geleden nog een taxi op kosten van de nmbs gekregen omdat ik door een vertraging van twee uur de laatste bus naar huis had gemist (zonder vertraging zou de trein meer dan een uur vóór de laatste bus aangekomen zijn).
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

melle schreef:
Steven schreef:dan voorzien ze taxi's.
En moet je dan bij de stationchef gaan klagen om daar aanspraak op te maken?
Bij de onderstationsschef. Gewone reizigers weten dit echter zelden en bovendien is er vaak slecht aangegeven waar je de onderstationsschef kunt vinden. Daar valt nog behoorlijk wat aan te verbeteren.
melle schreef:En moet je die rit dan eerst zelf nog betalen?
Alleen als er geen spoorwegpersoneel is dat je taxi regelt.

Groetjes,
Rian
Darko

Bericht door Darko »

jep klopt allemaal.. de nacht van de finale van het WK vorig jaar ook naar leuven geweest om op het grote scherm te kijken.. pak de trein van leuven naar tienen.. in tienen deurstoring.. enkel de 2 laatste rijtuigen hun deuren gingen open de rest niks.. TBG fluit voor vertrek.. nujah we wisten meteen hoe laat het was.. dus mee doorrijden tot landen allemaal (met 17 uiteindelijk) en daar mogen uitstappen maar daar was de laatste trein in de andere richting net weg.. dus taxis.. en die worden gewoon meteen door de nmbs betaald hoor.

gewoon idd naar de onderstationchef gaan en die belt wel
KB

Bericht door KB »

Dieselfreak schreef:Ik heb vijf maanden geleden nog een taxi op kosten van de nmbs gekregen omdat ik door een vertraging van twee uur de laatste bus naar huis had gemist (zonder vertraging zou de trein meer dan een uur vóór de laatste bus aangekomen zijn).
Dat hebben ze mij in Hasselt toch geweigerd enkele maanden geleden. De laatste bus was weg (trein had een half uur vertraging of zo) en het enige antwoord was: "Sorry", een taxi kon er blijkbaar alleen vanaf voor mensen die nog een andere trein moesten hebben.
Laatst gewijzigd door KB op 28 jan 2011, 23:21, 1 keer totaal gewijzigd.
L'union fait la force.
Accelerat

Bericht door Accelerat »

Dat antwoord kreeg ik inderdaad ook eens te horen in Charleroi toen de laatste bus naar de luchthaven weg was. :?
Plaats reactie