Trein uit Gent rijdt door het rood in volle ochtendspits

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
nighttrain

Re: Trein uit Gent rijdt door het rood in volle ochtendspits

Bericht door nighttrain »

Bibke schreef:Ik heb de indruk dat men zich gaat vastrijden door een teveel aan regeltjes.
tja wat is te veel of te weinig als het om veiligheid gaat?
NRA

Bericht door NRA »

nighttrain schreef:
Bibke schreef:Ik heb de indruk dat men zich gaat vastrijden door een teveel aan regeltjes.
idd...remember de vulkaan en "ik sluit liever 24 uur te vroeg het luchtruim dan 2 seconden te laat"
pietje

Bericht door pietje »

^^ Als hij die redenering altijd gevolgd had, had hij enkele decennia geleden alle treinverkeer moeten opschorten of beperken tot 40 km/u, dan hadden de voorbije treinrampen ook niet plaatsgevonden.
Je weet het he, alles voor de veiligheid, en beter te vroeg alles stilleggen dan te laat :evil:
Kristofke

Bericht door Kristofke »

de vertragingsteller stond ergens op 3500 minuten door dit incident.

Heeft dit trouwens enige financiële gevolgen voor de TB als deze prijs heeft in de NZV tijdens de spits of ergens op het platteland waar de hinder minimaal is?
Steven

Bericht door Steven »

De strafmaat is niet bepaald door de locatie van de fout maar door de fout op zichzelf.
Een te voetstelling heeft als gevolg dat hij ettelijke weken toch al niet kan rijden waardoor hij in die weken ook de bijhorende premies ontloopt die hij had kunnen verdienen. Daar bovenop nog de nodige medische en psychomedische proeven en opnieuw zijn rijbewijs behalen zal al zwaar genoeg zijn.
Ik denk moest men ten alle tijden op den openbare weg bij door het rood rijden ook zo handelen er wel wat mensen gaan klagen.
nighttrain

pietje schreef:^^ Als hij die redenering altijd gevolgd had, had hij enkele decennia geleden alle treinverkeer moeten opschorten of beperken tot 40 km/u, dan hadden de voorbije treinrampen ook niet plaatsgevonden.
Je weet het he, alles voor de veiligheid, en beter te vroeg alles stilleggen dan te laat :evil:
Ja dait zijn van dit soort zakens die je eerst moet meegmaakt hebben om daar beter over te oordelen.En dan bedoel ik de job zelf om te weten hoe je zou voelen in dit soort situaties bv "ik heb een sein in gesloten stand voorbij gereden zonder toestemming" wat zijn de repecuties voor mijn werk,mijn toekomstmijn familie vrouw en kinderen??
Ander geval , snachts ik heb een slag gehoord ! heb ik iemand doodgereden? is hij dood ,gewond.
Zelf de sterkste stoere bonken heb ik gekraakt gezien in dit soort van situaties.
Praat eens met een treinbestuurder die nog maar een technical SPAD heeft gehad! het zal je wijzer maken.
Maar zoals altijd de beste stuurlui staan altijd langs de kant,das menselijk!
Bibke

Bericht door Bibke »

NRA schreef:
nighttrain schreef:
idd...remember de vulkaan en "ik sluit liever 24 uur te vroeg het luchtruim dan 2 seconden te laat"
Safety first maar als je zo redeneert valt alles op een moment stil.
Men moet op tijd en juist handelen.
nighttrain

Safety first maar als je zo redeneert valt alles op een moment stil.
Men moet op tijd en juist handelen.[/quote]
en dat is?
Steven

Bericht door Steven »

Een treinbestuurder die zijn trein door het rood ziet gaan zijn hartslag stijgt enorm of je dat nu wil of niet, of hij nu in fout is of niet (dichtvallen van het sein). Hoe kan je nog zeker zijn dat zo iemand normaal kan functioneren met plots zoveel adrenaline in zijn lichaam.
bobke

Bericht door bobke »

Volgens mij kan de TB dat wel zelf beslissen of hij nog rijvaardig is. (zeker als het om zoiets gaat waarvan de trein maar twee meter voorbij het rood tot stilstand komt).

2010: 130 treinen door het rood
Een trein kwam gisterochtend pas tot stilstand voorbij het rode licht, net voor het inrijden van de tunnel onder Brussel. Gevolg: de ochtendspits raakte volledig in de war. Het is geen alleenstaand feit: er reden het afgelopen jaar 130 treinen door het rood. Koen Baumers
ADHESE IMU (in artikel) - 2K - NIET VERWIJDEREN
ADHESE TEXTLINK - NIET VERWIJDEREN

Alles over

*
Binnenland

Het was 8.35 uur, volle ochtendspits, toen de trein tussen Gent en de luchthaven vertrok uit Brussel-Zuid en koers zette richting de tunnel van Brussel-Centraal. Maar ter hoogte van de halte Kapellekerk ging de bestuurder vol in de remmen. Te laat. De trein kwam pas 2 meter ná het rode licht tot stilstand. Gevolg: de trein stond een uur stil en alle treinen liepen minstens een halfuur vertraging op.

'Het is nu eenmaal de vaste procedure dat een treinbestuurder vervangen moet worden als hij een rood sein is voorbijgereden', zegt woordvoerster Frieke Neyrinck van de NMBS. 'Er was geen gevaar voor de honderd passagiers of voor de andere treinen, want onze bestuurder heeft goed gereageerd. Dat de trein al 2 meter voorbij het rode licht tot stilstand kwam, bewijst dat.'

Uit het rapport van de Commissie-Buizingen, dat morgen officieel bekendgemaakt wordt, blijkt dat er in 2010 welgeteld 130 keer iets gelijkaardigs gebeurde. In de voorlopige versie van het rapport, die onze redactie al kon inkijken, spreekt de Commissie van 'een verontrustend hoog aantal seinvoorbijrijdingen'. Het gebeurde vaker dan in 2009, toen er 'nog maar' 117 treinen door het rode licht reden. In vergelijking met 2005 gebeurt het zelfs de helft méér.

Opmerkelijk is dat treinbestuurders in 2010 in verhouding minder schuld hebben aan seinvoorbijrijdingen dan in 2009. Maar hoewel de trein in het overgrote deel van de gevallen tot stilstand kwam vóór het gevaarlijk werd, 'lijkt het aantal seinvoorbijrijdingen die het gevaarlijk punt hebben bereikt te zijn toegenomen in 2010, na twee jaren van stabilisering, en dit ondanks de gedeeltelijke uitrol van TBL1+'.

Nog volgens datzelfde rapport worden vaak dezelfde seinen voorbijgereden, onder andere in de Brusselse Noord-Zuid-verbinding. Daar was het ook gisteren weer zover. Verstrooide treinbestuurders zijn nog altijd de oorzaak bij ruim de helft van de seinvoorbijrijdingen. Een onduidelijk sein is goed voor één op de acht gevallen. De Commissie bekritiseert ook dat soms jarenlang duurt voor een slecht zichtbaar sein verplaatst wordt.

Zowel Infrabel als NMBS communiceren pas morgen, als het rapport officieel is. 'Het merendeel leverde geen gevaarlijke situatie op', benadrukte Infrabel-woordvoerder Frédéric Petit gisteren al. En er is een verklaring voor de stijging: 'De apparatuur om te registreren is verbeterd, waardoor we er ook al weet van hebben als het om enkele centimeters gaat.'
http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... =GJB35P504
Steven

Bericht door Steven »

bobke schreef:Volgens mij kan de TB dat wel zelf beslissen of hij nog rijvaardig is. (zeker als het om zoiets gaat waarvan de trein maar twee meter voorbij het rood tot stilstand komt).
Men heeft hier beslist dat een treinbestuurder die met zijn trein door het rood gaat afgelost zal worden ongeacht of dit nu 2m dan wel 200m voorbij dat sein is, voorbij is voorbij.
Met de actualiteit in gedachte toch nog even opfrissen dat wij op ons net geen volledig dekkend veiligheidssyteem kennen dat zoals bij de Fransen of Duitsers wel kan ingrijpen. Net om deze reden houd men vast aan het bovenstaande.
Jani

Bericht door Jani »

Steven schreef:
bobke schreef:Volgens mij kan de TB dat wel zelf beslissen of hij nog rijvaardig is. (zeker als het om zoiets gaat waarvan de trein maar twee meter voorbij het rood tot stilstand komt).
Men heeft hier beslist dat een treinbestuurder die met zijn trein door het rood gaat afgelost zal worden ongeacht of dit nu 2m dan wel 200m voorbij dat sein is, voorbij is voorbij.
Met de actualiteit in gedachte toch nog even opfrissen dat wij op ons net geen volledig dekkend veiligheidssyteem kennen dat zoals bij de Fransen of Duitsers wel kan ingrijpen. Net om deze reden houd men vast aan het bovenstaande.

Ja, bij de Duitsers heeft het systeem heel goed gewerkt...
Maarja, in Duitsland was alles dan ook zoveel beter dan hier :roll:
dentheo

Bericht door dentheo »

Jani schreef: Ja, bij de Duitsers heeft het systeem heel goed gewerkt...
Maarja, in Duitsland was alles dan ook zoveel beter dan hier :roll:

Op die DDR lijn lag nog oude beveiliging...... geen indusi noppes....
Theo
Groeten vanop de Heide
dentheo

Bericht door dentheo »

Steven schreef: Met de actualiteit in gedachte toch nog even opfrissen dat wij op ons net geen volledig dekkend veiligheidssyteem kennen dat zoals bij de Fransen of Duitsers wel kan ingrijpen. Net om deze reden houd men vast aan het bovenstaande.
Steven , de computer noteert volgens mij het komen in een volgende spoorcicuit, niet het voorbijrijden..maar ok.

1) Liggen de spoorkringscheidingen knal naast het sein ?

2) Zijn die bij de frequentie-spoorkringen verder achter het sein gelegd , want daar is de scheiding minder absoluut zelfs een beetje "zwevend" .
Theo
Groeten vanop de Heide
Steven

Bericht door Steven »

De spoorstroomkring ligt niet noodzakelijk 100% ter hoogte van het sein, maar dat wil nu ook weer niet zeggen dat hij 10m verder zal liggen natuurlijk.
Plaats reactie